Startmotor heeft mijn vliegwiel aangevreten, wat nu?

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Henkjan

Startmotor heeft mijn vliegwiel aangevreten, wat nu?

Bericht door Henkjan »

Al een tijdje geeft mijn startmotor een raar geluidje bij het starten (109 serie III ex defensie uit 1981) . Vorige week wilde de startmotor niet in één keer pakken. Gelukkig had ik nog een andere startmotor liggen, dus ik dacht even de startmotor vervangen en rijden maar weer. Helaas bleek de startmotor het vliegwiel behoorlijk aangevreten te hebben van alle tanden die ik kon zien is meer dan de helft weg.
Nu zit ik met de vraag: hoe pak ik dit nu verder aan? Een vliegwiel vervangen heb ik nog nooit gedaan (help!).
Of is het wellicht handig om in mijn serie de 2,25 diesel te vervangen door een iets krachtiger motor? Wat is wijsheid en wie kan mij helpen. Deze klus klaar ik niet in mijn ééntje.
Suggesties zijn natuurlijk van harte welkom.
groet
Henkjan
G-men (Gargamel)

Re: Startmotor heeft mijn vliegwiel aangevreten, wat nu?

Bericht door G-men (Gargamel) »

Volgens mij kun je ook alleen de starterkrans vervangen; maar ook dan moet wel het vliegwiel eruit.
Verv angen van door een compleet ander nlok is altijd meer werk; dus als dit het enige probleem is wat je hebt......
Bart van Dessel

Re: Startmotor heeft mijn vliegwiel aangevreten, wat nu?

Bericht door Bart van Dessel »

Even de bak eraf en ander vliegwiel monteren, middagje werk....

Gr, Bart
Kees

Re: Startmotor heeft mijn vliegwiel aangevreten, wat nu?

Bericht door Kees »

Gewoon een nieuwe starterkrans op het vliegwiel monteren.
Minste werk en het goedkoopste.

Gr. Kees.
Michel WaZ

Re: Startmotor heeft mijn vliegwiel aangevreten, wat nu?

Bericht door Michel WaZ »

Vervang gelijk je gehele koppeling en toplager, je hebt dan toch alles los.

Sterkte Michel WaZ

RRC '86 V8
Henkjan

Re: Startmotor heeft mijn vliegwiel aangevreten, wat nu?

Bericht door Henkjan »

Hoopvolle berichten allemaal. Het lijkt er op dat het vervangen van de startkrans en/of vliegwiel vervangen eventueel gelijk met koppelingsplaten de meest voordelige optie is. Ik heb nog een zelfde oude serie landrover staan die ik van plan was op te knappen, maar gezien de belastingregels nu meer voor onderdelen gebruik. Wellicht kan ik daarvan het vliegwiel overzetten.
Blijft voor mij de uitdaging dat ik hier nog helemaal geen ervaring mee heb. Ik weet dus niet waar ik moet beginnen.
Wie zou mij kunnen helpen? Ik woon in Lisserbroek. Mijn andere (sloop/opknap) landrover staat in een kas. Ik weet niet of een brug nodig is voor deze klus.
Groet
Henkjan
Michel WaZ

Re: Startmotor heeft mijn vliegwiel aangevreten, wat nu?

Bericht door Michel WaZ »

Je hebt geen brug nodig, maakt het wel een stuk makkelijker. Wat je ook kan doen is de gehele motor met bak demonteren en eruit takelen. Het is even wat meer werk maar het heeft een aantal voordelen.
Voordeel is dat je dan de bak makkelijker kan demonteren en je komt dan ook makkelijker bij je vliegwiel en koppeling enz. tevens kan je de gehele motorruimte/chassis een goede inspectie geven, motor goed reinigen/poetsen en onderhoud plegen.
Ook met de montage heb je weer voordelen, bv je nieuwe koppelingsplaat precies in het midden plaatsen en het terug plaatsen van de bak is een stuk eenvoudiger. ( kijk maar eens naar de verhalen over het terug plaatsen van een motor hier op de prik). Waar velen mee zitten is dat de priseas niet meteen in de koppelingsplaat glijdt en dat kan een ergernis 1e klas worden.
Stuur maar een PM als je gaat beginnen, ik woon In Wijk aan Zee en dat is wel te doen om jou kant op te komen. Ik moet het wel even plannen want we zijn momenteel het strandpaviljoen aan het opbouwen.

Groet Michel WaZ

RRC '86 V8
richard78

Re: Startmotor heeft mijn vliegwiel aangevreten, wat nu?

Bericht door richard78 »

Zoals vaker gezegdt kan ik wel even komen buurten om je te helpen.
Ik heb al regelmatig de bak los gehad bij Torretje en kan het ondertussen wel dromen.

Als je een civiele versie hebt (geen crossmember welke los kan) moet de bak er bovenuit. Dus stoelen eruit, seatbase eruit.
Dan alle moeren die de bak en motor bij elkaar houden los halen. De bak zelf van het chassis en de assen los halen. Dan even de bak eruit wippen (dit is best zwaar dus takel of tweede persoon met goede rug is gewenst).

Nu kan je de koppelingsplaten en vliegwiel loshalen om deze te vervangen. Toplager is even priegelen om eruit te krijgen om te vervangen, maar moet je zeker doen. Je kan er nog over na denken om ook meteen de pakkingen van de V-bak en krukas te vervangen. Voor het laatste moet je ook de carterpan loshalen.

Voor het weer monteren is het van belang dat de koppelingsplaten goed gecentreerd zijn. Je kan dit op het oog doen. Maar handiger is een centreerpen. Hiervoor kan je ene oude prise-as gebruiken. of je haalt een 22mm diameter verwarmingsbuis en maakt deze iets dikker met behulp van plakband.

Ik vind een middagje werk best optimistisch. Ik zou er een weekendje voor uittrekken, helemaal als het je eerste keer is.

Benodigdheden (even uit mijn hoofd)
koppelingshuis
koppelingsplaten
toplager
vliegwiel
loc-tight

eventueel:
krukaskeerring motor en V-bak
T pakking voor lagerschaal
vloeibare pakking
carterpan pakking


Ik hoor het wel als je een extra paar ogen en handen nodig hebt,

Richard78

Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!

handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('6fdd10b2994c7f9fd32c5adbc2329eae', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 17112184, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Janus

Re: Startmotor heeft mijn vliegwiel aangevreten, wat nu?

Bericht door Janus »

Henkjan, laat je niet gek maken door al die mensen die het over 'even' hebben. Bij jouw 109 zal de bak er waarschijnlijk naar boven toe uit moeten, omdat het cross-member niet demontabel is. Dus de vloer, stoelen, zitbak, tunnel, gordels, kachel etc zal er eerst uit moeten. Als dat nog nooit los geweest is dan is dat op zich al een klus. En als je geen sleutelervaring hebt dan is het sowieso door de maten en gewichten al spannend. Het kan, maar je moet dus tijd en spullen hebben en er zijn voldoende handleidingen te vinden op het net.
Maar die even-mensen willen vast wel dit klusJE in een middagJE (= 3 uur a 60€/u ) voor je klaren, toch ?.... ;-)
Henkjan

Re: Startmotor heeft mijn vliegwiel aangevreten, wat nu?

Bericht door Henkjan »

Janus en Richard en anderen

Het is een ex defensie dus inderdaad met cross-member. De bak zal er dan vanaf boven uit moeten. Nu wil ik toch mijn truckcap voor de zomer weer vevangen voor een topje dus dat geeft wel wat meer werkruimte.

Nog een vraagje: is het handig om het vliegwiel uit mijn (project/sloop)land rover te halen? in dat geval kan ik natuurlijk aardig oefenen met demonteren.
Zo niet waar kan ik dan het beste een vliegwiel of startkrans halen? En hoe kun je de startkrans verwarmen (in zijn geheel) zodat hij te plaatsen in om het vliegwiel?

Henkjan
richard78

Re: Startmotor heeft mijn vliegwiel aangevreten, wat nu?

Bericht door richard78 »

Als het een ex-defensie is zou de crossmember juist demontabel moeten zijn en kan de V-bak er dus van onderen uit.
Ik zou gewoon zelf gewoon een sloop vliegwiel gebruiken. Hoef je ook niet lopen te kloten met het goed erop krijgen. Volgends mij komt dit euvel neit heel vaak voor. Althans het is de eerste keer dat ik het hoor.

Heb je een set engelse sleutels? Anders heeft HBM (Herman Buitelaar) een leuk setje voor 99,-. Deze heb ik gebruikt om mijn hele landrover uit elkaar te halen, en weer in elkaar te zetten. als het de eerste keer is dat het geheel uit elkaar gaat is een haakse slijper ook erg handig. Bij de tractor zaak op de ijweg bij nieuw vennep kan je vervangings moeren en bouten kopen. Moeten ze wel even bestellen dus ga er op tijd heen.

Richard78

Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!

handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('27dead935ca7f4439c23724954178ab0', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 17112690, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Exfietser

Re: Startmotor heeft mijn vliegwiel aangevreten, wat nu?

Bericht door Exfietser »

Je hebt een militaire 109. Dezelfde als ik dus en die heeft een demontable crossmember. Bak kan er zonder problemen onder uit gewoon op de parkeerplaats voor je deur. En het is geen middag werk als je het alleen op een parkeerplaats voor de deur doet. Het gaat wel lukken in een weekend.

Niet iedereen doet het zonder maar ik vind het het makkelijkst om de zitbak, vloertjes en tunnel te verwijderen. Dat is best veel werk om te doen maar zal je veel getob en narigheid besparen. En dat getob kost ook ook tijd. Dan kun je heel goed bij alle mechanische zooi zoals de handrem enzo. Die kan afhankelijk van hoe je het doet best in de weg zitten. Ik haal die er dus ook uit. Het is best een hoop geschroef om de bak helemaal los te maken en er onderuit te halen. Ik doe het alleen en heb een soort van stalen balk gemaakt die je in de binnenste dakgootjes legt. In het midden zit een oog waaraan ik met een kettingtakeltje de bak kan ophijsen en laten zakken. Ik laat de bak dan zakken op een plaat hout die ik onder de wagen heb gelegd. Als bak op de plank ligt trek het hout met bak zo onder wagen vandaan. Gaat erg makkelijk als er sneeuw op de parkeerplaats ligt. Vraag me niet hoe ik dat weet.

In principe is het genoeg om de starterkrans te vervangen. Dat is een ring met tanden die om het vliegwiel zit gekrompen. Ik heb dit nog nooit gedaan maar ik zou het vliegwiel er afhalen. Daarvoor moet de koppelingsplaat en drukgroep eerst van het vliegwiel af. Dat is erg makkelijk. Gewoon een zooitje bouten losnemen.
Het vliegwiel zelf zit ook met bouten vast en neem je ook zo los.

Alles weer terugztten is ook simpel omdat het maar 1 manier kan. Alles zit namelijk ook met paspennen. Let wel op dat je bouten met monteren op het juiste moment vast zet en waar nodig met locktite. In het wph staat exact hoe dit moet. Volg dat gewoon op. Het staat er niet voor niets. Als je alles los hebt kijk dan heel goed naar de status van de diverse onderdelen. Is je krukaskering nog droog, Ziet je koppelings plaat er nog een beetje uit, Loopt je druklager nog soepel enz? Omdat ze onderdelen niet heel duur zijn kun je ze ook gewoon vervangen door nieuw. Maar let wel op dat nieuwe onderdelen niet altijd beter zijn. Ik heb een nieuw druklager gehad dat na een paar 100 km al begon te zingen. Ik heb toen de 20 jaar oude weer terug geplaatst die het verder altijd bleef doen. Gebruik bij het monteren van de koppelingsplaat en drukgroep zoals boven beschreven een oude price as, bezemsteel, metalen stang o.i.d. om te centreren. Een halve mm scheef en je krijgt de bak er gewoon niet op. Die moet er bijna vanzelf invallen. De bak met de bouten er op trekken lukt soms maar de kans is groter dat je iets beschadigd. Een centreer tooltje kost overigens ook de wereld niet.

Als je het vliegwiel los hebt moet de starter krans er af. Sommigen boren er een paar gaten in. Anderen maken een inkeping met de slijptol. Dat alles zonder het vliegwiel te beschadigen natuurlijk. Let op het vliegwiel is gebalanceerd. Dus een gaatje maakt meteen een kleine onbalans. Door die onbalans zal je krukaslager het zwaarder krijgen. Als de krans door sleuven en gaatjes is verzwakt kun je de ring breken door hem met een koudbijtel stuk te slaan. Wat overblijft is een kaal vliegwiel dat je in de diepvriezer gaat leggen.

De nieuwe starterkrans warm je vervolgens op in een oven, maar op een gasfornuis met alle vier de pitteen aan lukt het ook. Let op! Het gaat om opwarmen. Dus 100 graden, misschien 150 maar meer niet. Ga je heter dan veranderen er misschien eigenschappen van het staal. Dus niet doen.

Als alles op temperatuur is leg je het koude vliegwiel op de werkbank met de tandkant omhoog. Met tangen pak je de hete krans en legt die op het vliegwiel. Als het goed is valt de krans vanzelf over het vliegwiel heen en krimpt zich vervolgens vast. Misschien moet je een beetje helpen met een zware houten of koperen hamer. Geen stalen hamer. Dan beschadig je de krans weer. Doe er dan een blokje hout tussen. En zorg dat zowel je krans als vliegwiel schoon en vetvrij zijn.

Hier kun je een krans kopen: StarterKrans

De reden dat je krans stuk is, is waarschijnlijk je startmotor. De bendix schiet waarschijnlijk te traag naar voren of je startmotor gaat te vroeg draaien. Het is een heel mechaniekje dat dat regeld, bestaande uit een spoel, electrische contacten en veren. Als dit mechaniekje vuil, versleten of om andere reden niet goed meer werkt kun je jou probleem krijgen. Het is dus zaak om je startmotor en specifiek dat deel goed schoon te maken en af te stellen. Anders sta je binnenkort weer te verlangen naar een kuntgebitje. Gewoon een nieuwe startmotor kopen kan natuurlijk ook.

Ik ging redelijk ver in repareren:
Grotefoto-86IAI3FI.jpg --> mod_embed_images_loadimage('03a547c160040837da3e82dae8934efb', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGrotefoto-86IAI3FI.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-86IAI3FI.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGrotefoto-86IAI3FI.jpg', '', 17112698, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Was helaas nodig ook:
Grotefoto-D3DPNJFO.jpg --> mod_embed_images_loadimage('e4486f41fa8dcd0ebce44b3cd19bc5a8', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGrotefoto-D3DPNJFO.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-D3DPNJFO.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGrotefoto-D3DPNJFO.jpg', '', 17112698, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Dit was jaar of 8 geleden:
Grotefoto-LFSEHMDS.jpg --> mod_embed_images_loadimage('a0caf2dc4247c4bc84eeffbb2a50b345', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGrotefoto-LFSEHMDS.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-LFSEHMDS.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGrotefoto-LFSEHMDS.jpg', '', 17112698, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Dit is een paar maanden geleden:
Grotefoto-PDROSNDV.jpg --> mod_embed_images_loadimage('ad9a06fee8c46e0720f5151b437eb243', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGrotefoto-PDROSNDV.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-PDROSNDV.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGrotefoto-PDROSNDV.jpg', '', 17112698, 600, 600, 'Loading image ...', false);

De wagen is nu stuk verder klaar. Een starterkrans heb ik nog nooit vervangen. Maar ik zou het op deze manier doen.

Het hele verhaal van alle motor reviesies enzo kun je allemaal vinden in de history van dit prikbord. Gewoon zoeken op exfietser.

Succes,

Arnold.


PS: Als je als dat gedoe met opwarmen en krimpen niet ziet zitten zou ik opzoek gaan naar een ander vliegwiel. Waarschijnlijk niet duur en een stuk simpeler dan het uit je andere wagen slopen.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20/03/2014 20:44 door Exfietser.
nandoe

Re: Startmotor heeft mijn vliegwiel aangevreten, wat nu?

Bericht door nandoe »

Hoi Henkjan,

Ik heb bij mijn ex defensie 109 diesel ook al een keer de bak eruit gehad.
Ik heb er toen voor gekozen om bovenlangs te gaan, dus stoelen eruit (en later gelijk vast gezet met rvs metrisch. En toen ik toch bezig was de boel een likje verf gegeven en defender stoelen erin.)
Vervolgens met een motortakel de bak opgetild vanaf de bijrijderskant.
Ik heb toendertijd een stuk bezemsteel gebruikt als centreer pen, maar tegenwoordig bezit ik ook een mooi speciaal tooltje.
Verder heb ik ook de set van Buitelaar plus nog heeeeel veel sleutels in engelse maten en voor het toplager heb ik een leuke lagertrekker. (buitelaar: HBM 5 Delige Binnenlager trekkerset voor verzonken lagers met slagtrekker)

Het goede nieuws voor jou is dat ik in de bollenstreek woon. Het slechte nieuws is dat mijn 109 om een of andere vage reden op dit moment geschorst is, dus ik kan niet met de LaRo naar je toe komen en moet ik het doen met een Renault met aanhanger.

Heb je al onderdelen besteld? Zo niet, bestel dan voor de zekerheid ook een revisiesetje voor de hulpcilinder van je koppeling.(Landro.nl 8G8600L - reparatieset hulpkoppelings cilinder ) Bij mij had het rubber kapje klem gezeten.
In het lijstje van Richard mis ik het druklager. Je hebt dus voor een koppelingsvervanging een koppelingsplaat, drukgroep, druklager en toplager nodig.

Stuur maar even een PB als je wat wil afspreken.
Henkjan

Re: Startmotor heeft mijn vliegwiel aangevreten, wat nu?

Bericht door Henkjan »

Richard en Nandoe,

Jullie hebben beiden aangeboden dat jullie mij kunnen helpen. Super!
Waar ik graag hulp bij zou willen is het samenstellen van de bestellijst (wat moet ik exact hebben, inclusief de juiste onderdeelnummers), even goed brainstromen wat er wijs is om gelijk mee te nemen nu alles los moet en vooral
hulp op de cruciale momenten van het sleutelen en dan denk ik aan het moment dat de bak er achter vandaan moet, het vervangen van de startkrans en het monteren van de koppelingsplaten en de bak.

Laat maar weten of jullie daar op korte termijn tijd en zin in hebben. Ik besef dat het dan natuurlijk wat uurtjes vraagt.

Groet
Henkjan
nandoe

Re: Startmotor heeft mijn vliegwiel aangevreten, wat nu?

Bericht door nandoe »

Je hebt een PB.
Henkjan

Re: Startmotor heeft mijn vliegwiel aangevreten, wat nu?

Bericht door Henkjan »

Nandoe,
je hebt een mailtje retour...
richard78

Re: Startmotor heeft mijn vliegwiel aangevreten, wat nu?

Bericht door richard78 »

Ook van mij heb je een berichtje!

Richard78

Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!

handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('7e7eea0b676e328870f9dec8856b6dfa', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 17115205, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Frank 110V8

Re: Startmotor heeft mijn vliegwiel aangevreten, wat nu?

Bericht door Frank 110V8 »

Misschien een domme vraag, maar heb jij geprobeerd of hij wel of niet start met een andere startmotor? Misschien heb jij geluk en doet hij het nog de helft van de tanden moet genoeg zijn
Henkjan

Re: Startmotor heeft mijn vliegwiel aangevreten, wat nu?

Bericht door Henkjan »

Frank
Ik heb de oude startmotor los gehad en zag toen dat de tanden behoorlijk zijn weggevreten. Ik zag ook dat dit niet gelijkmatig was. Voor mij voldoende om te besluiten om het vliegwiel of startkrans te vervangen. Ik ben bang dat het vliegwiel niet meer in balans zijn en wil ook graag weten waar al het weggevreten materiaal nu licht.
Ik kies er daarom toch voor om alles los te trekken.
Henkjan

Re: Startmotor heeft mijn vliegwiel aangevreten, wat nu?

Bericht door Henkjan »

Richard, en een PBtje terug.
Frank 110V8

Re: Startmotor heeft mijn vliegwiel aangevreten, wat nu?

Bericht door Frank 110V8 »

Succes ermee
Peter T.

Re: Startmotor heeft mijn vliegwiel aangevreten, wat nu?

Bericht door Peter T. »

Heb vorig jaar de starterkrans vervangen en dat ging eigenlijk probleemloos. Zoals hierboven beschreven heb ik ook de "oven manier" gebruikt. Krans zo'n 15 minuten op 100 graden in de oven leggen, het vliegwiel had ik overigs niet in de diepvries gelegd maar op kelder temperatuur. Wel zorgen dat je alle gereedschappen (stevige plank waarop het vliegwiel al ligt, houten hamer en klosje hout voor de andere kant bij het tikken met de hamer) klaar hebt liggen want je krijgt maar 1 kans om de krans er op te leggen en mooi recht te tikken zonodig. Vergewis je inderdaad dubbel of je de krans op de juiste manier op het vliegwiel legt !!. Overigs kun je bij deze temperaturen prima de krans vastpakken met gewone oven handschoenen. Tangen zijn niet nodig en misschien zelfs onwenselijk vanwege het feit dat de boel dan sneller afkoelt.

Leuk klusje en zeker de moeite waard omat het verkrijgen van een nieuw vliegwiel haast ondoenelijk is en 2de hand....niet te vertrouwen.

Bij mij was de krans beschadigd doordat ik met de revisie van de startmotor (paar jaar geleden) de overbrengings hendel (van bendix naar startertandwiel omgekeerd teruggeplaats had.... verschil is minimaal (en nauwelijks te herkennen in het werkplaatshandboek) maar daardoor krijg je de startmotor nooit goed gesteld d.m.v. de uitwendige stelschroef. Het lijkt dan maar zo... Het is uiteindelijk wel jaren nodig om met het beschreven euvel de starterkrans te slopen maar langzamerhand gebeurd het totdat de tanden ook daadwerkelijk afbreken.
Nogmaals voor de zekerheid; absoluut geen vet of dergelijke gebruiken tussen krans en vliegwiel en kijk of er echt geen braampjes zijn op de nieuwe krans en /of vliegwiel omdat die het juist opleggen verhinderen.

Peter T.
SIII 109 "Jeltsin"
24V 2.25 Diesel 1981
Foto-PUEEMFGS.jpg --> mod_embed_images_loadimage('91f5f699e78bd190391061c2f420e331', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-PUEEMFGS.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-PUEEMFGS.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-PUEEMFGS.jpg', '', 17116424, 600, 600, 'Loading image ...', false);



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23/03/2014 21:06 door Peter T..
Henkjan

Update: Startmotor heeft mijn vliegwiel aangevreten, wat nu?

Bericht door Henkjan »

Inmiddels een vliegwiel gescoord bij Ron Bolleboom, Land Rover gestald op knutselplek en mijn gereedschap bijelkaar gezocht.
Met andere woorden: het sleutelen kan beginnen.
Tot zover iedereen bedankt voor de tips en trics. Mocht ik nog vragen hebben dan meld ik mij zeker wel weer!
groet
Henkjan
Plaats reactie