Beste prikkers,
De olietempmeter (1 van de 3 in de combimeter) in mijn lightweight heeft, zolang als ik de LaRo (Land Rover SIII 88 lightweight - ex KL) heb helaas nog nooit gewerkt. Op zich valt daar best mee te leven, maar als een van de laatste opknapklusjes wilde ik hem nu toch eens graag werkend krijgen. Vandaar dat ik botweg de cartersensor heb vervangen, helaas bleek die niet de oorzaak. Bij het warm worden van de olie geeft deze ook netjes een oplopende waarde. De draad van de cartersensor en de 24V stroomvoorziening vervolgens getest, ook die bleken in orde. Daarom heb ik onlang een ‘new old stock’ 24v olietemp/druk metertje van Smiths aangeschaft. Ik was ervan overtuigd dat dit - als laatste mogelijkheid in de rij - de oplossing zou zijn. Echter wat schetst mijn verbazing, ondanks mijn goede hoop werkt ook die nieuwe meter niet….
Omdat ik zelf (te) weinig verstand van elektronica heb is een collega van mij zo vriendelijk geweest om ook eens te meten en te kijken naar de aansluitingen. Helaas komen we er ook samen niet uit. Hij heeft wel een paar vragen waarvan ik hoop dat een van jullie daar bij kan helpen…..
Om met de simpelste te beginnen: Weet iemand met zekerheid hoe de Smiths Olietempmeter aangesloten moet worden en wat het elektrisch schema van de meter (van binnen) is of hoort te zijn. Zover wij kunnen nagaan zijn er 3 aansluitingen, wij denken dat het als volgt hoort te zijn:
1. Achter de H (hot) zit aansluiting voor (-) 24 Volt;
2. In het midden zit een contact voor massa = (+) 24V (die maakt via een van de schroefpennen massa aan de binnenzijde van de klokbehuizing) , en;
3. Achter de C (cold) zit een aansluiting voor de draad naar de Temp-sensor die voorts aan massa contact maakt in het carter.
Aan de Hot-zijde zit in de meter een 5% vermogensweerstand (270 Ohm) en aan de Cold-zijde een gewone weerstand (390 Ohm).
Volgens ons moet bij contact (dus spanning) de meter eerst naar max. omhoog lopen, waarna de temp-sensor er weer voor zorgt dat de meter netjes terugloopt naar de werkelijk gemeten waarde van de temp van de olie in de carter. We krijgen dit echter in de LaRo alsook daarbuiten (in simulatie) niet voor elkaar.
Wat doen we verkeerd of wat zien we over het hoofd? Ben benieuwd of iemand van jullie dat weet!!
Dank alvast voor reacties,
Ton
SMITHS Olietemperatuur meter (ACT8111/00) 24V werkt niet…
Re: SMITHS Olietemperatuur meter (ACT8111/00) 24V werkt niet…
En als je + en - nu eens omdraait/ verwisselt? -
Re: SMITHS Olietemperatuur meter (ACT8111/00) 24V werkt niet…
Hoi Frans,
Dat heb ik geprobeerd, maar helaas ook zonder resultaat...
Ton
Dat heb ik geprobeerd, maar helaas ook zonder resultaat...
Ton