Defender 90 gewicht en grijskenteken

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
sytse

Defender 90 gewicht en grijskenteken

Bericht door sytse »

Goeden avond, stel dat ik mijn land rover 90 door de mrb wat kan laten af vallen wat kan en mag ik er dan allemaal af halen?
Het is nu een 7 persoons geel kenteken.
Ik zag laatst een land rover 90 met een gewicht van 1400 kg op kenteken was ook 7 persoons hard top.
Is het verder ook mogelijk om de 90 om te keuren naar grijs? Bij de rdw vertelde de keur meester dat mn auto te kort is maar stel dat ik de midden bulkhead er uit haal en de stoel rail wat in kort mag het dan wel een grijs kenteken zijn?
Groeten Sytse
Marc-my-Words

Re: Defender 90 gewicht en grijskenteken

Bericht door Marc-my-Words »

Syste,

Kijk maar eens goed bij een af-importeur grijs afgeleverde Defender 90.
De RDW-keurmeester had zowel gelijk als mis: Zonder aanpassingen kan het net (op z'n Fries), met aanpasingen gaat het net (vlgs het taalgebruik in de rest van Nederland). < O ja, de Kop van Overijssel reken ik net tot Friesland. >

Marc
sytse

Bericht door sytse »

Even een paar punten die ik wil gaan verwijderen (tijdelijk)
Achterdeur. En daar dan gaasje monteren.
Voordeuren tijdelijk vervangen voor de onderste deuren van een series
Achter diff en steek assen met cardan assen er uit
Dak er af.
Trekhaak er af.
Matten er uit.
Reserve wiel thuis laten en zoon busje van die spuit rommel mee nemen.
Bijrijder stoelen er uit. (Staat dit dan nog wel op kenteken?)
Radio en bermlampen er uit.
Voor raam er uit.
Alles eens heel goed schoonmaken zodat alle rommel er uit is.

Wat zou die dan ongeveer wegen en hebben julie nog aanvullingen?
Verder wil ik de 90 een paar weken later omkeuren naar grijs word ie dan opnieuw gewogen? Want dan gaat ie van cabrio naar grijs. Want ik neem aan dat als die gewogen zonder dak word dat het dan een cabrio word of heeft dit geen nadelen?

Groeten Sytse
D&G

Bericht door D&G »

Bedenk je even waarvoor je het doet. Je werkt je drie slagen in de rondte om die kilo's eraf te krijgen en het scheelt je uiteindelijk twintig euro per maand.

Als je net tegen een grens aan zit dan kan je met wat simpele ingrepen er wel komen maar om 100kg eraf te krijgen ben je wel even bezig.

Ik heb bij mijn 90 er 161 kg afgekregen en dat scheelt me twee schalen. Ik had het wel eenvoudig: lierbumper, rocksliders, steeringguard deden al veel

Ik heb m'n reservewiel gewoon laten zitten zo ook stoelen etc.
Gerard
Tonny LR110

Bericht door Tonny LR110 »

reservewiel met swing away weegde bij mij 45 kg.... roofrack 50 kg.... als je ergens op een weegbrug kunt bij een loonwerkers bedrijf ? voor een paar euro kun je dan checken hoe ver je bent? vlotter van je tank kun je ook eventueel verbuigen ( bij tank van 70 liter kun je daar ook wel wat kilootjes mee besparen om dan net klasse lager af te ronden:-)

Suc6
Marc-my-Words

Ik ben de precieze cijfers vergeten, maar ik meen dat een stalenvelg met Latitude-Cross (nieuw dus alle rubber) + tubeless op 28 kg kwam en een vergelijkbare velg met XPC (niet geheel nieuw) + tube op 32 kg kwam. Dus van 5 x XPC naar 4x Latitude Cross + spuitbus scheelt dan a bijna 50 kg.
Wat "los" ijzerwerk, een bodempje ruitensproeiervloeistof en geen cardan naar achter (wel de handremtrommel vast zetten), steekassen achter, een kleine accu, weinig brandstof en nog zo wat haal je er nog weer een boel kilo's af.
Zo nu en dan tussentijds wegen, en vooral ook "afwegen" wat je aan "winst" hebt tegenover het werk. In principe zou je een speciale leeggehaalde weeg-as achter kunnen monteren maar het moet ook "leuk" blijven, en je moet ookde heren van de RDW niet al te veel in het ootje nemen.

Marc
Mud Machine

Bericht door Mud Machine »

Formeel gezien moet de wagen compleet zijn en aan de eisen voldoen die horen bij de typegoedkeuring die er voor afgegeven is.
Breng je dergelijke wijzigingen aan dan vervalt die typegoedkeuring (net als bij motorwissel van bv diesel naar v8)

DWZ 4WD (dus steekassen etc moeten aanwezig zijn)
Voorruit moet er inzitten
enz...
Zitten niet alle stoelen erin dan komen die niet op kenteken

Verder moet de wagen voldoen aan de permanente eisen.

Als je keurmeester niet conform de regels keurt (en dat doen ze regelmatig) dan kun je er mee weg komen maar formeel gezien kan hij de wagen er op afkeuren...
harryv8

Bericht door harryv8 »

heb net even gekeken bij mij ook 7 persoons rijklare massa 1749 kg ... en 4000 kg aanhanger...
eigenlijk geen idee wat een "normaal " gewicht is ? Dit is een LR90 1986 200tdi

gr

Harry
Nijhuis

Bericht door Nijhuis »

Let op als je gaat lopen 'prutsen' met de aandrijflijn. Wanneer ze er achter komen dat de auto niet vierwiel aangedreven is heb je een probleem, dan keuren ze het niet goed. Dat is wat mij verteld is door de RDW keurmeester.
Nijhuis

Bericht door Nijhuis »

Voor zover ik weet hoeven de ramen er niet in te zitten, ditzelfde geld voor bijvoorbeeld de deurtops en de verwarming. Raam ontwaseming (met warme lucht) is weer wel verplicht wanneer je een voorruit monteert. Electrisch verwarmde voorruit is ook prima.

Ook een voorbumper en 'trekhaak inrichting' is geen eis. Voor HCPU's is de achterbak geen verplichting, zolang je de verlichting maar in orde hebt en de bak niet 'permanent' monteert.

Heb al het een en ander besproken met de RDW keurmeester, ben momenteel een 130" aan het opbouwen op een nieuw chassis. Deze ga ik dus ook zo kaal mogelijk aanbieden. Hier enkele zaken die ik laat ontbreken, hou hierbij rekening dat de auto op een trailer naar de RDW gaat en dus slechts 50meter rijdt.

- geen radiateur
- geen oliekoeler
- geen ramen
- polyester deuren en motorkap
- geen verwarming
- geen achterbak
- geen binnenste spatschermen
- geen reservewiel
- geen bumpers
- lege brandstoftank (en 3/4e op de meter)
- misschien geen steekassen en diff in vooras (mag officieel niet, maar ik gok het er op)

Daarnaast laat ik uiteraard alle overige zaken als bekleding en dat soort zaken weg. Ook het dashboard laat ik zo veel mogelijk weg.
D&G

Bericht door D&G »

Mijn 90 200tdi staat nu op 1729kg. Dat is met Wolf velgen met 7.50x16 XZL, twee achterbankjes, reservewiel en een eerlijke halve tank vol. Tip van flip: ga nu niet proberen de boel te belazeren met je brandstoftank want als ze het nagaan of het werkelijk zo is krijgen ze de pest erin en ben je het bokkie. En ze controleren het echt.

G
Marc-my-Words

't Blijft raar dat brandstof-tank-verhaal. Je mag nl ook de tank verwijderen en een spatbord-tankje aanbrengen (dat gaat niet altijd - bij een Td5 bijv. heb je de pomp nodig). In ieder geval kan je daarmee tientallen kilo's brandstof uitsparen. Een paar "ballonnen" in de tank kan natuurlijk ook, dan is ie ook snel vol, en vol is vol.
En het verhaal dat 4x4 verplicht is is ook dubieus/aanvechtbaar: bij alle niet permanent 4x4 auto's rijdt de auto gewoonlijk 2x4 en alleen na het inschakelen en eventueel bedienen van de vrijloopnaven 4x4. Steekassen (achter) eruit trekken is in ieder geval te doen, niet direct zichtbaar, en dat maakt ook aardig wat gewicht uit.

Marc
Nijhuis

Bericht door Nijhuis »

Het hele verhaal van opnieuw wegen is natuurlijk dubieus...in feite zouden ze gewoon in alle gevallen de fabrieksopgave moeten hanteren.
Lucas van Lierop

Bericht door Lucas van Lierop »

Ff kort want druk: mensen ik snap dat het vervelend is die MRB maar verpest het nou niet bij de RDW door te ver te gaan en vervolgens ieders glazen in te gooien. we mogen nog zoveel hier itt Belgie, laten we dat zo houden.
Paul Stroink, One-Ten.nl

Bericht door Paul Stroink, One-Ten.nl »

De inhoud van de tank wordt van je totaal leeggewicht afgetrokken, het maakt dus niet uit hoe groot je tank is. Ik kom net terug van een omkeuring naar grijs bij de RDW, en we hebben samen met de keurmeester alles proberen te verschuiven en te smokkelen om de auto nog 10 kilo lichter te krijgen zodat hij net in een lagere schijf viel maar het is helaas niet gelukt.
Om een G in je typegoedkeuring te krijgen, M1G bij personenauto, N1G bij bedrijfsauto, moet hij wel aan de eisen voor Gelände voldoen, daarvoor moet hij o.a. 4x4 zijn. Anders krijg je problemen met trekgewichten en dergelijke.

Ik heb deze auto een paar jaar geleden ingevoerd, gewicht toen als personenauto 1690 kg. Vandaag dak en zijpanelen gedemonteerd en een achterklepje er in gedaan. Zware mat er uit en verder had ik geen zin om te prutsen. Vandaag zonder al deze spullen ook precies 1740 kilo. Heel raar, gewoon op dezelfde weegbrug. Omdat mijn tank door onverklaarbare redenen opeens helemaal vol aangaf terwijl hij nagenoeg leeg is, konden we er nog 80 kilo aftrekken en kwamen we dus op 1660 uit, helaas net 10 kilo te veel voor een lager tarief. Maar scheelt op grijs kenteken maar een paar euro...

Stromende regen naar de RDW dus ik kwam volledig doorweekt aan, begin net weer op te drogen
sytse

Bericht door sytse »

Wat ik er tijdelijk af ga halen voor de weging.
Matten.
Reserve wiel.
Ver stralers enz
Ff goed schoonmaken alle losse rommel er uit.
Achterdeur er uit en klepje plaatsen.
En een eerlijke halve tank vol.
Kan je een 90 zonder dak en zij panelen omkeuren naar grijs?
Ik was eerst een stuk meer van plan maar wil de rdw ook niet boos of geiriteerd hebben.
Groeten, Sytse
Marc-my-Words

Zoals ik al vaker gezegd heb: Kijk even naar het gewicht van je wielen.
En zijn ze zwaar kijk dan of je even lichtere kan lenen.

4 x 5 kg verschil is 20 kilo, en heb je dikke banden dan wordt het verschil snel groter.

Marc

PS Ik gebruik een electronische koffer/bagage weger (ik meen van de Action): riempje door het wiel en even optillen ... en je weet het gewicht

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19/12/2013 20:00 door Marc-my-Words.
Paul Stroink, One-Ten.nl

tank leeg, tank halfvol, tank vol... als je niet met de meter knoeit blijft het leeggewicht gewoon hetzelfde.
RoLandrover

Bericht door RoLandrover »

Ik heb de auto l lang verkocht maar grappig genoeg het kentekenbewijs nog wel,,..

90Td gr kent. 1760kg, laadverm 640kg

grtn
RolandRover
sytse

Bericht door sytse »

Even een paar punten die ik wil gaan verwijderen (tijdelijk)
Achterdeur. En daar dan gaasje monteren.
Voordeuren tijdelijk vervangen voor de onderste deuren van een series
Achter diff en steek assen met cardan assen er uit
Dak er af.
Trekhaak er af.
Matten er uit.
Reserve wiel thuis laten en zoon busje van die spuit rommel mee nemen.
Bijrijder stoelen er uit. (Staat dit dan nog wel op kenteken?)
Radio en bermlampen er uit.
Voor raam er uit.
Alles eens heel goed schoonmaken zodat alle rommel er uit is.

Wat zou die dan ongeveer wegen en hebben julie nog aanvullingen?
Verder wil ik de 90 een paar weken later omkeuren naar grijs word ie dan opnieuw gewogen? Want dan gaat ie van cabrio naar grijs. Want ik neem aan dat als die gewogen zonder dak word dat het dan een cabrio word of heeft dit geen nadelen?

Groeten Sytse
Marc-my-Words

RoLandrover Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik heb de auto l lang verkocht maar grappig genoeg
> het kentekenbewijs nog wel,,..
>
> 90Td gr kent. 1760kg, laadverm 640kg
>

Da's een zware. Een 110HT-Puma komt op 1810 kg leeggewicht en een 110HT-Td5 op 1850 kg.

Marc
Lucas van Lierop

Ik vraag mij af wat zijn nu de allerlichtste wielen, ik zou (iig voor mijn disco) zeggen 205/80R16 op een lichtmetalen velg. Iemand nog een beter idee?
sytse

Bericht door sytse »

Is het mogelijk als je het bovenste deel van het tussen schot eruit zaagt en het dan recht zet zodat je aan een lengt van 125 cm komt, en dan zonder dak en zij wanden van de auto om te keuren naar grijs kenteken?
Groeten, Sytse
Marc-my-Words

Lucas van Lierop Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik vraag mij af wat zijn nu de allerlichtste
> wielen, ik zou (iig voor mijn disco) zeggen
> 205/80R16 op een lichtmetalen velg. Iemand nog een
> beter idee?

Standaard staal is ook niet erg zwaar -- licht-metaal is op zich wel licht qua materiaal, maar de materiaaldikte is aanzienlijk tov staal -- en standaard staal is slechts 5.5 inch breed.
Ik zou het reservewiel opnieuw moeten wegen, ik meen dat standaard staal + LatitudeCross 7.5x16 tubeless-montage op 28 kg kwam.
Er zit denkelijk ook nogal wat verschil in de banden, de LatitudeCross heeft alleen een kunstvezel karkas, en bijv een XPC heeft ook een staal-gordel.
En dan tenslotte: 2 mm profiel of 12 mm profiel scheelt natuurlijk ook (om van het dikkere rubber van de "dikke" modderbanden maar niet te spreken).
Tussen een nieuwe en een sleetse wegband is gauw 2-3 liter rubber, dus 2,5 tot 5 kg verschil (de soortelijke massa van rubber is kennelijk nogal variabel).

Marc

PS Men kope een koffer/bagage-weger (en elektronische unster dus) bij de Action en wegen maar.
Lucas van Lierop

@Marc: Dank voor de info, enneh een 205/80R16 is dat dan niet nog minder rubber dan een 7.5x16? Enneh het is niet zo dat te beroerd ben om te wegen maar ik heb niet alle band/velg combi's op voorraad ;-). Maar ook ik wil natuurlijk een zo goed mogelijk resultaat als ik straks laat herwegen met extra zitplaatsen dus vandaar dat ik op zoek ben naar de efficienste oplossing zonder te sjoemelen (steekassen er uit etc.)

Groet
Marc-my-Words

Ik denk dat 205/80x16 iets lichter kan zijn als 7.5x16.
De 205/80 is ± 3 cm lager, maar wel bijna 2 cm breder (afgaande op de nominale waarden).
't Loopvlak is natuurlijk het zwaarste ... dus wegen is weten.

Marc
sytse

Bericht door sytse »

jullie hebben gelijk over dat wegen en klooien met grijs kenteken je werkt je een slag in de rondte voor maar 20 euro in de maand ofzo ik neem ook wel eens een paar vrienden mee als ik ergens naar toe ga dus geel kenteken is eigenlijk best wel handig.
wel ga ik er een 3.9 of 3.5 v8 efi in zetten. nu is mijn probleem dat ik standaard na diesel steunen op mn chassis heb en het chassis is gegalvaniseerd. dus lassen gaat het niet worden denk ik. is er een mogelijkheid dat de v8 gewoon zo op de normale steun past of moet ik dan een steun maken zodat de motor op de na diesel steunen past?
Groeten,Sytse
Paul Stroink, One-Ten.nl

Gewoon lassen. Alleen ter hoogte van de lasnaad zink weghalen. Desnoods daarna de lasnaad vertinnen. Aan de binnenkant behandelen. Dan heb je welliswaar twee plekjes die niet gegalvaniseerd zijn, maar daarom gaat je chassis nog steeds heeeeel lang mee.
Frans Bonnes

Bericht door Frans Bonnes »

Dan staat er dus nog steeds een auto op jouw naam.
Kan dus een dure grap worden, tenminste zoals je het nu opschrijft.
mike series 88

Bericht door mike series 88 »

ik heb een series 3 88 landrover en deze is origineel met grijskenteken geleverd
hij heeft wel een ander dak met kleine verhoging achter op het dak
een 90 is groter volgens mij dus zou moeten lukken
Wallytax

Bericht door Wallytax »

Paar draadjes terug kijken,

Ik heb een 90 op 1345 kg staan
Verder alle specificaties zoals nieuw geleverd
Plaats reactie