puma in een one ten

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Marc vd K

puma in een one ten

Bericht door Marc vd K »

Ik rij al bijna 4 jaar in zelf mijn gerestaureerde defender/one ten uit 1984 met 200tdi. Ik betaal dus de volledige wegenbelasting!
Er zitten de komende 2 tot 4 jaar een volledige rebuild van de gehele aandrijflijn aan te komen, flink wat geld dus. Stiekum maak ik nog best wat km's per jaar en ik heb binnenkort bijna anderhalf jaar geen tijd om echt te sleutelen.....Toch heb ik een betrouwbare wagen nodig.........

Nu zit ik te denken om de gehele aandrijflijn van een td4 2013 er in te zetten. incl brandstoftank en schut+dashbord. Ik blijf dan binnen de 2/3 regel zover dat nu nog interessant is. En waarom niet alles laten reviseren? Dit zou namelijk iets goedkoper zijn. Echter ik blijf dan dezelfde storingen houden en waarde van de wagen blijft het zelfde.

Wat in mijn ogen de grootste voordelen zijn van een td4 2.2:
* veiliger door ABS en traction controle
* beter in het terrein en sneeuw door traction controle
* lager brandstof verbruik
* weinig km's gereden, dus nog jaren plezier mee voordat het grote onderhoud begint (ik ben opzoek naar een wagen tot 60.000 op de teller)
* Geen gezeik meer met onnauwkeurige meters en km teller (ik stond pas met een lege tank terwijl de meter nog op het laatste streepje stond)
* Betere kachel
* airco
* Iets van waarde verhoging ook als ze straks 40 jaar is
* Beter v+tussenbak
* Hoef mijn one ten er niet uit te doen voor een td4 model na alles wat ik er mee beleefd bloed/zweet/tranen heb doe ik dat liever niet......

Weet iemand of dit al is gedaan is? Links? Tips?

Ik weet dat de meeste hier tegen dit soort dingen zijn en voor originaliteit willen gaan of voor the easy way. Maar ik wil deze auto blijven rijden
Marc-my-Words

Re: puma in een one ten

Bericht door Marc-my-Words »

Marc vd K,

Heb je de optie van een Td5 ook overwogen? De ombouw is dan eenvoudiger/overzichtelijker, en ABS/ETC is eveneens goed mogelijk.
De Td5 is bomb-proof gebleken, en het "originele" dashbord heeft ook duidelijke voordelen.

En verder ... heb je een verzinkt (vervangings) chassis overwogen (en dan eventueel ook een verzinkt schutbord)? Dan ben je helemaal voor de eeuwigheid klaar.
Voordeel van een vervangingschassis kan zijn dat je direct alle steunen etc juist hebt, en dat de ombouw een overbouw wordt.
(Wel allemaal in overleg met de RDW doen, maar dat wist je natuurlijk al.)

Marc (zonder K)
Marc vd K

Bericht door Marc vd K »

Heb ik overwogen, maar de 2.2tdci versie heeft net meer voordelen. Waaronder de veel betere aandrijflijn. En een in mijn ogen mooier dashboard. Daarnaast heb ik begrijpen dat wanneer je eenmaal motor problemen hebt bij de td5 je aan de gang blijft.

Het chassis is helemaal hard dus ik krijg geen toestemming om hem te vervangen. Maar goed als ik 4 steunen moet lassen doe ik dit ook in 2 uurtjes. Het schutboard word dan sowieso wel verzinkt.
Oscar

Bericht door Oscar »

Marc,

Begrijp ik goed dat je een jonge Puma wilt kopen en die vervolgens gaat strippen en alles overzetten op een One Ten?
Waarom dan niet in de Puma gaan rijden en de One Ten in de opslag of verkoop?

Ik snap jouw gedachtegang in grote lijnen, de 2.2 snap ik nou net weer niet..
Bij de 2.2 krijg je een roetfilter en nare motor electronica cadeau met een irritant rijgedrag als gevolg. En een roetfilter wil je al helemaal niet in een auto die het simpelweg altijd moet doen. Een 2.4 is in mijn ogen een betere keuze.

Zelf zijn wij bezig met een vergelijkbare ombouw van een td5, maar dan met een 5 cilinder Puma motor. Verder dus heel erg vergelijkbaar met wat jij wilt. De 2.4 td4 aandrijflijn komt overigens tzt. te koop (met 113000 km, incl v-bak met max 10.000km).
Stuur me even een pb als je meer wilt weten over een dergelijke ombouw.

Oscar
In dienst : Series One 80", Series III 88", One Ten Tithonus, 110 td5 sw, 110 td4 (schade - 3.2 test set-up)
Uit dienst: One Ten V8 ex-mod, 110 td5 sw, FL1 td4 sw, FL2 TD4 hse aut.

www.verroen.org
www.tithonus.org
www.blrc.nl

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23/08/2014 23:28 door Oscar.
Marc-my-Words

Marc,

Ik weet niet wat jij begrepen hebt ... maar vlgs mij is het zo dat - indien in de goede handen - het verhelpen van problemen bij de Td5 geen enkel probleem is.
Een bomb-proof motorblok, waarvan er bovendien genoeg van rondrijden/beschikbaar zijn.
Een Puma is sterker maar een stuk minder "LandRover", en een Td5 met een lichte tuning is mijns inziens de eerste keus (maar ook een kwestie van smaak).

Het Puma dashbord is misschien iets "moderner", maar een Td5 2ºedition dashbord is een stuk praktischer (de optionele airco neem wel weer ruimte weg, maar zonder ben je beter uit, eventueel zijn er andere airco-systemen die minder onhandig zijn), het Puma dashbord is nogal volumineus, zonder dat je daar iets aan hebt, mijn rechterknie zit vrijwel tegen het dashbord aan en ik ben echt niet lang (je kan natuurlijk zeggen dat dat dan de cruise-control is) met een winterjas zit ik klem ... en de luchtklepjes ... die mis je weldegelijk (ik kan het weten, ik had een Td5 en heb nu een 2,4 Puma, beide met ABS/ETC).

Marc (zonder K)
Marc vd K

Bericht door Marc vd K »

Oscar, ik wil een schade td4 op kopen en deze strippen. Dan heb ik meteen alles, kabelboom, dash, schutbord, tank, assen en hopelijk nog wat extra's

Puma rijden zelf is voor mij in aanschaf/import veel te duur, voor eentje met "maar" 30.000km op de teller ben ik al snel 40.000 euro verder en dan heb ik een koopje. Ik heb geen bedrijf en kan hem dus ook niet op bedrijf zetten.

Waarom de 2.2, omdat het nieuwste is, ik ben me nog aan het verdiepen in de verschillen tussen de 2.2 en 2.4..Nieuwer leek me beter, maar een roetfilter is een drama idd.....

Wel een goeie van de roet filter! En ik ben zeker geinteresseerd in de ombouw, zie pb
JanTD5

Bericht door JanTD5 »

Over de puma aandrijf lijn hoor ik wel heel veel ellende met de diffs. Janken heel vlug met revisie tot gevolg. Wat dat betreft zou toch de Td5 set doen. Dashboard, motor kap (bultneus) en schutbord vind ik persoonlijk niet mooi en niet bij de Defender passen. Maar dat is smaak en daar valt over te twisten natuurlijk
Zelf denk dat je beter de puma kunt gaan rijden en de 110 bewaren voor andere tijden zoals al eerder gezegd.

Groet Jan
Disco

Bericht door Disco »

tja of z'n grotere broertje zoals in de Range (trouwens ook een ford moter)

Jo
Andtee

Bericht door Andtee »

Marc,

ik zou een bellen met Paul van One Ten;
die kan waarschijnlijk wel inschatten wat de (on)mogelijkheden zijn
Klinkt als een bijzonder plan

al wat op de engelse forums gekeken ?
Frans Bonnes

Bericht door Frans Bonnes »

Je maakt, volgens mij, een denk fout, je mag maar 1/3 vervangen. 2/3 moet origineel blijven.
Dus als jij aandrijflijn + schutbord vervangt door die van een puma vervang je meer dan 1/3 deel.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24/08/2014 09:05 door Frans Bonnes.
Marc-my-Words

Frans Bonnes Schreef:
-------------------------------------------------------
> Je maakt, volgens mij, een denk fout, je mag maar
> 1/3 vervangen. 2/3 moet origineel blijven.
> Dus als jij aandrijflijn + schutbord vervangt door
> die van een puma vervang je meer dan 1/3 deel.

Schutbord mag je bij een "gewone" reparatie door een nieuw en eventueel moderner onderdeel vervangen (wel goed documenteren). Schutborden zijn roestgevoelig !
Deuren mag je ook vervangen etc. etc. zolang het maar niet neerkomt op het omkatten van een eigenlijk totaal nieuwe auto.
(Als je het "repareren" erg ver doorvoert dan zou je een oud chassis onder een nieuwe auto kunnen "schuiven", en dat oude chassis zou je dan ook nog mogen ruilen voor een maagdelijk vervangingschassis ... en dan mag het dus niet want dan wordt het omkatten. Het is en blijft dus een glijdend geheel ... vooral als je het nieuws van onlangs in je oren knoopt: losse auto-onderdelen zijn veel duurder als de totale samengebouwde auto.)

Wat die tweede 1/3 betreft: dat betreft de "koets" (en het lastige is dat een Defender eigenlijk geen koets heeft maar alleen losse en vervangbare delen.
Chassis mag je ook vervangen, maar dan alleen door een als zodanig aangemerkt maagdelijk vervang-deel, en niet door een of ander tweede-handsje (want dan kom je met die 1/3-2/3 regel in botsing, en tevens met de regel dat het chassis-nummer een vast gegeven is). Het betreft bij een vlgs de regels van de RDW uitgevoerde chassis-wissel gewoon een ingrijpende reparatie waarbij de RDW nodig is om het chassis-nummer "mee te nemen".

Toch ... zou ik gewoon voor een Td5 gaan: Je hebt gewoon heel veel minder gedoe. Met de kennis van nu zou ik toen ik een nieuwe auto kocht zeker een Td5 gekocht hebben als die toen nog leverbaar geweest was, en zelfs een goede 2º handse Td5 (of een nieuw opgebouwde Td5) overwogen hebben. Niet dat de Puma een opvallend slechte auto is, dat is ie zeker niet, maar de Puma is gewoon minder karakteristiek, en en een aantal opzichten ook minder praktisch.

Marc (zonder K)
Oscar

Bericht door Oscar »

Jan,

De jankende diffs komen uit de allereerste serie uit 2007, is allang gemodificeerd door LR.
En waarom niet een revisie diff er in als je toch bezig bent, is het direct vers en heb je er zeker geen last van.
Uurtje werk per diff dus zeker geen reden om de auto te laten staan.

En de rest is iid smaak..

Oscar
In dienst : Series One 80", Series III 88", One Ten Tithonus, 110 td5 sw, 110 td4 (schade - 3.2 test set-up)
Uit dienst: One Ten V8 ex-mod, 110 td5 sw, FL1 td4 sw, FL2 TD4 hse aut.

www.verroen.org
www.tithonus.org
www.blrc.nl
Marc-my-Words

Marc vd K Schreef:

Toch samenvattend enkele kanttekeningen bij de roze-bril vergelijking

> Wat in mijn ogen de grootste voordelen zijn van
> een td4 2.2:
Hmm ... een Puma 2.2 ... met alle moderniteiten tot en met een roetfilter (en als je een oude auto ombouwt vooralsnog niet het voordeel van "schoon" op papier)

> * veiliger door ABS en traction controle
Een Td5 kan ook probleemloos met ABS/ETC, bij een Td5 werkt de ABS/ETC net zo goed (en waarschijnlijk kan je zelfs het ABS/ETC op iedere "Defender" monteren.

> * beter in het terrein en sneeuw door traction controle
Zie hiervoor (en ... maak de ABS/ETC uitschakelbaar als je in sneeuw of het terrein tot het gaatje gaat)

> * lager brandstof verbruik
Mijn 2,4 Puma is niet zuiniger als mijn oude Td5, in tegendeel, terwijl ik het zuinig rijden tot op grote hoogte een leuke sport vind.

> * weinig km's gereden, dus nog jaren plezier mee voordat het grote onderhoud begint (ik ben opzoek naar een wagen tot 60.000 op de teller)
Hier is weinig tegenin te brengen (behalve dat een Td5 zonder mopperen tot 500.000 km of meer rijdt) ... en verder kan je maar zo pech hebben: mijn 2.4 Puma kreeg op de garantie-valreep nog een nieuwe EGR-klep, heb je een beetje pech dan koop je een blok met weinig kilometers samen met nog wat "kinderziekten".

> * Geen gezeik meer met onnauwkeurige meters en km teller (ik stond pas met een lege tank terwijl de meter nog op het laatste streepje stond)
De Td5 snelheids- en afstandsmeter zijn ook op 2% nauwkeurig, vlgs is daar de techniek mij net zo nauwkeurig als bij de Puma.

> * Betere kachel
Daar is weinig tegen in te brengen, dwz de Puma-kachel is te goed, te heet en nauwelijks in de stand lauw te regelen - een oude Td5 kachelmatrix is ook te verbeteren (verdubbelen) en dan is een Td5-verwarming in ieder geval "adequaat" -- een Td5 wordt in alle opzichten een stuk beter met een standkachel en/of een 220-motorvärme, want de Td5 warmt wat traag op terwijl het juist beter voor de Td5 is als ie warm is.

> * airco
Ook weinig tegen in te brengen, dwz: bij een oudere Defender is de af-fabriek airco volumineus, bij de Puma is het dashbord sowieso (ook zonder airco) volumineus, en er bestaan alternatieve oplossingen voor de oudere Defender. Bovendien verlies je bij de Puma de klepjes (die je ook open kan laten staan als de auto stilstaat, bijv. als je erin slaapt).

> * Iets van waarde verhoging ook als ze straks 40 jaar is
Tja, wie dan leeft ... een auto is eigenlijk altijd een beroerde belegging (hoewel een "Defender" niet slecht scoort binnen de auto's), misschien is straks de olie wel zover op dat een 1:10 auto voor niemand meer te betalen is.

> * Beter v+tussenbak
Hmm ... de versnellingsbak van de Puma heeft ook zo z'n kuren, bijv een "rare" 5º die erg laag tussen 4º en 6º zit, en hij wordt (ook) loeiheet, en naar verluid is de 6º onvoldoende gesmeerd bij langere zware belastingen. De tussenbak van de Puma is eigen aan de Puma en daarmee niet zo universeel als alle anderen.
Een Td5 + R380 met Disco-tussenbak (of met een goede overdrive) bied je bijna hetzelfde qua schakelen (ja wel die lange pook met lange schakel-wegen, maar het schakelen is in de praktijk niet trager als bij de Puma). Bij de R380 zijn de versnellingen vanzelfsprekend gelijkmatig verdeeld, iets wat bij terugschakelen gewoon prettiger is (bij een Td5 zal je iets vaker terug moeten, met iets tuning scheelt het niet zoveel meer).

> * Hoef mijn one ten er niet uit te doen voor een td4 model na alles wat ik er mee beleefd bloed/zweet/tranen heb doe ik dat liever niet......
Tja ... als mijn Td5 niet op z'n gepoetste kant was geëindigd dan reed ik nog steeds Td5 (en dan liebaugelte ik wellicht zo nu en dan naar de Puma), met de kennis van nu weet ik dat een latere Td5 toch minstens op een gedeelde 1º plaats staat.

>

Ik weet het: Ieder voordeel hep se nadeel, maar ... het is goed je niet te laten verblinden door de schijnbare voordelen van nieuw, nieuwer, nieuwst.

Marc (zonder K)

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24/08/2014 14:30 door Marc-my-Words.
Marc vd K

Bericht door Marc vd K »

Thanks Marc ik ga het zeker meenemen!
Paul Stroink, One-Ten.nl

Bericht door Paul Stroink, One-Ten.nl »

Hoi Marc,

Zoals je het omschrijft is het prima te doen! Als je gewoon alles overzet is het ook niet moeilijk.
Verder zijn er al genoeg argumenten gegeven om het niet te doen en met de meeste ben ik het eens.
Eigenlijk zou ik er gewoon een 300tdi inbouwen, goedkoop, zuinig en het meest betrouwbaar van alle genoemde motoren. Voor de prijs van een schade puma defender kan je een volledig gereviseerde 300tdi motor met bakken kopen denk ik. Heb je natuurlijk niet het mooie dashboard, maar kan je nog wel je benen kwijt!

Ik denk niet dat de waarde van je auto veel hoger wordt door een TD4, het nieuwe dashboard maakt hem misschien wel iets makkelijker verkoopbaar. Maar gerestaureerde Defenders heb je toch voornamelijk voor je zelf, alhoewel ze best een hoge waarde zullen hebben is het moeilijk daar een koper bij te vinden. Want de mensen die een flink bedrag beschikbaar hebben voor een oude Defender en ook genoeg geld voor de belasting, hebben misschien ook wel geld om zelf een auto te laten bouwen die dan precies naar hun eigen wensen is.
Marc-my-Words

Paul,

Op welke gronden meen je dat een 300Tdi betrouwbaarder is als een Td5 ?
Als ik de verschillende problemen zo zie langskomen dan zijn de verschillen niet groot, en dan is een Td5 wel iets geciviliseerder en nauwelijks dorstiger (en dat laatste waarschijnlijk vooral omdat je er makkelijker iets harder mee rijdt.

Marc (zonder K)
Paul Stroink, One-Ten.nl

Bericht door Paul Stroink, One-Ten.nl »

Een 300TDI gaat eigenlijk nooit iets aan stuk. Héél sporadisch een keer een koppakking maar verder kom ik eigenlijk nooit iets tegen.O, ja, de vacuümpomp wil wel eens gaan tikken. Natuurlijk beginnen ze bij 400.000km wel wat slijtage te vertonen aan lagerschalen en turbo maar meestal lopen ze dan nog prima. Ook bij blokken met hele hoge kmstanden zijn meestal de hoonsporen in de cilinders nog goed zichtbaar.

Qua onderblok is de TD5 denk ik net zo betrouwbaar, maar er zit een stuk meer aan wat stuk kan gaan, Veel voorkomende zaken zijn: lekkende brandstofdrukregelaar, lekkende brandstofkoeler, dual mass vliegwiel, toch ook wel de koppaking, olie in kabelboom, vastzittende EGR, vastzittende waistegate van de turbo, afgebroken bouten van het uitlaatspruitstuk, krom trekkend uitlaatspruitstuk, loslopend oliepompboutje, lekkende injectorseals, dure dieselpomp in de tank en vast nog wel wat. Dan heeft het blok ook nog eens hele dure verstuivers die ook stuk zouden kunnen gaan al zijn ze wel vrij betrouwbaar. En een TD5 is veel meer werk qua inbouw, want je hebt een kabelboom, tank met pomp, ecu enz. nodig. Blok is duurder, versnellingsbak is duurder, alles is duurder.
Maar ik vind een TD5 wel een hele fijne motor, en mijn beide eigen (geschorste) Land Rovers hebben een TD5.

Als je hard wilt is een 300TDI eenvoudig te tunen, als je nog harder wilt is een TD5 beter te tunen, maar dat kost weer meer om te laten doen.
Marc-my-Words

Tja ... dan zet ik "veel voorkomende zaken" af tegen bijv. de distributieriem die je beter regelmatig vervangt ...
En bovendien heb je met een Td5 weer het "voordeeltje" dat je in ieder geval een en ander kan uitlezen, en dus de lastiger problemen makkelijker kan inperken tot een paar zaken terwijl je bij een "old-fashioned" motor uiteindelijk alleen maar een voor een delen kan vervangen om de uiteindelijke schuldige te vinden.

Marc
Marc vd K

Bericht door Marc vd K »

naja een 300tdi gaat het sowieso niet worden:p
Marc-my-Words

Marc vd K Schreef:
> naja een 300tdi gaat het sowieso niet worden :p

Dus op zoek naar een netjes geruïneerde Td5 (of Puma) met de juiste specs.

Marc (zonder K)
Marc vd K

Bericht door Marc vd K »

Jeb, en dan een 2.4 ipv een 2.2. Als ik zo in engeland kijk vind je voor 13.000 al heel leuke met weinig op de teller.
Marc-my-Words

En op hoeveel komt een proper geruïneerde late Td5 ? (Je koopt met wat geluk hier in NL al een nette en gewoon rijdende 110Td5 voor € 10.000.)
Mij lijkt dat je voor het verschil een boel leuks kan doen (en eventuele tegenslag/reparaties kunt betalen).

Ik zou een oude LandRover die naar de laatste specs omgebouwd is altijd wantrouwen (zo ken ik ook Td5-en die opgeleukt zijn met Puma-details), echter eentje die met zorg met de laatste echte LandRpver-motor uitgerust is ... die getuigt van smaak.

Marc (zonder K)
Plaats reactie