Iemand recent nog een oldtimer Land Rover uit Zwitserland ingevo

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Ivo Cox

Iemand recent nog een oldtimer Land Rover uit Zwitserland ingevo

Bericht door Ivo Cox »

Beste prikkers,

Zoals de titel al aangeeft ben ik op zoek naar mensen die recent een oldtimer Land Rover uit Zwitserland hebben ingevoerd. Ik kom er helaas niet achter wat de te volgen procedure is en hoe de bijbehorende kosten te berekenen zijn.
Een telefoontje naar de belastingdienst leverde namelijk iets anders op (21% te betalen over het aanschafbedrag, nadat ik die mevrouw heb moeten vertellen dat Zwitserland geen deel uitmaakt van de EU) dan een telefoontje naar de Douane (6%). Op mijn vraag waar ik dat op het net kon vinden, werd ik doorverwezen naar www.douane.nl hetgeen mij nog niets heeft opgeleverd.
Het zal zeker ergens staan, maar ik heb het (nog) niet kunnen vinden. Wie kan mij uitsluitsel geven in de vorm van een of meerdere links naar sites van de overheidsinstanties?

Aan "Volgens mij" of "Ik denk dat" heb ik helaas niets, dan kan ik die mevrouw bij de belastingdienst net zo goed weer even bellen

Ik hoor graag van jullie.

Groet Ivo

Ivo Cox
[picasaweb.google.com]
sjorsboomschors/aka/PP

Re: Iemand recent nog een oldtimer Land Rover uit Zwitserland in

Bericht door sjorsboomschors/aka/PP »

Hoe oud is je LR??
Ivo Cox

Bericht door Ivo Cox »

Hoi Sjors,

Ik ben aan het kijken naar een auto van 40+ jaar oud.

Groet Ivo
Marc-my-Words

Bericht door Marc-my-Words »

Ivo,

Mij lijkt dat je 21% BTW moet betalen over de aankoopprijs eventueel vermeerderd met de transportkosten.
Als je boeken opgestuurd krijgt uit Zwitserland kan je al de pech hebben dat je BTW moet betalen.

Marc
VeeTee

Bericht door VeeTee »

Dit draadje al gezien, en dan met name de laatste paar posts?

Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4 | 88 Series III V6 (helaas verkocht)
b27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg --> mod_embed_images_loadimage('086a532b117498f86a47789d2b08d3a5', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1166.photobucket.com%2Falbums%2Fq620%2Fv_titulaer%2Fb27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', 'http://i1166.photobucket.com/albums/q620/v_titulaer/b27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1166.photobucket.com%2Falbums%2Fq620%2Fv_titulaer%2Fb27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', '', 17273628, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Ivo Cox

Bericht door Ivo Cox »

Hoi Marc,

"Mij lijkt" hoort helaas in het rijtje van "Volgens mij" of "Ik denk dat". Ik ben op zoek naar feiten en niet naar vermoedens.

Bedankt voor je reactie, maar ik heb er niets aan.

Ivo
Ivo Cox

Bericht door Ivo Cox »

Hoi Vincent,

Ja, die had ik gezien.

Net kom ik via een US-car forum bij deze club uit [www.vdsautomotive.nl]. Morgen maar eens bellen met die mensen.

Ik zoek verder, maar houd me ook aanbevolen voor tips van jullie kant.

Groet Ivo
Frans Bonnes

Bericht door Frans Bonnes »

Dit al eens geprobeerd?

[www.google.nl]

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21/08/2014 07:13 door Frans Bonnes.
sjorsboomschors/aka/PP

Bericht door sjorsboomschors/aka/PP »

Hmmm
Heb twee keer een Engelse LR , twee volvo's uit Zweden, 1bmw, 4 CX-en en een 404 uit Frankrijk & een Guilia uit Italië geïmporteerd .. En nog nooit btw oid betaald , alleen €129 oid voor keuring en nog €29 voor kenteken
Zwitserland zoveel anders?? Of je auto jonger dan 15/17 jaar( even de tel kwijt)

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20/08/2014 23:22 door sjorsboomschors/aka/PP.
Ivo Cox

Bericht door Ivo Cox »

Hoi Sjors,

Ik heb in het verleden ook al meerdere motoren en auto's geimporteerd uit Belgie, Duitsland, Luxemburg en de UK. Datis alemaal niet zo spannend. Keuren daarna eventueel BPM betalen en klaar.
Zwitserland is echter geen onderdeel van de EU en dan krijg je te maken met invoerrechten/douanerechten en daar kom ik (nog) niet echt wijs uit.

Ik zoek nog even verder.

Ivo
Paul Stroink, One-Ten.nl

Bericht door Paul Stroink, One-Ten.nl »

Marc heeft gelijk. 21% BTW over auto +transportkosten. De douane zal ook nog vragen om invoerrechten, maar als je kunt aantonen dat de LR (neem ik aan) in de EU is geproduceerd hoeven deze niet te worden voldaan.
Dit kan lastig zijn. Als je de auto ophaalt in Zwitserland en je rijdt de grens over naar Duitsland of Frankrijk, dan breng je de auto op dat moment in het goederenverkeer van de EU. Je zult daar ter plekke dus de kosten moeten voldoen.
Als je daarna in NL bent zul je via een expediteur (bv A1 in Oldenzaal) opnieuw aangifte moeten doen, dit kan je niet zelf, met hun rapport kan je naar de in het zelfde gebouw aanwezige douane en mag je het hele bedrag nog eens betalen. Binnen 1 a 2 jaar krijg je het geld uit het buitenland teruggestort.

Toch is 2 keer betalen niet iedereens hobby. Je kan ook aan de grens Zwitserland uit een transitoverklaring regelen. Reken bij de vele loketten echter niet op enige hulp, het is een komen en gaan van haastige vrachtwagen chauffeurs die precies weten waar ze moeten zijn en er zijn soms lange wachttijden (voor het verkeerde loket, waarna je op goed geluk een volgend loket moet proberen). Dan zijn ze ook nog niet happig op particulieren, zij staan namelijk borg voor het feit dat jij in NL netjes aangifte doet. Voor hetzelfde geld rij jij in NL gewoon de grens over en sloopt de auto, dan zijn zei hun geld kwijt. Mogelijk willen ze dus een borgstelling.

Door al dat gedoe doe ik het op regelmatig op de semi-illegale manier. Je rijdt Zwitserland uit bij een onbemande kleine grenspost. (eerst even met alleen de gewone auto er een paar keer overheen om te controleren of er echt niemand zit). Alle hoofdroutes zijn bemand. Doe dus geen enkele aangifte. Dan rij ik netjes naar Oldenzaal en zeg dat ik een Zwitserse auto heb gekocht in NL, dat de eigenaar naar NL is komen rijden en op eigen gelegenheid terug is gegaan. Ze kijken me dan heel ongelovig aan maar maken de papieren netjes in orde en ik ga naar de douane en zij krijgen dus netjes hun geld zoals het hoort. Toch moet je dit volgens mijn expediteur niet elke week doen.
Frans Bonnes

Bericht door Frans Bonnes »

Of hier.

Voor de duidelijkheid
[www.importautos.nl]
Marc-my-Words

Bericht door Marc-my-Words »

Ivo,

Het is geen vermoeden dat je BTW moet betalen op een auto van buiten de EU en waarvoor nog nooit BTW is betaald.
Het is ook geen vermoeden dat dat BTW-tarief nu op 21% staat, en het is ook geen vermoeden dat het ook over de transport-kosten betaald moet worden.
In mijn vocabulaire "Lijkt het mij uiterst onwaarschijnlijk dat je géén BTW zou moeten betalen." Dwz. het is denkbaar dat het niet zou moeten, maar dan zou je toevallig te maken moeten hebben met een auto die eerder wel in de EU was ingevoerd en waarvoor eerder al de BTW is afgedragen.

Of er verder nog kosten bijkomen ... dat heeft Paut One-Ten hieronder - [landrover.startpagina.nl] - verder uitgelegd.

Marc

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21/08/2014 09:41 door Marc-my-Words.
Stef van Herk

Bericht door Stef van Herk »

Ik heb in 2011 alleen invoerrechten moeten betalen.

Mvg Stef

Land Rover 90 2.5 benzine 1986 ex Zwitserse PTT
Mini classic 1000 1986
Fiat panda twinair turbo 2012 voor mijn vrouw
Peugeot Boxer 2012 voor het werk
Michel WaZ

Bericht door Michel WaZ »

Hoi Ivo,

Dit formulier heb je ook nodig.

CvO

Groet Michel WaZ

RRC '86 V8
Bart van Dessel

Bericht door Bart van Dessel »

Prachtig! Zo zou ik het dus ook doen. Donkere zonnebril op en een grote bouvier op de achterbank.

Gr Bart
michel

Bericht door michel »

ik heb een aantal jaren geleden een oldtimer ingevoerd uit ch, moest wel ff een zak geld achter laten, ca 400 euro
en let op:::::!!!!!! voer je een wagen buiten de eu in, dan moet ie apk gekeurd worden bij invoer.
volgens mij wil jij die range op marktplaats kopen?
Stef van Herk

Bericht door Stef van Herk »

APK bij invoer hoeft niet bij een auto uit zwitserland. Hierbij zien ze de auto als invoer binnen de eu. (Bij mij tenminste)

Mvg Stef

Land Rover 90 2.5 benzine 1986 ex Zwitserse PTT
Mini classic 1000 1986
Fiat panda twinair turbo 2012 voor mijn vrouw
Peugeot Boxer 2012 voor het werk
John de WIt

Bericht door John de WIt »

Pfff ik heb een Mini Cooper S cabrio ingevoerd, maar ik heb daar gewoond dus ik kon de auto als " verhuisboedel" zonder enige kosten (behoudens RDW keuring en daarbij horende kentekenaanvraag te betalen.
Momenteel bouw ik mijn Ninety om naar grijs kenteken, ik heb deze auto altijd op CH kenteken rondgereden in NL, totdat ik dat niet meer kon (geen woonadres meer in CH).
Maar ik ga strakjes gewoon met deze auto (1989 2.5DT) naar de RDW en vraag een [bestelauto] kenteken aan. Is dus geen verhuisgoed meer maar gewoon bezit. APK mag direct ter plekke a 55 Euri maar mag ook later bij je eigen APK-mannetje. Dus alleen een gratis eendagskenteken aanvragen en dat dan wel ff regelen met je verzekering.
Dus als je een optie hebt om die auto gewoon eerst in NL neer te zetten (zetten met de CH platen er op naar hier (laten) rijden, en dan weer verder bij (...) Momenteel bouw ik....?

Misschien denk ik te simpel, maar zo ga ik t iig doen....hopelijk hebbie er wat aan?

John_90_130_RRC-RIP
Paul Stroink, One-Ten.nl

Ja,je denkt helaas te simpel. De RDW zal niet mogelijk niet zien dat de auto niet officieel is ingevoerd en zal hem daarom mogelijk gewoon goedkeuren. Jij doet dan aangifte BPM bij de douane, deze zullen echter geen fiscaal akkoord afgeven omdat er geen BTW/invoerrechten zijn voldaan. Omdat de RDW geen terugmelding krijgt met fiscaal akkoord zal er ook geen kenteken worden afgegeven.
John de WIt

Bericht door John de WIt »

Paul Stroink, One-Ten.nl Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ja,je denkt helaas te simpel. De RDW zal niet
> mogelijk niet zien dat de auto niet officieel is
> ingevoerd en zal hem daarom mogelijk gewoon
> goedkeuren. Jij doet dan aangifte BPM bij de
> douane, deze zullen echter geen fiscaal akkoord
> afgeven omdat er geen BTW/invoerrechten zijn
> voldaan. Omdat de RDW geen terugmelding krijgt met
> fiscaal akkoord zal er ook geen kenteken worden
> afgegeven.

Hoi Paul, wat je schrijft geldt dus dan misschien helaas voor mijn mogelijke sluiproute die ik aan Ivo voorstelde.
In mijn geval blijft het gewoon verhuisgoed, ik hoef geen invoerrechten en dus ook geen BTW te betalen? Want over welk bedrag zouden deze heffingen dan worden berekend?
Wel jammer dat dit voor Ivo geen oplossing is, maar misschien wel inspiratie voor een andere manier om Dijsselbloem cs zo min mogelijk te spekken met onze hobby....
Ivo Cox

Bericht door Ivo Cox »

Beste Prikkers,

Ik ben inmiddels tot de conclusie gekomen dat, mocht ik tot aankoop overgaan, ik de auto niet zelf ga halen en invoeren.
Ik heb contact gehad met een medewerker (kennis van een familielid) bij de douane die mij vertelde dat de auto in een gebruikstariefklasse valt waar eerst 3,7% invoerrechten en vervolgens 21% BTW betaald moet worden over de transportkosten en de aanschafkosten. Hij ontraadde mij dit zelf te doen vanwege de rompslomp/papierwinkel/wachttijden enz.

VDSAutomotive schrijft echter op hun site dat er voor een auto van 40+ jaar oud maar 6% BTW betaald hoeft te worden. Ik ben in afwachting van hun offerte en erg benieuwd welk tarief ze daarin hanteren.

To be continued.

Ivo
Paul Stroink, One-Ten.nl

Ivo, als het een LR betreft hoef je als je de juiste procedure volgt geen invoerrechten te betalen omdat de auto binnen de EU is geproduceerd. 30 jaar en ouder is 6% BTW inderdaad.
Deze mensen staan ook goed bekend op import en export gebied: [particulier.marlog-car-handling.eu]
Bart van Dessel

Bericht door Bart van Dessel »

Als ik alles zo lees dan zou ik het avontuurtje zeker uitbesteden. Liever van te voren precies weten waar je aan toe bent, dan achteraf tegenvallers verwerken en heel veel tijd verliezen in formulieren, wachten, loketten etc etc
Ivo Cox

Bericht door Ivo Cox »

Hoi Paul,

Het betreft inderdaad een Land Rover. Op de terugreis van de vakantie werd het speurwerk (5 weken autoboekjes lezen en advertenties afspeuren) naar een volgend project te niet gedaan. Het rijden in mijn 110 was weer een dusdanig genot, dat ik mijn zinnen weer op een Land Rover heb gezet.

Bedankt voor de tip!! Ik heb Marlog Car Handling net gebeld en werd, ondanks dat ze op zaterdag gesloten zijn, erg netjes te woord gestaan en doorverwezen naar hun "Zwitserland-persoon". Die heb ik inmiddels gemaild met de vraag naar een prijsindicatie voor transport naar NL en het regelen van het fiscale stukje (invoerrechten en BTW). BPM en RDW kan ik makkelijk zelf.

Van VDS heb ik nog niets vernomen.

Ik ben benieuwd wat er uitkomt.

Wederom: To be continued

Ivo

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23/08/2014 12:13 door Ivo Cox.
Plaats reactie