GKN bedrading schema

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Hans (draakje)

GKN bedrading schema

Bericht door Hans (draakje) »

Is er iemand die mij kan helpen aan het bedrading schema van een GKN overdrive. Ik ben van plan de speedsensor te bypass-en. Ik heb al een nieuwe gemonteerd maar overdrive blijft in en uitschakelen.
Alvast dank. Hans
Marc-my-Words

Re: GKN bedrading schema

Bericht door Marc-my-Words »

Hans,

Het is niet echt moeilijk. Je moet een stroomkring maken waarin het schakelaartje zit zonder dat het "zwarte kastje" in die stroomkring is opgenomen.

Wellicht heb je hier: [forum.lrch.nl] wat aan.

Ik had overigens ook een "moeilijke" GKN-Overdrive. Heb toen ook speedsensor uitgeschakeld (door het magische zwarte kastje te bypass-en) maar et hielp niet. Bij mij was het probleem dat ie zodra hij warmer werd steeds moeizamer/trager ging schakelen. D'r zit een electro-hydro-actuator (dwz een electormagneet die een hydraulische actie veroorzaakt) in. En - ik ben er nooit achter gekomen - is het hetzij deze actuator danwel het hydraulische systeem hierachter waar wat mis gaat. De geringe hoeveelheid automaat-olie die in de overdrive zal daar wel debet aan zijn: de verversingsintervallen die GKN opgeeft zijn nogal ruim, en waarschijnlijk komt er "bagger" in het systeem waardoor het schakelen steeds moeizamer wordt. Wellicht is het dus niet de sensor, niet de black-magic-box maar gewoon een design-flaw.

Ik heb mijn GKN niet meer, hij is met het "wrak" waar hij in gemonteerd zat verkocht. Ik heb nog wel de "black-magic-box" en ook de volledige documentatie die bij de GKN kwam.

Marc

PS Als de GKN-Overdrive doet wat ie doen moet dan is het een feest, vooral achter een Td5 met 1:1,4 tussenbak !! Je kan heerlijk vlot terugschakelen als je wat meer power wilt, en opschakelen zodra je geen power nodig hebt maar wel wilt doorrollen. Inhalen van een vrachtwagen op een tweebaansweg in bijv. Frankrijk gaat geweldig, en tussendoor op de lange einden is de rust ook heerlijk.
Hans (draakje)

Re: GKN bedrading schema

Bericht door Hans (draakje) »

Dank voor de link, denk dat eerst maar even eentestje doe om te kijken of het bypassen werkt. Ik kan toch gewoon op de solenoid 12 v zetten? Gewoon rechtstreeks van de accu? Dan zou hij toch moeten inschakelen? Ik ga er vanuit dat als er 12 volt op staat de solenoid bekrachtigd totdat de spanning er weer af gaat, of zie ik wat over het hoofd?
Gr. Hans
Marc-my-Words

Re: GKN bedrading schema

Bericht door Marc-my-Words »

Hans (draakje) Schreef:
-------------------------------------------------------
> Dank voor de link, denk dat eerst maar even
> eentestje doe om te kijken of het bypassen werkt.
> Ik kan toch gewoon op de solenoid 12 v zetten?
> Gewoon rechtstreeks van de accu? Dan zou hij toch
> moeten inschakelen? Ik ga er vanuit dat als er 12
> volt op staat de solenoid bekrachtigd totdat de
> spanning er weer af gaat, of zie ik wat over het
> hoofd?


Dat is zoals ik het mij herinner. In de "black-magic-box" zit een simple schakelingetje dat het "speed" signaal omzet in een ja/nee mbt het inschakelen van de overdrive. Staat ie op "Ja" dan wordt de solenoid bekrachtigd. Door de juiste draadjes te verbinden krijg je een stroomkring zonder de "black-magic".
Als de solenoid (of actuator, of elctro-hydraulisch-relais, of hoe je het ding wilt noemen) niet zijn volle slag maakt, danwel de GKN-overdrive van binnen elders vervuild is zodat de actuator toch onvoldoende kracht kan uitoefenen dan maakt het niet uit ... direct 12V maakt het bedienen van de actuator wel makkelijker, maar hij blijft raar doen.

Zoals ik al schreef: Bij mij was het grootste probleem dat ie bleef hangen. Achteraf gezien begon het langzaamaan met eerst iets trager terugschakelen, en dat werd steeds moeizamer (en dus met het opwarmen ook ernstiger). Later schakelde hij ook moeizamer in, met name als hij warm was.
Oorzaken he ik (door extern ingrijpen) nooit goed kunnen onderzoeken. Vervuiling, of interne lekkage ? Opvallend was wel dat direct na het vervangen van de olie de overdrive kortstondig weer even beter werkte. Misschien is dus het laten spoelen bij een automaat-specialist een aanpak, d'r gaat erg weinig olie in dus wellicht kunnen ze de overdrive voor een leuk prijsje grondig spoelen.

Marc

PS Als de overdrive blijft hangen krijg je rare effecten. Wegrijden in de 1º met overdrive is moeizaam, niet alleen omdat je dan dus in een " 2º " versnelling wegrijdt, maar vooral ook omdat de overdrive niet gebouwd is voor de koppels die gepaard gaan met de 1º en 2º versnelling. Heel voorzichtig de koppeling laten opkomen en heel voorzichtig met het gas, en dan nog wilde de overdrive soms gaan slippen ... waarmee je dus met een soort rare automaat leek te rijden. In de echt lastige situaties moet je dan naar Low, je zet dan minder koppel op de overdrive.
Plaats reactie