Raar temp. Verschijsel 200tdi
Raar temp. Verschijsel 200tdi
Hoi, rij al een paar maanden met de ombouw 200tdi in mijn 1984 110. De temp. Meter stond altijd mooi in het midden, in de bebouwde kom en snelweg. Laatste tijd het verschijnsel dat hij in de bebouwde kom mooi in het midden staat maar op de snelweg naar 3/4 kruipt. Ik weet, kan nog geen kwaad maar vind het raar dat dit nu in een keer gebeurd en dat hij op de snelweg warme wordt dan in de bebouwde kom. Hij moet wel harder werken maar krijgt ook veel meer wind. Het zou toch andersom moeten zijn? Op dit moment is het geen probleem, maar ben benieuwt of hij te heet wordt als het buiten 39 graden is. Heb wel de laatste tijd door modder gereden en de radiator was vuil, maar heb ik voorzichtig schoon gespoten. Met de ombouw nieuwe radiator, thermostaat, waterpomp en leidingen. Wie heeft een idee.
Re: Raar temp. Verschijsel 200tdi
Redelijk warm, maar heb de indruk dat die vroeger iets warmer was.
Koelvloeistof niveau controleren. eventueel opnieuw ontluchten
Koelstofniveau in reservoir is ok, heb wel de leiding bij de kachel laatst los gehad om de motorvoorverwarmer los te halen, die deed het niet meer. Hoe kan ik hem het beste ontluchten?
redfox Schreef:
-------------------------------------------------------
> Heb wel de laatste
> tijd door modder gereden en de radiator was vuil,
> maar heb ik voorzichtig schoon gespoten.
Ik zou beginnen om die radiateur eens echt heel goed schoon te maken, als je door de modder rijdt kan de modder door de temperatuur echt goed vastkoeken en echt je halve radiateur blokkeren, het zijn namelijk erg fijne gangetjes waar de koellucht doorheen moet.
Als je hem dan schoon denkt te hebben, ga dan nog maar een paar uur door met schoonspuiten en je zult zien dat'ie dan nog steeds modder loslaat.
Hoe ik dat weet? Ervaringsdeskundige, nee gelukkig niet met mijn eigen auto maar wel met die van mijn broer, die kreeg ook steeds meer van het soort problemen die jij beschrijft, uiteindelijk is hij echt een hele dag bezig geweest om de radiateur echt schoon te krijgen en de problemen waren opgelost.
Gert-Jan.
-------------------------------------------------------
> Heb wel de laatste
> tijd door modder gereden en de radiator was vuil,
> maar heb ik voorzichtig schoon gespoten.
Ik zou beginnen om die radiateur eens echt heel goed schoon te maken, als je door de modder rijdt kan de modder door de temperatuur echt goed vastkoeken en echt je halve radiateur blokkeren, het zijn namelijk erg fijne gangetjes waar de koellucht doorheen moet.
Als je hem dan schoon denkt te hebben, ga dan nog maar een paar uur door met schoonspuiten en je zult zien dat'ie dan nog steeds modder loslaat.
Hoe ik dat weet? Ervaringsdeskundige, nee gelukkig niet met mijn eigen auto maar wel met die van mijn broer, die kreeg ook steeds meer van het soort problemen die jij beschrijft, uiteindelijk is hij echt een hele dag bezig geweest om de radiateur echt schoon te krijgen en de problemen waren opgelost.
Gert-Jan.
Als het niet de vervuiling van de radiator blijkt te zijn .... kijk dan ook eens even naar de boordspanning.
Als de spanningsregelaar ziek is dan loopt de boordspanning op met net wat langer meer toeren ... en dan kunnen metertjes ook raar doen.
Een klein kansje, maar makkelijk te checken (en zit het probleem daar dan kan je anders lang zoeken).
Marc
Als de spanningsregelaar ziek is dan loopt de boordspanning op met net wat langer meer toeren ... en dan kunnen metertjes ook raar doen.
Een klein kansje, maar makkelijk te checken (en zit het probleem daar dan kan je anders lang zoeken).
Marc
Gelukkig nieuwjaar iedereen!!! Bedankt voor de tips. De sensor en meter horen bijelkaar, hebben het ook altijd goed gedaan. Ik zal eens beginnen om de radiator nog schooner te krijgen. Hij ziet er eerlijk gezegd nog niet helemaal spik en span uit. De dynamo is 2 jaar oud dus zou goed moeten zijn. Hoe kan ik de spanning meten
onder het rijden? Gewoon een multimeter ( ik heb een goede fluke) op de sigaretten aansteker aansluiten?
onder het rijden? Gewoon een multimeter ( ik heb een goede fluke) op de sigaretten aansteker aansluiten?
Je hebt wel een plastic expansievat; en niet de koperen ??
RedFox,
't Kan gewoon op de stoep. Meter erop en kijken of de waardes slechts weinig met toenemende toeren oplopen.
Als het allemaal heel mooi is komt ie tot 14,4 V max, en 13,6 V als bodemwaarde (aangenomen dat de accu vrijwel tot max vol is).
En, als alles goed is loopt de boordspanning alleen in het onderste toerengebied wat op om daarna af te vlakken op het max niveau.
Je kan voor de zekerheid ook nog even kijken of bij lopende motor de boordspanning niet of nauwelijks inzakt als je grootlicht, aanjager en achterruitverwarming tegelijk inschakelt - bij wat meer toeren moet de spanning weer opnieuw stabiliseren, da's dan nog een extra check op de werking van de dynamo.
't Is dus een snelle check, en waarschijnlijk klopt het allemaal.
Marc
PS Als je dan toch meet: 12,6 V verwacht je als accu-spanning voordat je start, en tijdens het starten liefst niet te veel inzakken, niet onder de 11 V, dan weet je ook meer over je accu.
't Kan gewoon op de stoep. Meter erop en kijken of de waardes slechts weinig met toenemende toeren oplopen.
Als het allemaal heel mooi is komt ie tot 14,4 V max, en 13,6 V als bodemwaarde (aangenomen dat de accu vrijwel tot max vol is).
En, als alles goed is loopt de boordspanning alleen in het onderste toerengebied wat op om daarna af te vlakken op het max niveau.
Je kan voor de zekerheid ook nog even kijken of bij lopende motor de boordspanning niet of nauwelijks inzakt als je grootlicht, aanjager en achterruitverwarming tegelijk inschakelt - bij wat meer toeren moet de spanning weer opnieuw stabiliseren, da's dan nog een extra check op de werking van de dynamo.
't Is dus een snelle check, en waarschijnlijk klopt het allemaal.
Marc
PS Als je dan toch meet: 12,6 V verwacht je als accu-spanning voordat je start, en tijdens het starten liefst niet te veel inzakken, niet onder de 11 V, dan weet je ook meer over je accu.
Hoi Marc,
Net even gemeten, hier de resultaten:
Motor uit: 12,6 Volt
Starten met voorgloeien: 11,7 Volt
Stationair draaien: 13,9 Volt
Gas geven: 13,9 / 14 volt
Stationair belast: 13,9 Volt
Lijkt mij inorde.
Groet,
Barend
Net even gemeten, hier de resultaten:
Motor uit: 12,6 Volt
Starten met voorgloeien: 11,7 Volt
Stationair draaien: 13,9 Volt
Gas geven: 13,9 / 14 volt
Stationair belast: 13,9 Volt
Lijkt mij inorde.
Groet,
Barend
't Zijn nette, gewone, waarden. Je zou misschien een tikje meer willen om de accu net iets beter op peil te houden.
Geen redenen om hier verder te zoeken naar oorzaken van de meter-uitslagen.
Marc
Geen redenen om hier verder te zoeken naar oorzaken van de meter-uitslagen.
Marc
Ik zal morgen de radiator eens goed schoonmaken, kijken of dat helpt
Re: Raar temp. Verschijsel 200tdi - update
Dit weekend de gehele radiator vervangen omdat hij lek was. Tijdens de ombouw had ik er een elec. fan opgezet met het montage kitje dat erbij wordt geleverd Dat zijn van die tie-raps die je door de lamellen van de radiator moet steken. Tijdens het greenlanen en off-road is de radiator los gaan zitten en heeft de radiator lek gemaakt. Nu twee metalen strippen op het frame gezet en daar de fan op. Net een stuk proef gereden. Wat blijkt, hij wordt ook niet meer warm, de naald blijft mooi in het midden, ook op de snelweg. Of het nu toch aan de vervuiling heeft gelegen of aan het lekje weet ik niet. Voorlopig is alles weer goed. Afwachten of het zo blijft. Groet, Barend