Nieuwe banden
Nieuwe banden
Hallo allemaal,
Mijn huidige 110 uit 1983 is toe aan nieuwe banden en velgen.
Op dit moment zit er Cooper Discoverer 7,50xR16LT onder.
Dit vind ik aan de smalle kant en wat ik graag wil is een Cooper Discoverer AT3 265/75R16 op een 8x16 stalen velg.
Nou heb ik bij Craddock wat info ingewonnen en poppetje 1 zegt dat het geen probleem is, 24 uur later zegt een ander poppetje dat 8inch vééls te breed is.
De importeur van Cooper zegt dat de band op een 10x16 gemonteerd moet worden. Het zou wel op een 8x16 kunnen maar dan is het op geheel eigen risico.
Jullie merken wel dat ik met dit soort antwoorden niets kan en me nu tot de echte experts moet richten.
Graag verneem ik jullie reacties.
Verder speelt mee dat ik het liefst in Engeland bestel en dat ik een complete set (5 banden+velgen) bij familie in Schotland laat afleveren zodat ik in mijn vakantie een bandenwissel kan uitvoeren.
Groeten Rene110V8
Mijn huidige 110 uit 1983 is toe aan nieuwe banden en velgen.
Op dit moment zit er Cooper Discoverer 7,50xR16LT onder.
Dit vind ik aan de smalle kant en wat ik graag wil is een Cooper Discoverer AT3 265/75R16 op een 8x16 stalen velg.
Nou heb ik bij Craddock wat info ingewonnen en poppetje 1 zegt dat het geen probleem is, 24 uur later zegt een ander poppetje dat 8inch vééls te breed is.
De importeur van Cooper zegt dat de band op een 10x16 gemonteerd moet worden. Het zou wel op een 8x16 kunnen maar dan is het op geheel eigen risico.
Jullie merken wel dat ik met dit soort antwoorden niets kan en me nu tot de echte experts moet richten.
Graag verneem ik jullie reacties.
Verder speelt mee dat ik het liefst in Engeland bestel en dat ik een complete set (5 banden+velgen) bij familie in Schotland laat afleveren zodat ik in mijn vakantie een bandenwissel kan uitvoeren.
Groeten Rene110V8
Re: Nieuwe banden
Tsja, Cooper zal officieel wel gelijk hebben. Meestal kan er veel meer dan de fabrikant aangeeft. Of het 100 % verstandig is.........
Ik heb 265/75 R16 van BFG (mudjes) op 7.5 x 16 velg liggen en heb geen enkel probleem. Voorzichtig rijden doe ik nu ook weer niet.
Jaap
Ik heb 265/75 R16 van BFG (mudjes) op 7.5 x 16 velg liggen en heb geen enkel probleem. Voorzichtig rijden doe ik nu ook weer niet.
Jaap
Land Rover heeft zelf de 265 geleverd op een 7J velg. Die combi heb ik ook (en op verschillende wagens gehad ook).
Prima combi en conform de 'voorschriften'.
Ik zou inderdaad geen 8J nemen. Die is meer bedoeld voor de 285
Teun met 'Bram' en 'Mudje', een 110 Td5 Stationwagon en een Polynorm kwarttonner
Prima combi en conform de 'voorschriften'.
Ik zou inderdaad geen 8J nemen. Die is meer bedoeld voor de 285
Teun met 'Bram' en 'Mudje', een 110 Td5 Stationwagon en een Polynorm kwarttonner
Hi Rene,
265-ers passen het best op een 7J velg, 8J kan ook maar geeft bij aflaten van de banden kans op zand tussen velgrand en band.
Boelo
265-ers passen het best op een 7J velg, 8J kan ook maar geeft bij aflaten van de banden kans op zand tussen velgrand en band.
Boelo
Vanavond veel gelezen over banden en velgen en kom tot de conclusie dat het beste inderdaad op een 7" velg past.
Morgenavond nog wat klein spul erbij doen en dan liggen volgende week een stapel banden op mij te wachten
Groeten Rene110V8
Morgenavond nog wat klein spul erbij doen en dan liggen volgende week een stapel banden op mij te wachten
Groeten Rene110V8
7'' is prima en ook door Landrover zo geleverd. 8'' kan ook maar is niet noodzakelijk.
Verder hebben de meeste stalen 8'' velgen een kleine ET waarde. Dat zorgt er voor dat de velgen best erg naar buiten staan.
Dat is gunstig voor de draaicirkel (mitst je de endstops bijstelt) maar het heeft als nadeel dat de banden in de modder de hele zijkant dicht smeren met modder.
Standaard Landrover lichtmetalen wielen zijn daarom zo slecht nog niet.
8'' is wel noodzakelijk als je naar 285-75R16 wilt.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05/12/2013 06:59 door JoostKenya.
Verder hebben de meeste stalen 8'' velgen een kleine ET waarde. Dat zorgt er voor dat de velgen best erg naar buiten staan.
Dat is gunstig voor de draaicirkel (mitst je de endstops bijstelt) maar het heeft als nadeel dat de banden in de modder de hele zijkant dicht smeren met modder.
Standaard Landrover lichtmetalen wielen zijn daarom zo slecht nog niet.
8'' is wel noodzakelijk als je naar 285-75R16 wilt.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05/12/2013 06:59 door JoostKenya.
Ik heb nog wel een set velgen in Uithuizen liggen 7j breed waar ook 265 op hebben gezeten.
Boelo,
Ik heb antwoord van de fabrikant (Cooper) en ik knip en plak even wat:
QuoteThank you for your enquiry with Cooper Tire & Rubber Co Europe Ltd. With regards to your enquiry, in accordance with ETRTO standards, the 265/75 R16 is designed to fit a rim anywhere between and including 7” and 9”. The optimum fitment is a 7.5” rim but this tyre will adequately fit on an 8” rim. Kind regards,
Dus ik ga dan toch voor de 8" zodat ik later eventueel nog een stukje breder kan zonder direct weer andere velgen te moeten kopen.
Groeten Rene110V8
Ik heb antwoord van de fabrikant (Cooper) en ik knip en plak even wat:
QuoteThank you for your enquiry with Cooper Tire & Rubber Co Europe Ltd. With regards to your enquiry, in accordance with ETRTO standards, the 265/75 R16 is designed to fit a rim anywhere between and including 7” and 9”. The optimum fitment is a 7.5” rim but this tyre will adequately fit on an 8” rim. Kind regards,
Dus ik ga dan toch voor de 8" zodat ik later eventueel nog een stukje breder kan zonder direct weer andere velgen te moeten kopen.
Groeten Rene110V8
De info die ik je gaf kwam niet uit eigen hand, ik had het ook maar van horen zeggen, dus ben benieuwd!
Deel je je ervaringen met die combinatie op een goed moment?
Groeten Boelo
Deel je je ervaringen met die combinatie op een goed moment?
Groeten Boelo
Ik zou het niet doen René...
Een vriend van me had 255-ers Cooper ST's op 8J velgen.
Eerlijk? Geen gezicht... Alsof er fietswieltjes onder z'n wagen zaten...
Maar goed 265 is weer een centimeter breder...
Toch... ik zou het niet doen...
Een vriend van me had 255-ers Cooper ST's op 8J velgen.
Eerlijk? Geen gezicht... Alsof er fietswieltjes onder z'n wagen zaten...
Maar goed 265 is weer een centimeter breder...
Toch... ik zou het niet doen...
Intussen liggen de nieuwe banden er al weer 1200km onder. Volgens mij smoelt het een stuk beter dan de vorige
Als het goed is zijn de nieuwe sloffen via onderstaande link te bewonderen.
[plus.google.com]
Groeten Rene110V8
Als het goed is zijn de nieuwe sloffen via onderstaande link te bewonderen.
[plus.google.com]
Groeten Rene110V8
Niet gebalanceerd? Ik zie geen lood zitten, of alles aan de binnenkant geplakt? Ik heb met die velgen altijd last van schudden in het stuur, ook bij 100% balanceren. Ziet wel veel beter uit dan die smalle fietsbandjes.
Gr, Bart
Gr, Bart
Alles zit aan de binnenkant geplakt. Het wiel met het meeste lood (200gram) houd ik maar als reservewiel
Ik merkte op de autosnelweg tussen de 110 en 120 heel iets trillen in het stuur. Met de huidige benzineprijzen hou je dat niet lang vol. Normaal rij ik om en nabij de 100km/u.
Groeten Rene110V8
Ik merkte op de autosnelweg tussen de 110 en 120 heel iets trillen in het stuur. Met de huidige benzineprijzen hou je dat niet lang vol. Normaal rij ik om en nabij de 100km/u.
Groeten Rene110V8