het witgroene draadje bij de brandstofinlaat 300 TDI

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Filips

het witgroene draadje bij de brandstofinlaat 300 TDI

Bericht door Filips »

Kan iemand mij helpen met het vinden van een spelt in de hooiberg in mijn Discovery 300 TDI 1995?

Van de een op de andere dag sprong mijn zekering van de brandstoftoevoer afsluiter. Geen toevoer meer, motor stil.
Snel een bijpas gemaakt direct op de accu, werkt prima en ik rij al maanden zo. Alleen het staat zo raar als je iedere keer je klep open moet doen om je motor uit te zetten.

Nu moet ik binnenkort voor de apk en wil het probleem aanpakken. Heb de bedrading nagelopen en er loopt een witte draad met groene streep naartoe. Deze draad tot aan het schotbord nagelopen.
Hij gaat bij het passagiersstoel naar binnen om daar ook bij een relais vlak onder de ECU weer uit te komen. Maar er zijn meer wit/groene draden.
Omdat de zekering (7.5 ampere) iedere keer klapt (10 ampere ook) in de zekering box moet er ergens kortsluiting zitten op deze wit groene draad. Aan de andere kant werken alle andere systemen prima.
In de bovenste sateliet zekeringbox gaat de witte groene draad over in een dikke witte.
Het Haynes boek erbij en de stroomschema's bekeken en ook daarin staan wel 3 aftakkingen van de witte draad met groene streep.

een brute oplossing zou zijn een draad vinden die stroom krijgt zowel in stand II als bij het starten en deze direct doorlussen. Dat zou een witte draad met een rode lijn moeten zijn, voor stand III en de witte draad voor stand II.

Heeft iemand eerder met dit bijltje gehakt? of nog een elegante oplossing?

dan kan ik dit weekend weer knutselen.

Met vriendelijke groet,

Filips Jager
Mrah

Re: het witgroene draadje bij de brandstofinlaat 300 TDI

Bericht door Mrah »

De brandstof solenoid heeft een bepaalde weerstand. Is de weerstand te laag (bijna kortsluiting) dan loopt er een te grote stroom en piept de zekering door. Ik zou zeggen: meet eens de weerstand van de solenoid en reken eens uit hoeveel stroom er gaat lopen met 12V er op. Wellicht dat een zwaardere zekering tijdelijk helpt maar zou dat niet doen. Anders gaat je bedrading gloeien. Nieuwe sollenoid is dan de oplossing.
sjorsboomschors/aka/PP

Bericht door sjorsboomschors/aka/PP »

Tja
Ik heb een disco 200tdi in m'n 110
En inmiddels al 7x solenoid vervangen( en een steeksleutel aangepast om makkelijk te schoeven)
Maar dat gaat maar een tijdje goed, en uiteindelijk blijft m'n motor gewoon lopen net contact uit
Ik verdenk m'n stuurslot, m'n solenoid krijgt voldoende stroom
En zat btw ook wel beetje residu in solenoid,
Zet m'n motor nu op de koppeling uit

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15/08/2014 13:47 door sjorsboomschors/aka/PP.
pascal ubags

Bericht door pascal ubags »

hoi
voor dat ik me hier in verdiep moet je eerst eens zeggen wat je gedaan hebt met je afsluiter.

nl de afsluiter is van een disco met luchtmeter, dit wil dus zeggen 3 draden, een defender heeft er maar 1 draadje,
heb je een nieuwe defender afsluiter gemonteerd. of heb je de disco afsluiter gesloopt en het juiste draadje verbonden.
(welke kleur)

denk dat hier het probleem zit.
grpascal
disco ronl

Bericht door disco ronl »

kijk eens in deze link:
[forums.lr4x4.com]

de afsluiter loopt via een spyder unit, deze kan wel eens kapot gaan.
Plaats reactie