109 of Defender?

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Frank

109 of Defender?

Bericht door Frank »

Beste forumleden,

Graag jullie mening over een dilemma waar ik mee zit.

Al heel lang vind ik het 109/Defender model geweldig en ik heb er altijd van gedroomd om er een te hebben. Wat me altijd weerhouden heeft zijn de horrorverhalen over falende elektrische verbindingen, slechte versnellingsbakken en de te kleine motor.

Een tijdje terug kwam het gevoel weer in alle hevigheid terug en daardoor ben ik me nu aan het oriënteren op een 109/Defender. Het moet een diesel worden omdat ik de auto op plantaardige olie (PPO) wil laten rijden. Dit omdat ik een cosmeticabedrijf heb die natuurlijke cosmetica maakt, op basis van, jawel, plantaardige grondstoffen. Op de auto wil ik ook grote reclamestickers aanbrengen. Daar leent deze auto met z’n grote rechte vlakken zich natuurlijk perfect voor.
Ik wil de auto alleen op verharde wegen, voornamelijk snelwegen, gaan gebruiken waarbij ik snelheid niet zo belangrijk vind, maar een kruissnelheid van 110 moet wel haalbaar zijn. Op deze snelheid wil ik mijn medepassagiers en de radio dan wel kunnen verstaan.
Ik zit te twijfelen tussen een belastingvrije 109 met een nog in te bouwen TD5-motor met 5-bak of een Defender van 1994-2007, dus standaard al met een TD5.

Laat ik voorop stellen dat ik totaal niet handig ben met auto’s. Olie bijvullen ok, maar daar houd het wel zo’n beetje op. Ik rijd nu een Volvo 240 van 1984 die ik in de winter wil stilzetten zodat ik nog maar het kwarttarief hoef te betalen. Ik kan deze auto nu goed betalen omdat ik alles door de garage laat doen, maar geen wegenbelasting (MR betaal. Deze tank doet het perfect, wat kapot gaat zijn allerhande rubbers, maar niks echt duur.

Het nadeel van een oude 109 lijkt me de elektrische bedrading, voordeel is dan wel weer de belastingvrijstelling. In Gelderland waar ik woon zou ik zo’n 2 mille per jaar aan MRB kwijt voor een Defender, een boel geld vind ik!
Ik wil E 10.000 besteden aan de aankoop van de auto, dus 109 met inbouw van een TD5 en 5-bak of een nieuwere Defender.

Rijd een Defender nu echt zoveel beter, of word het rijcomfort vooral bepaald door de motor en kan ik beter een 109 aanschaffen. Hebben deze oldtimers echt zo veel onderhoud nodig als men zegt?

Wie heeft hier ervaring mee en/of kan hier iets verstandigs over zeggen?

Alvast dank! (ik hoop spoedig deel uit te kunnen maken van jullie gemeenschap….)
Frank
Sander van Beek

Re: 109 of Defender?

Bericht door Sander van Beek »

Een 109 heeft standaard geen schroefveren, dat zal je wel merken in het rijgedrag. Een jongere defender rammelt en doet ook een stuk minder dan een oude series (en heeft meer isolatie ed aan boord), dus als je het puur over comfort hebt zou ik daar voor gaan. Een series heeft echter wel een stuk meer karakter al zeg ik het zelf..
Disco

Re: 109 of Defender?

Bericht door Disco »

Tussen de 109 en de defender zit 6 of 7 jaar(het tijdperk van de 90/110/127)
Voor de wegenbelasting hoef je het niet te doen je rijd zakelijk.
110 zal je normaal alleen met een defender halen.
Ik zou niet te oud gaan ivm de betrouwbaarheid

Jo
Joadalama

Re: 109 of Defender?

Bericht door Joadalama »

Frank, allereerst van harte welkom. Voor je een keus maakt is het wellicht verstandig om uit te zoeken of een TD5 wel met PPO overweg kan. Een snelle zoekopdracht op google gaf veel informatie op met name engelse fora. De ervaringen daar zijn over het algemeen niet zo positief.

Daarnaast zou ik voor zakelijk gebruik voor het jongste gaan dat je je kunt veroorloven. Ik weet niet waar je woont, maar er zijn in heel nederland land rover specialisten die je graag adviseren bij de aanschaf en met name Andrew Colville weet erg veel van TD5's. Hij is hier ook aktief en wellicht dat hij ook nog wel reageert.
Marijn & Simba

Re: 109 of Defender?

Bericht door Marijn & Simba »

Als je comfort en 100km/u wilt, ga dan voor een Defender. Zoek een leuke 300tdi als je op plantaardig wilt rijden.

Marijn & Simba & Serious & Optimus

Since I've got my Land Rover, my other car needs therapy.

prikavatar-1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('c57875cddde05275b5dcce84d16696cc', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar-1.jpg', 'http://i777.photobucket.com/albums/yy53/atmosferic/Land%20Rover%20-%20Simba/prikavatar-1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar-1.jpg', '', 17116942, 600, 600, 'Loading image ...', false);
laro88ae

Re: 109 of Defender?

Bericht door laro88ae »

Ook ik vind de 109 een geweldig uiterlijk hebben, heb ook een 88 gehad, maar wilde een grotere.
Dus ook bij mij was de vraag, 109 of 110.
Maak eens een proefrit in een 109, mijn keuze was gemaakt........
Het is een defender 110 geworden. Meer rijcomfort en minder lawaai.

Oja en onderhoud, tja er zal altijd wel iets te doen zijn....het is een landrover. Hoort bij de hobby.
Succes

Serie III 1972 ex defensie
Defender 200 TDI 86, weg wegens mrb
Defender 110 3.5 V8 camel 85
Paul Stroink, One-Ten.nl

Re: 109 of Defender?

Bericht door Paul Stroink, One-Ten.nl »

Ik ben het eens met Marijn en Simba....
Een 109 is (behalve voor de echte die hard/liefhebber) nauwelijks te gebruiken als dagelijkse auto, zeker niet wanneer je redelijk wat kilometers maakt. Ook de betrouwbaarheid is minder dan bij de defender.
Ik zou een TD5 niet op plantaardige olie laten rijden, maar een 300TDI wel.
Eigenlijk koop je voor 10.000 euro nooit een goede auto denk ik. Alle Defenders die ik hier demonteer, zelfs bijna nieuwe exemplaren hebben al roest op allerlei onzichtbare plekken.
Bij een 300TDI kan je er van uitgaan dat het chassis al wat roestschade heeft, het schutbord al wat plekjes (meestal nog niet zichtbaar van buiten), meestal veel kilometers, dus de versnellingsbak zit er vaak al aan te komen, of een turbo. Motor kan erg lang mee.
Deuren meestal doorgeroest, achterste stuk van de T-stijlen vrijwel zeker verroest. Tenzij dit allemaal al een keer is vervangen, maar dan is de prijs waarschijnlijk hoger.
Vanaf de TD5 is de kwaliteit nog iets minder geworden is mijn ervaring, de auto's zijn natuurlijk weer wat nieuwer waardoor dat weer gecompenseerd wordt, maar de totale levensduur van de 300TDI defender zal waarschijnlijk hoger uitvallen dan bij een TD5 defender.
TD5 motor is ook een uitstekende motor, maar heeft veel meer standaardprobleempjes die ook allemaal duurder te verhelpen zijn dan bij de 300TDI.

Ik zou een hele goede 300TDI voor je kunnen bouwen, maar dat lukt helaas niet met je budget...

Paul Stroink
www.One-Ten.nl
Facebook One-Ten

IMG_6085.jpg --> mod_embed_images_loadimage('c349628d86c2f3ee5ede9a85fc82377c', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.one-ten.nl%2Fcontent%2FHuidig%2520project%2F110%2520van%2520Dijk%2FIMG_6085.jpg', 'http://www.one-ten.nl/content/Huidig%20project/110%20van%20Dijk/IMG_6085.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.one-ten.nl%2Fcontent%2FHuidig%2520project%2F110%2520van%2520Dijk%2FIMG_6085.jpg', '', 17117000, 600, 600, 'Loading image ...', false);
camprover

Re: 109 of Defender?

Bericht door camprover »

Beste Frank,

Als ik jouw bericht goed lees dan wil je een defender of series op diesel gaan rijden. Als je dat MRB vrij wilt doen dan zit je door de gewijzigde regelgeving vast aan minimaal 40 jaar oud. Overgansregeling geldt niet voor diesel en LPG. Een defender valt dan automatisch af (want die was er toen nog niet). Een series rijdt geweldig (vind ik) maar zou je eerst goed moeten proberen om te kijken of dat jou ook op termijn goed (genoeg) bevalt. Zoals gezegd heeft een series nog bladveren met alle bijbehorende comfort (of gebrek daaraan).

Wat je wel kunt doen is een defender op grijs kenteken zakelijk gaan rijden. Je betaalt dan veel minder MRB dan een particulier. Hier is heel veel over geschreven op dit prikbord en elders ook veel informatie over te vinden.

In de prijsklasse rond 10K zoals je schrijft moet je wel een goede/geschikte defender kunnen vinden, maar neem inderdaad iemand mee die er veel verstand van heeft. Alles is te vervangen en te maken maar vooral is de staat van het chassis erg belangrijk.
Persoonlijk zou ik, als je veel snelweg wilt gaan rijden voor een defender 110 gaan met TD5 of een 300tdi. Op ppo rijden lijkt een 300tdi meer voor de hand te liggen omdat die (nog) meer waren uitgerust om ook op zeer slechte kwaliteit brandstof te kunnen rijden.

Om nog een alternatief aan te dragen: ook de Range Rover Classic is leverbaar geweest met 300 tdi dieselmotor. Veel verkocht zijn ze niet en er zijn er niet veel van over maar die zijn wellicht nog comfortabeler dan een defender.

Succes met de keuze en voorpret in ieder geval en ik ben benieuwd wat het gaat worden.

Groet
Marc
forbert 90-200Tdi

Re: 109 of Defender?

Bericht door forbert 90-200Tdi »

Denk ook dat het in het budget prima kan.
Heb zelf paar jaar geleden 90 200 Tdi gekocht, dikke 5000 euro.
Inmiddels zo'n 3000 euro verder, chassis opgeknapt (nieuwe achterbalk en outriggers), nieuwe remmen, multiriem en nog wat dingen, kan weer jaren mee. Natuurlijk heeft ie z'n plekjes en deukjes, moet ook, is 'n Def, geen showcase.
Heel erg netjes vind ik ze niet eens mooi.
Voor de brandstof idd. 200/300 Tdi, zou ik ook zeggen.
Lucas van Lierop

Re: 109 of Defender?

Bericht door Lucas van Lierop »

Ben dan wel geen Defenderkenner (Disco 123 inch 300Tdi hier) maar je noemt elektrische bedrading, volgens mij is dat nou juist wel overkomelijk. Zo complex is een defender niet en alles kan vervangen worden.

Gr en succes met je keuze, enneh al aan de 127/130 gedacht?
Bart van Dessel

Re: 109 of Defender?

Bericht door Bart van Dessel »

Frank, we hebben mekaar al eens telefonisch gesproken, Ik zou persoonlijk nooit een Defender kopen, voor wat je krijgt zijn ze véél te duur, je betaalt hoofdzakelijk voor het leuke uiterlijk, ik zou gaan kijken naar een Discovery TD5, meer ruimte, meer comfort, meer veiligheid, meer luxe en qua aanschaf heel betaalbaar. Maar dat is dus echt heel persoonlijk, de helft van de prikkers schiet me nu het liefste neer maar als je het nuchter bekijkt......heb ik wel een beetje gelijk. Maar het hartje wint het vaak van het verstand. Ik ben trouwens wel benieuwd waarom je op PPO wilt rijden, installatie kost veel geld en officieël nog niet eens 100% legaal.

Gr, Bart
Paul Stroink, One-Ten.nl

Re: 109 of Defender?

Bericht door Paul Stroink, One-Ten.nl »

Dat klopt Bart... Maar als je niet persé een zware aanhanger wilt trekken kun je nog veel beter een nieuwe VW UP kopen voor die 10.000 euro. Rij je splinternieuw, lekker zuinig en nog comfortabeler dan een Disco . O, en je hebt nog garantie ook. En zakelijk de BTW terug en best lage bijtelling ondanks dat hij nieuw is....

Maar een Land Rover koop je niet omdat dat zo verstandig is, maar omdat het leuk is. En veel mensen vinden een Defender nou eenmaal leuker dan een Disco. Ondanks dat een Disco lekkerder rijdt, rij ik toch liever in een Defender op mijn plezierritjes. Als ik lekker wil rijden neem ik de Jaguar wel mee...
Toch kan een Defender een verstandigere keuze zijn dan een Disco. Een Defender is wel duur, maar schrijft weinig af. Als je een Disco 3 of duurdere Disco 2 gaat rijden heb je toch nog wel wat afschrijving. Bovendien is PPO een stuk lastiger tenzij je een Disco 300TDI zou kopen, maar die zijn bijna niet meer in goede staat te vinden.
jarne

Re: 109 of Defender?

Bericht door jarne »

Nieuwere Volvo kopen voor de saaie maar betrouwbare kilometers en daarnaast een echte Landrover 109 voor de hobby!
Zelf weten natuurlijk
Bart van Dessel

Re: 109 of Defender?

Bericht door Bart van Dessel »

Foto550-DCE48JY6.jpg --> mod_embed_images_loadimage('c204a51560956a6906603a0993dd07a4', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto550-DCE48JY6.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto550-DCE48JY6.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto550-DCE48JY6.jpg', '', 17117232, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Saai? Dat moet je zelf weten. Een grommende D5 met 163 pk wordt nooit saai en 6,5 liter op 100 km, dat lukt met geen enkele Land Rover. Maar Paul geef ik weer wel gelijk, een Defender of 109 koop je idd omdat je het leuk vindt en dan telt de rest niet meer.....ik hou nu in ieder geval veel tijd over.
Gr, Bart
Paul Stroink, One-Ten.nl

Re: 109 of Defender?

Bericht door Paul Stroink, One-Ten.nl »


Ik rij ook maar weinig Land Rover momenteel. Disco 3 helaas verkocht. Maar nu rij ik wel met 300 PK 4.2 V8 met een gemiddeld verbruik van tussen de 1 op 8 en 1 op 9 op LPG.
Auto is helemaal aluminium dus kost maar 139 euro per maand belasting.. Ik heb geen trekhaak, maar anders zou hij ook nog twee ton mogen trekken.

k9dfdz.jpg --> mod_embed_images_loadimage('1bc59d4850401e5985d7715ff1d8bab9', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi59.tinypic.com%2Fk9dfdz.jpg', 'http://i59.tinypic.com/k9dfdz.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi59.tinypic.com%2Fk9dfdz.jpg', '', 17117250, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Bart van Dessel

Re: 109 of Defender?

Bericht door Bart van Dessel »

Das ook verrekkes mooi! Gaat dat wel goed op gas? Belasting is hetzelfde als bij de mijne, maar ik rij 1000 km op een tank

Gr, Bart
bowy

Re: 109 of Defender?

Bericht door bowy »

Paul is die Jag zo zuinig? In mijn aluminium bolide met 4.2V8 LPG haal ik echt niet meer dan 1 op 7 mee en in de stad 1 op 5 Wel heerlijk zoeven! en nog steeds 4WD

p4pb10744981.jpg --> mod_embed_images_loadimage('2acf1fd7b78f17de16a41d658d0673b1', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fep1.pinkbike.org%2Fp4pb10744981%2Fp4pb10744981.jpg', 'http://ep1.pinkbike.org/p4pb10744981/p4pb10744981.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fep1.pinkbike.org%2Fp4pb10744981%2Fp4pb10744981.jpg', '', 17117275, 600, 600, 'Loading image ...', false);



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24/03/2014 16:18 door bowy.
Paul Stroink, One-Ten.nl

Re: 109 of Defender?

Bericht door Paul Stroink, One-Ten.nl »

Ja, het schijnt goed te gaan. Aluminium koppen, dus al geharde klepzittingen. Ik heb niet eens flashlube er op. Nu rij ik rustig, dus de motor hoeft bijna niet te werken. Zo'n 4.2 loopt echt superrrrrmooi, fluisterstil met fijne ZF 6 trapsautomaat.
En zo rij ik toch nog een beetje Land Rover. Toch een beetje zelfde fabriek en een Range Rover heeft de zelfde motor maar dan opgeboord tot 4.4.
Kost zo'n volvo ook maar 139 per maand. Ga ik daar toch ook eens naar kijken, onze kinderwagen die we binnen een maand nodig gaan hebben past namelijk niet goed in de kofferbak van de Jag.
Ik kan 400 km op een tank. Maar die kost dan ook maar 3 tientjes....
Paul Stroink, One-Ten.nl

Re: 109 of Defender?

Bericht door Paul Stroink, One-Ten.nl »

Ja, ik ben pas naar Frankrijk gezweefd met 110 a 115 km per uur, toen had ik net geen 1 op 10 op gas. Als mijn vrouw er mee naar haar werk rijdt, ca 100 km per dag rijdt hij net geen 1 op 9.
Nu rij ik er een tijdje in, alleen maar korte stukjes van 6 km en stadsverkeer en dan relatief vlot en dan loopt hij meestal 1 op 7,5, soms iets zuiniger.
Zo'n audi is ook leuk! Loopt dat goed op LPG? (volgens de RDW rijdt hij op benzine??)

Jammer dat dit soort auto's niet als station te krijgen zijn. Ik zou graag mijn XJ als station rijden, of zo'n Audi.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24/03/2014 16:26 door Paul Stroink, One-Ten.nl.
paul be

Re: 109 of Defender?

Bericht door paul be »

versnellingsbakken slecht zeg je? dat herken ik niet hoor.

Ik zou in jouw geval echt voor een defender gaan, en ik denk voor een TD5. dat is dan vanaf 1999 vlgs mij.
stuk comfortabeler als series, en series halen 110 niet.
jarne

Re: 109 of Defender?

Bericht door jarne »

Grommende motoren zijn wel leuk ja:



2x 12 cilinder v12 toataal 2000 pk, de afgelopen 4 dagen 12.000 liter diesel verstookt, dan is een Volvo wel wat saai hoor...

Maar er gaat niks boven mijn Laro 88 hoor!

Groeten
Nick

Re: 109 of Defender?

Bericht door Nick »

Ik vind persoonlijk dat de vergelijking 109 met TD5 en Defender met TD5 een nogal scheve vergelijking is. Als je een 109 koopt en er een TD5 in (laat) bouwen, dan is het nog geen Defender met bladveren. Je krijgt dan een totaal verbouwde auto waarbij een hele hoop niet origineel meer is, los van het feit of de TD5 überhaupt passend te maken is, is het dan wel handig als je een beetje technisch aangelegd bent, zodat je ook weet welke onderdelen er in zitten van welke auto op welke plek. Een normale garage zal echt niet weten waar hij moet beginnen als je met zo`n auto binnen komt, daarom zijn dit meestal ook liefhebbersauto`s die mensen zelf gebouwd hebben.

Aangezien je aangeeft dat je zelf niet echt handig bent met auto`s, denk ik niet dat een 109 die omgebouwd is naar een complete TD5 aandrijflijn (dus motor + versnellingsbak + assen) echt een slimme auto en project is om mee te beginnen, vanwege bovenstaande redenen.

Ofwel, koop een "standaard" 109 en leer leven met de gebreken (wij noemen het liever charmes) van zo`n auto, of koop een Defender en laat die lekker origineel. Ik denk dat je dan zelf veel tevredener zult zijn over je aankoop en er ook meer plezier aan zult beleven.

Daarnaast hoef je bij een 109 echt niet per se met het 2,25 dieseltje te blijven rijden, er zijn relatief eenvoudig iets grotere motoren in te bouwen waarbij niet de gehele aandrijflijn aangepast hoeft te worden, zoals bij de door jou genoemde TD5 wel het geval is. Even zoeken op het forum zal je meer dan genoeg resultaten opleveren. Op die manier zou je met een niet al te grote ingreep toch een wat sterkere motor kunnen rijden. De 5 bak kun je dan m.b.v. een overdrive creëren.

Overigens hebben de "horrorverhalen" die jij noemt meer te maken met het onderhoud/ leeftijd/ km-stand van een auto dan daadwerkelijk slechte onderdelen of constructies. De bekabeling zal bij een 109 waarschijnlijk eerder kuren hebben ja, maar die auto`s zijn ook bijna allemaal 30 jaar oud. Daarentegen zit er bijna niks in, dus is de bekabeling relatief eenvoudig, dat is bij een TD5 alweer anders. Ook de versnellingsbak is echt niet zo slecht, tenzij je er 150 pk aan hangt of geen goed onderhoud pleegt, dan gaat er van alles kapot.

Eigenlijk is het allemaal maar relatief. Je moet je keuze vooral baseren op waar je de auto voor wilt gebruiken, hoe handig (of leergierig) je zelf bent, hoeveel geld je erin wilt steken en wat voor jezelf andere belangrijke eisen zijn.

Ik zou in jou geval voor een Defender gaan, veel snelweg kilometers, jongere auto (dus onderhoud meestal wat minder) en meer comfort. Ga anders eens met beide auto`s rijden, dan kun je een betere keus maken.

Gr. Nick,
Land Rover Series 2A Ambulance ex Engels Rijnleger
landrover109.mijnalbums.nl
sjorsboomschors/aka/PP

Re: 109 of Defender?

Bericht door sjorsboomschors/aka/PP »

Bart van Dessel Schreef:
-------------------------------------------------------
> Foto550-DCE48JY6.jpg --> mod_embed_images_loadimage('cf3c950b7063467e726213129630c037', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto550-DCE48JY6.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto550-DCE48JY6.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto550-DCE48JY6.jpg', '', 17117374, 600, 600, 'Loading image ...', false);
>
> Saai? Dat moet je zelf weten. Een grommende D5 met
> 163 pk wordt nooit saai en 6,5 liter op 100 km,
> dat lukt met geen enkele Land Rover. Maar Paul
> geef ik weer wel gelijk, een Defender of 109 koop
> je idd omdat je het leuk vindt en dan telt de rest
> niet meer.....ik hou nu in ieder geval veel tijd
> over.
> Gr, Bart

hmmm, kom Bartje nog wel eens tegen op VulvaForum... wij hebben ook een V70T5 ( 250pk's) maar ik rij toch het liefst in m'n 200tdi, al noemt m'n ega het een tractor
en modern kan en gaat ook nog wel eens kapot, en electronica is lastiger dan mechanica...
bowy

Re: 109 of Defender?

Bericht door bowy »

Hee Paul,

Was even een voorbeeld foto, heb dezelfde alleen andere velgen en dan op lpg! Die 335 pk V8 is heerlijk icm de automaat. Afgelopen 15K km geen enkel probleem met LPG en volgens de geleerden een prima combi. Enig zwakke punt aan deze bakken is de automaat, maar die is gelukkig 30K km terug vervangen.

Gr Bowy
Dennis

Re: 109 of Defender?

Bericht door Dennis »

Gewoon lekker een proefrit maken in beide modellen. Ik denk dat je dan zelf al heel snel gaat inzien wat voor jou wel of niet aantrekkelijk is. Ik denk niet dat we dat voor jou kunnen bepalen. Landrover rijden is een hobby, vaak niet logisch of praktisch. Al is in mijn ogen de defender net wat jonger en daar door voor de hand liggender met dagelijks gebruik op de snelweg.

Groeten,

Dennis

RRC EFI & DAF YA-126 Breda

--> mod_embed_images_loadimage('d6a97e35c868cd7ead8840e5820116a7', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2FJh3vNNmA1MPPdvh2FCdstkz8jRmRph3ml-q4TtiiqfA%3Dw725-h207-p-no', 'https://lh4.googleusercontent.com/Jh3vNNmA1MPPdvh2FCdstkz8jRmRph3ml-q4TtiiqfA=w725-h207-p-no', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2FJh3vNNmA1MPPdvh2FCdstkz8jRmRph3ml-q4TtiiqfA%3Dw725-h207-p-no', '', 17117406, 600, 600, 'Loading image ...', false);
bowy

Re: 109 of Defender?

Bericht door bowy »

jarne Schreef:

> 2x 12 cilinder v12 toataal 2000 pk, de afgelopen 4
> dagen 12.000 liter diesel verstookt, dan is een
> Volvo wel wat saai hoor...
>
> Maar er gaat niks boven mijn Laro 88 hoor!
>
> Groeten


Collega van Jeroen Hendriks met gele 110 met hefdak Jarne? doe hem de groeten!

Gr bowy
Exfietser

Re: 109 of Defender?

Bericht door Exfietser »

Komt iemand op het landrover forum vragen wat voor landrover hij het beste kan kopen? Wordt er doodleuk gezegt dat hij maar een volksfiets moet kopen. Het wordt wel een Trieste boel zo hier.

Maar even serieus. Een series landrover is minimal 30 jaar oud. Een leeftijd die de meeste andere auto's nooit gehaald hebben en meest auto's van ook nooit zullen halen. In 1980 was de maximum snelheid 100km/u. En in 1980 is landrover gestopt met de series en begonnen met de 90 110 enz wagens omdat het series concept verouderd was en er betere nieuwere technieken voorhanden waren.

Mijn standaard S2 heeft standaard geen kachel, geen ruitensproeiers, geen ruitontwaseming, geen gordels, maar 1 Spiegel, en in het geheel geen geluids isolatie. De motor is 67pk en de wagen weegt iets van 1700 kilo. Topsnelheid is wel 110 maar is vervelend. 80 a 90 km/u is lekker.

Als je eens in een opel kadet uit die tijd rijd zul je vergelijkbare dingen zien. Half gare ruiten sproeiers, kachel die alleen de knie warm maakt en ook daar tering herrie in de kabine. Een radio in de auto was er eigenlijk niet. Gewoon veel maar ook veel te duur. Ik heb net een radio uit die 1953 gerestaureerd. In oude advertentie bleek die in 1953 dus gewoon 160 gulden exclusief luidspreker en antenne gekost te hebben. Een auto kostte toen ter vergelijking een paar duizend ofzo. Wat een landrover kostte weet ik niet. Er zaten dus ook geen voorzieningen voor radio's in een auto.

Als dus nu een 40 jaar oude belasting vrije landrover koopt, koop je een auto die voldoet aan stand van techniek en comfort van 40 jaar geleden. De maximale kilometer stand van een auto uit die tijd was 100.000 km. En dan werd een auto richting sloop gebracht. Hij was dan op. En op de automarkt vrijwel niets meer waard.
Een 40 jaar oude auto heeft zichzelf dus al enorm overleefd. Je weet dus zeker dat er dingen dingen stuk zullen gaan. Die veel geld gaan kosten om te laten repareren.

Voordelen standaard series:
Belastingvrij.
Eenvoudig te repareren.
Onderdelen goed verkrijgbaar en goedkoop.
Chassis zeer stevig (meer en dikker materiaal dan bij nieuwere defenders.)
Plaatwerk ook steviger en dikker dan bij nieuwere modellen.
Electriek zeer eenvoudig. (Kabelboom naar achter is maar 7 draden o.i.d.)
De 2,25 motoren hebben niet veel vermogen maar zijn zeer betrouwbaar en niet duur.
Aandrijflijn en v-bak is eenvoudig maar ook betrouwbaar en ook niet duur.
Een goede series (waar dus alles gerepareerd en vervangen is) kan een hele fijne betrouwbare wagen zijn die prima in het dagelijkse verkeer te gebruiken is.

Nadelen van een series:

Oude techniek en weinig comfort.
Auto is minstens dertig jaar oud en je kunt er van uitgaan dat alles versleten en op is. Isolatie electrische bedrading is uitgedroogd en verhard, contactveren hebben minder veerkracht, contacten zijn geoxideert enz. Kortom er wachten een berg electrische storingen op je.
Geleidingen, lagers, asjes van allerlei piefjes en frutsels lopen stroef of gewoon niet.
Motor heeft niet veel power. In 1970 geen problem. Nu ook niet vind ik zelf. Maar ik kruis lekker met 90 per uur voort. Zoals een zeer groot deel van de automobilisten overigens ook gewoon doet. Het is verbazend hoeveel mensen er gewoon met je op de rechter baan mee rijden.
Auto heeft bladveren en is minder comfortabel als schroefveren. Persoonlijk vind ik met een set nieuwe veren en dempers overigens heel erg mee vallen. Bij meeste series zijn de 30 jaar oude veren een vastgeroeste doorgezakte klont staal. Uiteraard veert dat niet meer. En dan ja is het super spartaans.
Onderhoud van een series is duur. Het is veel werk dat niet elke garage kan. Een landrover is geen gewone auto maar heeft onderdelen die anders werken en dus ook anders onderhouden moeten worden. Het is trouwens makkelijk zelf te doen. Dat dan weer wel.

Jij zou blij kunnen zijn met een series maar dan wel een opnieuw opgebouwd exemplaar kopen. En dat heb je niet voor 10000 ben ik bang.

Wat de defenders betreft. Door de mindere kwaliteit van de chassis vaak problemen met roest. Schutborden die ik in defenders zijn zo slecht in vergelijking met die van mijn series.. Ok de chassis. 10 jaar oud en al weggerotte achterbalken enzo. Motoren als de 200tdi, 300tdi zijn wel heel goed. v-bakken ook. Electrische systemen worden als ze een jaar 15 oud zijn ook gewoon vervelend. Ook door uitdroging van de isolatie en oxidative van contacten. Dit soort electrische problemen heb je overigens bij alle auto's van 15 jaar oud die altijd buiten staan.

Persoonlijk vind ik het chassis en koetswerk van de series stukken beter dan van de nieuwere defenders. Als ik mijn 38 jaar oude chassis bekijk en dat vergelijk met het chassis van verschillende 300tdi's hier dan zie ik bij mij geen lapwerk en een knalhard schutbord en bij die 300tdi's slechte schutborden en een chassis met een boel oplapwerk.

Het plaatsen van een andere motor met een stuk meer power is overigens niet bepaald simpel. Wil je dat goed doen en een betrouwbare auto overhouden dan kost dat serieus geld. Wil je serieus meer power dan moet alles vervangen. Dus hele aandrijflijn, v-bakken en motor en assen. Omdat dat niet past, (ze zijn niet zomaar van 109 naar 110 inch gegaan) zal er veel aan de wagen moeten worden aangepast. En dat laatste is veel werk en dus duur.

Ik ben ervan uit gegaan dat je een echte goede betrouwbaar wagen hebben wilt die voldoende heeft aan een normaal onderhoudschema. Ik denk dat dat niet gaat lukken voor 10000 euro. Het wordt dan een dure volledig herbouwde series of een veel nieuwere goed onderhouden defender.

Arnold.
Hans 109

Re: 109 of Defender?

Bericht door Hans 109 »

Er gaat niets boven een Serie III, liefst een 109 op diesel

Toch???


mvg Hans
*onbevooroordeeld is natuurlijk...*
Bart van Dessel

Re: 109 of Defender?

Bericht door Bart van Dessel »

Blijft inderdaad de enige echte Land Rover

Gr, bart
Bart van Dessel

Re: 109 of Defender?

Bericht door Bart van Dessel »

Ik denk dat Frank na dit gelezen te hebben lekker met z'n Volvo doorrijdt.

Gr, Bart
richard78

Re: 109 of Defender?

Bericht door richard78 »

Ik vind het allemaal nog redelijk positief klinken hoor. Normaal word iemand met zo'n vraag helemaal voor gek verklaard! Als je het daarna alsnog wilt heb je voldoende motivatie getoond en mag je lid worden van deze inrichting.

Maar landrovers zijn vaak oud of erg veel en intensief gebruikt. Dat betekent vaak ook onderhoud en reparaties plegen. Gezien je zegt niet echt kan sleutelen betekent dat dat je 2 keuzes hebt. Of je moet een goed gerestaureerd exemplaar op de kop tikken of je moet leren sleutelen.

Op zich denk ik wel dat een goed exemplaar op de kop tikken en daarna wat sleutelervaring op doen (met alle kennis op dit forum) tot een van de mogelijkheden behoort. Maar dat ken je zelf beter oordelen. Ook zou ik je volvo niet weg doen.

Maar eigenlijk zijn er al een hele hoop wijze antwoorden gegeven.

Richard78

Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!

handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('4813b14cc80c53c6361222d2ab69d3fa', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 17117628, 600, 600, 'Loading image ...', false);
camprover

Re: 109 of Defender?

Bericht door camprover »

Er gaat inderdaad niets boven een Series III, maar ik zeg "there is only one stage one"
Hendrik "Blue-Box"

Re: 109 of Defender?

Bericht door Hendrik "Blue-Box" »

Ik rij inmiddels 40k km met een BMW 530D Toering automaat
Zuinig en betrouwbaar, nog nooit zo goedkoop gereden........
FR - NL ca 1:20 (overig 1:17)

Met groet,
Hendrik “Blue-Box”

veel foto's van onze nieuwe plek in Frankrijk: www.swane.fr
En natuurlijk de Land Rover foto's

mini5.jpg --> mod_embed_images_loadimage('a65e88f293e91580c9a3b2338d63d119', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.swane.nl%2FHendrik%2Ffoto%2Fbluebox%2Fmini5.jpg', 'http://www.swane.nl/Hendrik/foto/bluebox/mini5.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.swane.nl%2FHendrik%2Ffoto%2Fbluebox%2Fmini5.jpg', '', 17117677, 600, 600, 'Loading image ...', false);
John Straatman (johnstraatman@hotmail.com)

Re: 109 of Defender?

Bericht door John Straatman (johnstraatman@hotmail.com) »

Beste Frank,

(en hier moet ik eerst een verontschuldiging aanbieden aan mijn medeprikkers omdat ik niet via marktplaats ga, maar ik zie dit als een antwoord op een posting, niet als een advertentie, en hoop dat jullie dat met mij delen)

ik heb een 110 ex mariniers met 200TDi, die ook uitstekend op zonnebloem olie loopt, geschorst vanwege de MRB (ik heb ook een LW die nu onverwacht weer moet betalen) de ex-mariniers zijn nog sterker dan de "normale" 110, ik overweeg hem te verkopen voor een veel lager bedrag dan jij noemt, mocht je interesse hebben, neem dan kontakt met mij op. Ik ben er een aantal keren mee naar Duitsland gereden en dat is goed te doen.

succes met je keuze,

John
sventhe240

Re: 109 of Defender?

Bericht door sventhe240 »

Beste forumleden,

Bedankt voor jullie adviezen en wijze raad. Ervaring maakt wijs toch?

Jullie stelden verschillende vragen in jullie reacties waar ik graag op in wil gaan:

1. een TD5 loopt niet goed op plantaardige olie (ppo). Antw. een vooraanstaand leverancier van apparatuur, ATG zegt veel klanten te hebben die al lang zonder problemen met een Laro met TD5 op ppo rijden. Volg deze link maar: [www.diesel-therm.com]
2. waarom niet op grijs kenteken rijden? Antw. ik wil ook nog mijn kinderen en/of collega's kunnen meenemen en er mag toch geen 2e zitrij in?

En die Volvo 240? Die houd ik zeker, want dat ik een heerlijke reiswagen. Als je goed kijkt naar zijn doosvorm is het net een lage 109, dat is waarschijnlijk de reden waarom ik er zo veel van houd!

Nu maar alles goed laten bezinken.....

Hopelijk tot ziens!

beste groeten,

Frank, alias Sventhe240
sventhe240

Re: 109 of Defender?

Bericht door sventhe240 »

Beste John,

Bedankt voor je aanbod, maar aangezien ik mijn kinderen ook in pappa's trots wil laten delen, moet er wel 5 deuren in zitten.

groeten,

Frank

PS Vraag 3 nog vergeten, waarom ik op ppo wil rijden? antw. omdat ik plantaardige olie als grondstof voor mijn bedrijf (Vadense) gebruik en ik de Laro als rijdend visitekaartje wil 'misbruiken'
90_V8_CSW

Re: 109 of Defender?

Bericht door 90_V8_CSW »

Heeft iemand het al gehad over stuurbekrachtiging?
Ook best essentieel vind ik, zeker als er eens een dame mee overweegt te rijden.... 109's hebben dat fijne stukje comfort niet.
neef Henk

Re: 109 of Defender?

Bericht door neef Henk »

Mijn vrouw rijd zonder stuurbekrachting rond in mijn 101FC, is maar een klein meisje en het gaat

Groeten neef Henk

Disco

Re: 109 of Defender?

Bericht door Disco »

buiten dat er zijn gewoon setje voor stuurbekrachtiging

Jo
Rene110

Re: 109 of Defender?

Bericht door Rene110 »

Hey Frank/Sventhe240,

wil jij dit 06nummer svp bellen.
nul6een6negen3acht1vier2.

mvg,Rene.
Gromit

Re: 109 of Defender?

Bericht door Gromit »

Hans 109 Schreef:
-------------------------------------------------------
> Er gaat niets boven een Serie III, liefst een 109
> op diesel
>
> Toch???
>
>
> mvg Hans
> *onbevooroordeeld is natuurlijk...*

Ik ben het half met je eens, want met een benzineblokje kun je elkaar nog verstaan tijdens het rijden.

Berry

lowland.jpg --> mod_embed_images_loadimage('be7b9dfcaa7082ed22b2306f23ab4f66', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi401.photobucket.com%2Falbums%2Fpp91%2Fgromit88%2Flowland.jpg', 'http://i401.photobucket.com/albums/pp91/gromit88/lowland.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi401.photobucket.com%2Falbums%2Fpp91%2Fgromit88%2Flowland.jpg', '', 17118084, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Wim Janssen

Re: 109 of Defender?

Bericht door Wim Janssen »



En op LPG loopt het nog mooier.

Met vriendelijke groeten
Wim Janssen

Land Rover 109 Stawag 2.5 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]
klaaskoets

Re: 109 of Defender?

Bericht door klaaskoets »

Hey Jarne,

Werk jij ook bij het Loodswezen??

Gr. Klaas

110 2,5 N/A van december 1986
DSC02047.JPG --> mod_embed_images_loadimage('a34ee43c4e8fc07bd9195de253fe5f94', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh5.googleusercontent.com%2F_d7fbdb6zjeU%2FTRdjTKS9O0I%2FAAAAAAAAA2s%2Fs1RIsxLhCX8%2Fs128%2FDSC02047.JPG', 'https://lh5.googleusercontent.com/_d7fbdb6zjeU/TRdjTKS9O0I/AAAAAAAAA2s/s1RIsxLhCX8/s128/DSC02047.JPG', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh5.googleusercontent.com%2F_d7fbdb6zjeU%2FTRdjTKS9O0I%2FAAAAAAAAA2s%2Fs1RIsxLhCX8%2Fs128%2FDSC02047.JPG', '', 17119369, 600, 600, 'Loading image ...', false);
A.Wilbie

Re: 109 of Defender?

Bericht door A.Wilbie »

mijn vrouw rijd in haar 109 rond met zenuw schade in een arm en met slechts een been.
haar opmerking was, dat ze veel eerder naar de 109 terug had moeten gaan.
een kruis snelheid van 80km/u geeft rijgenot, ook in de peak district waar we wel eens vrienden bezoeken.
een defender hebben we ook, met 300tdi automaatbak, ik vind het niet lekker rijden, de 2 inch lift kit en de wobble in de veren.
ik rij straks in mijn 88 s3 2,25 benzine uit 1975 alle dagen rond, lekker langzaam en op bladveren. de honden vinden de 109 meer aantrekkelijk zodat ze kunnen liggen als we over het duin bij het strand parkeren.
voor ieder wat wils beste Frank, probeer eens mee te rijden op een evenement.
cheers,
Arjan
Rodietje nieuw

Re: 109 of Defender?

Bericht door Rodietje nieuw »

Verschil tussen een 109 en een def td5 is best wel heel erg groot (om het zacht uit te drukken). Als je er veel mee wil gaan rijden en dan ook op snelweg zal ik persoonlijk altijd voor de def gaan -en ik heb hier de keuze ook al is m'n 109 geen diesel-. Ook de ombouw naar td5 in de 109 lijkt me onnodig moeilijk.

Wil je een 109 -en dat is dan een emotionele keuze, geen rationele- dan is een conversie naar 200di veel simpeler. Ongeacht of je alles al hebt is een ombouw van een vroege s3 naar td5 een kostbare klus als je er ook plezier van wil hebben. Een goede ombouw en restauratie van een 110 body van halverwege jaren '80 naar td5 is al erg kostbaar -toch Paul Stroink?- laat staan alle aanpassingen doorvoeren die nodig zijn voor een 109-td5 conversie. Neem tenminste aan dat je dit zou willen en niet het "eenvoudigweg" overzetten van de koets.
90_V8_CSW

Re: 109 of Defender?

Bericht door 90_V8_CSW »

Disco Schreef:
-------------------------------------------------------
> buiten dat er zijn gewoon setje voor
> stuurbekrachtiging
>
> Jo

Heb ik aardig op gezocht maar blijft ern aardige operatie tenzij je voor zo een stuurdemper hydrauliek ding kiest.
Andrew Colville

Re: 109 of Defender?

Bericht door Andrew Colville »

Td5 en PPO gaat niet goed, verstoppingen, algen groei, injector aansturings problemen ( PPO ontbrand anders dan dinodisel/olie) Ga maar eens goed lezen over de Td5 en PPO / biodiesel.

en het laaste probleem staat al genoemd op de site die je zelf linkte. staat ovrigens dat er maar 1 110 Td5 is omgebouwd met hun systeem en niet diversen??? O.a. Deze site zul je vaker tegen komen als je de Td5 PPO/biodiesel discussies gaat lezen op de diverse forums over de hele wereld.

Biodiesel = Rapsmethylester = RME
Biodiesel is chemically produced and substantially more expensive than plain vegetable oil. A problem is the durability of plastic and rubber components (sealings), which come into contact with biodiesel. If biodiesel is used in a system that has not been adapted, leakages on the fuel system and defects on injection pumps are the most frequently troubles. When using pure, untreated vegetable oil, these problems will not occur.

en laat nu net de afdichting van de Td5 injector een rubber O-ring zijn, nu weet je gelijk warom het niet lang goed gaat, en niet te vergeten de kunstof leidingen die week worden door biodiesel, maar ook met PPO heb je die problemen alsnog is de ervaring. ( natuurlijk zegt dit bedrijf anders ) PPO is nog veel erger qua bacterieën groei wat weer verstoppingen veroorzaakt dan de biodiesel, zeker in de lekkere warme 60-70 graden brandstof tank de een Td5 heeft na een midellange rit of langer.

Ik heb er jaren lang naar zitten kijken lezen en leren, maar ben tot de conclussie gekomen dat diesel aan de pomp tanken goedkoper is dan elk jaar nieuwe injectoren 5 x 250+ euro of een nieuwe brandstof pomp voor de Td5.

PPO is heel interesant maar dan enkel voor oude diesels met een mechanise pomp en injectoren v.a. de pompverstuiver motoren worden meer nadelen dan voordelen gemeld, en helemaal met commenrail systemen.

Dat ze een boot hebben omgebouwd is helemaal niet te begrijpen zeker bij een motor boot , dat is vragen om problemen.

Td5 kan wel prima lopen op afgewerkte motor olie atf en hydroliek olie mits goed gefilterd en ontdaan van vocht swinters wel 75/25 diesel anders word het mengsel te dik.

Ik denk dat de beste Landrover voor jouw een 110 300Tdi zal zijn ( 1994 - 1998 ), met wat extra investeringen in geluids isolatie heb je daar een hele fijne auto aan, PPo mogelijk, 110 Kmh makkelijk haalbaar, eigelijk vergelijkbaar met de latere Td5 maar ga voral eerst eens rijden met evt een aantal prikkers van hier of proefritten maken met autos die je te koop hebt zien staan.

De Td5 in de 109 kan vast wel, maar hoe ga je remmen met 2x zoveel vermogen en 3 x zoveel koppel? bovendien is het overzetten van een Td5 in iets anders dan een Defender niet echt eenvoudig zeker als je nu ( dat wordt je nog wel als Landrover eigenaar ) niet thuis bent in het sleutelen, ook zijn de assen en remmen niet berekend op dit soort vermogen/koppel, als laste denk ik dat de RDW het niet zal accepteren je hebt meer dan 40% toename in motor vermogen.

Maar alles Kan.

Succes met je Keuze!!!

Groetjes, Andrew

'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26/03/2014 01:54 door Andrew Colville.
Alan T

Re: 109 of Defender?

Bericht door Alan T »

Andrew
dus als ik het goed begrijp kan je wel in de oude 2.25D en de 200/300tdi
gewoon zonnebloem/olijfolie bijmengen zonder aanpassingen.

Komt namelijk hier op het werk nog wel eens voorbij met THT probleem

Alan
Plaats reactie