Oliekoeler 200tdi in Series
Oliekoeler 200tdi in Series
Ik ben op het moment bezig met de voorbereidingen voor de inbouw van een 200 tdi in mijn ambu. Ik wil zo veel mogelijk zaken van te voren overdacht hebben, zodat ik als ik er daadwerkelijk aan bezig ben ik tegen zo min mogelijk lastige problemen aanloop. Over veel zaken heb ik al nagedacht en informatie ingewonnen, in die zin heb ik mezelf redelijk goed kunnen redden. Echter, inmiddels ben ik wel ergens tegenaan gelopen waar ik niet echt uit kom. Ik wil de turbo laten zitten (eventueel de turbo- druk wat omlaag zetten), maar daarvoor is er wel een oliekoeler in het systeem nodig, vooral als ik een keer zou willen gaan reizen (bergen) of bijvoorbeeld een zware aanhanger moet trekken.
Het gaat om een discovery motor en ik wil het voorfront van de wagen niet aanpassen, omdat ik dat zonde vind en daarnaast is de originele radiateur zo goed als nieuw.
De 200tdi heeft een ingebouwde thermostaat in het oliefilterhuis en daarop kunnen gelijk de oliekoeler slangen aangesloten worden. Ik heb nog een originele Series oliekoeler liggen, zo`n grote koeler waarbij je de buis ziet lopen, die op elke militaire wagen gemonteerd zat, hierop kunnen gewoon slangen aangesloten worden. Deze leek mij perfect om te gebruiken, enerzijds omdat ik hem al heb liggen, anderzijds omdat dit een origineel passend onderdeel is. Echter, ik kwam bij mijn zoektocht aan informatie op het wereldwijde web een topic tegen (ik weet even niet meer waar), waarbij men aanhaalde dat dit een zogenaamde "bypass" oliekoeler is, die niet ontworpen is om het volledige volume aan motorolie door te voeren, waardoor de motor een gebrek aan smering zou kunnen krijgen als de thermostaat open gaat. Ik weet niet precies hoe dit systeem op een series werkt, want mijn ambu heeft geen oliekoeler op het moment, dus ik kan het ook niet nakijken. Ik vraag me echter af of dit waar is, want als ik naar de diameter van de buis kijk, en naar aftermarket oliekoelers, zou ik zeggen dat de koeler juist een overcapaciteit heeft en het debiet aan olie makkelijk moet kunnen verwerken/doorvoeren.
Mocht deze koeler niet bruikbaar zijn, dan moet ik uiteraard gaan kijken naar aftermarket oliekoelers en dan zie ik door de bomen het bos niet meer. Hoe groot moet deze namelijk zijn en wat is de ideale diameter van de leidingen dan?
Ik zie dan voornamelijk van deze sets voorbij komen:
Ebay oliekoeler set
(let niet op de fancy kleurtjes, dat wil ik allemaal niet)
Dit koop je op ebay voor tussen de €60-100,- en dan heb je een koeler compleet met slangen die je zelf op maat kunt maken. Is zo`n set bruikbaar voor een grote motor als een 200 tdi?
Daarnaast heb ik nog een vraag over de slangen, de slangen van de set zijn namelijk wel "mooi", je kunt ze zelf op maat knippen en met knelkoppelingen die je aan kunt draaien, kun je er vervolgens allerlei soorten koppelingen aan maken, passend op je motorblok en oliekoeler. Dat lijkt mij dan weer ideaal als ik de series oliekoeler zou kunnen gebruiken, ik vraag me alleen af waar ik dat los kan krijgen? Een andere optie is een hydrauliekbedrijf, maar iets zegt me dat dat me een klein vermogen kost. Misschien dat iemand mij daar nog goed in kan adviseren of een mooie oplossing heeft?
Kort maar krachtig gaat het dus eigenlijk om: Welke oliekoeler kan ik gebruiken/is de originele series koeler geschikt? Zo nee, welke aftermarket koeler moet ik dan hebben? En last but not least; bestaat er een gemakkelijke manier om de slangen zelf te kunnen maken, of is er een adres waar ik deze kan laten maken voor een goede prijs?
Gr. Nick,
Land Rover Series 2A Ambulance ex Engels Rijnleger
landrover109.mijnalbums.nl
Het gaat om een discovery motor en ik wil het voorfront van de wagen niet aanpassen, omdat ik dat zonde vind en daarnaast is de originele radiateur zo goed als nieuw.
De 200tdi heeft een ingebouwde thermostaat in het oliefilterhuis en daarop kunnen gelijk de oliekoeler slangen aangesloten worden. Ik heb nog een originele Series oliekoeler liggen, zo`n grote koeler waarbij je de buis ziet lopen, die op elke militaire wagen gemonteerd zat, hierop kunnen gewoon slangen aangesloten worden. Deze leek mij perfect om te gebruiken, enerzijds omdat ik hem al heb liggen, anderzijds omdat dit een origineel passend onderdeel is. Echter, ik kwam bij mijn zoektocht aan informatie op het wereldwijde web een topic tegen (ik weet even niet meer waar), waarbij men aanhaalde dat dit een zogenaamde "bypass" oliekoeler is, die niet ontworpen is om het volledige volume aan motorolie door te voeren, waardoor de motor een gebrek aan smering zou kunnen krijgen als de thermostaat open gaat. Ik weet niet precies hoe dit systeem op een series werkt, want mijn ambu heeft geen oliekoeler op het moment, dus ik kan het ook niet nakijken. Ik vraag me echter af of dit waar is, want als ik naar de diameter van de buis kijk, en naar aftermarket oliekoelers, zou ik zeggen dat de koeler juist een overcapaciteit heeft en het debiet aan olie makkelijk moet kunnen verwerken/doorvoeren.
Mocht deze koeler niet bruikbaar zijn, dan moet ik uiteraard gaan kijken naar aftermarket oliekoelers en dan zie ik door de bomen het bos niet meer. Hoe groot moet deze namelijk zijn en wat is de ideale diameter van de leidingen dan?
Ik zie dan voornamelijk van deze sets voorbij komen:
Ebay oliekoeler set
(let niet op de fancy kleurtjes, dat wil ik allemaal niet)
Dit koop je op ebay voor tussen de €60-100,- en dan heb je een koeler compleet met slangen die je zelf op maat kunt maken. Is zo`n set bruikbaar voor een grote motor als een 200 tdi?
Daarnaast heb ik nog een vraag over de slangen, de slangen van de set zijn namelijk wel "mooi", je kunt ze zelf op maat knippen en met knelkoppelingen die je aan kunt draaien, kun je er vervolgens allerlei soorten koppelingen aan maken, passend op je motorblok en oliekoeler. Dat lijkt mij dan weer ideaal als ik de series oliekoeler zou kunnen gebruiken, ik vraag me alleen af waar ik dat los kan krijgen? Een andere optie is een hydrauliekbedrijf, maar iets zegt me dat dat me een klein vermogen kost. Misschien dat iemand mij daar nog goed in kan adviseren of een mooie oplossing heeft?
Kort maar krachtig gaat het dus eigenlijk om: Welke oliekoeler kan ik gebruiken/is de originele series koeler geschikt? Zo nee, welke aftermarket koeler moet ik dan hebben? En last but not least; bestaat er een gemakkelijke manier om de slangen zelf te kunnen maken, of is er een adres waar ik deze kan laten maken voor een goede prijs?
Gr. Nick,
Land Rover Series 2A Ambulance ex Engels Rijnleger
landrover109.mijnalbums.nl
Re: Oliekoeler 200tdi in Series
kijk eens hier:
[www.expeditionlandrover.info]
[myweb.tiscali.co.uk]
[www.glencoyne.co.uk]
[www.expeditionlandrover.info]
[myweb.tiscali.co.uk]
[www.glencoyne.co.uk]
Re: Oliekoeler 200tdi in Series
Hoi Nick,
Zorg wel voor een adapter /sandwichplate met een thermostaat. Of bouw er een thermostaat tussen. Volgens mij zit er bij het door jou bedoelde setje geen thermostaat bij.
Racimex heeft ze en kijk anders hier ;
Oliekoeling
Succes Michel WaZ
RRC '86 V8
Zorg wel voor een adapter /sandwichplate met een thermostaat. Of bouw er een thermostaat tussen. Volgens mij zit er bij het door jou bedoelde setje geen thermostaat bij.
Racimex heeft ze en kijk anders hier ;
Oliekoeling
Succes Michel WaZ
RRC '86 V8
Re: Oliekoeler 200tdi in Series
Waarom geen 200tdi radiator gebruiken?
Geen vragen, gewoon aansluiten en rijden zit olie koeles in.
Geen vragen, gewoon aansluiten en rijden zit olie koeles in.
Re: Oliekoeler 200tdi in Series
Bedankt Sjors,
helaas had ik die informatie al gevonden en word bij de eerste twee conversies over de defender radiateur met ingebouwde oliekoeler gesproken en bij Glencoyne wordt de "DI" conversie toegepast, waarbij geen oliekoeler gebruikt hoeft te worden...
Gr. Nick,
Land Rover Series 2A Ambulance ex Engels Rijnleger
landrover109.mijnalbums.nl
helaas had ik die informatie al gevonden en word bij de eerste twee conversies over de defender radiateur met ingebouwde oliekoeler gesproken en bij Glencoyne wordt de "DI" conversie toegepast, waarbij geen oliekoeler gebruikt hoeft te worden...
Gr. Nick,
Land Rover Series 2A Ambulance ex Engels Rijnleger
landrover109.mijnalbums.nl
Re: Oliekoeler 200tdi in Series
De setjes van Efka import heb ik ook gevonden inderdaad, die zien er goed uit en daar kan ik bestellen via het werk. Maar voor zover ik wist zit er in de disco oliefilter- houder al een thermostaat toch? Dat dacht ik in ieder geval wel zo gelezen te hebben, dus dan zou het alleen een koeler en wat slang moeten zijn.
En dat brengt me gelijk weer op de volgende vraag: Moeten de koppelingen aan de slang geperst zijn? Ik zie namelijk sets voorbijkomen met slangpilaren en slangklemmen, sets waarbij de koppelingen gekrompen zijn en sets die een soort knelkoppelingen gebruiken? Ik neem aan dat de gekrompen koppelingen het beste zijn, maar ik vraag me eigenlijk af of een slangpilaar, een slangklem en oliebestendige slang niet net zo goed is, de oliedruk is toch maar tussen de 3-4 bar, zal de slang er echt vanaf schieten? Ik wil dit uiteraard niet riskeren, maar ik ben wel benieuwd of het kan.
Ik wil geen 200tdi radiator gebruiken, omdat de series radiator zo goed als nieuw is en ik voor het gebruik van een 200tdi radiator het complete voorfront moet aanpassen en het dan nog moeilijk is om alles netjes passend te krijgen. Volgens mij rijden er hordes mensen rond met een aftermarket oliekoeler en zo`n ding kan ik makkelijk kwijt tussen de radiateur en grill. Een andere optie blijft natuurlijk de originele militaire koeler, maar dan zoek ik iemand die kan bevestigen dat ik die gewoon kan gebruiken
Gr. Nick,
Land Rover Series 2A Ambulance ex Engels Rijnleger
landrover109.mijnalbums.nl
En dat brengt me gelijk weer op de volgende vraag: Moeten de koppelingen aan de slang geperst zijn? Ik zie namelijk sets voorbijkomen met slangpilaren en slangklemmen, sets waarbij de koppelingen gekrompen zijn en sets die een soort knelkoppelingen gebruiken? Ik neem aan dat de gekrompen koppelingen het beste zijn, maar ik vraag me eigenlijk af of een slangpilaar, een slangklem en oliebestendige slang niet net zo goed is, de oliedruk is toch maar tussen de 3-4 bar, zal de slang er echt vanaf schieten? Ik wil dit uiteraard niet riskeren, maar ik ben wel benieuwd of het kan.
Ik wil geen 200tdi radiator gebruiken, omdat de series radiator zo goed als nieuw is en ik voor het gebruik van een 200tdi radiator het complete voorfront moet aanpassen en het dan nog moeilijk is om alles netjes passend te krijgen. Volgens mij rijden er hordes mensen rond met een aftermarket oliekoeler en zo`n ding kan ik makkelijk kwijt tussen de radiateur en grill. Een andere optie blijft natuurlijk de originele militaire koeler, maar dan zoek ik iemand die kan bevestigen dat ik die gewoon kan gebruiken
Gr. Nick,
Land Rover Series 2A Ambulance ex Engels Rijnleger
landrover109.mijnalbums.nl
Re: Oliekoeler 200tdi in Series
Ik bedoel er alleen mee aan te geven dat een 200tdi radiator bijna net zo duur is als een after markt Olie koeler.
"Normale" motoren hebben genoeg aan de rijwind rond de karterpan, de motor is gedimensioneerd om langzaam zwaar te kunnen trekken (zonder rijwind dus).
Dus elke olie koeler is mee genomen, de druk van je olie stelt niet zo veel voor, maar het wordt wel heet, een tuinslang kan geen 2 bar water van 80 graden aan, olie kan iets heter worden.
Gewoon even voor je beeldvorming,
Groet,
Rob
"Normale" motoren hebben genoeg aan de rijwind rond de karterpan, de motor is gedimensioneerd om langzaam zwaar te kunnen trekken (zonder rijwind dus).
Dus elke olie koeler is mee genomen, de druk van je olie stelt niet zo veel voor, maar het wordt wel heet, een tuinslang kan geen 2 bar water van 80 graden aan, olie kan iets heter worden.
Gewoon even voor je beeldvorming,
Groet,
Rob
Re: Oliekoeler 200tdi in Series
Ik begrijp inderdaad wat je bedoelt Rob, prijstechnisch gezien loopt het niet zo ver van elkaar af en dan is origineel qua slangen en koelcapaciteit makkelijker. Het probleem is ook een deel tijdgebrek, als ik een dag moet slijpen en lassen aan een voorfront en de zaak opnieuw moet spuiten, dan ga ik liever voor een aftermarket koeler die ik er met wat eenvoudig slangwerk zo tussen kan schroeven, aangezien ik toch plek zat heb tussen de grille en de radiateur, met die oplossing blijft de auto ook wat origineler op dat gebied.
Ik wil met de auto in de toekomst wel afstanden gaan rijden en wellicht ook zware aanhangwagens gaan trekken, dus een oliekoeler lijkt me in dat geval noodzaak. Ik zie op veel aftermarket sets, bijvoorbeeld van Mocal (wat veel in de racerij gebruikt wordt) toch dat er gebruik wordt gemaakt van slangpilaren en slangklemmen, kennelijk gaat dit toch goed? Oliebestendige slang van Gates bijvoorbeeld kan een druk tot 15 bar hebben, dus dat zal het probleem ook niet zijn denk ik
Gr. Nick,
Land Rover Series 2A Ambulance ex Engels Rijnleger
landrover109.mijnalbums.nl
Ik wil met de auto in de toekomst wel afstanden gaan rijden en wellicht ook zware aanhangwagens gaan trekken, dus een oliekoeler lijkt me in dat geval noodzaak. Ik zie op veel aftermarket sets, bijvoorbeeld van Mocal (wat veel in de racerij gebruikt wordt) toch dat er gebruik wordt gemaakt van slangpilaren en slangklemmen, kennelijk gaat dit toch goed? Oliebestendige slang van Gates bijvoorbeeld kan een druk tot 15 bar hebben, dus dat zal het probleem ook niet zijn denk ik
Gr. Nick,
Land Rover Series 2A Ambulance ex Engels Rijnleger
landrover109.mijnalbums.nl
Re: Oliekoeler 200tdi in Series
Zoek even via de lrch.nl een manual van een model met een 200tdi, hier staat hoeveel oliedruk zo een motor max heeft.
Uit mijn hoofd is dat max 4 atm ( weet je ook gelijk de max temp en waarom je geen gebarsten olie leiding wil) maar check dat even, volgens mij kan het ook best met een degelijke slang en een paar slangen klemmen.
Groet,
Rob
Ps
Ik heb gewoon 10 bar op een gewapende slang staan bij mijn compressor, maar die is koud, de slangen klem houd dit prima.
Uit mijn hoofd is dat max 4 atm ( weet je ook gelijk de max temp en waarom je geen gebarsten olie leiding wil) maar check dat even, volgens mij kan het ook best met een degelijke slang en een paar slangen klemmen.
Groet,
Rob
Ps
Ik heb gewoon 10 bar op een gewapende slang staan bij mijn compressor, maar die is koud, de slangen klem houd dit prima.
Re: Oliekoeler 200tdi in Series
Hoi Nick,
Even informeren bij een landbouwmechanisatiebedrijf / heftruckdealer? Die hebben vaak de mogelijkheid om slangen op maat te maken met de juiste aansluitingen. (temperatuur en drukbestendig)
Gr Pieter
109MoD 2.5b
Even informeren bij een landbouwmechanisatiebedrijf / heftruckdealer? Die hebben vaak de mogelijkheid om slangen op maat te maken met de juiste aansluitingen. (temperatuur en drukbestendig)
Gr Pieter
109MoD 2.5b
Re: Oliekoeler 200tdi in Series
Pirtek maakt alles aan slangen wat je maar wilt.
Hebben ons regelmatig geholpen met vreemde verzoeken
Hebben ons regelmatig geholpen met vreemde verzoeken
Re: Oliekoeler 200tdi in Series
Ik heb een 2,5 na in mijn series 3 zitten met de bijbehorende oliekoeler van de 2,5 na gemonteerd op de plek van oorspronkelijke 2,25 na oliekoeler.
De 2,25 oliekoeler is inderdaad een bypass. Bij mij is een blok stukgedraaid (gebroken krukas) omdat de vorige eigenaar de drukregelkklep had leegehaald. Die klep bestaad uit een knikker met een veertje in een 6 kantig messing huis. Die veer met knikker was bij bij dus leeg gehaald. Helaas kwam ik daar te laat achter. Bij een te lage druk blijft de klep gesloten en doet de oliekoeler niet mee. Alle olie is dan beschikbaar voor de motor (krukaslagers). Het is dus belangrijk dat de klep goed functioneerd.
Voor de series drie zijn er twee uitvoeringen geweest. Het systeem dat ik net beschreven heb en een systeem dat werkte met een thermostatische driewegklep. Dat laatste systeem is het mooiste en het veiligste. PeterT kan je hier alles over vertellen. Die heeft dit in zijn Jeltsin zitten.
Bij mijn 2,5 na is dit alles niet meer van toepassing. De radiatoren maken ook niet uit. Dat is gewoon een leidingsysteem waar olie door geperst wordt. Het verschil zit hem in de temperatuur en druk regelaars. Die zaten bij de series auto's los in het leidingwerk. Bij de 2,5na zitten deze systemen in de voet van het oliefilter. Elke radiator zou je dus kunnen aannsluiten zonder de losse regelaars zoals de series die had, in de leidingen op te hoeven nemen. Ik denk dat dit bij de 200tdi ook zo zit. Check dit wel!!!!!!!.
Het is verstandig om een drukmeter in je syteem op te nemen. Een manometer van 2 tientjes is mooi zat. Dan weet je altijd dat je goed zit. Je oliedruklampje reageert te laat. Bij mij brandde dat dus niet maar motor ging wel stuk.
Als je zoekt in de historie op exfietser ergens tussen de 6 en 10 jaar terug kun je alles vinden over de oliedruk bij een series. Ook het verschil in oliedruk bij de militaire en civiele uitvoering van de wagen. Dat verschil werd gecreeerd door een andere bout in de oliepomp.
Arnold.
De 2,25 oliekoeler is inderdaad een bypass. Bij mij is een blok stukgedraaid (gebroken krukas) omdat de vorige eigenaar de drukregelkklep had leegehaald. Die klep bestaad uit een knikker met een veertje in een 6 kantig messing huis. Die veer met knikker was bij bij dus leeg gehaald. Helaas kwam ik daar te laat achter. Bij een te lage druk blijft de klep gesloten en doet de oliekoeler niet mee. Alle olie is dan beschikbaar voor de motor (krukaslagers). Het is dus belangrijk dat de klep goed functioneerd.
Voor de series drie zijn er twee uitvoeringen geweest. Het systeem dat ik net beschreven heb en een systeem dat werkte met een thermostatische driewegklep. Dat laatste systeem is het mooiste en het veiligste. PeterT kan je hier alles over vertellen. Die heeft dit in zijn Jeltsin zitten.
Bij mijn 2,5 na is dit alles niet meer van toepassing. De radiatoren maken ook niet uit. Dat is gewoon een leidingsysteem waar olie door geperst wordt. Het verschil zit hem in de temperatuur en druk regelaars. Die zaten bij de series auto's los in het leidingwerk. Bij de 2,5na zitten deze systemen in de voet van het oliefilter. Elke radiator zou je dus kunnen aannsluiten zonder de losse regelaars zoals de series die had, in de leidingen op te hoeven nemen. Ik denk dat dit bij de 200tdi ook zo zit. Check dit wel!!!!!!!.
Het is verstandig om een drukmeter in je syteem op te nemen. Een manometer van 2 tientjes is mooi zat. Dan weet je altijd dat je goed zit. Je oliedruklampje reageert te laat. Bij mij brandde dat dus niet maar motor ging wel stuk.
Als je zoekt in de historie op exfietser ergens tussen de 6 en 10 jaar terug kun je alles vinden over de oliedruk bij een series. Ook het verschil in oliedruk bij de militaire en civiele uitvoering van de wagen. Dat verschil werd gecreeerd door een andere bout in de oliepomp.
Arnold.