Verslag Eerste Kamer 16 December - Oldtimers

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Franc

Verslag Eerste Kamer 16 December - Oldtimers

Bericht door Franc »

Er is een verslag van de vergadering van de Eerste Kamer van 16 December beschikbaar op: [www.eerstekamer.nl]

Ik heb even de oldtimer gerelateerde stukken geknipt en geplakt:

Essers (CDA)
Succesvolle faciliteiten vormen grote risico's voor de schatkist; vergelijk de regeling voor energiezuinige auto's. Bovendien is de effectiviteit van dergelijke maatregelen moeilijk te meten.
Afschaffen van dergelijke regelingen stuit vaak op groot onbegrip van de betrokkenen, zoals we thans weer meemaken met de oldtimerrijders. Wat dat betreft wordt ook vaak de betrouwbaarheid van de overheid in de discussie betrokken. Dat is nu ook het geval bij de motortrijtuigenbelastingregeling van de oldtimerrijders. We vragen de staatssecretaris om nog een keer in te gaan op het mogelijk opgewekte wantrouwen bij deze categorie belastingplichtigen. Er zouden niet op zo'n korte termijn zo veel wijzigingen in de regeling moeten worden aangebracht.

Van Strien (PVV)
Zo hebben wij een grote groep liefhebbers van techniek, die graag zelf aan hun auto sleutelen, en voor zover ze dat niet zelf doen een hele bedrijfstak in stand houden. Ik heb het over de oldtimerbezitters die een wezenlijk stuk cultureel erfgoed in stand houden. Ook deze groep wordt weer het slachtoffer van een zigzagbeleid. Ik denk dat de stortvloed aan brieven die ons op dit onderwerp bereikt heeft, vooral veroorzaakt is door dit weinig consequente zigzagbeleid. Iedereen is bereid om belasting te betalen, maar absurde onbegrijpelijke sprongen daarin worden gewoonweg niet gewaardeerd. Daarom dien ik op dit laatste punt een motie in.

Motie van Strien
De Kamer,
gehoord de beraadslaging,
overwegende dat de regering voornemens is de vrijstelling motorrijtuigenbelasting voor oldtimers per 1 januari 2014 alleen nog te verlenen voor voertuigen van 40 jaar en ouder;
overwegende dat alleen voor benzineauto's van 25 tot 40 jaar een "overgangsregeling" is getroffen, terwijl eigenaren van diesels en lpg-auto's direct het volle pond moeten gaan betalen;
overwegende dat de regering zich hierbij heeft laten leiden door de door haar ongewenste import van oldtimers;
overwegende dat door deze lastenverzwaring de oldtimerbranche grote schade wordt toegebracht, inclusief het verlies aan werkgelegenheid en het verlies aan rijdend cultureel erfgoed;
verzoekt de regering om voor oldtimers die rijden op diesel en lpg en aangeschaft zijn vóór 1 november 2013 eveneens een overgangsregeling te treffen,
en gaat over tot de orde van de dag.

De Lange (OSF)
Als er iets in de belastingplannen voor 2014 tot een enorme stroom reacties van de burgers heeft geleid, is dat zonder een schaduw van twijfel de voorgestelde heffing op oldtimers. De oldtimers zijn dit keer nu eens niet de ouderen zelf, maar gedateerde vervoermiddelen. De emoties van de burger variëren van woedend tot bedroefd, van gelaten tot verontwaardigd, en dat valt goed te begrijpen. De voorstellen komen namelijk zo maar uit de lucht vallen, en zijn financieel behoorlijk ingrijpend. De markt voor oldtimers is binnen de kortste keren ingestort, en veel burgers die te goeder trouw een leuke hobby hebben opgebouwd waarin ze jaren lang geïnvesteerd hebben, financieel en emotioneel, zien de waarde van hun gekoesterde bezit geheel onverwacht verdampen uitsluitend door onaangekondigd overheidsingrijpen. Betrouwbare overheid zei u? Zeker niet in de visie van deze aanzienlijke groep gedreven eigenaren van oldtimers.
Dit kabinet haalt als motivering graag het milieuargument van stal. Maar hoe logisch is dat, als de milieueffecten niet zozeer bepaald worden door de leeftijd van de auto, maar veeleer door de staat van onderhoud van de motor? Ligt het niet veel meer voor de hand om belastingheffing dan direct te relateren aan de uitstoot die sowieso regelmatig bij apk-keuringen gemeten wordt? Een dergelijke maatregel is tenminste te begrijpen en zou de betrouwbaarheid en logica van het beleid zeer ten goede komen. Een dergelijke aanpak zou ook consistent zijn met de uitvoering van de motie-Koffeman c.s. (32504, letter I) over het meewegen van duurzaamheidseffecten van fiscale maatregelen. Graag de reactie van de staatssecretaris.

Brocker (VVD)
Een mooi voorbeeld is de vrijstelling van de motorrijtuigenbelasting. Dat is duidelijk weer zo'n voorbeeld waarbij fiscaliteit is ingezet als beleidsinstrument. Dat is in het verre verleden gebeurd. Het uitgangspunt van motorrijtuigenbelasting moet natuurlijk zijn dat deze is gebaseerd op het profijtbeginsel: wie gebruikmaakt van de weg moet daarvoor belasting betalen. De vrijstelling voor oldtimers zoals die ooit is geconcipieerd, is dan ook een belastinguitgave. De Raad van State merkt hierover op dat hiermee terughoudend moet worden omgegaan en mijn fractie onderschrijft dat. Er kan bijvoorbeeld een cadeaueffect optreden als niet duidelijk is of het doel van deze vrijstelling, het behouden van historisch mobiel erfgoed, wordt behaald met handhaving van de vrijstelling. Mijn fractie kan alleen maar constateren dat de hele faciliteit een beetje uit de hand is gelopen, als je kijkt naar het type auto's dat onder de oude regeling gebruik maakte van de vrijstelling. Ik moet zeggen dat dit een beetje is bevestigd door alle auto's, alle oldtimers, die ik vandaag op het Malieveld zag staan. Wij kunnen ook constateren dat deze vrijstelling op een bepaalde manier gewoon een beetje uit de hand is gelopen, met de import van grote aantallen oldtimers. Misschien kan de staatssecretaris daar iets over zeggen. Het enige wat ik daarover hier wil inbrengen is dat dit een vorm van fiscaal instrumentalisme is, terugkijkend naar het verleden, die niet direct het beoogde effect heeft, namelijk het behouden van mobiel historisch erfgoed.
Het precieze effect van afschaffing is daarom evenmin duidelijk. Wat mijn fractie betreft zou bij vergelijkbare maatregelen in de toekomst steeds vooraf de vraag moeten worden gesteld of de fiscaliteit het juiste instrument is om het beleidsdoel te bereiken.
In het kader van de afschaffing van de vrijstelling van de motorrijtuigenbelasting speelt uiteraard ook het punt van bestendigheid van wetgeving. Dat is door andere fracties ingebracht. Dit is het derde en laatste uitgangspunt dat ik hier vandaag aan de orde wil stellen. Burgers en bedrijven moeten in redelijke mate kunnen vertrouwen op het fiscale beleid van de overheid. Als de overheid voortdurend van fiscale koers wijzigt, draagt dat niet bij aan een betrouwbare overheid voor de burgers. Particulieren hebben in het verleden mede op grond van deze vrijstelling een keuze gemaakt om een oldtimer te kopen en hebben daarbij niet de verwachting dat deze vrijstelling plotseling zal worden afgeschaft. Het argument is gehanteerd dat de oldtimers in Nederland die door de maatregelen worden getroffen, daardoor in waarde kunnen dalen en waarschijnlijk zouden enkele particulieren hebben afgezien van de aanschaf van een oldtimer als zij hadden kunnen voorzien dat de vrijstelling zou worden afgeschaft. De overheid moet bestendig beleid voeren, zodat burgers en bedrijven de overheid als betrouwbaar ervaren. Dat is mijn punt hier. Ik denk dat het gebruik van horizonbepalingen bij dit soort maatregelen van uitermate groot belang is.

De heer Reuten (SP): Begrijp ik dan dat senator Bröcker pleit voor een langere overgangsregeling?

De heer Bröcker (VVD): Daar pleit ik niet voor. Ongetwijfeld zal de staatssecretaris opnieuw reageren op de vele opmerkingen die zijn gemaakt. Wij steunen de maatregelen van de regering zoals die voor ons liggen, maar ook in dit specifieke geval pleit ik voor beperking van fiscaal instrumentalisme.

Nagel (50PLUS):
De huidige coalitie met zijn hulptroepen is erop uit om hoe dan ook de financiën rond te krijgen en is weinig geïnteresseerd in wat dit voor individuele burgers betekent. De afgelopen weken zijn de Eerste Kamerleden overstelpt met brieven van bezitters van de zogenaamde oldtimers. Het zijn vaak ontroerende brieven met als harde kern: ons was vrijstelling beloofd, dit is geen betrouwbare overheid. De oude schichten worden bovendien onverkoopbaar. Is het juist dat de vrijstellingsgrens voor oldtimers in de meeste Europese landen niet zoals in Nederland op 30 jaar is gesteld, maar op 40 jaar? Als deze vraag bevestigend wordt beantwoord, ben ik benieuwd hoe dit dan in het Europese denken past.

Van Boxtel (D66)
Tot slot vraag ik de staatssecretaris of hij de behandeling van zijn belastingplan in deze Kamer als een formaliteit beschouwt.
Ik hoop en verwacht dat het antwoord van de minister op deze vraag ontkennend zal zijn. Echter, als de staatssecretaris deze Kamer, haar leden en deze verhandelingen op waarde schat, waarom ontvingen dan de eigenaren van oldtimers keurig een brief met een aangekondigde verhoging onder het beslag van goedkeuring door de Eerste Kamer, en kregen gashandelaren op 6 december jongsleden al de nieuwe accijnstarieven zonder de mededeling dat deze nog niet zijn goedgekeurd door de beide Kamers van de Staten-Generaal? Uiteraard is 1 januari 2014 erg nabij en doet de Belastingdienst er verstandig aan verhogingen tijdig te communiceren. Desondanks was een vermelding dat deze verhoging onder voorbehoud is totdat de Eerste Kamer die ook heeft goedgekeurd, wel op haar plaats geweest.

Er zou vandaag gestemd worden over de motie Van Strien, maar dat lijkt allemaal flink uit te lopen.

Groeten,
Franc.

Defender 90 '85 RHD, groen met nu een gegalvaniseerd chassis, werkeloos....
Range Rover Classic 3.5 V8 '85 LHD, groen sinds kort op Benzine
sjorsboomschors/aka/PP

Re: Verslag Eerste Kamer 16 December - Oldtimers

Bericht door sjorsboomschors/aka/PP »

pfoei, wat een hoop gezeik en onzin , kan toch ook makkelijker worden verwoord?
anyway, ik proef hier wel een ondersteunend aantal politici , maar of dat de meerderheid haalt?
BlueMotion

Bericht door BlueMotion »

Motie pvv verworpen
Michel WaZ

Bericht door Michel WaZ »

Het is klaar...................

RRC '86 V8
a.wilbie

Bericht door a.wilbie »

weekers, slaap zacht.
voor de prikkers winkel.... ik rem niet voor weekers? of als dat niet mag "weekdieren"?
de leugen regeerd weer, alles leek vast te staan vanaf het begin.
leuker nieuws?
ik heb een lier gekocht, opgehaald in Somerset vanuit mablethorpe en vanavond twee series 3 bakken, peak district special... twee voor de prijs van een.
wie hou ik voor de gek :-(
wat gaat het inhouden? januarie aanstaande de 1982 101fc van de weg? waar kunnen mensen hun wagens stallen?
zal het druk zijn bij de rdw als ik twee wagens als export registreer? een 1978 diesel en een 1965 diesel.
weekers bedankt.... zak!
Victor

Bericht door Victor »

Dank u meneer Weekers. Fijn dat u zich zo hard heeft gemaakt om de oldtimerregeling af te schaffen. LPG tank gaat uit de Range Rover en blijft tot 1-4-2015 op benzine kenteken staan, want dan is ie 40 jaar. Voor de offroad evenement probeer ik een trailer en een trekauto te regelen daar waar mogelijk, want dagje in de modder spelen en op en neer naar het evenement kost me al gauw 150,- aan benzine. Dan ben je gauw klaar met je hobby. In 2014 maar groot onderhoud plegen aan de Range Rover en een andere hobby zoeken. Misschien toch maar een Honda Transalp kopen en daar lekker mee gaan rijden......

Gr. Victor

Range Rover 3.5 V8 1975

22526_3882970954647_636428749_n.jpg --> mod_embed_images_loadimage('0e2beb4ea64bbdb113fae94f1f082251', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Ffbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net%2Fhphotos-ak-prn1%2F22526_3882970954647_636428749_n.jpg', 'https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/22526_3882970954647_636428749_n.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Ffbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net%2Fhphotos-ak-prn1%2F22526_3882970954647_636428749_n.jpg', '', 16909476, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Alan T

Bericht door Alan T »

Dus dat was het??? einde oefening
Remco109

Bericht door Remco109 »

Net met het RDW gebeld.
Keuren voor einde van het jaar gaat je niet meer lukken. Alles is vol.
Ze konden ook niet zeggen of de mensen die lpg uit willen bouwen nog een overgangsperiode kringen of gewoon 1-1-2014 een dikke blouwe brief kreigen.

Voor de herkeuring naar benzine wordt de auto niet opnieuw gewogen als de weeggegevens correct op kenteken staan.
Alleen moet je opletten als je nu de LPG installatie uitbouwd en vervolgens over 2/3 jaar weer zou willen inbouwen.
Dan moet de LPG installatie aan nieuwe regelgeving voldoen die in 2015 ingaat (regeling LPG R115).

Zit een beetje te twijfelen. Gewoon lpg betalen (bij 3,5 d/km is lpg goedkoper), uitbouwen (terug inbouwen is een nieuw systeem nodig), of schorsen.
Menno SIII 109 & 88

Bericht door Menno SIII 109 & 88 »

Steeds zijn er onderwerpen die meer aandacht krijgen dan de oldtimers. Eerst de Bulgaren in de zomer nu het woonakkoord.

Er wordt geen eens gekeken naar de oldtimers en effe tussen koffie en een broodje gewoon weggestemd

Wat een graflui daar in denhaag.
Michel WaZ

Bericht door Michel WaZ »

Klopt, RDW heeft volgend jaar pas ruimte.......ik ga de belastingdienst maar bellen/schrijven........mailen kan niet, moet je allerlei procedure,s doorlopen.
Als er geen bevredigend antwoord komt ga ik hem schorsen.......

RRC '86 V8
Paul

Bericht door Paul »

Tussen neus en lippen door, tussen de koffie pauze, serieus zijn we niet genomen. Weekers heeft ook geen verdediging meer dan terugvallen op het akkoord wat ergens in April is gesloten met "de belanghebbende organistaies". Voor mij wordt het voorlopig schorsen en een 2.25L benzine inbouwen. Maar ik denk dat er nu toch een hoop liefhebbers in de problemen komen, waar laat je je Laro als je geen garage hebt? Mag hij wel op m'n oprit staan? Gaan verzekeringen er ook een slaatje uit slaan omdat oude diesels en lpg geen "oldtimers" meer zijn?
in een woord : WAARDELOOS.
Maar helaas zijn dit wel de gevolgen van de democratie, er kan met instemming van het volk over minderheden heen gewalst worden.

Bedankt Weekers !
Hans 109

Bericht door Hans 109 »

Steeds. Maar. Weer.

[www.telegraaf.nl]
Mud Machine

Bericht door Mud Machine »

Dat van die R115 regeling geldt alleen voor auto's met een datum eerste toelating vanaf invoerdatum regeling.
Blijkt maar weer eens dat de ambtenaren niet weten waar ze het over hebben en het publiek dus verkeerd informeren.
DrentheRover

Bericht door DrentheRover »

Probeer Zwolle ns.
Gisteren mn 110 naar grijs gekeurd en vorige week mn 101 naar camper.
Geluk Ray
Hans N

Bericht door Hans N »

nieuwegein heeft ook nog ruimte vanaf 6 januari
marcel 2

Bericht door marcel 2 »

Bij het RDW kun je ook zonder afspraak keuren , in Almelo is dat alleen tussen 8.00 en 12.00 uur. Maar dan moet je wel in de rij staan tot dat je nummer aan de beurt is.

Vanmorgen de auto om gekeurd van LPG naar benzine. de wacht tijd was toen ongeveer 1.30 uur. 15 min later stond ik weer buiten. Om keuren van lpg naar benzine kost 27 euro.

Groeten Marcel 2
Art van Blondie

Bericht door Art van Blondie »

Ik ben wel benieuwd naar jou rekensom dat bij 3500 km LPG goedkoper is, ik dacht dat die grens wat hoger ligt.

Groet, Art
Marc-my-Words

Re: Verslag Eerste Kamer 16 December - Oldtimers - kantelpunten

Bericht door Marc-my-Words »

Art van Blondie Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik ben wel benieuwd naar jou rekensom dat bij 3500
> km LPG goedkoper is, ik dacht dat die grens wat
> hoger ligt.
>
> Groet, Art

't Hangt natuurlijk van je verbruik af.
1 liter loodvrij = ± € 1.70 <> bij 1:6 is benzine 0,28/km
1 liter diesel ..= ± € 1,35 <> bij 1:10 is diesel 0,14/km
1 liter LPG ....= ± € 0,75 <> bij 1:5 is LPG dan 0,15/km
* Let wel: LPG is bepaald niet overal te koop, en goedkopere pompen zijn dus niet echt vanzelfsprekend.

Bij 3500 km "verdien" je met gas dus € 490,- , dat lijkt mij niet genoeg (het hangt dus af van de tarieven en eventuele schorsingen).
Rijd je zuiniger als de aanname dan moet je nog verder rijden.

Je ziet dus ook dat van diesel naar benzine niet erg interessant is behalve bij weinig kilometers (vergelijkbaar met de LPG kilometrages).
De benzine-overgangsregeling met verplicht 3 maanden niet rijden (dat moet je dan afzetten tegen 3 maanden schorsen) kan lucratief zijn bij weinig kilometers.

Bedenk overigens wel dat het omslagpunt, wel een wiskundig ja-nee punt is maar dat dat "vaste punt" in de praktijk nogal beweeglijk is (afhankelijk van verkrijgbaarheid van LPG bijv. en de prijsontwikkelingen etc) en dat je met 1000 km aan de "verkeerde kant" van het omslagpunt slechts ± € 150 verschil maakt met een andere keuze.
Afgezet tegen ombouwkosten kan je dus heel wat kilometers op een "verkeerde" brandstof rijden.

Marc
Art van Blondie

Bij mijn auto kost LPG 2400 aan wegenbelasting en benzine dus 120, verschil is 2280
Het verschil zoals jij voorstelt is 28-15=13 cent per km

Om die 2280 terug te verdienen moet ik dus 2280 / 0,13 = 17500 km rijden.
Als je jaarrond wil rijden op benzine kost de wegenbalsting ongeveer 1000 en ligt het omslagpunt ergens bij de 10.000 km.

Groet, Art
Jos Daalmans

Bericht door Jos Daalmans »

Hoi Paul,

Op de oprit mag. Dit laat het schorsing en nieuw kenteken filmpje van de RDW zelfs zien (in dit geval van iemand die langere tijd op vakantie gaat).
Alles wat op je eigen grondstuk staat, heeft niemand iets mee te maken, ook de belastingdienst niet. Een kenteken gefotografeerd op jouw grondstuk, staat niet op de openbare weg. (Overigens, als je met geen aantoonbaar inkomen een dure sportwagen geparkeerd heb, trek je de aandacht van andere overheidsdiensten).

Let echter op! Er zijn opritten die aansluiten op een stuk grond van de gemeente en met recht van "overpad". Vaak groenstroken die dus eigendom zijn van de gemeente, alleen, jij mag daar gebruik van maken. Na een aantal jaar (meestal 10) wordt die strook grond stilzwijgend jouw eigendom.
Vraag dit na bij de gemeente.

Verder is het verstandig van je auto, als deze op de oprit staat, de kentekenplaat te verwijderen aan de zijde waar deze mee naar de straat gestald staat.

Wat betreft de eerste kamer, het belangrijkste debat was gisteren voor de huurderstoeslag. Dat gaat om 1,7 Miljard. Die 137 Miljoen, die vallen in het niet en wordt een hamerstuk vrees ik.

Groeten en duimen maar.

Jos

Profiel+III.jpg --> mod_embed_images_loadimage('eac560c12c852a43c9e17d1c2936fbc1', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-R1UMZNi_mZI%2FUophGk5cUjI%2FAAAAAAAAJNA%2FGz8iTitKsG8%2Fw965-h418-no%2FProfiel%2BIII.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-R1UMZNi_mZI/UophGk5cUjI/AAAAAAAAJNA/Gz8iTitKsG8/w965-h418-no/Profiel+III.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-R1UMZNi_mZI%2FUophGk5cUjI%2FAAAAAAAAJNA%2FGz8iTitKsG8%2Fw965-h418-no%2FProfiel%2BIII.jpg', '', 16910471, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Lacht in onze tweede auto "Overgangsregeling" Ninety V8 1986. This car contains: 16 Rockers, 49 Rollers and 1 Mule to drive it.
The best "Who cares" MPG Car in Town.
Onze derde auto: Mazda MX-5 Black Nardi Torino, "The Original Roadster". En onze "Leasehond LaroJack".
Remco109

Bericht door Remco109 »

Even mijn brekening herzien. In mijn opwinding over de regeling even niet helder gekeken

Dan ga ik uit van:
Gewicht ledig voertuig: 1641kg grijskenteken paticulier
Wb lpg: 1460,-
Wb benz: 546,-
Wb benz: 120,- (ik ga gebruik maken van overgangsregeling. 426,- euro voor die drie maanden vind ik toch wat veel)
Prijs/liter LPG: 0,80 (uitgaande van 10% extra belasting die is aangekondicht)
Prijs/liter benz: 1,60
verbruik LPG: 1:5
verbruik benz: 1:6

Lpg = 0,16 euro per km
benz= 0,27 euro per km

Omslagpunt ligt pas bij 12.000km (vershil in wb. is 1340,- verschil per km is 11 cent.)
Lijkt me duidelijk...

Vraagje:
RDW geeft aan:
De hogedrukleiding, met uitzondering van het gedeelte dat rechtstreeks vast tegen de onderzijde van het voertuig bevestigd is. (link)

Ik wil eingelijk de bekabeling en leiding helemaal laten zitten, ook in de motorruimte, zodat ik na het vrstrijken van de 40 jaar alles zo weer aan kan sluiten.
Hoe streng gaan ze daarmee om?
Art van Blondie

QuoteRemco Hoe streng gaan ze daarmee om?
Om precies te zijn ligt dat aan welke keurmeester je tegenkomt.
De bekabeling mag blijven zitten, de hogedrukleiding moet onbruikbaar gemaakt worden. Als je een zeikerd hebt dan betekent dat zo kort mogelijk afzagen en het uiteinde dicht knijpen.

Van horen zeggen overigens, ik heb er (nog) geen persoonlijke ervaring mee.

Groet, Art
Plaats reactie