Startcondensator wie heeft ervaring

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Lucas van Lierop

Startcondensator wie heeft ervaring

Bericht door Lucas van Lierop »

In de discussies over wegen die ik met veel interesse volg kwam onlangs ook de Supercondensator icm kleine accu langs (Marc). Wie heeft zoal hier ervaring mee?

Mijn Disco weegt momenteel 1970 kg en ik wil na toevoegen van 4 zitplaatsen onder de 1950kg blijven om zo toch een categorie MRB lager uit te komen. Ik heb al vanalles bedacht (geen steekassen weg ofzo) maar dit is ook een interessante dus als er iemand info heeft: graag! Het lijkt mij dat een condensator vooral in de winter ook beter stroom levert dan een accu dus dat is ook al een pluspunt.

Alvast bedankt!

Groet
G-men (Gargamel)

Re: Startcondensator wie heeft ervaring

Bericht door G-men (Gargamel) »

Voordeel van een condensator is idd dat ze minder temperatuurgevoelig zijn als accu's.
Maar voor zover mij bekend is men nu bijna zover dat ze bruikbaar zijn in laptops e.d.
Voor de vermogens die je nodig hebt voor het starten van een automotor bestaan ze nog niet of worden veel te groot.
Ik denk dat je dan beter kunt gaan zoeken in de wat meer courante technologies zoals Li-ion accu's. Maar die zijn niet zo heel veel lichter en vooral veel duurder. Je kunt er voor het keuren natuurlijk wel even tijdelijk een kleinere accu in zetten......
Apke

Bericht door Apke »

Het fenomeen start condensator ken ik niet en betwijfel ook of dit echt een oplossing is. Een condensator kan een beperkte lading opslaan (en deze snel afgeven). Wat je hiermee zou kunnen doen is de spanning tijdens het starten "hoog" houden. Bij het starten kan deze inzakken tot een volt of 8 a 10, afhankelijk van de kwaliteit, staat en capaciteit van de accu.

Een kleine accu kan zonder problemen in iedere auto toegepast worden, zolang de motor maar direct aanslaat. Een 20 AH accu is bijvoorbeeld voldoende om een zware motor mee te starten zolang dit binnen 1 a 2 seconden gebeurd is. Zware accu's zijn nodig als je langer nodig hebt om te starten of, zoals bij diesel motoren, je moet voorgloeien.
Met een warme motor die probleemloos start zou je naar de keuring kunnen rijden met een kleine accu. Je kan ook kijken naar het gewicht van bijvoorbeeld een Optima accu ten opzichte van een reguliere accu.

Gewicht besparen bij een Disco ..... andere stoelen (origineel is vrij zwaar), geen reserve wiel, bekleding thuislaten (onder het mom dat je de auto voor offroad wil gaan gebruiken). Smalle banden en kleine velgen, Lege tank (met een vlotter die een volle tank aangeeft), geen krik of ander gereedschap. Succes met het wegen.

Apke
Beheerder PrikkersWinkel

larrie-nu.jpg --> mod_embed_images_loadimage('536ec92238ffea3695e352c6711375d1', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', 'http://www.matteman.nl/images/larrie-nu.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', '', 16922753, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Larrie - Serie III 109 Stawag (in onderhoud)
Pinguin - Disco 2 TD5
Exfietser

Bericht door Exfietser »

Dat gaat langzamerhand wel degelijk iets worden.

Maxwel ultra capacitors

ebay

Heeft wel voordelen ook.
-De startstroom kan bij lage temperaturen veel hoger zijn. De startmotor zal draaien alsof het zomers warm is. De accu is hier in de beperkende factor niet meer.

-Als de motor is gestart zullen de condensatoren onmiddellijk opgeladen worden met de maximale stroom die de dynamo leveren kan. Een accu doet dat met c.a. -een tiende van de accucapaciteit en als de accu koud is met nog veel minder. Bij een 60 Ah accu is dat dus iets van 6 ampere ook al kan de dynamo 100 ampere -leveren. De condensatoren zullen die 100 ampere van de dynamo wel kunnen benutten en zal dus in een paar minuten opgeladen kunnen zijn.

Nadelen:
-Een accu bevat veel meer energie als die condensatoren. Een tijdje doorstarten gaat dus met een accu wel en en een condensator veel minder.

-De startcondensatoren houden hun lading minder goed vast dan een gewone accu. Na een paar maanden zijn ze leeg gelopen.

Een leuke combi zou bijvoorbeeld in plaats van een startaccu en een huishoud accu een startcondensator en huishoudaccu zijn. De condensator levert dan de grote startstroom om de motor aan de gang te helpen is. Lukt het niet meteen en raakt de condensator leeg dan kun je die eventueel vanuit de huishoud accu weer opladen en weer een startpoging doen. De huishoud accu is doorgaan ongeschikt om grote (start) stromen te leveren. Maar je kunt er wel langzaam een condensator mee opladen.
Marc-my-Words

Bericht door Marc-my-Words »

Precies.

Ik heb de suggestie ook maar uit de tweede hand (nl mijn broertje - die ze waarschijnlijk tegenkwam op zoek naar UPS-accu's).
Je "moet" kiezen voor een hybride systeem, maar dan heb je de voordelen van beide:
De HighCap heeft een super-start-stroom en is temperatuur onafhankelijk en laadt heel snel weer op (ook temperatuur onafhankelijk) dus korte eindjes trekken ook ' s winters de accu niet leeg. Een semi-tractie-accu als huishoud-accu heeft als voordeel dat ie veel meer/langer kan leveren - zolang het niet om start-vermogens gaat - en het is dus geen probleem als je die huishoud-accu gebruikt voor "huishoudelijke" zaken en een eind leegtrekt omdat je op de high-caps kan starten. En het enige waar je voor moet zorgen is een voorziening waarmee de de high-caps "in geval van" beheerst uit de huishoud-accu kan opladen. Omgekeerd: het snel ontladen of opladen van de high-caps is geen enkel probleem (met een "accu-lader" hoef je alleen bezorgd te zijn mbt de "kortsluit-gevoeligheid" van die acculader, er is hoegenaamd geen grens aan de laadstroom).

O ja, omdat de startstroom geen probleem is er bij het bij koud weer starten dubbele winst: starten met "vol vermogen" omdat je geen koude-verlies hebt en daardoor start de auto veel vlotter en dus duurt het koud starten vrijwel net zo kort als 's zomers. De dubbele winst zit erin dat bij een koude accu de capaciteit af neemt en dus het starten moeizamer gaat en dus langer duurt - je doet dus langer een (relatief) grotere aanslag op de toch al beperkte capaciteit. Daarna afhankelijk van de rit-duur: je laadt ook nog eens met een beperkt vermogen omdat de accu eerst op temperatuur moet komen (alleen als je een "ultra-intelligent" laadsysteem hebt dat de accu-temperatuur checkt en bij koude de klemspanning hoger laat oplopen zal 's winters het opladen vlot gaan).

Tot zover de theorie ... praktijkgegevens heb ik ook nog niet gezien (maar ik heb ,'n broertje gevraagd of hij meer weet: in het koude Zweden heb je wellicht eerder iemand die de theorie in praktijk brengt).

Marc

PS Met high-caps moet je overigens nog meer opletten op kortsluit-risico's: je hebt voor je het weet een soort low voltage bliksem-inslag.
Apke

Bericht door Apke »

Arnold, in het geval van een startcondensator en een huishoud accu, ga je dan een diesel voorgloeien vanuit de huishoud accu?
Verder zal je een schakeling moeten maken waarmee de startcondensator opgeladen kan worden vanuit de hh-accu zonder dat de hh-accu gebruikt wordt tijdens het starten.

De ideeën er achter zijn natuurlijk prachtig, maar er komt wat denkwerk bij kijken om het goed werkend te krijgen (zo zal je eerst de startcondensator op willen laden en daarna de hh accu). Leuk om eens over te brainstormen.

Apke
Beheerder PrikkersWinkel

larrie-nu.jpg --> mod_embed_images_loadimage('53922cf5a4cccb5053395d569c35f295', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', 'http://www.matteman.nl/images/larrie-nu.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', '', 16923473, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Larrie - Serie III 109 Stawag (in onderhoud)
Pinguin - Disco 2 TD5
Lucas van Lierop

Dank voor het meedenken,

Ik heb hier momenteel nog 2 100Ah accu's staan waarvan een nieuw welke een startstroom van zo'n 850A zou kunnen leveren (aardig wat om een condensator op te laden. Verder heb ik een 2 weg FET laadscheider dus met dat huishoud accu verhaal moet wel iets te doen zijn. Liefst zou ik de zwaarste accu ook achterin de auto plaatsen ivm gewicht.

@Exfietser, dank voor je links. 2600 Farad!?, dat is echt enorm veel. Ik zou nog eens moeten gaan rekenen hoe zich dat verhoudt tot wat een startmotor kortstondig verbruikt maar klinkt wel veelbelovend.

Groet
Lucas van Lierop

Dank voor het meedenken,

Ik heb hier momenteel nog 2 100Ah accu's staan waarvan een nieuw welke een startstroom van zo'n 850A zou kunnen leveren (aardig wat om een condensator op te laden. Verder heb ik een 2 weg FET laadscheider dus met dat huishoud accu verhaal moet wel iets te doen zijn. Liefst zou ik de zwaarste accu ook achterin de auto plaatsen ivm gewicht.

@Exfietser, dank voor je links. 2600 Farad!?, dat is echt enorm veel. Ik zou nog eens moeten gaan rekenen hoe zich dat verhoudt tot wat een startmotor kortstondig verbruikt maar klinkt wel veelbelovend.

Groet
G-men (Gargamel)

Bericht door G-men (Gargamel) »

Ander nadeel wat je ziet in het filmpje is dat bij het starten grote piekstromen en spanningsfluctuaties optreden, kijk maar eens naar de toerenteller. En bij lang staan zijn ze idd leeg tgv de lekstroom, die toch echt groter is als bij een goede accu.

Als het een combinatie moet worden van condensatoren en een kleinere accu, dan gaat het hem simpelweg niet worden.
Te complex en te duur voor massaproductie in auto's; of ze moeten het combineren in 1 behuizing; maar dan blijft de prijs een isue, en als de accu dan defect is kan alles de vuilnisbak in.
Loodaccu is dan denk ik betrouwbaarder en zeker goedkoper.
Ik denk dat de volgende stap in automotive is het omschakelen naar een Li-ion accu worden; die zijn er al voor motorfietsen. Zijn echter nog steeds een flink stuk duurder als een goede Varta.....
Hier moet nog enige ontwikkelinkg plaatsvinden; voor nu kun je denk ik beter investeren in een goede conventionele accu met een wat grotere capaciteit .
Exfietser

Bericht door Exfietser »

Ik heb nooit gezegd dat het allemaal zomaar gaat. Dat gaat n.l. nooit. Daar is de wet van het behoud van ellende voor. De inrush stromen van dergelijke condensatoren zijn werkelijk enorm. Alles kan daardoor naar de knoppen gaan. Je dynamo, Je scheidings- diodes, je huishoud accu die helemaal niet van enorme piekstromen houd. Je dynamo, je laadregelaar enz.

Dan is er een aspect veiligheid. Je hebt een lasapparaat in je auto staan dat zijn weerga niet kent. Je gaat rekenen in kilo amperes. Het prutserig installeren van een dergelijk systeem zoals veel mensen met auto electra doen, is hier echt levens gevaarlijk. Kijk maar eens op youtube wat er aan rare experimenten gedaan worden met dergelijke condensatoren.

Je zult iets moeten maken om de laadstroom vanuit de lader/dynamo te beperken. Bij mij is maximale stroom die de dynamo kan leveren 60 ampere. De piekstroom is 90 ampere. De maximale nominale stroom van mijn scheidings diode is 70 ampere. Er moet dus iets gemaakt worden waarmee de laadstroom beperkt wordt tot 70 ampere. Anders overlijd je diode.

Moeilijk is het niet. Om de laadsstroom te beperken is een eenvoudige weerstand van 12 volt / 70 ampere = 0,18 ohm al genoeg. Vaak zit een dergelijke weerstand al in de bedrading en aansluitpunten. Daar moet je natuurlijk niet van uitgaan maar geeft aan dat dit geen groot probleem is.

Opladen vanuit de huishoud accu moet op een soortgelijke manier. Een grote halogeen lamp zou hier soelaas kunnen brengen. De weerstand van een gloeilamp is erg stroom en temperatuur afhankelijk. In koude toestand laag. Als hij brand hoog. Bij het beginnen met laden gaat de lamp branden. Naarmate de stroom afneemt doordat de condensator voller raakt dooft de lamp. Weerstand word heel laag en de condensator kan netjes naar zijn eindwaarde vollopen. Lamp uit condensator vol.
Dit is leuk als je als huishoudaccu een z.g. zonneaccu hebt. Die mogen maximaal maar een tiental ampere afgeven. Met een traktie accu wordt het een ander verhaal. Die mogen een veel grotere stroom afgeven en dan is dit misschien helemaal niet nodig en de weerstand van de bedrading voldoende.

En een simpel relais schakelingetje om accu's aan en af te koppelen of/en parallel te zetten is nu ook niet echt rocketscience.

Wat misschien een probleem is zijn eventueel optredende spanningspieken. Beetje jammer als je radio of erger je ecu daardoor zou overlijden. Je kunt iets maken met smoorspoelen, surge arrestors en vdr's enzo. Maar makkelijk is dat niet. Je kunt ook het startcircuit gewoon gescheiden houden van de rest van de wagen. Alle boordelectronica laat je gewoon op de huishoudaccu draaien en de startmotor alleen in zijn eentje op de condensatoren. Dan blift zeker alles heel. Op het youtube filmpje lijkt het overigens niet zo'n groot probleem te zijn. Ik zou er alleen absoluut niet op zweren.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26/12/2013 12:19 door Exfietser.
Lucas van Lierop

Ok al met al dus nog net iets te cutting edge, voor mijn doel is het beter om gewoon met een niet al te zware accu te gaan wegen.

Iedereen hartelijk dank, ik blijf het wel volgen voor in de toekomst!

Groet
Lucas
Plaats reactie