heel erg OT

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
tijdrover's

heel erg OT

Bericht door tijdrover's »

goede morgen deze morgen,

gisteren heb ik een schamelwagen gekocht, eenmaal thuis de wagen op de brug gezet om de voorremmen na te kijken, zie ik tot grote verbazing
dat de askoker gescheurd is.

is er iemand die weet hoe de torsiestangen vast zitten in de rubbers/asbuis ?
ik heb eens gesnuffeld op het net, maar ik kan geen info vinden hoe je zo'n as (bpw) uit elkaar neemt.

Groet Henri
Jopie

Re: heel erg OT

Bericht door Jopie »

Van VW-kever-forum : Aan de torsieplaat die bouten eruit draaien. En het scharnierpunt aan de torsiestaaf buis heeft een inbusbout,dan kunnen de draagarmen eraf. Dan de torsieplaat zelf van z'n eindstop af slaan/duwen,terwijl je voorkomt dat hij van de vertanding afspringt. Daar kan spanning op staan. In onbelaste toestand aftekenen of meten naar een vast punt om je originele stand terug te vinden bij montage. - See more at: [www.flat4free.be]
Weet van mn oude boottrailer ( 2 vw-bus assen) dat die eindstoppen heel vast kunnen zitten, en de veerpakketten ook wisselend vast of los in de rubbers liggen.
Lengtescheuren komen ook wel eens voor bij de assen van paardentrailers, die vervangen ze dan geheel.
T'is oude techniek, dus met (wat grof) geweld meest wel te doen. Grtz.
laro

Bericht door laro »

Hoi,die schijnen er nogal vast in te zitten,hier in de buurt, Maaseik, zit iemand die zelf een trekpers voor gemaakt heeft om ze eruit te trekken en weer in te persen,ben anders nooit iemand tegengekomen die dit deed,aanhanger ouwers kopen de assen kompleet dus zullen je alleen een nieuwe as kunnen verkopen;
Geert LW79

Bericht door Geert LW79 »

Kijk hier eens.
Hebben een vestiging in Scherpenzeel en in Voerendaal.
Ze repareren o.a. ook de assen van oldtimer Constructam caravans.

Geert

Light Weight 2.25 diesel 1979 "Groene Draak"
Defender 110 TD5 1999 "Grote Groene Griezel"
(gehad: RRC V8 3.5 10.5P6 blok SU carb 1976 op LPG)

P2190004%2520%25282%2529%2520%2528640x480%2529.jpg --> mod_embed_images_loadimage('0e373a1c4bee7c6bf96a7634dfb90437', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-cdFgXAupv7w%2FULI0Cc1Y_iI%2FAAAAAAAAACU%2FdLjXu5ZKbjU%2Fs320%2FP2190004%252520%2525282%252529%252520%252528640x480%252529.jpg', 'https://lh4.googleusercontent.com/-cdFgXAupv7w/ULI0Cc1Y_iI/AAAAAAAAACU/dLjXu5ZKbjU/s320/P2190004%2520%25282%2529%2520%2528640x480%2529.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-cdFgXAupv7w%2FULI0Cc1Y_iI%2FAAAAAAAAACU%2FdLjXu5ZKbjU%2Fs320%2FP2190004%252520%2525282%252529%252520%252528640x480%252529.jpg', '', 17088850, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Edward

Bericht door Edward »

Hier in Assen zit Middelbos die assen repareert. Inderdaad heb je een heule zware trekker nodig om de asstomp uit de koker te trekken. Die zit er ongeveer een 500mm in en zit er gewoon ingeperst met 4 strengen rubber. Om het weer in elkaar te krijgen heb je een nog veul lompere pers nodig en nieuwe strengen rubber.

Bij mijn 1800kilo as met 1200 kilo remmen koste het 300 euri ex btw om een kromme arm te laten vervangen.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02/03/2014 11:17 door Edward.
nandoe

Bericht door nandoe »

Is de as vastgelast of zit hij met bouten? In het laatste geval zou de kunnen overwegen om de hele as te vervangen. Kijk even op de site van Soer punt nl.
tijdrover's

de as zit gebout...
de prijs van een nieuwe as is ongeveer 370,-
de asbuis is erg roestig, ik vermoed ook dat die erg dun is, dus repararen door een bedrijf word niet wat.
als ik zelf de torsiestaven eruit kan krijgen kan ik de asbuis ook vervangen, tis maar gewoon een vierkante koker 80mm dat zal niet zo spannend zijn.
maar de staven er weer in persen.... ik heb een 50 tons pers tot mijn beschikking, maar hoe hou je de rubbers heeel?
laro

Bericht door laro »

Let er op,as is meestal licht gebogen voor ze voorspanning te geven.
Mrah

Bericht door Mrah »

Waarom niet gewoon de scheur v-vormig uitslijpen en lassen. Wat maakt het uit dat een stukkie rubber uitfikt op de halve meter? Als je het erna goed in de gaten houd kun je de gok wagen. Die scheur zal er vast al heel Lang in zitten.
Dennis

Bericht door Dennis »

Knaagt ook de vraag waarom gescheurd ? Doorgerot of ontbreken de rubbers/balgen/stops/uitslagbegrenzers?.
tijdrover's

die vraag knaagt eigenlijk niet... niet wijst erop dat hij te zwaar beladen is.
ik heb hier een enkelasser die wel te zwaar is (geweest) aan de rubbers is niets te zien, maar de banden lopen aan tegen de bak....

ik ga deze week de as in elk geval verstevigen en kijk dan eens rustig naar iets anders... denk ik.
ik heb nog een set assen te koop gezien, iets te smal, 10cm, ik zit eraan te denken om die assen op te halen doormidden slijpen er 10cm er tussen.

de torsie staven eruit/erin zie ik nog niet zitten :-(
Edward

Bericht door Edward »

Ik weet niet wat de schamel mag laden en wat je er precies mee wilt gaan doen, maar de laatste keer dat ik met mijn kar in een fuik langs de snelweg reed lag er een mannetje onder de kar om het chassis na te kijken en de typeplaatjes van de assen te fotograferen om te vergelijken met de gegevens in het Rdw bestand.

Geen idee of en hoe die lui reageren als je daar een paar gelaste assen onder hebt zitten?
Andrew Colville

Bericht door Andrew Colville »

Om een torsi as van een aanhanger uit elkaar te halen heb je speciaal gereedschap nodig, hier zijn speciale persen voor en dat lukt je niet met een gewone pers van 50 tot.

Persoonlijk zou ik kiezen voor een nieuwe As als deze slechts 350 euro kost, de aanhanger heb je waarschijnlijk goedkoop en niet voor niets.

EVT kun je bij de RDW overleggen wat je plannen zijn, mogelijk willen ze na het uitvoeren van het werk de aanhanger zien.

Het wordt echt tijd dat er een APK komt voor (ook Particuliere) aanhangers. zo wordt de Troep in aanhanger wereld ook van straat gehaald, Inclusief mijn eigen Hapert (kopie door ex werknemer)aanhanger met kromme as rotte vloer en versleten dissel.

Misschien moet ik toch maar eeen nieuwe as kopen ( landrover steek ) nieuwe dissel en betonplex vloer en het ding laten keurn door de RDW.

Groetjes, Andrew

'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
Janus

Bericht door Janus »

De RDW heeft een speciaal registratie-systeem genaamd TGK-Aanhangwagens ( tgk = typegoedkeuring ) waar alle toegelaten individuele onderdelen van aanhangers in staan, gericht op assen, koppelingen, wielen, remmen en wat daar zoals bij hoort. Dat staat weer los van het kenteken-registratie-systeem voor zwaardere aanhangers, als daar bijv assen bij geregistreerd staan komt die as als type voor in het TGK. Zolang er dus gangbaar spul op zit, geschikt voor de bedoelde belasting, in wat voor combinatie dan ook is keuring niet echt nodig.
Plaats reactie