meerdere accu's tegelijk laden

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Art van Blondie

meerdere accu's tegelijk laden

Bericht door Art van Blondie »

Kan dat?
Ik heb een paar auto's die ik niet vaak gebruik, gevolg accu loopt leeg, zeker wanneer het alarm aanstaat.
Ik wil nu in m'n stalling een draad leggen die ik kan inpluggen op alle auto's. Daarmee ontstaat dus een parallel schakeling van de accu's van verschillende auto's. Aan die draad wil ik vervolgens een acculader hangen die met een tijdklok elke dag 1 uur aan staat.

Ziet iemand hierin een probleem?

Vraag 2
Er wordt wel eens beweerd dat je de accupolen moet loskoppelen als je de accu op laad. Ik doe dat nooit en heb daar nooit problemen van ondervonden. Waarom zou dat niet mogen? Het gaat overigens over oude auto's zonder high tech electronica.

Groet, Art
Mark

Re: meerdere accu's tegelijk laden

Bericht door Mark »

Bij conrad krijg je deze acculader .

gebruik ik ook anders mijn discovery na 4 dagen leeg.

Loskoppelen hoeft niet anders gaat dus alles uit dus ook je alarm anders zou je immers
ook je accu uit de auto kunnen halen.

Ik werk veel met noodstroomsystemen daar hangen de accu's altijd aan lader.

gr mark

========================================
Discovery 2 Td5 2002 "Dikke"
Defender 110 comm . Td5 2002 "PaNic"
nandoe

Bericht door nandoe »

Parallel schakelen van de accu's is geen goed idee omdat niet elke accu precies dezelfde spanning heeft. De ene accu gaat dus de andere opladen.
Wat je wel kan doen is een combinatie van de accu met een weerstand in serie op de acculader aansluiten. Dus plus van de acculader aan een poot van de weerstand, andere poot van de weerstand aan de pluspool van de accu en tenslotte de minpool van de accu aan de min van je acculader. Zo kan elke accu zelf zijn optimale spanning krijgen. Probleem is wel dat de laadspanning van je lader wat hoger moet zijn. Misschien moet je dus geen acculader nemen maar een 15 volt voeding met stroombegrenzing.
En nog mooier als je voldoende spanning hebt, zet ook nog een diode in serie met de accu en de weerstand. Kost je 0,6 volt, maar voorkomt dat de accu's leeglopen of elkaar opladen als de lader uitstaat.
Art van Blondie

Ok, stel accu 1 heeft 12,5 volt en accu 2 heeft 12,9 Volt, je koppelt ze aan elkaar en ze gaan levellen naar 12,7 Volt. Maakt toch niet uit?

Die diode heb ik ook aan gedacht, daarmee heb je dan ook die weerstand niet nodig, toch? De accu's zijn dan immers onderling niet gekoppeld.
En wat voor diode zou ik dan moeten hebben?

Groet, Art
Mark

Bericht door Mark »

En ze hangen gewoon parralel.
Aan de uitgang van de lader ziet de lader niet wat er aan hangt 1 of meer accu's
Lege accu minder weerstand meer stroom
Volle accu meer weerstand minder stroom
Voorbeeld:
Leverd de lader 10 A dan krijgt de je:

Accu 1) 80% vol >> 2Amp
Accu 2) 20% vol >> 8Amp

Je kan dus met de juiste lader zelfs een volle en een bijna lege accu gewoon parallel zetten.
Maar dan moet je wel niet met draadjes maar zorgen voor een flinke opp. willicht wel 10mm2

Nog net voor de kerst heb ik zo'n configuratie geserviced met 4 x 24V nieuwe lader hiervan koste met korting zo'n 1000,-

Voor thuis met een druppellader van 23,- je accu vol houden en je hele systeem gewoon in de lucht houden is ruim
voldoende.
Art van Blondie

Mark, ik heb een beetje moeite om je verhaal te volgen.

Bedoel je dat het verhaal van de weerstand van nandoe onzin is omdat dat vanzelf goed komt door de interne weerstand in de accu wanneer de ene vol en de ander leeg is?

Wat bedoel je met de juiste lader, wat doet die anders dan een gewonde lader? Druppelen? Om het probleem van overladen op te lossen zei ik al dat ik mijn gewone ouderwetse lader aan een tijdklok wil hangen, da's allemaal spul wat ik heb liggen en kost dus niks.

10 mm2 draden gaat 'm ook niet worden, te duur. Ik neem aan dat die dikke draden nodig zijn voor het levellen tussen 2 accu's? Hoe sta je dan tegenover die diodes, die lossen dat probleem toch op? En een paar diodes zijn veel goedkoper dan die hele dikke draad.

Groet, Art
nandoe

Bericht door nandoe »

Je wil niet dat de ene accu ontlaadt doordat jij zijn buurman laadt. Dankzij zaken als inwendig weerstand en spanningsval over je aansluitklemmen zal je altijd wat verschil hebben.
Een volle accu zit trouwens al rond de13.4V of nog hoger.
En nee, een diode vervangt de weerstand niet omdat een diode een vaste spanningsval heeft. En je hebt juist behoefte aan wat variatie.
Stel dat je laadt met 0,5 amp max dan is een 1n400x (1 is ergens tussen de 1 en 9) meer dan voldoende (5 cent per stuk). Als je dan uitgaat van max 2 volt spanningsverschil tussen de accu's dan is een leuke weerstand (R=V/I) een exemplaar van 4.7 Ohm en een vermogen van 2 W. Of natuurlijk 10 weerstandjes van 47 Ohm 1/4W parallel geschakeld. (100 weerstanden voor 2,58)

Eventueel kan je nog rommelen met een dc-dc converter om 14 volt en een half ampere uit een of ander goedkope voeding te krijgen. google even op "DC to DC converter step up 10-30V to 12-35V 150W"

Laptopvoedingen (kringloopwinkel) leveren meestal rond de 19 volt en 4 ampere.
VeeTee

Bericht door VeeTee »

Ik denk dat het niet zo'n groot probleem is om meerdere accu's met een lader te laden (wordt wel vaker gedaan: dit is dezelfde situatie als je hebt met een 2 accu systeem in de auto met een VSR [voltage sensing relais, bv Cyrix]), ik denk meer dat het een probleem is als de tijdklok uit is en de lader geen spanning afgeeft - dan zijn alle accu's aan elkaar gekoppeld en kunnen er onderling stromen gaan lopen. Je zou dit kunnen oplossen door alle accu's via een relais - dat inschakeld als je netspanning op de lader hebt - op het laadpunt aan te sluiten.

Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4 | 88 Series III V6 (helaas verkocht)
b27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg --> mod_embed_images_loadimage('5ff458222b70bf8d57f843a6ad3f42ea', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1166.photobucket.com%2Falbums%2Fq620%2Fv_titulaer%2Fb27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', 'http://i1166.photobucket.com/albums/q620/v_titulaer/b27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1166.photobucket.com%2Falbums%2Fq620%2Fv_titulaer%2Fb27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', '', 16952945, 600, 600, 'Loading image ...', false);
RobSLaro

Bericht door RobSLaro »

Hum,

Ik zou ze zeker onderling scheiden (desnoods met relais en diodes), zeker als je geen zware bekabeling wilt gebruiken.
Bij noodstroom systemen zitten er onderling zware koperen strippen die de stroom wel aan kunnen!

Bedenk nou gewoon is wat er gebeurt met een startkabel als er 1 accu het slecht heeft, dat gebeurt telkens als je klok uit staat.
Zo'n Halfford startkabelsetje wil je soms niet eens vast houden, smelt zo in je hand (ook in de winter).
Larosaurus

Bericht door Larosaurus »

Waarom niet 220 met schakelklok rondleggen en bij iedere auto een acculader, bijvoorbeeld vanaf 13 januari zijn vlgs mij wel kwalitatief redelijke laders voor 18 euro te koop.
Marc-my-Words

Bericht door Marc-my-Words »

't Makkelijkst, en het betrouwbaarst is het als je per auto een druppelladertje neemt. De accu's zijn dan gescheiden, en mocht er een zwakke broeder tussen zitten dan gaan er geen rare stromen lopen.
Stel je voor: één centrale acculader en tien accu's waarvan er één een kortgesloten cel ontwikkelt, die kapotte accu trekt bijna alle stroom tijdens het uurtje laden, en ... zelfs al zouden de 9 andere accu's nog op peil gebracht worden tijdens dat uurtje (boven de 11,5 volt gaat de kapotte accu staan gassen), ze worden in de 23 uur daarna weer door die kapotte 10 V accu leeggetrokken (de stroomsterkten kunnen daarbij aardig oplopen). In het beste geval staat na enige tijd de kapotte accu droog.

Met de aparte druppelladers heb je geen scheidingsrelais en/of dioden nodig, en minstens zo belangrijk geen dikke draden, en bovendien wordt ieder accu individueel op peil gehouden, afhankelijk van zijn conditie krijgt ie meer of minder.
Kijk wel even goed naar de druppellader: sommige druppelladers moet je starten/resetten, andere starten zelf als ze 220V krijgen. Zelf heb ik een semi-intelligente, eentje die éénmalig door laadt naar de max laadspanning en die daarna op een onderhouds-druppel-niveau blijft. Beter is het eens in de paar dagen (of elke dag) opnieuw door te laden naar max. Met een tijdklok die door het aan-uit-aan de druppellader "reset" gaat het dus vanzelf - anders heb je een echt intelligente druppellader nodig.

En ja, je kan gewoon de druppellader aan de accu hangen zonder de accu los te koppelen. Eventueel kan de druppellader zelfs vast in de auto blijven.

Marc
Marc-my-Words

Larosaurus Schreef:
-------------------------------------------------------
> Waarom niet 220 met schakelklok rondleggen en bij
> iedere auto een acculader, bijvoorbeeld vanaf 13
> januari zijn vlgs mij wel kwalitatief redelijke
> laders voor 18 euro te koop.

Larosaurus, precies mijn idee - zie [landrover.startpagina.nl] - alleen typ jij sneller.

Marc
Ruud

Bericht door Ruud »

Larosaurus Schreef:
> Waarom niet 220 met schakelklok rondleggen en bij
> iedere auto een acculader, bijvoorbeeld vanaf 13
> januari zijn vlgs mij wel kwalitatief redelijke
> laders voor 18 euro te koop.

Vertel eens waar die laders dan te koop komen.
En waarom 13 januari? Heb ik iets gemist?
Mark

Bericht door Mark »

Daarom zeg ik ook de juiste lader die houd je accu op peil.
Die lader laat je altijd aan dan gaat de ene accu de andere niet laden
om een accu op peil te houden.

En met de juiste bedoel ik:
Niet een snellader want dan praten we niet over lege accu's.
Het juiste benodigde laadvermogen...hoeveel accu's? vermogen per accu's
mix van accu's ook niet goed.

voorbeeld: Mijn Discovey staat door de week stil dus de systemen trekken de accu leeg.
de rust stroom ligt rond de 0,4 Amp. mijn druppelladertje ladertjes levert ca 0.4 Amp.
werkt prima.

Je kan ook met diodes en weerstanden gaan werken en draadjes naar elke auto trekken.
gaat zeker werken maar ik denk dat dit veel storing gevoeliger is.

En die diodes en weerstandje wil je dus wel netjes afwerken voordat er een pootje afbreekt en je dan net
die accu leeg hebt die je graag vol had.
En de eventuele relais hebben weer een stuurstroom nodig als de tijdklok uitstaat dus hiervoor wellicht
een voeding nodig maar die pak je weer van de accu's die dan weer stroom trekken enz...
Dan kom je toch weer duurder uit dan enkel 100 weerstanden voor 50cent.

Maar als je het wilt doen met de materialen die je voorhanden hebt dan dan gaat mijn verhaal helemaal
naar de prullenbak. maar aangezien een geschorste auto geld bespaard kan je hiervan stuk of 3
druppelladers kopen en heb je negens geen omkijken naar. Er zit zelfs een lampje op die aangeeft of die
daar werkelijk laad.

grtz

Mark

Bericht door Mark »

Tja

Ik zei al een half uur na de TS een eenvoudig ladertje....hiero

I rest my case...

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05/01/2014 17:12 door Mark.
Art van Blondie

Allemachtig, denk je een makkelijke vraag te stellen...

In de stalling heb ik nog geen stroom, die moet ik nog aanleggen. Als ik bij elke auto een acculader zet, moet ik ook bij elke auto een stopcontact maken. Het blijft dus niet bij die acculaders, je moet ook stopcontacten buizen draad enz. meetellen. De totale kosten lopen dan toch flink op.

Ik twijfelde zelf ook al over het continue aan elkaar koppelen van de accu's en dat is door jullie bevestigd. Een betaalbaar alternatief is om in de draad naar elke accu een relais op te nemen dat gewoon wordt aangestuurd door de acculader, zoals VeeTee ook voorstelt. De accu's zijn dan alleen gekoppeld wanneer de acculader ook actief is.
Hoe groot is het probleem van in elkaar overlopende accu's dan nog? Wat VeeTee zegt klopt, in een dubbel accu systeem in een auto zijn de accu's ook gewoon gekoppeld op het moment dat de dynamo laadstroom levert, da's toch hetzelfde?

Groet, Art
Mark

Bericht door Mark »

Ow als je echt met relais werkt hoeven je accu's nooit gekoppeld te zijn.
Een 1 druppellader met 20mtr draad is geen probleem.
maar hoeveel hoeveel accus ga je laden eigenlijk???
Marc-my-Words

Mark Schreef:
> Ik zei al een half uur na de TS een eenvoudig
> ladertje....hiero
>

Da's wel een klein druppelaartje voor een niet zo klein prijsje.

Ik kocht een max. 2 Amp druppellader voor minder, daarmee kan je eventueel ook een accu vol druppelen (dwz met 2 Amp is het niet druppelen maar piesen).
Alleen weet ik niet op de Biltema ze nog heeft (en is de Biltema een winkel in Zweden).

Marc
Pieter

Bericht door Pieter »

Voor het laden kan je de accu's parallel zetten. Een moderne lader meet de spanning van de accu tijdens het laden. Wanneer je de accu's met elkaar verbind met 'huishoud' snoer is het essentieel dat je in de kabel direct bij ELKE accu een zekering van bv. 10A opneemt. Wanneer er een sluiting ontstaat zonder zekering dan wordt het linke soep omdat de stromen erg hoog zijn, met risico op brand op de koop toe.

Succes, Pieter
Marc-my-Words

Art, je maakt het wel moeilijk. Een meervoudige wandcontactdoos en een paar verlengkabels bij de Action (of elders) en klaar is Art.
Een betrouwbare 12 V installatie met relais en voldoende draaddikte (want dat is het alternatief) is meer werk en minder universeel bruikbaar.

Marc
Art van Blondie

QuoteMark als je echt met relais werkt hoeven je accu's nooit gekoppeld te zijn.
Kun je dat uitleggen?
Art van Blondie

Da's een hele goeie Pieter, ook in het verhaal van de naar elkaar overlopende accu's. Als ik een relais systeempje maak waarbij de accu's dus alleen gekoppeld zijn tijdens laden, dan loopt er niet meer stroom dan de lader levert, M'n lader levert max 6A, wat wordt verdeeld over de accu's. Dus een zekering van bv 2A is dan voldoende. Als er dan een slechte accu tussenzit die veel stroom gaat trekken uit andere accu's, dan klapt de zekering er gewoon uit. Probleem opgelost zou ik zeggen

Groet, Art
Marc-my-Words

Art, je rekent je rijk. Als één van de accu's raar doet, sneller leegloopt (of dus een kapotte cel heeft) dan gaat er een grote stroom lopen zodra je - na een periode van zelfontladen - de relais inschakelt, nl tussen de accu's. Die stroom kan vele malen groter zijn als de 6 Amp van de acculader. Zet je er een 10 Amp zekering tussen dan gaat die zekering door en dan worden één of meer accu's niet geladen. Het is dus een systeem dat je zeer regelmatig moet checken.
Een kleinere druppellader per accu is echt verreweg de veiligste en betrouwbaarste oplossing. Dat je nog een relatief grote acculader hebt is in deze alleen maar een "handicap". Accu's doorverbinden kan wel, maar dan is het wel handig als je ze gewoon op een rijtje op een plank in de schuur hebt, zodat je makkelijk even langsloopt en kan zien of alles naar wens gaat.

Marc
VeeTee

Bericht door VeeTee »

Kom je wel regelmatig in je stalling? Gewoon 1 x per week/twee weken even de druppellader omzetten op een andere auto. Betreft toch maar een paar (2, 3?) auto's? Simpel, goedkoop, en je houd er nog eens zicht op ook...

Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4 | 88 Series III V6 (helaas verkocht)
b27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg --> mod_embed_images_loadimage('324939afa0e856402c83c93efca1889a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1166.photobucket.com%2Falbums%2Fq620%2Fv_titulaer%2Fb27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', 'http://i1166.photobucket.com/albums/q620/v_titulaer/b27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1166.photobucket.com%2Falbums%2Fq620%2Fv_titulaer%2Fb27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', '', 16953290, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Larosaurus

Bericht door Larosaurus »

Acculaders zijn vanaf 13 januari te koop bij lidl, zie folder.
Art van Blondie

Ik heb zojuist eens een testje gedaan.
Ik heb 2 verschillende accu's gewoon los in de schuur staan:
Accu 1: 12,24 Volt, op zich een goede accu alleen staat 'ie al een tijdje
Accu 2: 8 Volt, gewoon een slechte accu die eigenlijk weg kan.

Ik heb de - polen met een startkabel verbonden.
Daarna met een dun draadje met een vliegende zekering ertussen de + polen verbonden. De zekering is 3A.

De zekering blijft gewoon heel, het dunne draadje wordt niet warm! Ik heb dit een minuut of zo laten zitten. De verbinding is wel degelijk tot stand gekomen, want ik meet nu op zowel accu 1 als 2 12,23 Volt op de polen.
Vervolgens heb ik de verbinding verbroken, de spanning op accu 2 loopt weer langzaam terug, De spanning op accu 1 blijft 12,23V.

Nou, leg dat maar 's uit!

Groet, Art
VeeTee

Bericht door VeeTee »

Larosaurus Schreef:
> Acculaders zijn vanaf 13 januari te koop bij lidl, zie folder.

Op zich een prima dingetje die van de Lidl, nadeeltje echter dat je op een knopje moet drukken om hem te starten. Dat werkt dus niet met een tijdklok of als anderszins de spanning eraf is geweest. Heb er eentje paar jaar gebruikt, maar nu toch maar verruild voor een (iets slimmere) Ctek.

b27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg --> mod_embed_images_loadimage('2147b4e25c958fe05bb69d240ba5cd68', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1166.photobucket.com%2Falbums%2Fq620%2Fv_titulaer%2Fb27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', 'http://i1166.photobucket.com/albums/q620/v_titulaer/b27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1166.photobucket.com%2Falbums%2Fq620%2Fv_titulaer%2Fb27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', '', 16953324, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Mark

Bericht door Mark »

Art van Blondie Schreef:
> > als je echt met relais werkt hoeven je accu's
> nooit gekoppeld te zijn.
>
>
> Kun je dat uitleggen?

zie hier.

deze counter zet steeds spanning op een andere uit gang (10 stuks) in het plaatje hierboven led maar kunnen dus ook relais zijn.

als je de lader op je voedingslijn zet van de contacten (door lussen) dan afgaand draadje naar betreffende accu.
de a1 van het relais telkens op een uitgang van de 4017. de a2 knopen we aan elkaar. (0)
nu geven we een puls aan de 14 van de 4017 en schakel uitgang 1 aan en 2 t/m 10 blijft uit.
dan weer een puls op op 14 van de 4017 1 gaat uit 2 in 3 tm 9 uit...enz enz enz...

de tijdklok geeft 10 starts per etmaal aan een pulsrelais welke 1 sec hoog is deze puls gaat natuurlijk op de 14 van de 4017
de voeding van de 4017 komt van 1 van de accu's das 0.0005 amp..of te wel nul amps
zo kan je zonder 1 accu ooit te koppelen 10 accu laden met 1 lader.
maar ja wel wat te prutsen natuurlijk....maar dan heb je wel wat....

ik hoop niet te veel type vouten...

Marc-my-Words

De uitleg is makkelijker als jij denkt. Die 8 Volt accu is zo gaar dat zijn inwendige weerstand een grote stroom voorkomt.
Daarom zakt de klemspanning ook niet in tot 10 Volt, wat wel zou gebeuren als de 8 Volt accu wel zou deugen (en ± dezelfde grootte heeft).

Bovendien gaat het er niet om om aan te tonen op hoeveel manieren er niks mis gaat, het gaat erom dat je een vrijwel fail-safe en brandgevaar-vrij systeem moet willen. Je stalt de auto's niet met een automatische accu-laadt faciliteit als je iedere dag langs wilt gaan om te checken of alles nog goed is. Je wilt graag een systeem dat langere tijd zonder aandacht alles zo goed mogelijk beheert, dus een zwakke accu extra geeft en sterke, volle minder, en bovendien wil je liever geen niet of moeizaam te zekeren "mobiele" 12 Volt circuits aanleggen. Het 12 Volt draadje moet je nl minstens aan beide zijden zekeren, zowel aan de accu-zijde als aan de voedingszijde want je wilt geen grote "wilde" stroomsterkten zonder zekering.

Marc
Art van Blondie

Ik heb inmiddels een 3de accu erbij gehaald, inderdaad omdat ik die slechte accu niet kan verklaren of niet vertrouw.
Deze 3de accu heb ik uit een auto gehaald die sinds afgelopen zomer niet meer gelopen heeft, maar wel met een massa schakelaar is losgekoppeld. De accu had ook iets van 12,2 Volt. Inmiddels had ik accu 1 een tijdje aan de lader hangen, dus die had inmiddels een spanning van 13,8Volt. Ik heb accu 3 erbij gehangen met het dunne draadje met vliegende zekering van 3A. Wederom blijft de zekering heel en het draadje koud. Je zou dan toch verwachten dat bij eerste contact die zekering al klapt.
Je hebt gelijk als je zegt dat het niet gaat om wat allemaal wel kan, het gaat om de vraag wanneer gaat het fout? Maar goed, het lukt me niet om het opzettelijk fout te laten gaan, dus ik concludeer wel voorzichtig dat het allemaal wel meevalt met die grote laadstromen. Ik zou bijna zeggen 'broodje aap', maar dan zal ik de hele 'safety first'-club wel weer over me heen krijgen.
Ik heb inmiddels wat gegoogeld op het onderwerp, en ik moet toegeven dat iedereen een soort van hetzelfde zegt. Ik snap alleen niet waarom het in het echte leven dan niet gebeurt.

Groet, Art
Ruud

Bericht door Ruud »

Larosaurus Schreef:
> Acculaders zijn vanaf 13 januari te koop bij lidl,
> zie folder.

En dat terwijl mn zoon daar werkt :-)
Marc-my-Words

Art,

Misschien is het net als met dom inhalen. Het liefst zou je zien (ik tenminste wel) dat dom onverantwoordelijk inhalende types direct gestraft worden.
De praktijk is echter anders, bijna altijd gaat het goed en staan ze dus met een grijns van oor tot oor twee auto's verder bij het volgende stoplicht.
Toch ... gaat het soms erg goed mis. Moet je dan op grond van 9 van de 10 gevallen gaat het goed ervoor kiezen om bij twijfel toch maar in te halen ?
't Gaat zelfs mis als iedereen zegt dat alles met een 1000-voudige zekerheid is gebouwd en doorgerekend: Kijk maar naar Fukushima, daar was sprake van stuk voor stuk doorgerekende risico's, maar niet met de toevallige samenloop, een kleine kans maar tegelijk een gebeurtenis die moest gebeuren.

Je stalt de auto's niet om tzt maar te zien wat er van komt - daarom kies je ook voor een accu-bewaking - en dan zou ik zeggen: zorg dan ook voor een eerste keus oplossing. De kans op ongemak is klein, maar de kans op de hoofdprijs in de loterij ook: toch weten we zeker dat de hoofdprijs ook valt.

Marc
Art van Blondie

Sorry Marc, maar nou verval je weer in algemeen geleuter. No offence.
Ik blijf erbij dat de oplossing met relais en zekering een goede en veilige oplossing is. Jij probeerde dat onderuit te halen door te zeggen dat de zekering er bij het minste verschil in accu's uit zou klappen, maar ik heb aangetoond dat dat niet gebeurd. Ondanks dat ik niet heb kunnen aantonen wanneer de zekering er wel uit klapt, geeft die zekering wel de garantie dat de gevreesde grote levelling stromen beveiligd zijn en dus niet kunnen voorkomen. Dus veilig en goedkoop.

Groet, Art
Marc-my-Words

Tja, ik vind het "geleuter" als je aan de hand van twee testjes betoogt dat iets niet gebeurt.
Dat is dus de redeneerwijze waarop Fukushima mis ging.

Marc
VeeTee

Bericht door VeeTee »

Jij neemt tenminste nog de moeite om te reageren op dat geleuter, ik was al afgehaakt...
Exfietser

Bericht door Exfietser »

Het kan. Alle accu's parallel op een grote lader. Maar:

Lader moet groot genoeg om alle accu's te laden.

De lader moet altijd bepalen hoeveel spanning er op accu's staat en mag dus niet onderuit getrokken worden.

De lader mag nooit uitgezet. Dan gaan de accu's elkaar opladen.

Moet een domme lader zijn die een bult stroom kan leveren als het moet. Uitgangsspanning van de lader mag niet te hoog liggen. (13,8 a 14 volt.)

Intelligente laders hebben een programma. Sommige stoppen zelfs het laadproces en gaan af en toe ontladen om de accu te revitaliseren. Dit gaat dus niet goed.

Lader op een tijdklok gaat dus ook niet werken. Dan gaat de lader uit en valt bron die de laadspanning bepaald dus weg. De accu's gaan dan elkaar laden.

Accu's moeten van de zelfde soort zijn. Dus allemaal lood accu's of allemaal lood/calcium accu's. Dus geen nikkel-cadmium, lithium of andersoortige batterijen.

Accu's moeten allemaal 12 volt zijn. Mogen wel verschillende capaciteit hebben en ook verschillende leeftijd.

Als je met een tijdklok de lader wel wilt uitzetten kun je elke accu uitrusten met een eigen diode. De laadspanning van de accu lader moet dan wel 0,6 volt groter worden.

De diodes is het enige dat nodig is. Relais zijn dan niet nodig. Weerstanden ook niet als je met de laadspanning onder de 14 volt blijft.

Ik zou in elke auto gewoon een vast druppel ladertje in bouwen. Stuk makkelijker. Paar verlengsnoeren in de garage er aan en klaar.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07/01/2014 02:42 door Exfietser.
Marc-my-Words

Precies.

En wat als er met de "botte bijl methode" dwz die constante grote lader één accu sneeft ?
Dan loopt de weerstand op in die accu en valt ie uit, of hij krijgt een kortgesloten cel en de stroom door die accu loopt op (tot ie droog gekookt is en ook weer een hoge weerstand heeft). Met name in de droogkook-periode heb je dan dus wel enige zorgen.

Marc
Art van Blondie

Dank je, Arnold.
Ondanks dat ik inderdaad denk dat er wel wat mogelijkheden zijn om e.e.a. veilig te regelen zonder voor elke auto een aparte lader te gebruiken, heb ik e.e.a. toch nog eens heroverwogen.
Mijn initiële intentie was om alle auto's te koppelen, maar er zijn er maar 2 met een alarm installatie en dat zijn de probleem gevallen, daar loopt de accu leeg. Bij de andere auto's, die meestal zelfs een massaschakelaar hebben, blijft de accu heel lang goed. Dus ik ga voorlopig alleen aan die 2 auto's ieder een eigen lader hangen.

Iedereen bedankt voor hun bijdrage!

Groet, Art
Exfietser

Bericht door Exfietser »

Daar heb je gelijk in. Maar ik ben gewoon van mening dat je een accu nooit onbewaakt kunt laten laden. In professionele systemen waarbij dat wel gebeurt zitten ook altijd temperatuur voelers gasdetectoren enz. En zelfs dan gaat het wel eens fout.

Ook met het onbewaakt laden van 1 accu kan dit overigens fout gaan. Het idee is gewoon gevaarlijk om onbewaakt zijn werk te laten doen.

Die zonnecel dingen van de aldi zijn redelijk veilig om ze altijd aangesloten te laten gewoon omdat ze zo weinig leveren. Voldoende voor een goede niet al te grote accu die verder is afgekoppeld van alle boordsystemen. Een slechte accu heeft waarschijnlijk al meer zelfontlading dan die zonnedingen kunnen leveren. Voor die druppel laad dingen geld het zelfde. De accu moet ook dan losgekoppeld van de rest van de elektrische systemen. Een druppel lader levert in principe een heel erg klein beetje meer stroom als de accu door zelfontlading verliest. Dat is het principe van druppel laden.
Zitten er dus gebruikers als een boordklokje, alarm o.i.d. aangesloten dan werkt dat al niet meer. De zelfontlading van de accu en de verbruikers kost al meer stroom dan de druppelader bij druppeld en de accu zal dus ook leeg raken.

Ik blijf erbij. Elke auto een eigen lader die je netjes inbouwt met een knappe 220 aansluiting er aan. Dan gewoon een paar verlengsnoeren met verdeel stekers en klaar. Als je dan plaats van die goedkope prut dingen echte knappe onderhouds laders koopt zit daar behalve knappe onderhouds en revitaliseer prgramma's ook nog wat veiligheden in, die meten of de accu nog wel een accu is in plaats van een overkokend geheel . Als het echt lange tijd onbewaakt moet zijn, zijn gasdetectoren in de die ruimte nuttig. Je ze zo maken dat in geval van nood een relais (dat buiten de ruimte zit de boel stroomloos zet.) Ook die druppel dingen kunne per ongeluk defect raken waardoor de accu overladen kan worden.

Omdat deze oplossing duur is en nog steeds rsico's heeft. (Mijn werkplaats is bij een boerderij met rieten dak.) heb ik helemaal nooit iets elektrisch aan staan als ik er niet ben. Mij accu's staan thuis onder een afdakje in de de open lucht als ik ze laad. Beetje gedoe is het wel. Werkplaats is 5 km bij mij vandaan. Moet dus altijd sjouwen. Maar is een stuk veiliger.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07/01/2014 11:48 door Exfietser.
Marc-my-Words

Exfietser,

Die allerslimste druppelladers hebben dan weer als nadeel dat je er een lege accu niet mee kan opladen omdat ie dan "denkt" dat er géén accu is.
Ik heb een semi-slimme, van 2 Amp, waarmee je dus zelfs een tot 0 leeggelopen accu weer tot leven kan wekken (ik geef geen garantie, 't was een gokje, en veel geluk - zelfs dubbel geluk want een net nieuwe accu, misschien was dat dan ook de reden van het geluk - 't was ook zomers, en een kofferbaklichtje was de schuldige)
.
Anyway, zo'n semi-slimme laadt in een aantal stappen de accu vol, en dus tamelijk subtiel, een bescheiden extra belasting zoals die van klokje en alarmsysteem is dan geen probleem. Eens in de zoveel tijd de acculader herstarten geeft dan ook nog de plus van het dan tijdelijk ietsje doorladen ... mijn semi-slimme druppellader gaat nl na een zekere tijd doorladen tot 14,2 weer terug naar 13,8 en blijft daarop.
Maar goed, ik keek tijdens het revitaliseren met een zekere regelmaat naar de voortgang, ik was veels te nieuwsgierig, dus van onbewaakt was geen sprake.

Duidelijk is dus dat er voor ieder doel eigenlijk een speciaal afgestemde lader nodig is, de semi-slimme is dan een compromis ... maar wel handig, want desnoods kan je er een 12 V bron van maken (een 12V oplaadbare looplamp als "ballast" en er komt een ± gestabiliseerde 13,8 op de klemmen -- ik had eens op vakantie een 12 V bron nodig en geen zin om de op te laden spullen in de auto te laten liggen).

Marc

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07/01/2014 13:37 door Marc-my-Words.
Plaats reactie