L322 motor transplantatie

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Arthur Verhalle

L322 motor transplantatie

Bericht door Arthur Verhalle »

In het kader van goede voornemens voor 2014 krijgt mijn L322 4.4V8 een nieuwe motor. De originele motor is ernstig beschadigd, dus er zit niet veel anders op dan het ding te vervangen. Het blijkt dat deze motor eigenlijk een BMW M62 is. Tijdens mijn zoektocht naar een "nieuw" blok, was het aanbod M62's van BMW vele malen hoger en zeker ook goedkoper dan een LandRover variant. Nader onderzoek leert dat het "bijna" hetzelfde blok is en dat er wel het een en ander moet worden omgebouwd/overgezet voordat alles past in de Range Rover.

Dat ga ik dus maar eens proberen!

Ik heb in Engeland een M62 blok op de kop getikt en dat komt volgende week binnen. Heeft iemand nog tips?

Arthur Verhalle
Ruud Lemmens

Re: L322 motor transplantatie

Bericht door Ruud Lemmens »

Hallo Arthur,

Zou volgende zaken nalopen:

In welke staat is de Vanos (variabele nokkenasverstelling). Deze willen nog wel eens gaan ratelen en defect raken
Als je alles eruit heb liggen, kijk naar de staat van de dynamo
Loop de koelslangen na en vervang uit voorzorg met name de kleine slang aan de achterzijde van het blok. Dit is een zwak punt van de M62.....

Wat er exact allemaal anders is aan de 4.4 van de 5 serie/ 7 serie/ X5 weet ik niet. Het kan zijn dat er in het carter enkele aanpassingen zijn, om ervoor te zorgen dat hij nog steeds olie uit het carter kan aanzuigen als de auto scheef hangt.

Uit pure niewsgierigheid± Wat was er kapot aan jouw motor= Bij welke KM stand?

Groeten, Ruud

RR L322 Vogue
Andrew Colville

Re: L322 motor transplantatie

Bericht door Andrew Colville »

als belangerijkste KIJK UIT voor gestolen motoren die krijg je niet op kenteken!!!

Officieel bij weiziging motor nummer moet je langs de RDW, maar omdat motor code niet veranderd hoef je je geen zorgen te maken.

Hoe dan ook met een gestolen motor loop je tegen de lamp.

Ik verwacht dat de ombouw redelijk eenvoudig zal zijn aangezien je de delen kunt over schroeven, Ik zou wel even gaan zoeken naar veel voorkomende foutjes, mogelijk kom je der nu beter bij dan als deze weer onder kap ligt.

Succes Oh ja FOTOS!!!!!

Groetjes, Andrew

'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
Plaats reactie