series 2a en series 3 motor wissel

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Wormpje

series 2a en series 3 motor wissel

Bericht door Wormpje »

Beste Mensen,

Ik zou graag willen weten of het mogelijk is om eenvoudig (zonder las en slijpwerk) de motor incl versnellingsbak van een series 2a (2.6 6-cyl benzine) over te zetten naar een series 3. En als het even kan de series 3 motor (2.25 diesel) in de series 2a te bouwen. Ik kan hier weinig over vinden op internet. Ik begrijp wel dat je niet zondermeer een series 2a motor aan een series 3 versnellingsbak kan hangen vandaar alles in eens overzetten. Is er iemand die hier ervaring mee heeft of hier iets nuttigs over kan zeggen?

Alvast bedankt!
Marijn & Simba

Re: series 2a en series 3 motor wissel

Bericht door Marijn & Simba »

De sixpot heeft een ander schutbord. Ik geloof dat de tunnel een andere vorm heeft.
verder heb je een ander bell-house geloof ik (vandaar die andere tunnel). De bak is hetzelfde qua bouwvorm.
Je kan doorgaans best een S2 2.25 motor aan een S3 bak hangen. Die motoren zijn onderling allemaal hetzelfde.

Als ik het mis heb, zie onderstaande reacties

Marijn & Simba & Serious & Optimus

Since I've got my Land Rover, my other car needs therapy.

prikavatar-1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('656b4850ccd155005ff8f5178cf2fb38', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar-1.jpg', 'http://i777.photobucket.com/albums/yy53/atmosferic/Land%20Rover%20-%20Simba/prikavatar-1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar-1.jpg', '', 17111114, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Lute

Re: series 2a en series 3 motor wissel

Bericht door Lute »

Ook het chassis van een 6 cilinder is anders.... de dwars balk onder de versnellingsbak zit verder naar achter.
Dit omdat de 6cil motor langer is.

Je zou ook met de motorsteunen in de knoop kunnen komen... maar dit weet ik niet zeker maar dat zal gaan blijken uit de reacties hieronder.. ;-)

Lute
Wormpje

Re: series 2a en series 3 motor wissel

Bericht door Wormpje »

Bedankt voor jullie reactie! Dit is erg nuttige informatie. Helaas, want dat betekend dan dat een 6 cyl inbouwen voor mij geen optie wordt. Mocht iemand hier nog meer specifieke informatie hebben over waarom het wel of niet zou passen hoor ik het graag.

Ik heb trouwens nog even gezocht naar tekeningen van het chassis maar alleen een tekening van het chassis series 2 109 in het algemeen is te vinden. Niet specifiek een van een 6 cilinder.

Een 2.25 benzine inbouwen is een stuk makkelijker maar ik wil graag iets meer vermogen dus hoopte op de 6 cilinder.
Geert 88 SIIID

Re: series 2a en series 3 motor wissel

Bericht door Geert 88 SIIID »

in het verleden werd als ik het goed heb begrepen regelmatig een ford V6 met een adapterplaat ingebouwt.

Misschien heeft iemand er nog ergens een in de aanbieding

gr.

Geert 88 SIIID (geschorst, weekers bedankt)
Plaats reactie