200TDi in series - Exhaust manifold

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
RobSLaro

200TDi in series - Exhaust manifold

Bericht door RobSLaro »

Vraagje:

Als de (niet Defender versie) 200TDi in een series bouwt is er weinig (eigenlijk geen) ruimten ivm de turbo.
Er zijn wel allemaal aanpassing setjes voor te koop.

Kan iemand mij uitleggen waarom niet gewoon de uitlaat manifold vervangen wordt door die van de Defender?
Linkje naar het onderdeel
Het zal wel niet zo simpel zijn....... maar ik wil gewoon weten ;, WAAROM ?''.
Of is het wel zo simpel?

Rob
Frank 110V8

Re: 200TDi in series - Exhaust manifold

Bericht door Frank 110V8 »

Rob,

Volgens mij was de uitlaat manifold altijd moeilijk te vinden en moet je volgens mij ook de inlet vervangen.

Groet Frank
RobSLaro

Re: 200TDi in series - Exhaust manifold

Bericht door RobSLaro »

Mmm, Ok,

Dan doe ik deze er ook bij...

Zijn dan de olie leidingen ook te kort, en zal de Elbow-exhaust outlet ook de verkeerde zijn? Ik heb de indruk dat dit gewoon leverbaar is, of is dat ook anders geweest?

Als dit het is, zouden die kosten niet opwegen tegen de ruimte die je wint en het geklungel die je voorkomt?
Of moet er nog steeds meer bij?

Ik zou namelijk graag ook de defender stuur bekrachtiging er in hebben, maar zoals ik alles lees is het heel krap, ik heb alleen een Defende 200TDi in een 90 in het echt gezien en dat zag er ECHT goed uit. (Hé Harry )
Lute

Re: 200TDi in series - Exhaust manifold

Bericht door Lute »

Ik heb het spruitstuk en turbo van een 300 tdi op mijn 200tdi gezet en vervolgens ingebouwd in de series. ( dan kom je veel mooier uit met de uitlaat)
Het turbohuis een beetje gedraaid zodat je beter uitkomt met de slang van turbo nar intercooler.

Daarnaast stuurbekrachtiging ingebouwd mbv een stuurhuis van een P38 Rangerover.

Groet'n Lute
Scratch

Re: 200TDi in series - Exhaust manifold

Bericht door Scratch »

Turbo omdraaien, olie leiding aanpassen, wastegate nieuw plekje geven, uitlaat bocht doorzagen en verdraaien.
Nu loopt de uitlaat voorlangs, net achter langs je chassis steuntje :-) Turbo zit iets hoger zodat het stuur (Defender) er nog onder door past. Helaas geen foto's meer van.
defendertje90

Re: 200TDi in series - Exhaust manifold

Bericht door defendertje90 »

inlaat en uitlaat zijn anders. De turbo van een defender heeft een andere aansluiting voor de uitlaat, maar die van een disco zal ook wel passen (is dan geen standaard downpipe voor te koop)
uitlaat is groter mbt diameter, oliekoelslangen zijn anders/ langer. Voor de rest zou het moeten passen als de motorkap niet te laag ligt voor de motor/turbo
RobSLaro

Re: 200TDi in series - Exhaust manifold

Bericht door RobSLaro »

Tja als het zo eenvoudig zou zijn,

Denk ik toch dat ik voor de defender onderdelen zou kiezen. in plaats van zelf allemaal hulp/kunst-stukjes te moeten maken.
En als je aan de bovenkant iets ruimte te kort komt... Da's toch niet erg, bolletje kloppen is zo gebeurd

Dus als ik het goed begrijp heeft nog niemand voor deze manier gekozen?
Is er iemand met een series (2) in NH die er een 200TDI in heeft liggen?
Dan wil ik wel eens motor klep gluren.
nandoe

Re: 200TDi in series - Exhaust manifold

Bericht door nandoe »

Er werd altijd gemeld dat het spruitstuk van de defender nergens te vinden is.
kijk even op deze link

en dan het stukje
quote
A BIG concern should be parts:

Cylinder heads (LR # RTC6896) are NLA
Defender intake manifolds (LR # ERR1435) are NLA
Defender exhaust manifolds (LR # ERR678) are listed but dealers have not been able to get any since fall of '06
end quote

Als John Craddock 'm nu opeens wel heeft wil ik 'm ook wel. Inkoopactie?

Ik heb net 6 jaar de tijd gekregen om de 200tdi in te bouwen in mijn series uit 1980.
Eric&Betty Boop

Re: 200TDi in series - Exhaust manifold

Bericht door Eric&Betty Boop »

Dat er leveranciers zijn die onderdelen op hun site hebben staan die eigenlijk NLA zijn komt vaker voor.
Ik heb zo ook al een paar keer mijn neus gestoten omdat het achteraf toch niet leverbaar was.
Ik zou er dus eerst ff een mailtje aan wagen of ze het daadwerkelijk kunnen leveren. Zo doe ik het iig tegenwoordig met delen waarvan ik weet dat ze erg schaars zijn en die ik in Engeland wil bestellen.
Het zou zomaar kunnen dat er van die spruitstukken ergens weer een batch van is geproduceert want LRseries schrijft op hun site dat ze ze binnenkort ook weer hebben. Dan alleen nog hopen dat de pasvorm goed is.

Groet.
Eric.

Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('9b35a1fb251b85a38e628d4cd03067fa', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 16955889, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('d8cb4a5968eae5f3d85658c6e9a5aeca', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 16955889, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Paul Stroink, One-Ten.nl

Re: 200TDi in series - Exhaust manifold

Bericht door Paul Stroink, One-Ten.nl »

Ook bij paddocks is hij leverbaar:

http://www.paddockspares.com/err678-manifold.html
Maurice Bastings

Re: 200TDi in series - Extra vermogen??

Bericht door Maurice Bastings »

En als de 200Tdi in een Series ligt, dan ga je toch te veel met je vermogen omhoog?
Wat MOET je dan verder nog aanpassen? Remmen denk ik maar wat nog?
Of kan dat zo maar?

Wie heeft een Defender 200Tdi in een Series?

Groet - Maurice
Exfietser

Re: 200TDi in series - Extra vermogen??

Bericht door Exfietser »

Andere assen en versnellingsbak. De series aandrijflijn draai je gewoon stuk.
BlueMotion

Re: 200TDi in series - Exhaust manifold

Bericht door BlueMotion »

Tenzij je de turbo eraf haalt.

[www.glencoyne.co.uk]
Nick

Re: 200TDi in series - Exhaust manifold

Bericht door Nick »

Of je schroeft de turbodruk gewoon wat terug, zodat je niet de volle boost hebt en een pk of 80-90 overhoud. Daarnaast is e.e.a. heel erg afhankelijk van de rechtervoet. Je kunt alles kapot krijgen als je er niet met beleid mee om gaat, ook een standaard wagen....

Ik heb een tijdje terug ook een 200TDI gekocht voor inbouw in mijn ambu en loop dus met dezelfde vragen/problemen rond. De 200TDI past er zonder al te veel aanpassingen in als je op een disco motor een Defender in-en uitlaatspruitstuk zet. Het uitlaatspruitstuk is te krijgen, het inlaatspruitstuk schijnbaar niet meer of zeer moeilijk (geen idee hoe dit bij John Craddock zit).

Je hebt dan de keus om e.e.a. zelf te gaan construeren, of je lost het op als Reioud109 (geen idee of hij hier nog actief is). Hij heeft een Defender uitlaatspruitstuk gemonteerd en van het disco- inlaatspruitstuk de eindkappen afgezaagd en er omgekeerd weer opgelast. Het inlaatspruitstuk kan dan op de kop gemonteerd worden i.c.m. het Defender uitlaatspruitstuk.

De motor met het Defender uitlaatspruitstuk en turbo past dan dus gewoon onder de kap voor zover als ik tot nu toe begrepen heb.

Een andere mogelijkheid is inderdaad het monteren van een 300TDI in- en uitlaatspruitstuk op de 200TDI. Dat heeft deze Engelse meneer heel mooi ergens op zijn weblog beschreven. Tevens nog wat leuke andere aanpassingen.

Nog een mogelijkheid is het monteren van een 2,5TD Inlaat- en uitlaatspruitstuk, dat heeft deze Deense meneer weer heel mooi beschreven.

Voor de Defender set-up en voor de 300TDI set-up zijn beide conversie-uitlaten te krijgen bij Steve Parker, zie: Disco met Defender uitlaatspruitstuk en zie: 300TDI spruitstukken in 109

Ik persoonlijk ga het liefste voor de Defender set-up, dan wordt het niet één grote hoop gemixte onderdelen. Het is dan gewoon een Defender motor in een Series en niet een disco motor met een hoop onderdelen van andere wagens. Wel zo handig als je een keer problemen hebt of iets moet repareren.

Gr. Nick,
Land Rover Series 2A Ambulance ex Engels Rijnleger
landrover109.mijnalbums.nl



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07/01/2014 18:09 door Nick.
Plaats reactie