disco 3
disco 3
Goede middag ik heb een vraag wilde zondag een stuk je gaan rijden in Frankrijk ben op vakantie maar accu (oud ??)leeg op geladen alles goed na een kilometer of 5 a10 alle toeters en bellen op het display aan en stand laag op de veren wel makkelijk in stappen zeggen de dames. Wat kan ik er aan doen ben al naar de fijne garage van land rover geweest maar je weet arrogant geen tijd kom over twee weken maar terug. Het gaat om een disco 3 bj 2005 177600 km.
m.v.g cor
m.v.g cor
Re: disco 3
Als je de ANWB belt (ben je lid van, want je rijdt Land Rover) dan zorgen zij dat er iemand komt van de Franse ANWB, óf een echte Nederlandse WW die in Frankrijk gestationeerd is. Ik heb ze een keer 's nachts nodig gehad in Frankrijk met een RRS TDV6. Soms zijn ze onmisbaar. Hopelijk kunnen ze je auto uitlezen en vertellen wat er evt. loos is, ik vermoed dat je accu slecht is en een te lage boordspanning heeft. Kan ook je dynamo zijn die te weinig laadspanning geeft. Maar een Disco III is voor mij erg modern, dus het kan ook iets heeel anders zijn.
Re: disco 3
De disco 3 gebruikt erg veel stroom om de electronica draaiend te houden. Op contact zonder dat de motor draait trekt ie al snel een 20 Ampere alleen voor de boordsystemen, als de boordspanning te laag wordt, krijg je een hele rits aan storingen.
Laad de accu nog eens goed op en meet als de motor draait even de accuspanning. Deze moet rond de 14 volt liggen.
Is dat het geval, dan is waarschijnlijk de accu kaduuk; wat best mogelijk is als hij wat ouder is en volledig leeg getrokken is.
Heb je een lagere spanning op de accu, dan kan het alsnog de accu zijn (interne sluiting) of de dynamo.
ANWB of een lokale universele garage kan eenvoudig de accu testen en even de boordspanning meten.
Daarvoor heb je geen LR dealer nodig; dynamo vervangen is overigens wel even werk.
Gerrit
>> Landrover => Changing drivers into mechanics for over 60 years !! <<
Laad de accu nog eens goed op en meet als de motor draait even de accuspanning. Deze moet rond de 14 volt liggen.
Is dat het geval, dan is waarschijnlijk de accu kaduuk; wat best mogelijk is als hij wat ouder is en volledig leeg getrokken is.
Heb je een lagere spanning op de accu, dan kan het alsnog de accu zijn (interne sluiting) of de dynamo.
ANWB of een lokale universele garage kan eenvoudig de accu testen en even de boordspanning meten.
Daarvoor heb je geen LR dealer nodig; dynamo vervangen is overigens wel even werk.
Gerrit
>> Landrover => Changing drivers into mechanics for over 60 years !! <<
Re: disco 3
Nog bedankt voor de info heb van dag een nieuwe accu laten plaatsen en start goed alleen achter de accu is een blok ??? Die is aan getast met corrosie zeg men dus disco blijf in staand laag staan kijk of ik het kan schoonmaken zie wel nog bedankt.
Re: disco 3
Achter de accu en zekeringkast zitten 2 Ecu's; voorste is van de automatische versnellingsbak/transfer case; die daarachter zit van de motor. Corrosie komt hier idd met regelmaat voor. Geeft echter problemen met Neem aan dat ze ook de dynamospanning even gecheckt hebben ???
Achter de accu zitten 2 Ecu's. 1x voor de automaat en 1x voor de motor zelf.
Luchtvering wordt bestuurd door de EAS Ecu; die zit binnen aan de zijkant achter het schopbord, voor het voorportier.
Ik denk echter dat door het gerommel met de accu er een storing in deze EAS-ecu is geregistreerd. Dan brand ook het rode lampje op het dashboard.
Eventueel kun je eerst zelf proberen met een basic reset.
- Auto uitschakelen, deuren niet op slot, motorkap open, niet op alarm !.
- wacht 3-4 minuten tot alle systemen zijn uitgeschakeld. (backlight schermpje van de radio gaat dan uit.)
- Ontkoppel beide kabels van de accu ( + en -) en houd (de kabels dus !!!) 20 seconden tegen elkaar. Hierdoor valt alle spanning in de systemen volledig weg.
- sluit de accukabels weer aan.
Als je geluk hebt werkt het nu, alle niet "kritische" fouten zijn nu gewist.
Als het een "kritische" fout betrof, dan is hij in de EAS-ECU opgeslagen en helpt alleen een bezoekje aan iemand met een uitleesapparaat dat LR compatible is. Waarschijnlijk is alles na het wissen van de fout weer in orde. (of moeten ze de hoogtesensoren opnieuw inleren)
Storingscodes voor de luchtvering zijn merk specifiek; met een standaard OBD lezer gaat het niet lukken.
Voor alle werkzaamheden aan een Disco 3 : Zorg ervoor dat de boordsystemen in rust zijn voordat je gaat werken !
Achter de accu zitten 2 Ecu's. 1x voor de automaat en 1x voor de motor zelf.
Luchtvering wordt bestuurd door de EAS Ecu; die zit binnen aan de zijkant achter het schopbord, voor het voorportier.
Ik denk echter dat door het gerommel met de accu er een storing in deze EAS-ecu is geregistreerd. Dan brand ook het rode lampje op het dashboard.
Eventueel kun je eerst zelf proberen met een basic reset.
- Auto uitschakelen, deuren niet op slot, motorkap open, niet op alarm !.
- wacht 3-4 minuten tot alle systemen zijn uitgeschakeld. (backlight schermpje van de radio gaat dan uit.)
- Ontkoppel beide kabels van de accu ( + en -) en houd (de kabels dus !!!) 20 seconden tegen elkaar. Hierdoor valt alle spanning in de systemen volledig weg.
- sluit de accukabels weer aan.
Als je geluk hebt werkt het nu, alle niet "kritische" fouten zijn nu gewist.
Als het een "kritische" fout betrof, dan is hij in de EAS-ECU opgeslagen en helpt alleen een bezoekje aan iemand met een uitleesapparaat dat LR compatible is. Waarschijnlijk is alles na het wissen van de fout weer in orde. (of moeten ze de hoogtesensoren opnieuw inleren)
Storingscodes voor de luchtvering zijn merk specifiek; met een standaard OBD lezer gaat het niet lukken.
Voor alle werkzaamheden aan een Disco 3 : Zorg ervoor dat de boordsystemen in rust zijn voordat je gaat werken !
Re: disco 3
Op het dashboard branden 4 lampjes een voor wielophanging/lage gearing/dsc, etc/eba volgens een subdealer kan je er gewoon meer rijden maar niet harden dan 100 km. O ja de dynamo is goed en het uit gelezen (grote computer kast) kwam aan het licht dat de kast achter de accu voor problemen zorg en kan wel een nieuwe bestellen duurt ongeveer twee tot drie weken best wel snel maar dan ben ik weer op de thuisbasis in Nederland gaan we daar op zoek naar. Ga eens kijken of het basis reset gaat lukken en nogmaals alleen dank voor de informatie.
Groetjes cor van leeuwen
Groetjes cor van leeuwen
Re: disco 3
DSC en lage gearing... ik begreep eigenlijk dat de vering alleen op zijn laagste stand kon. En dan is rijden niet echt verstandig.
Maar bij die meldingen kan het idd de stekker van de ECU van de automaat zijn. Vocht en de corrosie die daarop volgt in de contacten is een niet onbekend probleem; vooral bij de eerste D3's tot 2007.
Terug naar NL en dan die connector en ECU eens goed droogmaken en schoonmaken, goede kans dat het probleem dan weg is. Wel voorzichtig zijn met het losmaken van de plug; je wilt niet de contacten kapot trekken.....
Nieuwe ECU kan uiteraard ook; maar ik denk dat je gaat schrikken van de prijs..... Je moet je dan naar de dealer omdat het ding in de D3 ingelezen moet worden. Geen plug e& play.
In elk geval goede reis.
Maar bij die meldingen kan het idd de stekker van de ECU van de automaat zijn. Vocht en de corrosie die daarop volgt in de contacten is een niet onbekend probleem; vooral bij de eerste D3's tot 2007.
Terug naar NL en dan die connector en ECU eens goed droogmaken en schoonmaken, goede kans dat het probleem dan weg is. Wel voorzichtig zijn met het losmaken van de plug; je wilt niet de contacten kapot trekken.....
Nieuwe ECU kan uiteraard ook; maar ik denk dat je gaat schrikken van de prijs..... Je moet je dan naar de dealer omdat het ding in de D3 ingelezen moet worden. Geen plug e& play.
In elk geval goede reis.
Re: disco 3
Hoi Cor,
Had in de UK plots last van een ontplofte luchtbalg. Ook daar had ik met een arrogante dealer te maken, "kom over 2 weken maar terug". Ja doei, heb de auto nodig in de vakantie.
Onbegrijpelijk, enorm slechte service. Mijn ervaring met dealers in NL is dan toch heeeeeel anders. Buitenlanders met panne worden zo snel mogelijk geholpen.
In de UK plaatselijke 'Landroverspecialist' gebeld, kon de volgende dag al langskomen. Weet niet of die in Frankrijk ook ruim voorhanden zijn.
Anyway, hoop dat je een goede vakantie hebt gehad en met je hele hebben en houden thuis komt.
Groet, Willem
Tata-D2.
Had in de UK plots last van een ontplofte luchtbalg. Ook daar had ik met een arrogante dealer te maken, "kom over 2 weken maar terug". Ja doei, heb de auto nodig in de vakantie.
Onbegrijpelijk, enorm slechte service. Mijn ervaring met dealers in NL is dan toch heeeeeel anders. Buitenlanders met panne worden zo snel mogelijk geholpen.
In de UK plaatselijke 'Landroverspecialist' gebeld, kon de volgende dag al langskomen. Weet niet of die in Frankrijk ook ruim voorhanden zijn.
Anyway, hoop dat je een goede vakantie hebt gehad en met je hele hebben en houden thuis komt.
Groet, Willem
Tata-D2.