TD5 tuning 1999-2002

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Rangie90 'joepie'

TD5 tuning 1999-2002

Bericht door Rangie90 'joepie' »

Ik weet het, gebruik de zoekfunctie.... maar ik lees me echt helemaal blind op de bekende (NL en G fora's de 1 zegt dit en de ander dat.
Wat heb ik dan wel uitgevogeld? Een power box wil ik niet

Wat ik nu graag wil horen van de deskundigen en gebruikers onder ons?
-waar en bij wie laat ik het best mijn eigen ECU ombouwen naar een programmeerbare, en wie in NL doet dit goed.

Ik hoef zeker geen race monster! maar wil graag wat meer souplesse en koppel
merk auto: Land Rover
type: Defender 90
motor: TD5
BJ: 2000

alle ervaringen zijn welkom.

Gr Rangie90
Fun car: Defender 90TD5 'Joepie'
Bike: Suzuki DL650 V-Strom ABS
Daily: Peugeot 106

"per aspera ad astra"
Marc-my-Words

Re: TD5 tuning 1999-2002

Bericht door Marc-my-Words »

Hugo wellicht ?
JanTD5

Bericht door JanTD5 »

Zat ik ook aan te denken. Of naar de UK. Bell is een goede als ik me niet vergis. En Bas4cars heeft geloof ik wel een goede reputatie op dat gebied.

Groeten Jan
Bart van Dessel

Bericht door Bart van Dessel »

Ik zou Bas4cars benaderen. Je moet niet voor de goedkoopste gaan maar voor kwaliteit. Als je je blok in de soep draait ben je duurder uit. Bas heeft een goede reputatie en heeft er al heel veel gedaan. Doet veel samen met Peter Bell autoservice.

Gr, Bart
Marc-my-Words

De prijzen van Hugo ken ik niet, maar Hugo is als de berichten niet liegen van uitmuntende reputatie.

Marc
Rangie90 'joepie'

Wanneer Hugo dan contact met mij wil opnemen, graag. Of wanneer iemand mij zijn contact gegevens kan sturen via pm, dan neem ik contact op met Hugo. Dank hiervoor, ik hou een ieder op de hoogte!

Gr Rangie90

"per aspera ad astra"
Apke

Bericht door Apke »

Mijn Disco TD5 is onder handen genomen door Hugo van TC-kwadraat. Loopt mooi en afgesteld op de auto (is een automaat). Mijn ECU zit nu tijdelijk in een geschakelde Disco en je merkt dat de tuning hiervoor eigenlijk net iets anders had gemoeten. Volgens mij het bewijs dat Hugo weet waar hij mee bezig is.

Apke
Beheerder PrikkersWinkel

larrie-nu.jpg --> mod_embed_images_loadimage('ddb5dff01985ae77ad76182e4e0c245d', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', 'http://www.matteman.nl/images/larrie-nu.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', '', 17007659, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Larrie - Serie III 109 Stawag (in onderhoud)
Pinguin - Disco 2 TD5
Bart van Dessel

.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30/01/2014 23:25 door Bart van Dessel.
Bart van Dessel

Heeft Hugo een bedrijf in ecu tuning? Waar kan ik info vinden?

Gr, Bart
Wiel

Bericht door Wiel »

www.tunex.nl

Ben ik ook geweest, kost 225 euro. Loopt prima.
Marc-my-Words

Bart van Dessel Schreef:
-------------------------------------------------------
> Heeft Hugo een bedrijf in ecu tuning? Waar kan ik
> info vinden?
>

[www.tckwadraat.nl]
Andrew Colville

Bericht door Andrew Colville »

Ik zou ook zeggen Hugo maar kan niet oordelen over bedrijven als Bas 4 cars etc.

Hugo is een beroeps tuner in de Vrachtwagen industrie zegt al genoeg denk ik.

Ik ben er inmiddels achter dat Hugo een hoop Landrovers heeft voorzien van zijn magie. ik rijdt nu met de gemodificeerde ECU van Apke ( door Hugo verzorgd )

Niet helemal geschikt voor mijn handbak D2, maar een heel stuk vlotter dan een goed lopende 2004 D2.

Hugo is ook ingericht om de ECU op een juiste weize aan te passen, en heeft hier ook goede materialen voor in huis.

Let wel op met de op diverse websites aangeboden tuning.

je kunt naar mijn mening niet elke auto voor zien van 160 Pk en 50 Nm meer voor een vaste prijs van 225, tenzei je een en de zelfde map gebruikt voor elke ECU variant. geen twee Td5 zijn hetzelfde en geen twee eigenaren hebben de zelfde wensen. ook zijn de ECU compleet anders. dit soort aanbiedingen kunnen bijna niet anders zijn dan generike Maps

Dit houd in dat je tuning op maat nodig hebt, bij de ene auto is dat veel werk de ander is al heel snel tevreden.

Bovendien heeft een 1998 -- 2002 bj Td5 een MSB ECU en van 2002 -- 2005 een NNN of NNW ECU, deze laatste kunnen via de OBD poort worden voorzien van een ander software paketje een "tun.file".

Bij de oudere MSB ecu zal voor dat je uberhoupt kunt gaan tunen eerst de ECU moeten worden voorzien van o.a. een nieuwe herschrijfbare Eprom, dit kun je enkel doen door de oude te de-solderen en de nieuwe er terug in te solderen, en hier heb je speciaal gereedschap voor nodig en kenns van zaken.

en NEE je kunt niet gewoon even een nieuwere ECU in je oudere Td5 voertuig plaatsen, er is nog meer veranderd met de komst van de nieuwe ECU, o.a. is de euro norm van euro 2 naar euro 3 gegaan, het gaspendaal geweisigd en een gedeelte van de motor kabelboom ook. Elke goede tuner zal dit bevestigen ook de jongens in de UK

Landrover schrijft zelf voor dat de NNN Ecu en directe vervanger is voor de oudere ( new niet meer te koop ) MSB ecu en toch krijg je fout meldingen en loopt de auto anders dan origineel, het is dus niet ideaal.

Ja het kolpt dat elke Td5 ECU elke Td5 motor lopend zal krijgen, maar daar houd het ook mee op, je bent als beste af met een ECU die bedoeld is voor jouw Td5 MSB**** in de oudere Td5's tot 2002 en een NNN ***** of NNW ***** in de jongere.

er zijn heel veel verschillende smaken ECU, een lijst hiervan zwerft op het net rond, er zijn specifike defender smaken en specifiece Discovery smaken, en dan bij de Discovery nog ECU's voor de hand bak en ECU's voor de Automaat uitvoering, dan nog bepaalde ECU? voor europa, america en ROW. Kunne we het nog volgen ??

De mooiste effecten van tuning gebeurd op basis van een gezonde Landrover die in huidige staat goed presteert, dan gan je verder met het aanpassen van je originele ECU of eentje met exact dezelfde type/code.( letter en cijfer combinatie )

Het heeft geen enkel nut een Td5 te tunen die standaard al zwaar onder de maat presteert, je loopt dan groot risico je Td5 naar de Td5 hemel te sturen.

Goede tuning kost tijd ( een prof tuner zal niet altijd de software schrijven die direct perfect werkt voor jouw en de auto ) en je hebt duure software progammas en hardware nodig en dus kost goede tuneing ook geld om alles correct af gestemd te krijgen, naast wat jij wilt als eigenaar zal een bekwame tuner ook na denken over de leeftijd en staat van jouw motor en evt aanwezige upgrades en hoe jij aangeeft de auto te willen gebruiken, ook ben je met tunen meestal niet in een keer klaar, dit Is bij de MSB natuurlijk wat vervelender.

Ik zou zeggen bel of mail eens rond bij de diverse aanbieders, vraag prijs indicaties

Mijn ECU gaat in elk geval naar Hugo op korte termijn aangezien Apke graag zijn eigen ECU terug wil

Groetjes, Andrew

'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
Paul Stroink, One-Ten.nl

Bericht door Paul Stroink, One-Ten.nl »

Ik kan Hugo ook aanbevelen. Nooit laten tunen door hem, maar ken wel diverse mensen die door hem hebben laten tunen. En hij heeft mij wel eens geholpen met de reparatie van een waterschae ECU.
Rangie90 'joepie'

Dank voor deze info heren, ik zal contact opnemen met Hugo.
De huidige situatie presteert zeker niet onder de maat, maar gewoon zo als het hoort Voor de TD5 had ik een 300TDI automaat in mijn 110, welke echt optimaal presteerde voor een dergelijke motor, en moet zeggen, de 90 TD5 is wel wat krachtiger, maar niet zoveel als ik had gehoopt.

Gr Rangie90

"per aspera ad astra"
Erwin Lokhorst

Bericht door Erwin Lokhorst »

Ook onze 110 TD5 uit 2001 is door Hugo getuned.
Helemaal tevreden over.
De ECU moet er wel even voor open en wordt een chipje vervangen (Eprom?).
Bij de versie van na 2002 hoeft hij niet open geloof ik.

Verder ook een aardige behulpzame vent.
Ooit een probleempje waarbij ik de ABS-unit verdacht.
Hugo woonde toen niet zo ver bij mij vandaan en hij stelde voor om de boel vanuit zijn auto even in de mijne te zetten om te testen.
Kijk, dan vind je het ook gewoon leuk om te doen.
Larofun

Bericht door Larofun »

Bas zeker een bellen, zijn eigen TD5 zit geloof ik op 275 pk
Marc-my-Words

Larofun Schreef:
-------------------------------------------------------
> Bas zeker een bellen, zijn eigen TD5 zit geloof ik
> op 275 pk

Veel PK's zijn maar beperkt boeiend. Het gaat vooral om koppel (bij lage toeren) en souplesse in het oppakken wanneer je nog onder de optimale toeren zit.
En bedenk dat de R380 zo heet omdat de R380 bij een koppel van 380 stuk gaat (beter dus toch iets minder, en beter gewoon over een breed toerengebied).

Marc
Paul Engels

Bericht door Paul Engels »

Lees maar wat Andrew schreef, er zijn in Nederland maar een paar mensen die dat echt kunnen. Belangrijker, Hugo vertaalt jouw wensen in overleg naar de mogelijkheden en geeft advies, het is zijn vak, hij is heen "software aanpasser" maar een zeldzame vakman met een voorliefde voor Landrover, zou een keuze niet moeilijk moeten maken ;-)

Paul Engels
LandRover Discovery TD5 Highlander
www.krafter.nl
www.garagemooyman.nl
Rangie90 'joepie'

Goed zijn we weer.
Gisteren gereden in de standaard 90 TD5 van Ger, daarna met die van mij. eigenlijk geen verschil.
Nu komt het leuke deel, ik heb er een 1.21 tussenbak onder zitten :-) Wist ik ook niet hoor. blijkt gewoon dat het monstertje al is ge-remapt
120km/h rijden met nog geen 2500 RPM

Gr Rangie90

"per aspera ad astra"
rvdb20

Bericht door rvdb20 »

In Engelend zitten verschillende tuners. Alive Tuning kan op afstand een custom map aan je sturen. Geen idee hoe ze dat doen overigens...
[www.alivetuning.com]

Maar blijkbaar kun je dichter bij huis ook slagen zoals ik het lees :-)
Andrew Colville

Bericht door Andrew Colville »

Klopt Het kan op afstand, maar dan moet je als eigenaar wel beschikken over enige kennis van jouw auto en ook een diagnose aperaat voor die betreffende auto die ook "map files" kan/mag lezen en schrijven.

Dit gaat in geval van de Td5 enkel bij de latere modellen ( Defender en Discovery ) v.a. 2002 euro 3 motor type met de nieuwere ECU onderdeel nummer begint dan met ( meestal ) NNN ***** deze ECU zijn van het Flash type, de oudere MSB **** ECU is nonflash, je kunt deze dus niet zelf tunenen met een aangekocht Map file welk per Email kan worden toegezonden.

Ook kun je niet zomaar en latere ECU monteren in je oudere model Td5, het kan wel , maar levert niet de beste resultaten o.a. omdat de ecu Veel precieser kan rekenen, daarnaast zijn er weizigingen in de motor kabelboom en reeks sensoren.

Groetjes, Andrew

'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
lubbie

Bericht door lubbie »

Inderdaad een P10 motor (<2002) heeft een ecu die niet te flashen is.
Bas4cars in Horst America heeft hiervoor omgebouwde ECU's liggen voorzien van een flashrom.
We hebben een Disco 2 van '99 bij hem laten doen en zijn zeer tevrede over het behaalde resultaat.
(auto is wel voorzien van grotere intercooler, silicon hoses ,egr verwijderd en een De-cat pipe )
Ruim 200 pk nu en een koppel waar je bang van wordt.
We hebben daarom gekozen voor een stage 2 ECU, heb je al deze aanpassingen niet dan is er ook nog een Stage 1 ECU.
Plaats reactie