RR start niet
RR start niet
Beste lezers,
Sinds kort ben ik de trotse eigenaar van een Range rover uit 75. ik krijg de motor helaas niet aan de gang. De auto heeft bij vorige eigenaar lang stil gestaan. Heb er een nieuwe accu ingezet. De startmotor krijgt de motor onvoldoende op gang om hem te laten lopen. Ik heb de start motor vandaag losgehaald en getest deze liep toen prima en met voldoende snelheid. daarna met start kabels plus en min naar de startmotor gemaakt. dit hielp helaas niet. daarna alles nog een doorgemeten maar dit is het probleem ook niet. heeft iemand enig idee wat dit kan zijn?
Groet, Nils
Sinds kort ben ik de trotse eigenaar van een Range rover uit 75. ik krijg de motor helaas niet aan de gang. De auto heeft bij vorige eigenaar lang stil gestaan. Heb er een nieuwe accu ingezet. De startmotor krijgt de motor onvoldoende op gang om hem te laten lopen. Ik heb de start motor vandaag losgehaald en getest deze liep toen prima en met voldoende snelheid. daarna met start kabels plus en min naar de startmotor gemaakt. dit hielp helaas niet. daarna alles nog een doorgemeten maar dit is het probleem ook niet. heeft iemand enig idee wat dit kan zijn?
Groet, Nils
Re: RR start niet
Hallo, het is voor ons wel makkelijk als je jje motor en brandstof even vermeld. Als de motor lang stil heeft gestaan heeft deze lange tijd geen smering gehad en gaat het allemaal niet zo soepeltjes meer.
Heb je wel de motorolie en het filter vervangen. Ontsteking nagekeken, werkt de brandstofpomp ,oude benzine/diesel eruit gehaald en verse brandstof erin......
Probeer dan even met wat remmenreiniger te starten, even inspuiten voor de luchtinlaat .......
RRC '86 V8
Heb je wel de motorolie en het filter vervangen. Ontsteking nagekeken, werkt de brandstofpomp ,oude benzine/diesel eruit gehaald en verse brandstof erin......
Probeer dan even met wat remmenreiniger te starten, even inspuiten voor de luchtinlaat .......
RRC '86 V8
Re: RR start niet
Hoi Michel,
Bedankt voor de reactie! het is een V8 carburateur motor op benzine en LPG. heb de brandstof idd vervangen. er komt brandstof tot aan het blok (filter vervangen), er zit voldoende olie in het blok is wel oud. ik wil eigenlijk pas olie en filters wisselen als ik weet of ik het blok aan de praat krijg. Probleem is volgens mij dat de starter krans onvoldoende op snelheid komt om uberhaupt te zorgen dat het blok gaat lopen. Ik heb al geprobeerd om te starten met remreiniger, maar dat hielp helaas ook niet.
Groet, Nils
Bedankt voor de reactie! het is een V8 carburateur motor op benzine en LPG. heb de brandstof idd vervangen. er komt brandstof tot aan het blok (filter vervangen), er zit voldoende olie in het blok is wel oud. ik wil eigenlijk pas olie en filters wisselen als ik weet of ik het blok aan de praat krijg. Probleem is volgens mij dat de starter krans onvoldoende op snelheid komt om uberhaupt te zorgen dat het blok gaat lopen. Ik heb al geprobeerd om te starten met remreiniger, maar dat hielp helaas ook niet.
Groet, Nils
Re: RR start niet
De oudere type startmotoren liepen langzamer dan de nieuwere. Probeer eens een snellere op de motor te monteren. De motor moet ook met de hand redelijk rond te tornen zijn. Anders is iets niet ok en loop je risico op extra schade. Heeft motor wel goede Massa?
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26/12/2013 23:00 door Mrah.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26/12/2013 23:00 door Mrah.
Re: RR start niet
Ik zal de motor eens proberen met de hand rond te draaien, motor draait wel bij het starten maar erg langzaam. toen ik de start motor los haalde en liet lopen draaide deze erg hard, ik verwacht niet dat dat het probleem is. De massa heb ik gecontroleerd en lijkt goed. voor de zekerheid heb ik ook een extra massa met een startkabel gelegd dat hielp helaas ook niet.
Groet, Nils
Groet, Nils
Re: RR start niet
Warms motor loopt soepel. Koud minder. Heb je geen ervaring hier mee is het oppassen. Als door bv lekke koppakking cilinder vol kvs staat kun je beter niet starten. Ook niet starten als cilinders verroest zijn.
Re: RR start niet
Als cilinders roestig zijn kun je misschien iets olie via bougiegaten in laten lopen. Gaat rondraaien dan makkelijker is het denk ik tijd voor nieuwe motor.
Wat is kleur van olie? Wellicht zitten hydraulische nokvolgers vast en gaan diverse kleppen niet open ook omdat nokkenas kaal is? Cilinders werken dan als pneumatische veer niet echt lekker mee.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27/12/2013 09:05 door Mrah.
Wat is kleur van olie? Wellicht zitten hydraulische nokvolgers vast en gaan diverse kleppen niet open ook omdat nokkenas kaal is? Cilinders werken dan als pneumatische veer niet echt lekker mee.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27/12/2013 09:05 door Mrah.
Re: RR start niet
Is de nieuwe accu wel "zwaar" genoeg ,dus niet zo,n lullig 44 ampère accuutje ..........ontsteking? Ik zou toch ook eerst verse motolie gebruiken.
Kijk echt alles goed na voordat je weer gaat starten..........hij stond niet voor Jan *** stil.
Haal desnoods de bougies eruit en pomp via dit gat er wat olie in en start zonder bougies en kijk dat meteen naar de bougie die kan je ook een boel vertellen.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26/12/2013 23:41 door Michel WaZ.
Kijk echt alles goed na voordat je weer gaat starten..........hij stond niet voor Jan *** stil.
Haal desnoods de bougies eruit en pomp via dit gat er wat olie in en start zonder bougies en kijk dat meteen naar de bougie die kan je ook een boel vertellen.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26/12/2013 23:41 door Michel WaZ.
Re: RR start niet
Als een motor stil heeft gestaan id eerst met de hand ronddraaien om te kijken of alles los zit. Overal wat olie in (ook cillinders) en laten weken kan hierbij helpen. Dan weet je dat het veilig is om te proberen starten.
Alle vloeistoffen verversen voordat je start is ook altijd een goed idee lijkt me. dan krijg je niet dat oude smerige olie drap eerst door je hele blok word gepompt, met eventuele verstoppingen van dien.
Je zegdt dat de startmotor op de bank goed draait. maar bedenk dat dit zonder enige belasting is, hij hoeft niet ook nog een hele motor aan te drijven. Als je hem dan op de motor monteert krijgt hij het opeens zwaar en kan het dus ene stuk trager gaan.
Kijk goed de bedrading naar je startmotor na, vooral de massa. Maak alles goed schoon. Ook de accu moet goed zijn en genoeg vermogen kunnen leveren. Als die nog langzaam draait kan het de startmotor zelf zijn. Bij mij draaide de startmotor zonder belasting ook snel rond. Maar op de motor gemonteerd draaide hij maar erg langzaam rond. ik heb nu een ander exemplaar gemonteerd en die draait weer als een zonnetje. En starten gaat bijna direct.
Ik hoop dat het helpt.
succes
Richard78
Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!
handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('3f0d3693ca09d605a1700df5e679cef6', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 16924651, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27/12/2013 11:29 door richard78.
Alle vloeistoffen verversen voordat je start is ook altijd een goed idee lijkt me. dan krijg je niet dat oude smerige olie drap eerst door je hele blok word gepompt, met eventuele verstoppingen van dien.
Je zegdt dat de startmotor op de bank goed draait. maar bedenk dat dit zonder enige belasting is, hij hoeft niet ook nog een hele motor aan te drijven. Als je hem dan op de motor monteert krijgt hij het opeens zwaar en kan het dus ene stuk trager gaan.
Kijk goed de bedrading naar je startmotor na, vooral de massa. Maak alles goed schoon. Ook de accu moet goed zijn en genoeg vermogen kunnen leveren. Als die nog langzaam draait kan het de startmotor zelf zijn. Bij mij draaide de startmotor zonder belasting ook snel rond. Maar op de motor gemonteerd draaide hij maar erg langzaam rond. ik heb nu een ander exemplaar gemonteerd en die draait weer als een zonnetje. En starten gaat bijna direct.
Ik hoop dat het helpt.
succes
Richard78
Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!
handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('3f0d3693ca09d605a1700df5e679cef6', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 16924651, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27/12/2013 11:29 door richard78.
Re: RR start niet
Ik sluit mij bij hrt verhaal van Richard aan.
Heb je een rrc met 4 of 5 handbak en draait de boel wel rond dan is aanslepen een makkie.
Bij lang stilstaan is ook het ook mogelijk dat de handbak in de versnelling niet wil vrijkomen doordat de drukgroep vast zit.
Bij automaat weet ik niet of dit een beperking heeft.
Mijn tip bougies eruit. En compressievrij met startmotor aandrijven na een beetje wd40 in de cilinders.
Als ditniet wil zijn zijn er vele varianten mogelijk waarvan dat de krukaslagerkogels door roest aangetast een vervelende variant is. Dit heb ik meegemaakt....
Groet,
Groet Hans
Serie III 88 uit 1979 petrol en LPG
RRC 3.5 1986 petrol en LPG
[plus.google.com]
Heb je een rrc met 4 of 5 handbak en draait de boel wel rond dan is aanslepen een makkie.
Bij lang stilstaan is ook het ook mogelijk dat de handbak in de versnelling niet wil vrijkomen doordat de drukgroep vast zit.
Bij automaat weet ik niet of dit een beperking heeft.
Mijn tip bougies eruit. En compressievrij met startmotor aandrijven na een beetje wd40 in de cilinders.
Als ditniet wil zijn zijn er vele varianten mogelijk waarvan dat de krukaslagerkogels door roest aangetast een vervelende variant is. Dit heb ik meegemaakt....
Groet,
Groet Hans
Serie III 88 uit 1979 petrol en LPG
RRC 3.5 1986 petrol en LPG
[plus.google.com]
Re: RR start niet
Wat zijn krukaslagerkogels? Er zitten glijlagers op de krukas en drijfstangen bij mijn weten.
Re: RR start niet
Klopt, lagerschalen heten ze ook wel. Misschien bedoelt hij deze. Wd40 Is geen goed plan beter schone motorolie gebruiken heeft gewoon de beste smering voor je zuigers en cilinders.
RRC '86 V8
RRC '86 V8
Re: RR start niet
Ben net nieuw op deze site alvast reuze bedankt voor alle tips en meedenken! ga morgen weer lekker sleutelen ben benieuwd en ga de tips proberen. ik laat weten wat het resultaat is.
Groet, Nils
Groet, Nils
Re: RR start niet
Begrijp dat de topic starter de motor al geprobeerd heeft te starten maar dat hij vrij langszaam ronddraait. Hij zit dus niet vast; en bij de V8 zijn er zoals reeds eerder vermeld twee typen startmotoren. Bij een '75 er is er van origine een grote startmotor geplaatst, waarbij de as van de rotor direct op de starterknas van het vliegwiel. Bij de nieuwere motoren zit er in de startmotor een setje tandwielen waardoor de elecromotor veel meer toeren kan maken en ook meer vermogen/koppel kan ontwikkelen. Dit is ook een kleinere, maar iets langere startmotor.
Als je nog het oude type hebt, dan kan het dus kloppen dat hij in vergelijking met de modernere wagens erg langszaam draait.
Een V8 zou echter ook dan gewoon moeten starten. Als de wagen lang heeft stil gestaan en hij niet is voorbereid tot opslag, dan zit het probleem zeer waarschijnlijk in de carburateurs. De oude benzine in de vlotterkamers verdampt en het spul gaat vastzitten. Als de wagen rijdend is weggezet, dan is het onwaarschijnlijk dat ineens zaken als nokkenassen e.d versleten zijn. Dit wordt naar mijn mening veel te snel geroepen.
Een paar zaken om voor je start even te checken :
- Zit er voldoende motorolie in; en beter nog de oude eerst even vervangen door wat"goedkope" gamma olie.
- Bougies verwijderen en deze eens goed controleren.
- Controleer even of het luchtrfilter niet dicht zit.
- Motor tornen op de startmotor. ook bij de oude langszaam draaiende startmotor moet dan het oliedruklampje na een paar maal uitgaan.
- Loopt de benzinepomp bij het op contact zetten, en komt de benzine bij de carbs ?
- Bougies monteren en kijken of er een vonk is.
- Probeer hem dan eens te starten; gebeurd er helemaal niets, dan kun je eventueel een beetje remmenreiniger voor het luchtfilter spuiten als starthulp; maar echt heel weinig en persoonlijk ben ik er geen voorstander van.
- Gebrerd er niets, dan even de luchtfilter en buizen verwijderen en eens kijken of je benzine ruikt in de carbs.
Meest waarschijnlijke is dat je de carburateurs een goed moet schoonmaken en weer gangbaar moet krijgen.
Nog even een waarschuwing mbt olie verversen, bij de V8 nooit gelijktijdig het oliefilter en de olie verwijderen. De pomp is niet zelfaanzuigend. Eerst olie aftappen en direct vervangen door nieuwe. Dan motor even laten ronddraaien tot oliedruklampje uit is en vervolgens het oliefilter vervangen, nieuwe filter zoe goed mogelijk vullen met motorolie en na plaatsen weer even starten om oliedruk op te bouwen en de lucht uit de pomp te krijgen. Mocht je geen druk meer krijgen dan is de officiele manier het openen van de oliepomp en deze met vaseline vullen. (zie ook de workshop manual)
Als je nog het oude type hebt, dan kan het dus kloppen dat hij in vergelijking met de modernere wagens erg langszaam draait.
Een V8 zou echter ook dan gewoon moeten starten. Als de wagen lang heeft stil gestaan en hij niet is voorbereid tot opslag, dan zit het probleem zeer waarschijnlijk in de carburateurs. De oude benzine in de vlotterkamers verdampt en het spul gaat vastzitten. Als de wagen rijdend is weggezet, dan is het onwaarschijnlijk dat ineens zaken als nokkenassen e.d versleten zijn. Dit wordt naar mijn mening veel te snel geroepen.
Een paar zaken om voor je start even te checken :
- Zit er voldoende motorolie in; en beter nog de oude eerst even vervangen door wat"goedkope" gamma olie.
- Bougies verwijderen en deze eens goed controleren.
- Controleer even of het luchtrfilter niet dicht zit.
- Motor tornen op de startmotor. ook bij de oude langszaam draaiende startmotor moet dan het oliedruklampje na een paar maal uitgaan.
- Loopt de benzinepomp bij het op contact zetten, en komt de benzine bij de carbs ?
- Bougies monteren en kijken of er een vonk is.
- Probeer hem dan eens te starten; gebeurd er helemaal niets, dan kun je eventueel een beetje remmenreiniger voor het luchtfilter spuiten als starthulp; maar echt heel weinig en persoonlijk ben ik er geen voorstander van.
- Gebrerd er niets, dan even de luchtfilter en buizen verwijderen en eens kijken of je benzine ruikt in de carbs.
Meest waarschijnlijke is dat je de carburateurs een goed moet schoonmaken en weer gangbaar moet krijgen.
Nog even een waarschuwing mbt olie verversen, bij de V8 nooit gelijktijdig het oliefilter en de olie verwijderen. De pomp is niet zelfaanzuigend. Eerst olie aftappen en direct vervangen door nieuwe. Dan motor even laten ronddraaien tot oliedruklampje uit is en vervolgens het oliefilter vervangen, nieuwe filter zoe goed mogelijk vullen met motorolie en na plaatsen weer even starten om oliedruk op te bouwen en de lucht uit de pomp te krijgen. Mocht je geen druk meer krijgen dan is de officiele manier het openen van de oliepomp en deze met vaseline vullen. (zie ook de workshop manual)
Re: RR start niet
he gelukkig die is wakker.
zowel bigend als main bearings zijn glijlagers.
Wat ik eigenlijk wilde zeggen is dat de waterpomp bij mij vastzat. waardoor er geen beweging te krijgen was.
ach dat krijg je met al die wijn.
olie op de zuigers is prima maar wd40 is dunner en penetreerd beter voor snel verder actie.
zowel bigend als main bearings zijn glijlagers.
Wat ik eigenlijk wilde zeggen is dat de waterpomp bij mij vastzat. waardoor er geen beweging te krijgen was.
ach dat krijg je met al die wijn.
olie op de zuigers is prima maar wd40 is dunner en penetreerd beter voor snel verder actie.
Re: RR start niet
Bedankt voor alle tips! heb de bogies losgehaald daarnawat wd40 en daarna motor olie ingespoten. de motor draait nu een stuk beter. Bij het vast zetten van de bogies even gecontroleerd of ze een goede vonk gaven. een van de carbs zat helemaal vast. Deze heb ik helaas niet mee gangbaar gekregen. ik nu een ander setje (Stromberg) gemonteerd. deze wil ik van de week afstellen en het dan nog een proberen. Ik heb me laten vertellen dat dit geen gemakkelijke klus is dus ben benieuwd.
Groet, Nils
Groet, Nils