Tussenbak verhouding
Tussenbak verhouding
Op dit moment heb ik een 3.5 V8 met LT77 5-bak in mijn RRC 1982 zitten. De LT230 is 1:1.2 . Nu draait de motor genoeg toeren bij snelweg tempo, maar deze 3.5 (low compression, su, enz.) heeft dan ook maar iets van 130pk.
Nu ga ik deze RRC van bodem af restaureren.
Ben al begonnen met een 4.6 blok waar met een beetje geluk een stroker van gemaakt wordt (5.0 of zelfs een 5.2) met top liner cilinderbussen.
Incl Thor inlaatspruitstuk, goede high torque nokkenas en Megasquirt (ontsteking & EFI & LPI) hoop ik er toch rondom de 250-270pk eruit te krijgen.
Nu wil ik de LT230 bak aan laten passen naar 1:1 verhouding, wat voor toeren zal de motor dan draaien rondom 120km/u? Ik weet dat er omreken tabellen zijn met bandenmaten, diffs en versnellingsbak, maar kan deze helaas nergens vinden.
Weet iemand deze te staan?
Zouden jullie de toeren omlaag brengen met zo'n blok indien genoeg vermogen (de auto gaat geen offroad werk zien, wellicht zo nu en dan een trailer)?
Bedankt,
Tom
Nu ga ik deze RRC van bodem af restaureren.
Ben al begonnen met een 4.6 blok waar met een beetje geluk een stroker van gemaakt wordt (5.0 of zelfs een 5.2) met top liner cilinderbussen.
Incl Thor inlaatspruitstuk, goede high torque nokkenas en Megasquirt (ontsteking & EFI & LPI) hoop ik er toch rondom de 250-270pk eruit te krijgen.
Nu wil ik de LT230 bak aan laten passen naar 1:1 verhouding, wat voor toeren zal de motor dan draaien rondom 120km/u? Ik weet dat er omreken tabellen zijn met bandenmaten, diffs en versnellingsbak, maar kan deze helaas nergens vinden.
Weet iemand deze te staan?
Zouden jullie de toeren omlaag brengen met zo'n blok indien genoeg vermogen (de auto gaat geen offroad werk zien, wellicht zo nu en dan een trailer)?
Bedankt,
Tom
Re: Tussenbak verhouding
Dat Ashcroft tool is inderdaad erg handig.
1:1 lijkt mij veel te lang voor een blok met 270 PK. Hoe ik het inschat is 1.2 prima voor dagelijks gebruik.
Een Rangerover Classic met 270PK zal hoe ik het schat ongeveer 190-195 km/h lopen. Dat is 120 mph.
Bij die snelheid zal je met een 1:1 tussenbak op de originele bandenmaat 3550 toeren moeten maken.
Maar bij die 3550 toeren levert een V8 nooit geen 270 PK!
Oftewel je zult de topsnelheid in 4 halen en de 5 wordt een overdrive.
Met een 1:1.222 tussenbak loopt de auto bij 120 mph 4330 toeren. Dat komt meer in de richting.
2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20/08/2014 19:03 door JoostKenya.
1:1 lijkt mij veel te lang voor een blok met 270 PK. Hoe ik het inschat is 1.2 prima voor dagelijks gebruik.
Een Rangerover Classic met 270PK zal hoe ik het schat ongeveer 190-195 km/h lopen. Dat is 120 mph.
Bij die snelheid zal je met een 1:1 tussenbak op de originele bandenmaat 3550 toeren moeten maken.
Maar bij die 3550 toeren levert een V8 nooit geen 270 PK!
Oftewel je zult de topsnelheid in 4 halen en de 5 wordt een overdrive.
Met een 1:1.222 tussenbak loopt de auto bij 120 mph 4330 toeren. Dat komt meer in de richting.
2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20/08/2014 19:03 door JoostKenya.
Je kan dit excel bestandje wel gebruiken. Gratis en voor niets.
URL: [www.blue-online.nl]
Wel zelf even de juiste waardes van je versnellingsbak, tussenbak en wielomtrek invullen. Wielomtrek kan je hier berekenen.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20/08/2014 19:31 door Nijhuis.

URL: [www.blue-online.nl]
Wel zelf even de juiste waardes van je versnellingsbak, tussenbak en wielomtrek invullen. Wielomtrek kan je hier berekenen.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20/08/2014 19:31 door Nijhuis.
Die 1:1 tussenbak werkt wel goed met de oude 3 speed automaat.
Want de derde versnelling van die automaat is ook 1 op 1.
De vijfde versnelling van de handbak is 27% langer en de bijbehorende tussenbak is daarom weer 22% korter.
Vergeet ook niet dat een opgevoerde V8 benzine motor makkelijker toeren draait.
Want de derde versnelling van die automaat is ook 1 op 1.
De vijfde versnelling van de handbak is 27% langer en de bijbehorende tussenbak is daarom weer 22% korter.
Vergeet ook niet dat een opgevoerde V8 benzine motor makkelijker toeren draait.
Tom, waarom denk je dat ik die niet heb? Wel dus! Neem die zaterdag maar mee als je de rest vh spul komt halen. Moet wel helemaal gestript worden want ligt al heel lang hier bij mij te slingeren. (jaartje of 8) Hebben alleen in een RRC met 3 traps automaat gelegen, die automaat had een heel laag uitgaand toerental dat met de tussenbak werd gecompenseerd, maar bij 100 km/uur werd je evengoed gek van de herrie.
hoi
een ding snap ik niet alle mensen hier willen de bak veranderen, makkelijkste.
maar heb je ook wel eens nagedacht over het koppel dus vermogen in de assen en bak?
volgens mij is het beste wat je kunt doen je diffs veranderen, blijven je steekassen over ( vermogen) mooiste is natuurlijk een direkt aan het wiel , zoals unimog of Volvo.
10% meer vermogen kan je v bak wel aan, maar meer?
gr pascal
een ding snap ik niet alle mensen hier willen de bak veranderen, makkelijkste.
maar heb je ook wel eens nagedacht over het koppel dus vermogen in de assen en bak?
volgens mij is het beste wat je kunt doen je diffs veranderen, blijven je steekassen over ( vermogen) mooiste is natuurlijk een direkt aan het wiel , zoals unimog of Volvo.
10% meer vermogen kan je v bak wel aan, maar meer?
gr pascal
Bart, goede! Kijken we zaterdag even. Wat heb jij niet liggen.
Pascal, goede opmerking. Diff's worden ook vernieuwd, dus wat mij betreft kunnen deze overbrenging ook aangepast worden.
Ik wil het in ieder geval niet aanpassen voor topsnelheid, wie structureel hard wil rijden moet geen RRC rijden, ik ben op zoek naar iets meer comfort dan de standaard bak.
Bedankt voorde ashcroft tabel. Die zocht ik!
Pascal, goede opmerking. Diff's worden ook vernieuwd, dus wat mij betreft kunnen deze overbrenging ook aangepast worden.
Ik wil het in ieder geval niet aanpassen voor topsnelheid, wie structureel hard wil rijden moet geen RRC rijden, ik ben op zoek naar iets meer comfort dan de standaard bak.
Bedankt voorde ashcroft tabel. Die zocht ik!