benzineconversie
benzineconversie
Gezien de nieuwe regels zijn er vele die massaal om of teruggaan op benzine.
Alle 2.25 en 2.5 viercylinders die de massale ombouw naar 200 en 300tdi , het ergens in een hoekje hebben overleeft zijn een veelvoud in waarde gestegen.
Ook de v8 op benzine is zo te horen erg populair.
Gezien de prijzen van benzine begrijp ik niet dat er niet iemand op zoek gaat naar een conversie die minder benzine slurpt????
Als ik verbruiken lees tussen de 1 op 4,... voor een v8 en op zijn best 1 op 8 voor een 2.5....
In de jaren 80 waren de Ford v6jes nogal populair , maar denk net zo schadelijk als de v8.
Zou er niet een blokje zijn dat een laro kan voorzien van een 80-110 pk's met een normaal verbruik van 1 op 10?
Zo'n blok met een conversiekitje lijkt me een gat in de markt , voor nederland.
Ik heb zelf geen nadeel van de mrb , ben al lang geleden gevlucht.
Gewoon proefballonnetje.
Alle 2.25 en 2.5 viercylinders die de massale ombouw naar 200 en 300tdi , het ergens in een hoekje hebben overleeft zijn een veelvoud in waarde gestegen.
Ook de v8 op benzine is zo te horen erg populair.
Gezien de prijzen van benzine begrijp ik niet dat er niet iemand op zoek gaat naar een conversie die minder benzine slurpt????
Als ik verbruiken lees tussen de 1 op 4,... voor een v8 en op zijn best 1 op 8 voor een 2.5....
In de jaren 80 waren de Ford v6jes nogal populair , maar denk net zo schadelijk als de v8.
Zou er niet een blokje zijn dat een laro kan voorzien van een 80-110 pk's met een normaal verbruik van 1 op 10?
Zo'n blok met een conversiekitje lijkt me een gat in de markt , voor nederland.
Ik heb zelf geen nadeel van de mrb , ben al lang geleden gevlucht.
Gewoon proefballonnetje.
Re: benzineconversie
Ik denk wel eens aan de SsanggYYung Musso motor, is volgens mijj een 2.3ltr benzine met zo'n 130pk en van Mercedes?
Re: benzineconversie
'n Motor draait om rendement, of ie nu 4, 8 of tig cylinders heeft.
De Laro zal voortgestuwd moeten worden, rond de 2 ton aan de haak met 'n CW waarde van niks en veel meedraaiend drijf/loopwerk.
1 op 10 met 'n benzine motor, zelfs 'n hypermoderne, niet haalbaar lijkt me..
De Laro zal voortgestuwd moeten worden, rond de 2 ton aan de haak met 'n CW waarde van niks en veel meedraaiend drijf/loopwerk.
1 op 10 met 'n benzine motor, zelfs 'n hypermoderne, niet haalbaar lijkt me..
Re: benzineconversie
Ben wel van de red blocks van Volvo, kunnen behoorlijk wat hebben en zijn nog aardig goed te krijgen voor niet teveel geld, alleen geen conversie kit, ik heb nu tijdelijk een 940 met 2,0 liter en HPT (155 pk) en heeft ze ook nog allemaal (360.000 kilometer en 22 jaar oud, ook nog een van 31 jaar oud met een Volvo B23 met 133 pk ook met veel kilometers maar loopt nog als een zonnetje.
Re: benzineconversie
Ik ben het met je eens dat een motor moet draaien om zijn rendement.
Daarom ben ik deze topic gestart.
2 ton cw-waarde die niet gunstig is en de rest , 1/10
Ik geloof wel in een betere oplossing
Een 200tdi , ontwikkeld in de jaren 80 , kan vrij makkelijk 1/10 halen , redelijk meer ook.
Waarom is er nog niks vergelijkbaars in benzine?
Motorontwerp van de 2,25 stamt uit de jaren 60.
De 2,5 is alleen kwa pk een verbetering geweest.
Dat moet toch beter kunnen!!!
Daarom ben ik deze topic gestart.
2 ton cw-waarde die niet gunstig is en de rest , 1/10
Ik geloof wel in een betere oplossing
Een 200tdi , ontwikkeld in de jaren 80 , kan vrij makkelijk 1/10 halen , redelijk meer ook.
Waarom is er nog niks vergelijkbaars in benzine?
Motorontwerp van de 2,25 stamt uit de jaren 60.
De 2,5 is alleen kwa pk een verbetering geweest.
Dat moet toch beter kunnen!!!
Re: benzineconversie
Zou een 1.6 injectie uit een honda civic aerodeck automaat wat zijn?
Vanavond onze laatste reis er in en dan tekoop
Of voor onderdelen.
Cheers, arjan
Vanavond onze laatste reis er in en dan tekoop
Of voor onderdelen.
Cheers, arjan
Re: benzineconversie
Ik heb een 2.2 Opel Frontera blok overwogen. Tot ik de motor bekeken had. Zit een hele kleine koppeling in, plastic distributie huis. Motor is verder Isuzu, en vrijwel onverslijtbaar, maar te klein...
Re: benzineconversie
Bart74 Schreef:
-------------------------------------------------------
> Volvo heeft toch ook de 2.3 met 4hp22 automaat
> gehad
Ja in 86 volgens mij al. En de latere modellen met HPT zit je op de 180 pk, maar ongeblazen tussen de 112 en 133 pk. Maar er is veel meer uit te halen maar af fabriek kunnen ze echt veel kilometers hebben de red blocks
-------------------------------------------------------
> Volvo heeft toch ook de 2.3 met 4hp22 automaat
> gehad
Ja in 86 volgens mij al. En de latere modellen met HPT zit je op de 180 pk, maar ongeblazen tussen de 112 en 133 pk. Maar er is veel meer uit te halen maar af fabriek kunnen ze echt veel kilometers hebben de red blocks
Re: benzineconversie
als er geen conversie voor dat soort blokken is waarom dan de vbak ook niet mee.
zit in mijn 109 ook.
6 cil nissan diesel incl de vbak.
denk wel dat je een motor uit een 4x4 moet hebben. ivm olie druk als je op z,n kant staat?(heb ik ooit ergens gelezen.)
bijv. een nissan patrol 6 cil? benzine?
Sjaak.
109 met 3.3 Nissanmotor en bak.
larolibelle.jpg --> mod_embed_images_loadimage('2395b7d55f3c1bc22e586cb6170058fe', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh6.googleusercontent.com%2F-a95vYdUvAso%2FTiFKpv8OCpI%2FAAAAAAAADfk%2FETrA0XAthVM%2Flarolibelle.jpg', 'https://lh6.googleusercontent.com/-a95vYdUvAso/TiFKpv8OCpI/AAAAAAAADfk/ETrA0XAthVM/larolibelle.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh6.googleusercontent.com%2F-a95vYdUvAso%2FTiFKpv8OCpI%2FAAAAAAAADfk%2FETrA0XAthVM%2Flarolibelle.jpg', '', 16930629, 600, 600, 'Loading image ...', false);
zit in mijn 109 ook.
6 cil nissan diesel incl de vbak.
denk wel dat je een motor uit een 4x4 moet hebben. ivm olie druk als je op z,n kant staat?(heb ik ooit ergens gelezen.)
bijv. een nissan patrol 6 cil? benzine?
Sjaak.
109 met 3.3 Nissanmotor en bak.
larolibelle.jpg --> mod_embed_images_loadimage('2395b7d55f3c1bc22e586cb6170058fe', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh6.googleusercontent.com%2F-a95vYdUvAso%2FTiFKpv8OCpI%2FAAAAAAAADfk%2FETrA0XAthVM%2Flarolibelle.jpg', 'https://lh6.googleusercontent.com/-a95vYdUvAso/TiFKpv8OCpI/AAAAAAAADfk/ETrA0XAthVM/larolibelle.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh6.googleusercontent.com%2F-a95vYdUvAso%2FTiFKpv8OCpI%2FAAAAAAAADfk%2FETrA0XAthVM%2Flarolibelle.jpg', '', 16930629, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: benzineconversie
Dat bedoelde ik... De automaat van de volvo meenemen. Staartstuk 4hp22 over zetten, tussenbak eraan.
Re: benzineconversie
Maar die Volvo motors. Haalden in de Volvo met mazzel 1:8 zet daar een nog zwaardere en minder aërodynamische lr voor in de plaats en je zit weer op de verbruik cijfers van de v8. Maar kijk naar moderne auto's een ford smax benzine uit 2008 haalde bij mij 1:8. Dus een moderne motor houd hetzelfde probleem een benzine zuipt( beter als de 1:3 van mijn V8 moet wel kunnen)
Re: benzineconversie
Zuinigheid is volgens mij niet de sterkste kant van de benzine motoren.
Dat is wat me tijdens mijn studie (25 jaar geleden) toen we het gedeelte verbrandingsmotoren behandelden.
Toen had de professor de diesel hoog in het vaandel zitten want deze motor had nog wat mogelijkheden m.b.t. rendement.
Dus 40+ en dan op gas, is het zuinigst voor de portemonnee.
Ik kies voor 40+ diesel want kan geen gas tanken op de zaak
Dat is wat me tijdens mijn studie (25 jaar geleden) toen we het gedeelte verbrandingsmotoren behandelden.
Toen had de professor de diesel hoog in het vaandel zitten want deze motor had nog wat mogelijkheden m.b.t. rendement.
Dus 40+ en dan op gas, is het zuinigst voor de portemonnee.
Ik kies voor 40+ diesel want kan geen gas tanken op de zaak
Re: benzineconversie
pas op met het koppelen van een zware motor aan een originele landrover versnellings-bak .
de bakken zijn berekend op een bepaald aantal pk,s als je dit verhoogd kan dit ernstige gevolgen hebben voor de bak.
de bakken zijn berekend op een bepaald aantal pk,s als je dit verhoogd kan dit ernstige gevolgen hebben voor de bak.
Re: benzineconversie
Als je een Volvo b230F (injectie) redblock gebruikt , kun je beter een van volvo 240 nemen. Deze heeft 1 kabelboom met een boordcomputer, tov een 940 met 2 kabelbomen.
De ontsteking van een 940 zit waarschijnlijk tegen het schutboard aan. De 240 heeft hem voor aan de zijkant zitten.
De Volvo motor met carburateur heeft de zelfde bedrading aansluiting als een landrover benzine.
Groeten Marcel
De ontsteking van een 940 zit waarschijnlijk tegen het schutboard aan. De 240 heeft hem voor aan de zijkant zitten.
De Volvo motor met carburateur heeft de zelfde bedrading aansluiting als een landrover benzine.
Groeten Marcel
Re: benzineconversie
marcel 2 Schreef:
-------------------------------------------------------
> Als je een Volvo b230F (injectie) redblock
> gebruikt , kun je beter een van volvo 240 nemen.
> Deze heeft 1 kabelboom met een boordcomputer, tov
> een 940 met 2 kabelbomen.
> De ontsteking van een 940 zit waarschijnlijk tegen
> het schutboard aan. De 240 heeft hem voor aan de
> zijkant zitten.
> De Volvo motor met carburateur heeft de zelfde
> bedrading aansluiting als een landrover benzine.
>
> Groeten Marcel
Klopt tot een bepaald bouwjaar daarna zit bij de 240 de verdeler ook tegen het schutboard. Overigens zijn (zeker nu) de 740 voor weinig te krijgen, de 940 ook zeker als het een sedan is.
-------------------------------------------------------
> Als je een Volvo b230F (injectie) redblock
> gebruikt , kun je beter een van volvo 240 nemen.
> Deze heeft 1 kabelboom met een boordcomputer, tov
> een 940 met 2 kabelbomen.
> De ontsteking van een 940 zit waarschijnlijk tegen
> het schutboard aan. De 240 heeft hem voor aan de
> zijkant zitten.
> De Volvo motor met carburateur heeft de zelfde
> bedrading aansluiting als een landrover benzine.
>
> Groeten Marcel
Klopt tot een bepaald bouwjaar daarna zit bij de 240 de verdeler ook tegen het schutboard. Overigens zijn (zeker nu) de 740 voor weinig te krijgen, de 940 ook zeker als het een sedan is.
Re: benzineconversie
Bij het uitzoeken van een vervangend motorblok is de opbouw van de koppelcurve van belang. Bepaalde (Volvo) blokken hebben hun maximale trekkracht bij aanmerkelijk hogere toerentallen dan de oorspronkelijke landrover blokken. Bij terreinrijden is dat weer niet wenselijk....
Gr Pieter
Gr Pieter
Re: benzineconversie
makelijk
engine%20swap.jpg --> mod_embed_images_loadimage('a82eb013e57bf50e97d2f07c7a0f2181', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.solidebolide.nl%2Fdownloads%2Fengine%2520swap.jpg', 'http://www.solidebolide.nl/downloads/engine%20swap.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.solidebolide.nl%2Fdownloads%2Fengine%2520swap.jpg', '', 16930768, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Gr Arjan
engine%20swap.jpg --> mod_embed_images_loadimage('a82eb013e57bf50e97d2f07c7a0f2181', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.solidebolide.nl%2Fdownloads%2Fengine%2520swap.jpg', 'http://www.solidebolide.nl/downloads/engine%20swap.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.solidebolide.nl%2Fdownloads%2Fengine%2520swap.jpg', '', 16930768, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Gr Arjan
Re: benzineconversie
Vermogensgrafiek_B230FK.jpg --> mod_embed_images_loadimage('d91a84f9ec4934180b1e9017247f4bc0', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.volvo700vereniging.nl%2Ffiles%2Fimages%2FVermogensgrafiek_B230FK.jpg', 'http://www.volvo700vereniging.nl/files/images/Vermogensgrafiek_B230FK.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.volvo700vereniging.nl%2Ffiles%2Fimages%2FVermogensgrafiek_B230FK.jpg', '', 16930773, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: benzineconversie
Arjan, die lijst is al net zo oud als de meeste LR's...... ik denk niet dat de TS deze motoren bedoelt.
Een diesel is door zijn hoge compressie gewoon een stuk efficienter als een benzinemotor.
Het rendement van een benzinemotor ligt gewoon een stuk lager; en ondanks dat dit de afgelopen decenia wel wat is gestegen is het verschil met een goede 2.5 en een 2010 blok niet zo heel erg hoog qua verbruik.
Zowiezo levert een moderne benzine vaak veel meer vermogen bij een hoger toerental; en is het een (kostbaar) heidens karwei om zoiets netjes aan te passen in de aandrijflijn en het in te bouwen in een one-ten.
En zoals Aluman ook al zegt, je zit dan nog met de stroomlijn van een garagedeur.... kijk ook eens naar de freelander1. Die is een stuk moderner, veel lichter, gestroomlijnder en komt ook niet veel verder als 1:9 bij gecombineerd gebruik.
Als hobbyproject kan het een technische uitdaging zijn; maar economisch ga je het nooit redden..... Vaak kun je beter de bestaande 2.5 eens goed onderhanden nemen; de vergelijking gaat vaak tussen een oude versleten LR blok tov een veel nieuwer blok van een ander merk......
Ik ben van mening dat een goede 2.5 icm een lichte rechtervoet minstens evenveel oplevert qua verbruik. De lol wordt dan wel weer een stuk minder.
De V8 is dan weer een stuk leuker en kan als hij in goede staat is ook redelijk (in LR termen dan) zuinig omspringen met brandstof mits de bestuurder zich kan beheersen...
Maar veel zuiniger zullen deze wagens nooit worden, wat je er ook in legt.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01/01/2014 12:07 door G-men (Gargamel).
Een diesel is door zijn hoge compressie gewoon een stuk efficienter als een benzinemotor.
Het rendement van een benzinemotor ligt gewoon een stuk lager; en ondanks dat dit de afgelopen decenia wel wat is gestegen is het verschil met een goede 2.5 en een 2010 blok niet zo heel erg hoog qua verbruik.
Zowiezo levert een moderne benzine vaak veel meer vermogen bij een hoger toerental; en is het een (kostbaar) heidens karwei om zoiets netjes aan te passen in de aandrijflijn en het in te bouwen in een one-ten.
En zoals Aluman ook al zegt, je zit dan nog met de stroomlijn van een garagedeur.... kijk ook eens naar de freelander1. Die is een stuk moderner, veel lichter, gestroomlijnder en komt ook niet veel verder als 1:9 bij gecombineerd gebruik.
Als hobbyproject kan het een technische uitdaging zijn; maar economisch ga je het nooit redden..... Vaak kun je beter de bestaande 2.5 eens goed onderhanden nemen; de vergelijking gaat vaak tussen een oude versleten LR blok tov een veel nieuwer blok van een ander merk......
Ik ben van mening dat een goede 2.5 icm een lichte rechtervoet minstens evenveel oplevert qua verbruik. De lol wordt dan wel weer een stuk minder.
De V8 is dan weer een stuk leuker en kan als hij in goede staat is ook redelijk (in LR termen dan) zuinig omspringen met brandstof mits de bestuurder zich kan beheersen...
Maar veel zuiniger zullen deze wagens nooit worden, wat je er ook in legt.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01/01/2014 12:07 door G-men (Gargamel).
Re: benzineconversie
Klopt G-men maar de laatste maanden is iedereen het wiel weer aan het uitvinden vandaar deze herinering.
en inderdaad een schoen doos als de LR krijg je niet zuinig.
En voor de mensen die denken dat ze een LR rijden om geld te besparen Droom verder.
Gr Arjan
en inderdaad een schoen doos als de LR krijg je niet zuinig.
En voor de mensen die denken dat ze een LR rijden om geld te besparen Droom verder.
Gr Arjan
Re: benzineconversie positief 2014 in
Ik zie wel positief uit naar een redblock conversie.
Rijdt nu een 940 uit 93 met injectie. (Erbij)
Tis geen monster maar gemakkelijk en overzichtelijk in onderhoud.
Ik wil graag weten of ze in engeland een consersieset willen maken als die er nog niet zou zijn.
Denkend aan een grote groep dieselrijders die met eendergelijke set en donor volvo met lopend blok uit een 340,440,740 , 940 een betaalbare ombouw kunnen doen
Er zijn tenslotte ca 8000 larodiesels als ik het goed heb die tussen de 27 en 40 jaar zijn en die vorig jaar nog rondreden.
ik heb eigenhandig een 2.5 benzineblok volledig gereviseerd die nu met lpg 1 op 6.5 doet. Met benzine loopt ie goed afgesteld 1 op 7 maar toch zou ik
Best een conversie doen naar een injectie red block. In mijn volvje 940 doet ie 1 op 11.4 gemiddeld daarmee komt ie in laro niet weg maar ik hoop
Op 1 op 9 of 10.
Wie wil er meedenken en ontwikkelen aan een commercieel haalbaar conversiesetje. ( kan weer leuk werk opleveren voor wat garagebedrijfjes)
Hoeveel dieselende prikkers willen dit overwegen en wat zouden ze er voor over hebben.
En zijn er ook benzinerijders die uit brandstofkosten beperking dit willen overwegen.
Groet HansN
Groet Hans
Serie III 88 uit 1979 petrol en LPG
RRC 3.5 1986 petrol en LPG
[plus.google.com]
Rijdt nu een 940 uit 93 met injectie. (Erbij)
Tis geen monster maar gemakkelijk en overzichtelijk in onderhoud.
Ik wil graag weten of ze in engeland een consersieset willen maken als die er nog niet zou zijn.
Denkend aan een grote groep dieselrijders die met eendergelijke set en donor volvo met lopend blok uit een 340,440,740 , 940 een betaalbare ombouw kunnen doen
Er zijn tenslotte ca 8000 larodiesels als ik het goed heb die tussen de 27 en 40 jaar zijn en die vorig jaar nog rondreden.
ik heb eigenhandig een 2.5 benzineblok volledig gereviseerd die nu met lpg 1 op 6.5 doet. Met benzine loopt ie goed afgesteld 1 op 7 maar toch zou ik
Best een conversie doen naar een injectie red block. In mijn volvje 940 doet ie 1 op 11.4 gemiddeld daarmee komt ie in laro niet weg maar ik hoop
Op 1 op 9 of 10.
Wie wil er meedenken en ontwikkelen aan een commercieel haalbaar conversiesetje. ( kan weer leuk werk opleveren voor wat garagebedrijfjes)
Hoeveel dieselende prikkers willen dit overwegen en wat zouden ze er voor over hebben.
En zijn er ook benzinerijders die uit brandstofkosten beperking dit willen overwegen.
Groet HansN
Groet Hans
Serie III 88 uit 1979 petrol en LPG
RRC 3.5 1986 petrol en LPG
[plus.google.com]
Re: benzineconversie
+1, face it een laro (of elke andere 4x4) heeft een complexe dus zware aandrijflijn EN een karige stroomlijn. EN een hoog gewicht. Enige wat je dan nog kan doen is een relatief efficiente motor (lees een Diesel) gebruiken. Als je dat niet wilt (vanwege b.v. MR is dat ook prima maar ik vrees dat er dan toch genoegen zal moeten worden genomen met een niet zo'n geweldig verbruik. Als je niet zoveel kilometers maakt is dat ook niet zo'n probleem lijkt me.
Ter vergelijking de Renault Scenic van mijn ouders (1.6) rijdt met veel pijn en moeite (90 km/h wind mee) 1 op 14 en die is gestroomlijnder, lichter en simpeler dan een Land Rover... owja en het blok heeft het koppel van een oude hond...
Ik denk dat er van die 1 op 14 niks overblijft als je het blok in een laro zou bouwen...
Ter vergelijking de Renault Scenic van mijn ouders (1.6) rijdt met veel pijn en moeite (90 km/h wind mee) 1 op 14 en die is gestroomlijnder, lichter en simpeler dan een Land Rover... owja en het blok heeft het koppel van een oude hond...
Ik denk dat er van die 1 op 14 niks overblijft als je het blok in een laro zou bouwen...
Re: benzineconversie
De 4 liter 6cylinder is een mooi blok , wordt vaak omgebouwd , zgn strokerblok.
Maar zeker niet zuinig.
De modernere en kleinere 2.8 liter benzines ken ik weinig van , zijn ook niet veel voorkomend geloof ik.
Maar zeker niet zuinig.
De modernere en kleinere 2.8 liter benzines ken ik weinig van , zijn ook niet veel voorkomend geloof ik.
Re: benzineconversie positief 2014 in
Ik ben nog op zoek naar een benzineconversie en ben er dus voor in.
Tinus "90" Tiid-Rôver
laroijsland2.jpg --> mod_embed_images_loadimage('b79cb173b6bcc65ca138bd0ba7bb5d4f', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fimageshack.us%2Fa%2Fimg15%2F4281%2Flaroijsland2.jpg', 'http://imageshack.us/a/img15/4281/laroijsland2.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fimageshack.us%2Fa%2Fimg15%2F4281%2Flaroijsland2.jpg', '', 16935331, 600, 600, 'Loading image ...', false);
En Larocamper 300TDI
e09a21.jpg --> mod_embed_images_loadimage('76a9205fc6c548943004c0073a9c860b', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Fimagizer.imageshack.us%2Fv2%2F320x240q90%2F745%2Fe09a21.jpg', 'https://imagizer.imageshack.us/v2/320x240q90/745/e09a21.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Fimagizer.imageshack.us%2Fv2%2F320x240q90%2F745%2Fe09a21.jpg', '', 16935331, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Tinus "90" Tiid-Rôver
laroijsland2.jpg --> mod_embed_images_loadimage('b79cb173b6bcc65ca138bd0ba7bb5d4f', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fimageshack.us%2Fa%2Fimg15%2F4281%2Flaroijsland2.jpg', 'http://imageshack.us/a/img15/4281/laroijsland2.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fimageshack.us%2Fa%2Fimg15%2F4281%2Flaroijsland2.jpg', '', 16935331, 600, 600, 'Loading image ...', false);
En Larocamper 300TDI
e09a21.jpg --> mod_embed_images_loadimage('76a9205fc6c548943004c0073a9c860b', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Fimagizer.imageshack.us%2Fv2%2F320x240q90%2F745%2Fe09a21.jpg', 'https://imagizer.imageshack.us/v2/320x240q90/745/e09a21.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Fimagizer.imageshack.us%2Fv2%2F320x240q90%2F745%2Fe09a21.jpg', '', 16935331, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: benzineconversie positief 2014 in
Goed bezig Hans,
Ik weet ook niet of het allemaal wel haalbaar en/of interessant is.
Het leek me wel de moeite waard om erover te beginnen.
Lees graag over niet alledaagse toegepaste technieken.
De laatste 30 jaar zijn de benzineblokken in de oerwagens naar mijn mening niet verder ontwikkeld op zuinigheid en zijn er ook maar weinig benzine 4x4's geleverd.
Maar misschien zijn de blokken uit de modernere SUV's wel iets.
Na de (wat wij noemen) derde wereldlanden , zijn de mensen die onder de britse monarchie leven naar mijn mening het meest ervaren met conversies.
Ik weet niet of er prikkers zijn die op de forums in die landen(GB-AU-NZ) zitten en daar nuttige info kunnen vinden en hier willen delen?
Ik weet ook niet of het allemaal wel haalbaar en/of interessant is.
Het leek me wel de moeite waard om erover te beginnen.
Lees graag over niet alledaagse toegepaste technieken.
De laatste 30 jaar zijn de benzineblokken in de oerwagens naar mijn mening niet verder ontwikkeld op zuinigheid en zijn er ook maar weinig benzine 4x4's geleverd.
Maar misschien zijn de blokken uit de modernere SUV's wel iets.
Na de (wat wij noemen) derde wereldlanden , zijn de mensen die onder de britse monarchie leven naar mijn mening het meest ervaren met conversies.
Ik weet niet of er prikkers zijn die op de forums in die landen(GB-AU-NZ) zitten en daar nuttige info kunnen vinden en hier willen delen?
Re: benzineconversie
Ik denk dat je helemaal gelijk hebt Lucas. Als je kijkt naar het verbruik van moderne terreinwagens met een vergelijkbaar frontaal profiel zoals mercedesG toyota highlux, maar ook busjes als de merceds sprinter. Dan wordt je gewoon niet blij. Al deze wagens zijn voorzien van moderne motoren en het verbruik komt niet boven de 1 op 13 a 14 met een dieselmotor.
Kantekening is dat ze dat wel doen bij een hogere snelheid. Maar de verbruikscijfers hier genoemd zijn helaas utopisch. Fabrieksnieuwe vergelijkbare wagens als een landrover met de nieuwste techniek halen die cijfers niet eens.
Er is wat te winnen met een andere v-bak . Ontwerp jaren 40 en energetisch bijzonder innefficient. Ook een nieuwere motor is wat mee te winnen. Maar meer als 1 op 12 voor een diesel gaat nooit lukken door een in principe ook al oude motor van een ander merk te plaatsen. Die motoren zijn alleen naar zuiniger in de orginele veel lichtere en gestroomlijndere luxe auto.
Kantekening is dat ze dat wel doen bij een hogere snelheid. Maar de verbruikscijfers hier genoemd zijn helaas utopisch. Fabrieksnieuwe vergelijkbare wagens als een landrover met de nieuwste techniek halen die cijfers niet eens.
Er is wat te winnen met een andere v-bak . Ontwerp jaren 40 en energetisch bijzonder innefficient. Ook een nieuwere motor is wat mee te winnen. Maar meer als 1 op 12 voor een diesel gaat nooit lukken door een in principe ook al oude motor van een ander merk te plaatsen. Die motoren zijn alleen naar zuiniger in de orginele veel lichtere en gestroomlijndere luxe auto.
Re: benzineconversie positief 2014 in
Beste mensen,
Ik ken de Volvo-blokken niet maar volgens mij is alles pas te maken, als je maar wilt.
Zo heb ik zelf een 300tdi op een LT95 bak gemaakt ( overigens met de complimenten van de rdw die deze conversie nog nooit had gezien ).
Zaterdag ga ik op de sloop kijken wat er voor een mogelijkheden zijn m.b.t. een niet laro-blok.
Mvg Thimo ( helaas nu met een geschorste 110 ).
Ik ken de Volvo-blokken niet maar volgens mij is alles pas te maken, als je maar wilt.
Zo heb ik zelf een 300tdi op een LT95 bak gemaakt ( overigens met de complimenten van de rdw die deze conversie nog nooit had gezien ).
Zaterdag ga ik op de sloop kijken wat er voor een mogelijkheden zijn m.b.t. een niet laro-blok.
Mvg Thimo ( helaas nu met een geschorste 110 ).
Re: benzineconversie
Als je maar wilt kan alles
zoiets [www.marktplaats.nl]
Maar is het eind resultaat bevredigend?
Ik geloof zelf meer in het verbeteren van het land rover blokkie zelf
Alan
zoiets [www.marktplaats.nl]
Maar is het eind resultaat bevredigend?
Ik geloof zelf meer in het verbeteren van het land rover blokkie zelf
Alan
Re: benzineconversie
Ok ik dwaal nu af naar een stokpaardje (Marc my words je bent niet de enige ) maar ik droom nog steeds van een 4x4 zonder een heel arsenaal van versnellingsbakken, differentieeld, cardanassen, steekassen en homokineten en met een direct aangedreven wiel met naafmotor.
Mijn gevoel is (maar dat is geen wetenschap) dat er in de aandrijflijn veel verloren gaat. Dat de verbrandingsmotor ook nog eens op een wisselend toerental draait om icm met de v.bak de snelheid te bepalen helpt volgens mij ook niet.
Als bovengenoemd wiel ooit nog goedkoper, beter beschikbaarder en terreinwaardiger wordt zou ik graag mijn idee van jaren terug nog eens uit de kast halen, namelijk een DIY hybride. Mijn idee was een dieselaggregaat + kleine set buffer accu's + 4 wielen met naafmotor.
Zou helemaal mooi zijn als daar een mooi mrb tarief tegenover stond.
Mijn gevoel is (maar dat is geen wetenschap) dat er in de aandrijflijn veel verloren gaat. Dat de verbrandingsmotor ook nog eens op een wisselend toerental draait om icm met de v.bak de snelheid te bepalen helpt volgens mij ook niet.
Als bovengenoemd wiel ooit nog goedkoper, beter beschikbaarder en terreinwaardiger wordt zou ik graag mijn idee van jaren terug nog eens uit de kast halen, namelijk een DIY hybride. Mijn idee was een dieselaggregaat + kleine set buffer accu's + 4 wielen met naafmotor.
Zou helemaal mooi zijn als daar een mooi mrb tarief tegenover stond.
Re: benzineconversie
Of iets makkelijker... Twee elektrische motoren. Op de plek van de tussenbak
Re: benzineconversie
En vier van deze motoren. AC- motor.
Volgens mij klein genoeg om twee stuks per ashuis te plaatsen. Ashuis leeg maken. Diffhuis er tussen uit en daarvoor in de plaats een cilinder lassen waar de twee motoren in passen. Steekassen inkorten en koppelen aan de as van de motor. De cilinder eventueel uitrusten met opgelaste koelvinnen om de motoren te koelen.
Je moet alleen een frequentie regelaar hebben die vier motoren kan aansturen en ook geprogrammeerd is om als differentieel te werken. Deze motoren zijn niet eens zo duur meer trouwens. Volgens mij nieuw. De laatste keer stonden er alleen DC motoren op die site.
Die differentieel werking is volgens mij niet eens lastig te realiseren. Als je elke motor gewoon altijd zoveel tractie laat geven dat het wiel net niet slipt heb je het diff probleem opgelost.
In naafmotoren voor een 4x4 geloof ik niet zo. Je wielen die al zwaar zijn, worden nog zwaarder. Dat is echt een minpunt. Wielen mogen eigenlijk niets wegen. En het is een kwetsbare vochtige plaats. Afdichtingen zijn daar lastig. Het daar naar toe brengen van draden is ook niet makkelijk. Helemaal bij de voorwielen. De motoren draaien op hoge spanningen van een paar honderd volt. Met al dat vocht "Je rijd ook wel eens door water met een 4x4" is het makkelijker om een ashuis vocht dicht te houden denk ik. Een gewoon diff doet het ook met water er in. Oude olie- water- drap er uit en nieuwe olie er in en rijden maar. Vocht (Dus niet eens water.) in een elektromotor betekend gewoon einde oefening. Ook de kabels naar de motoren toe zijn erg kwetsbaar. Een barstje in de isolatie bij spanningen van 400 volt is niet echt fijn. Een kortsluiting in dergelijke kabels is gewoon levens gevaarlijk door de enorme stromen die er kunnen gaan lopen. De warmte ontwikkeling bij een dergelijk kortsluiting is letterlijk explosief. Een uitgebrande auto heb je zo.
Ik denk dat het mechanisch ook een stuk makkelijker te realiseren is om een motor in het ashuis te bouwen. Geen adapterplaten nodig, geen andere naven, lagers, hubs enz. Blijft allemaal gewoon standaard landrover spul. Overal goedkoop en eenvoudig verkrijgbaar.
Je moet alleen een stuk tussen de as uit zagen en vervangen door een cilinder waar beide motoren in passen. Aan de bovenzijde van de cilinder een luikje voor de elektrische aansluitingen. En er moet iets bedacht worden om de motor droog te houden. Dus een afvoer voor het onvermijdelijke condens waar uiteraard nooit water door naar binnen mag kunnen. Misschien overdruk met als de motor koud is warme lucht ofzo.
In de personen auto's waar dit soort motoren in gebruikt worden zitten die motoren altijd geventileerd en nooit opgesloten. Eventueel vocht kan dan snel verdampen en de warmte kan ook goed weg.
Volgens mij klein genoeg om twee stuks per ashuis te plaatsen. Ashuis leeg maken. Diffhuis er tussen uit en daarvoor in de plaats een cilinder lassen waar de twee motoren in passen. Steekassen inkorten en koppelen aan de as van de motor. De cilinder eventueel uitrusten met opgelaste koelvinnen om de motoren te koelen.
Je moet alleen een frequentie regelaar hebben die vier motoren kan aansturen en ook geprogrammeerd is om als differentieel te werken. Deze motoren zijn niet eens zo duur meer trouwens. Volgens mij nieuw. De laatste keer stonden er alleen DC motoren op die site.
Die differentieel werking is volgens mij niet eens lastig te realiseren. Als je elke motor gewoon altijd zoveel tractie laat geven dat het wiel net niet slipt heb je het diff probleem opgelost.
In naafmotoren voor een 4x4 geloof ik niet zo. Je wielen die al zwaar zijn, worden nog zwaarder. Dat is echt een minpunt. Wielen mogen eigenlijk niets wegen. En het is een kwetsbare vochtige plaats. Afdichtingen zijn daar lastig. Het daar naar toe brengen van draden is ook niet makkelijk. Helemaal bij de voorwielen. De motoren draaien op hoge spanningen van een paar honderd volt. Met al dat vocht "Je rijd ook wel eens door water met een 4x4" is het makkelijker om een ashuis vocht dicht te houden denk ik. Een gewoon diff doet het ook met water er in. Oude olie- water- drap er uit en nieuwe olie er in en rijden maar. Vocht (Dus niet eens water.) in een elektromotor betekend gewoon einde oefening. Ook de kabels naar de motoren toe zijn erg kwetsbaar. Een barstje in de isolatie bij spanningen van 400 volt is niet echt fijn. Een kortsluiting in dergelijke kabels is gewoon levens gevaarlijk door de enorme stromen die er kunnen gaan lopen. De warmte ontwikkeling bij een dergelijk kortsluiting is letterlijk explosief. Een uitgebrande auto heb je zo.
Ik denk dat het mechanisch ook een stuk makkelijker te realiseren is om een motor in het ashuis te bouwen. Geen adapterplaten nodig, geen andere naven, lagers, hubs enz. Blijft allemaal gewoon standaard landrover spul. Overal goedkoop en eenvoudig verkrijgbaar.
Je moet alleen een stuk tussen de as uit zagen en vervangen door een cilinder waar beide motoren in passen. Aan de bovenzijde van de cilinder een luikje voor de elektrische aansluitingen. En er moet iets bedacht worden om de motor droog te houden. Dus een afvoer voor het onvermijdelijke condens waar uiteraard nooit water door naar binnen mag kunnen. Misschien overdruk met als de motor koud is warme lucht ofzo.
In de personen auto's waar dit soort motoren in gebruikt worden zitten die motoren altijd geventileerd en nooit opgesloten. Eventueel vocht kan dan snel verdampen en de warmte kan ook goed weg.
Re: benzineconversie
Leuk idee,maar om dat echt waterdicht en toch ventilerend te krijgen wordt een behoorlijke uitdaging vermoed ik.
Verder zie ik dat de uitgaande as van die motoren maar 6 splines hebben. Misschien een beetje weinig om 1 wiel van een Laro aan te drijven en je zal daar ook een soort van smering moeten hebben anders zijn die splines snel weg. Krijg je hetzelfde effect als bij het input gear van de LT77
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('dc95454b9fdc2812517a41660d34e51c', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 16943105, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('11b062f9d7d23aa5540dd2bdb050edd4', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 16943105, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Verder zie ik dat de uitgaande as van die motoren maar 6 splines hebben. Misschien een beetje weinig om 1 wiel van een Laro aan te drijven en je zal daar ook een soort van smering moeten hebben anders zijn die splines snel weg. Krijg je hetzelfde effect als bij het input gear van de LT77
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('dc95454b9fdc2812517a41660d34e51c', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 16943105, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('11b062f9d7d23aa5540dd2bdb050edd4', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 16943105, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: benzineconversie
Hoe ontwikkelen de '' Prikkers '' een nieuwe terreinwagen ? Hoe zal een moderne terrein wagen eruit zien ? Die in de komende decennia weinig zal veranderen. Een soort van een Mars of maan vehikel. Kan een leuke draadje worden. gr. Juppe.
Re: benzineconversie
@Bart74:
Zeker simpeler maar ik zou in zo'n opzet graag zoveel mogelijk mechaniek vervangen zowel om minder verlies te krijgen alswel omdat kruisjes en diffs ook moeite kunnen hebben met het koppel van zo'n electromotor.
@ExFietser:
Zeker waar van dat gewicht en die kortsluiting maar ik had vooralsnog mijn hoop op gevestigd op het feit dat fabrikanten dit zelf ook tegen zouden komen. Dat gezegd hebbende een aangepast ashuis is ook heel mooi. dan heb je idd al een electrisch diff.
@Eric:
Ventileren zou je dan in hoog in de cabine moeten doen denk ik, maar dat is wel iets om HEEL goed uit te werken idd.
@Juppe:
Zal allemaal nog wel even duren, was er zelf 4 jaar geleden over aan het denken maar toen nog moeilijker dan nu. Heb toen maar mijn Discovery met 60cm verlengd bij wijze van simpeler projectje...
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03/01/2014 15:39 door Lucas van Lierop.
Zeker simpeler maar ik zou in zo'n opzet graag zoveel mogelijk mechaniek vervangen zowel om minder verlies te krijgen alswel omdat kruisjes en diffs ook moeite kunnen hebben met het koppel van zo'n electromotor.
@ExFietser:
Zeker waar van dat gewicht en die kortsluiting maar ik had vooralsnog mijn hoop op gevestigd op het feit dat fabrikanten dit zelf ook tegen zouden komen. Dat gezegd hebbende een aangepast ashuis is ook heel mooi. dan heb je idd al een electrisch diff.
@Eric:
Ventileren zou je dan in hoog in de cabine moeten doen denk ik, maar dat is wel iets om HEEL goed uit te werken idd.
@Juppe:
Zal allemaal nog wel even duren, was er zelf 4 jaar geleden over aan het denken maar toen nog moeilijker dan nu. Heb toen maar mijn Discovery met 60cm verlengd bij wijze van simpeler projectje...
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03/01/2014 15:39 door Lucas van Lierop.
Re: benzineconversie
QuoteVerder zie ik dat de uitgaande as van die motoren maar 6 splines hebben. Misschien een beetje weinig om 1 wiel van een Laro aan te drijven en je zal daar ook een soort van smering moeten hebben anders zijn die splines snel weg. Krijg je hetzelfde effect als bij het input gear van de LT77
Niet alles is makkelijk maar je hebt toch mogelijkheden. In plaats van splines iets met een flens zoals je propshaft. of iets met een spie? Of kruisjes om beweging op te vangen. Er is veel mogelijk denk ik. Je zult alleen wel even moeten kijken wat verstandig is. Elke draaierij kan iets dergelijks voor je maken. Denk niet eens ahet duur is.
Vier motoren van 500 dollar is te doen. De frequentie regelaars maken het duur. En je moet nog accu's en aggregaten aanschaffen.
Niet alles is makkelijk maar je hebt toch mogelijkheden. In plaats van splines iets met een flens zoals je propshaft. of iets met een spie? Of kruisjes om beweging op te vangen. Er is veel mogelijk denk ik. Je zult alleen wel even moeten kijken wat verstandig is. Elke draaierij kan iets dergelijks voor je maken. Denk niet eens ahet duur is.
Vier motoren van 500 dollar is te doen. De frequentie regelaars maken het duur. En je moet nog accu's en aggregaten aanschaffen.