Aansluitschema Elektrische Fans

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
90_V8_CSW

Aansluitschema Elektrische Fans

Bericht door 90_V8_CSW »

Hallo allemaal,

Weet dat er veel over geschreven is, maar krijg mijn situatie schematisch niet gevonden dus toch weer een nieuw topic

Heb een 109 V8 (Stage One) en wil de visco ombouwen naar elektrisch. Waarom? Omdat de visco van een Stage One meer een dempertje is, en de ventilator altijd erg hard mee draait. Is goed voor de koeling, maar vooral goed om veel lawaai te maken en het mooie V8 geluid volledig te overstemmen vanaf 1500 toeren ofzo. Heb al eens een nieuwe visco gestoken, maar issue blijft dus dat hoort gewoon bij het model denk ik (is ook een ander type dan bij de 90 V8 die ik hiervoor had, met zo een bimetaaltje).

Dus heb ik een twin fan op de kop getikt, uit een Seat Inca, die exact past op de radiator van mijn Stage One. En heb ook een X-eng dual temp switch aangeschaft die in de onderste radiatorslang komt te zitten.

Nu de vraag, hoe krijg ik dit aangesloten? Ik wil graag dat propeller 1 als eerste aangaat en als e.e.a. nog warmer wordt, dat dan de 2de erbij komt. En ik wil met 1 schakelaar op het dashboard, beide fans in 1 keer inschakelen als override (die schakelaar zit er nu al, en schakelt op de +).

Heb 2 schema's uitgewerkt, en vroeg me of de specialisten onder jullie hier op konden adviseren . Alternatief is 2 schakelaars of met 4 relais maar wil graag e.e.a. zo eenvoudig mogelijk houden en zo min mogelijk draden leggen.

Bedankt alvast voor de hulp!

s1107.photobucket.com --> mod_embed_images_loadimage('2edfac51038eb2662734d9c8514ec345', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1107.photobucket.com%2Falbums%2Fh385%2Fmauriceschoonen%2FElectrischeFans12v1schakelaar.jpg', 'http://i1107.photobucket.com/albums/h385/mauriceschoonen/ElectrischeFans12v1schakelaar.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1107.photobucket.com%2Falbums%2Fh385%2Fmauriceschoonen%2FElectrischeFans12v1schakelaar.jpg', 'http://s1107.photobucket.com/user/mauriceschoonen/media/ElectrischeFans12v1schakelaar.jpg.html', 17067201, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Optie 1, schakelen via 12V

s1107.photobucket.com --> mod_embed_images_loadimage('3d062925a97dd5532d55bc78dfde3cb7', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1107.photobucket.com%2Falbums%2Fh385%2Fmauriceschoonen%2FElectrischeFansMassa1schakelaar.jpg', 'http://i1107.photobucket.com/albums/h385/mauriceschoonen/ElectrischeFansMassa1schakelaar.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1107.photobucket.com%2Falbums%2Fh385%2Fmauriceschoonen%2FElectrischeFansMassa1schakelaar.jpg', 'http://s1107.photobucket.com/user/mauriceschoonen/media/ElectrischeFansMassa1schakelaar.jpg.html', 17067201, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Optie 2, schakelen via massa
Marijn & Simba

Re: Aansluitschema Elektrische Fans

Bericht door Marijn & Simba »

Voor massa pin 30 reserveren. je schakelt met je temp-sensor de spoel en dan de spanning. Als 86 en 30 je spoelcontacten zijn en als 85 en 87 het schakelcontact zijn dan gaat het bij beide schema's goed op de overrideschakeling na.

Je override moet je ook per temperatuur met een eigen relais doen. Anders gaan beide ventilatoren al bij de lage temperatuur draaien.
Die 2 relais kun je dan wel vanaf de schakelaar schakelen op 86 en dan via 85 en 87 overbrug je de tempsensor.

Marijn & Simba & Serious & Optimus

Since I've got my Land Rover, my other car needs therapy.

prikavatar-1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('55fd65f7058d17ef0c316a96e3276d27', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar-1.jpg', 'http://i777.photobucket.com/albums/yy53/atmosferic/Land%20Rover%20-%20Simba/prikavatar-1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar-1.jpg', '', 17067275, 600, 600, 'Loading image ...', false);



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14/02/2014 14:45 door Marijn & Simba.
Frank 110V8

Re: Aansluitschema Elektrische Fans

Bericht door Frank 110V8 »

Ik zou voor schakelen via de plus gaan en dan 2 (1) diodes toevoegen vanaf je schakelaar, heb jij maar 2 relais nodig. Ik zou trouwens niet weten waar je de override voor nodig hebt, de vans van mij slaan alleen aan bij file of zwaar terrein rijden. en ik zou de fans (relais) wel aansturen via het contactslot.

Succes
VeeTee

Re: Aansluitschema Elektrische Fans

Bericht door VeeTee »

Het 3de relais (rechts) is wat overbodig, je kunt met de overide schakelaar gewoon de X-eng switch kortsluiten en zo beide relais manueel laten aanslaan. Voor de rest lijke het me prima. Neem je nog zekeringen in het circuit op?
Edit: inderdaad dan wel 2 diodes gebruiken na de schakelaar.

Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4 | 88 Series III V6 (helaas verkocht)
b27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg --> mod_embed_images_loadimage('09e5fedccd3edabd46f4309d25941888', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1166.photobucket.com%2Falbums%2Fq620%2Fv_titulaer%2Fb27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', 'http://i1166.photobucket.com/albums/q620/v_titulaer/b27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1166.photobucket.com%2Falbums%2Fq620%2Fv_titulaer%2Fb27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', '', 17067303, 600, 600, 'Loading image ...', false);



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14/02/2014 15:37 door VeeTee.
90_V8_CSW

Re: Aansluitschema Elektrische Fans

Bericht door 90_V8_CSW »

Marijn & Simba Schreef:
-------------------------------------------------------
> Voor massa pin 30 reserveren. je schakelt met je
> temp-sensor de spoel en dan de spanning. Als 86 en
> 30 je spoelcontacten zijn en als 85 en 87 het
> schakelcontact zijn dan gaat het bij beide
> schema's goed op de overrideschakeling na.
>
> Je override moet je ook per temperatuur met een
> eigen relais doen. Anders gaan beide ventilatoren
> al bij de lage temperatuur draaien.
> Die 2 relais kun je dan wel vanaf de schakelaar
> schakelen op 86 en dan via 85 en 87 overbrug je de
> tempsensor.

Hey Martijn, de 86 en 85 zijn de spoelcontacten in mijn overzicht. Als stroom op 86 en massa op 87 dan schakelt het relais. Laten we even uitgaan van tekening 1, schakelen met de 12v (advies Frank). Waarom zouden dan beide ventilatoren draaien als er 1 draait? Als de 87-83 graden verbindt, dan gaat er idd een stroom naar het "override-relais" op 30, maar daar gebeurt dan verder niets mee. Als de 92-88 verbindt, dan wel, gaat er een stroompje naar het "override relais" op zowel 85 (dus schakelen), en 87 (en dus ook naar 30 terug) maar dat is niet erg want die eerste draaide dan toch al? Of denk ik nou verkeert?
90_V8_CSW

Re: Aansluitschema Elektrische Fans

Bericht door 90_V8_CSW »

VeeTee Schreef:
-------------------------------------------------------
> Het 3de relais (rechts) is wat overbodig, je kunt
> met de overide schakelaar gewoon de X-eng switch
> kortsluiten en zo beide relais manueel laten
> aanslaan. Voor de rest lijke het me prima. Neem je
> nog zekeringen in het circuit op?
> Edit: inderdaad dan wel 2 diodes gebruiken na de
> schakelaar.

Hoe bedoel je dit kortsluiten? Als ik een stroompje zet op bvb de 87-83 kant, dat dan de 92-88 ook gelijk een stroompje krijgt? Want als dat zo is, is het idd eenvoudiger en maar 2 relais nodig.
Marc-my-Words

Re: Aansluitschema Elektrische Fans

Bericht door Marc-my-Words »

D'r zijn ook mensen die een schakelaar toevoegen om de fans stil te zetten ... dit omdat ze beter niet draaien bij doorwadingen (wel iets met een verklikkerlampje maken ... for the obvious reason).

Marc
Michel WaZ

Re: Aansluitschema Elektrische Fans

Bericht door Michel WaZ »

Vraagjes, moet je x-eng sensor niet in de bovenste slang zitten? Daar komt de koelvloeistof uit de motor.
Wordt anders je temp. in de radiator niet te hoog?

Groet Michel WaZ

RRC '86 V8
VeeTee

Re: Aansluitschema Elektrische Fans

Bericht door VeeTee »

Michel WaZ Schreef:
-------------------------------------------------------
> Vraagjes, moet je x-eng sensor niet in de bovenste
> slang zitten? Daar komt de koelvloeistof uit de
> motor.
> Wordt anders je temp. in de radiator niet te
> hoog?
>
> Groet Michel WaZ

Nee, lijkt me niet logisch. Pas als de normale airflow door de radiateur niet voldoende is - en dus de uit de radiateur komende vloeistof te heet is - wil je extra luchtstroom creeëren en de ventilatoren bijschakelen.

Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4 | 88 Series III V6 (helaas verkocht)
b27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg --> mod_embed_images_loadimage('52910ee10831e1c941ae12e5c4cb0760', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1166.photobucket.com%2Falbums%2Fq620%2Fv_titulaer%2Fb27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', 'http://i1166.photobucket.com/albums/q620/v_titulaer/b27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1166.photobucket.com%2Falbums%2Fq620%2Fv_titulaer%2Fb27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', '', 17067425, 600, 600, 'Loading image ...', false);
VeeTee

Re: Aansluitschema Elektrische Fans

Bericht door VeeTee »

Dit is de standaard pinout, 30 en 87 schakelcontacten, 85 en 86 de spoel:

relais%20pinout.jpg --> mod_embed_images_loadimage('0fccbf8407e23b388b7ea6013c812042', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.defender2.net%2Fgallery%2Falbums%2Fuserpics%2F11682%2Frelais%2520pinout.jpg', 'http://www.defender2.net/gallery/albums/userpics/11682/relais%20pinout.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.defender2.net%2Fgallery%2Falbums%2Fuserpics%2F11682%2Frelais%2520pinout.jpg', '', 17067451, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Ik zou het zo doen, met de overrideschakelaar kun je via de diodes de relais bijschakelen. Zoals MarcS al opmerkt, is het handig om een schakelaar in de leiding vóór de sensor op te nemen (bij punt A), zodat je een "override uit" hebt om bij doorwadingen de boel uit te zetten.

fans.jpg --> mod_embed_images_loadimage('28a4fe9416e41ca4c566ad1bea6edae3', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.defender2.net%2Fgallery%2Falbums%2Fuserpics%2F11682%2Ffans.jpg', 'http://www.defender2.net/gallery/albums/userpics/11682/fans.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.defender2.net%2Fgallery%2Falbums%2Fuserpics%2F11682%2Ffans.jpg', '', 17067451, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4 | 88 Series III V6 (helaas verkocht)
b27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg --> mod_embed_images_loadimage('d8a15bcccefb6d7b51f25c073a8d6e38', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1166.photobucket.com%2Falbums%2Fq620%2Fv_titulaer%2Fb27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', 'http://i1166.photobucket.com/albums/q620/v_titulaer/b27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1166.photobucket.com%2Falbums%2Fq620%2Fv_titulaer%2Fb27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', '', 17067451, 600, 600, 'Loading image ...', false);
G-men (Gargamel)

Re: Aansluitschema Elektrische Fans

Bericht door G-men (Gargamel) »

Kan nog eenvoudiger, gewoon de schakelaar opnemen tussen de beide pennen 86 van de beide relais.
Dan schakelen beide fans gelijktijdig in bij de laagste temperatuur, mits de motor op temperatuur is.
Een off-switch kan nuttig zijn als je echt zo diep gaat waden, en de ventilatoren waterdicht zijn. Meestal zijn ze spatwaterdicht en komt er bij onderdompeling meestal wel water in. Zeker als ze wat ouder worden en niet voor gebruik in een terreinwagen gemaakt zijn; dan zit er zelfs nog weleens een afwateringsgaatje in

Belangrijker is m.i. wel dat je de thermostaat schakelaars in de toevoerleiding van de radiateur opnemen; bij plaatsing in de retour zit er een flinke vertraging tussen de actuele motortemperatuur en het aanschakelen van de ventilatoren. De motor kan dan te warm worden; zeker bij problemen met te weinig vloeistof (lekkage) of een wat minder goede stroming (waterpomp) g of de waterpomp, dan merk je dat aan de retourzijde van de radiateur (te) laat.

Gerrit

>> Landrover => Changing drivers into mechanics for over 60 years !! <<
Frank 110V8

Re: Aansluitschema Elektrische Fans

Bericht door Frank 110V8 »

Vt mooi schema

Nog twee opmerkingen

Ik zou de relais voeden via het contactslot anders blijven de fans heel lang nadraaien als het blok een keer warm is geworden.

De override schakelaar is leuk maar ga jij niet nodig hebben
Exfietser

Re: Aansluitschema Elektrische Fans

Bericht door Exfietser »

Derde relais kan weg. Gewoon een dubbelpolige schakelaar gebruiken.

Grotefoto-D6NEPB7G.jpg --> mod_embed_images_loadimage('3155dd17cb9cbad4b0106865f832bba6', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGrotefoto-D6NEPB7G.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-D6NEPB7G.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGrotefoto-D6NEPB7G.jpg', '', 17068051, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Arnold
90_V8_CSW

Re: Aansluitschema Elektrische Fans

Bericht door 90_V8_CSW »

Hallo allemaal, bedankt voor de adviezen!
Gisteren de viso eraf gehaald, vandaag maar eens fan op radiator zetten en bedrading aanleggen. X-eng ding komt dinsdag binnen, dus komend weekend kan ik weer rijden. (hoewel ik nog twijfel of ik niet gelijk de stuurbekrachtiging ga inbouwen....in het kader van "nu ik toch bezig ben&quot
Tom_RRC

Re: Aansluitschema Elektrische Fans

Bericht door Tom_RRC »

De spoel van het relais schakelen met geschakelde 12V. De spanning voor de ventilator wel via het relais op constant 12V. Met een diode erbij heb je een naloop indien je de auto uitzet. Dit is wel netjes, anders wordt alles nog verhit op het moment je de motor uitzet en het relais is toch geschakeld via contactslot.

Een dubbel polige drie standen schakelaar voor uit, aan, via thermostaat. Eventueel een buzzer erbij als temperatuur te hoog wordt voor noodgevallen (als je de schakelaar op uit hebt staan.
90_V8_CSW

Re: Aansluitschema Elektrische Fans

Bericht door 90_V8_CSW »

Even om dit topic af te sluiten wat foto's van hoe ik het uiteindelijk gedaan heb, wellicht heeft iemand er later nog wat aan.
Het schema is uiteindelijk een stuk eenvoudiger geworden, want heb 1 schakelaar om beide fans in 1 keer aan te zetten. Toch maar beide tegelijk, omdat ik later zag dat beide propellers niet even groot zijn dus dan maar alles of niets :-). Gebruik ook alleen de lage temperatuur van de dubbele sensor.

De schakelaar in mijn dashboard was via de massa, en ik wilde de ventilators via de plus schakelen, dus heb bij de schakelaar ook een relais gebruikt.
Heb relais gebruikt met een ingebouwde zekeringhouden, van Conrad. Een 30amp zekering klapte eruit trouwens, de 40amp blijft zitten. Plus komt vanaf de startmotor, min gaat direct naar de radiatorsteun die op het chassis zit.

s1107.photobucket.com --> mod_embed_images_loadimage('b62ca10fe3327d687d44547f71daed87', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1107.photobucket.com%2Falbums%2Fh385%2Fmauriceschoonen%2FMobile%2520Uploads%2F30-1.jpg', 'http://i1107.photobucket.com/albums/h385/mauriceschoonen/Mobile%20Uploads/30-1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1107.photobucket.com%2Falbums%2Fh385%2Fmauriceschoonen%2FMobile%2520Uploads%2F30-1.jpg', 'http://s1107.photobucket.com/user/mauriceschoonen/media/Mobile%20Uploads/30-1.jpg.html', 17093531, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Bij een Stage One zit het oorspronkelijk zo, was voor mijn deelrestauratie.

s1107.photobucket.com --> mod_embed_images_loadimage('3aac954cb957a1e9bdeda122f6ed8f49', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1107.photobucket.com%2Falbums%2Fh385%2Fmauriceschoonen%2FMobile%2520Uploads%2FCAM00122.jpg', 'http://i1107.photobucket.com/albums/h385/mauriceschoonen/Mobile%20Uploads/CAM00122.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1107.photobucket.com%2Falbums%2Fh385%2Fmauriceschoonen%2FMobile%2520Uploads%2FCAM00122.jpg', 'http://s1107.photobucket.com/user/mauriceschoonen/media/Mobile%20Uploads/CAM00122.jpg.html', 17093531, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Nog een iets recentere foto

s1107.photobucket.com --> mod_embed_images_loadimage('58930024ac48571ec0a5fdae3d5985fa', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1107.photobucket.com%2Falbums%2Fh385%2Fmauriceschoonen%2FMobile%2520Uploads%2FCAM00166.jpg', 'http://i1107.photobucket.com/albums/h385/mauriceschoonen/Mobile%20Uploads/CAM00166.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1107.photobucket.com%2Falbums%2Fh385%2Fmauriceschoonen%2FMobile%2520Uploads%2FCAM00166.jpg', 'http://s1107.photobucket.com/user/mauriceschoonen/media/Mobile%20Uploads/CAM00166.jpg.html', 17093531, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Om de Visco en kap eraf te krijgen, moet je de radiator eruit halen, is ook makkelijk voor het opmeten en monteren van de electrische fans

s1107.photobucket.com --> mod_embed_images_loadimage('49586bb84eb802ee05228f6b0a08bf1f', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1107.photobucket.com%2Falbums%2Fh385%2Fmauriceschoonen%2FMobile%2520Uploads%2FCAM00169.jpg', 'http://i1107.photobucket.com/albums/h385/mauriceschoonen/Mobile%20Uploads/CAM00169.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1107.photobucket.com%2Falbums%2Fh385%2Fmauriceschoonen%2FMobile%2520Uploads%2FCAM00169.jpg', 'http://s1107.photobucket.com/user/mauriceschoonen/media/Mobile%20Uploads/CAM00169.jpg.html', 17093531, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Waterpompas steekt best ver naar voren uit

s1107.photobucket.com --> mod_embed_images_loadimage('2f80ff8333252aa24ef20cda8f5907f1', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1107.photobucket.com%2Falbums%2Fh385%2Fmauriceschoonen%2FMobile%2520Uploads%2FCAM00173.jpg', 'http://i1107.photobucket.com/albums/h385/mauriceschoonen/Mobile%20Uploads/CAM00173.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1107.photobucket.com%2Falbums%2Fh385%2Fmauriceschoonen%2FMobile%2520Uploads%2FCAM00173.jpg', 'http://s1107.photobucket.com/user/mauriceschoonen/media/Mobile%20Uploads/CAM00173.jpg.html', 17093531, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Poelie vervang ik gelijk omdat ik later stuurbekrachtiging ga inbouwen en er nu goed bij kan. De pomp zit er hier ook al op.

s1107.photobucket.com --> mod_embed_images_loadimage('840ccb460b42e1a2564fee8f4d396137', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1107.photobucket.com%2Falbums%2Fh385%2Fmauriceschoonen%2FMobile%2520Uploads%2FCAM00180.jpg', 'http://i1107.photobucket.com/albums/h385/mauriceschoonen/Mobile%20Uploads/CAM00180.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1107.photobucket.com%2Falbums%2Fh385%2Fmauriceschoonen%2FMobile%2520Uploads%2FCAM00180.jpg', 'http://s1107.photobucket.com/user/mauriceschoonen/media/Mobile%20Uploads/CAM00180.jpg.html', 17093531, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Seat twin fans passen best aardig!

s1107.photobucket.com --> mod_embed_images_loadimage('5fa2fb58b9a63a1a1d43e35de19f28d6', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1107.photobucket.com%2Falbums%2Fh385%2Fmauriceschoonen%2FMobile%2520Uploads%2FCAM00181.jpg', 'http://i1107.photobucket.com/albums/h385/mauriceschoonen/Mobile%20Uploads/CAM00181.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1107.photobucket.com%2Falbums%2Fh385%2Fmauriceschoonen%2FMobile%2520Uploads%2FCAM00181.jpg', 'http://s1107.photobucket.com/user/mauriceschoonen/media/Mobile%20Uploads/CAM00181.jpg.html', 17093531, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Steuntjes aan gelast

s1107.photobucket.com --> mod_embed_images_loadimage('63f73bb6e56d54a0bb1f6f1e445ce78e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1107.photobucket.com%2Falbums%2Fh385%2Fmauriceschoonen%2FMobile%2520Uploads%2FCAM00184.jpg', 'http://i1107.photobucket.com/albums/h385/mauriceschoonen/Mobile%20Uploads/CAM00184.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1107.photobucket.com%2Falbums%2Fh385%2Fmauriceschoonen%2FMobile%2520Uploads%2FCAM00184.jpg', 'http://s1107.photobucket.com/user/mauriceschoonen/media/Mobile%20Uploads/CAM00184.jpg.html', 17093531, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Ook hier past het mooi

s1107.photobucket.com --> mod_embed_images_loadimage('985a5bba8fec65ce8726db6aadd1dc41', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1107.photobucket.com%2Falbums%2Fh385%2Fmauriceschoonen%2FMobile%2520Uploads%2FCAM00185.jpg', 'http://i1107.photobucket.com/albums/h385/mauriceschoonen/Mobile%20Uploads/CAM00185.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1107.photobucket.com%2Falbums%2Fh385%2Fmauriceschoonen%2FMobile%2520Uploads%2FCAM00185.jpg', 'http://s1107.photobucket.com/user/mauriceschoonen/media/Mobile%20Uploads/CAM00185.jpg.html', 17093531, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Sensor in onderste koelslang

s1107.photobucket.com --> mod_embed_images_loadimage('07fd1681bdafe1038f15b655488a2bb0', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1107.photobucket.com%2Falbums%2Fh385%2Fmauriceschoonen%2FMobile%2520Uploads%2FCAM00187.jpg', 'http://i1107.photobucket.com/albums/h385/mauriceschoonen/Mobile%20Uploads/CAM00187.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1107.photobucket.com%2Falbums%2Fh385%2Fmauriceschoonen%2FMobile%2520Uploads%2FCAM00187.jpg', 'http://s1107.photobucket.com/user/mauriceschoonen/media/Mobile%20Uploads/CAM00187.jpg.html', 17093531, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Even creatief om waterpomp poelie op zijn plaats te houden met pvc pijpje. Ooit vervang ik die door iets van staal.

s1107.photobucket.com --> mod_embed_images_loadimage('f1cce7921a048687e1a2c32437eb0b6b', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1107.photobucket.com%2Falbums%2Fh385%2Fmauriceschoonen%2FMobile%2520Uploads%2FCAM00192.jpg', 'http://i1107.photobucket.com/albums/h385/mauriceschoonen/Mobile%20Uploads/CAM00192.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1107.photobucket.com%2Falbums%2Fh385%2Fmauriceschoonen%2FMobile%2520Uploads%2FCAM00192.jpg', 'http://s1107.photobucket.com/user/mauriceschoonen/media/Mobile%20Uploads/CAM00192.jpg.html', 17093531, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Poelie van een Rover P6 erop alvast voor de stuurbekrachtiging. De buitenste schijf moest eraf want geen plek wegens chassisbalk.

s1107.photobucket.com --> mod_embed_images_loadimage('d100329288466761addb736ebae47287', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1107.photobucket.com%2Falbums%2Fh385%2Fmauriceschoonen%2FMobile%2520Uploads%2FCAM00196.jpg', 'http://i1107.photobucket.com/albums/h385/mauriceschoonen/Mobile%20Uploads/CAM00196.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1107.photobucket.com%2Falbums%2Fh385%2Fmauriceschoonen%2FMobile%2520Uploads%2FCAM00196.jpg', 'http://s1107.photobucket.com/user/mauriceschoonen/media/Mobile%20Uploads/CAM00196.jpg.html', 17093531, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Eindresultaat

s1107.photobucket.com --> mod_embed_images_loadimage('a337b07fa6dc119c659e63a549146cbc', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1107.photobucket.com%2Falbums%2Fh385%2Fmauriceschoonen%2FMobile%2520Uploads%2FCAM00198.jpg', 'http://i1107.photobucket.com/albums/h385/mauriceschoonen/Mobile%20Uploads/CAM00198.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1107.photobucket.com%2Falbums%2Fh385%2Fmauriceschoonen%2FMobile%2520Uploads%2FCAM00198.jpg', 'http://s1107.photobucket.com/user/mauriceschoonen/media/Mobile%20Uploads/CAM00198.jpg.html', 17093531, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Expansievat moest ook elders komen, steuntje gelast om op bestaande gaten in spatbord te passen
90_V8_CSW

Re: Aansluitschema Elektrische Fans

Bericht door 90_V8_CSW »

Moet trouwens zeggen dat dit voor een Stage One een flinke verbetering is kwa geluid! Loopt veel rustiger, minder lawaai zowel bij optrekken als op de snelweg! Ik heb de einddemper vervangen door een rechte pijp, en kan nu pas echt genieten met het raampje open van de V8 sound.

De propeller schiet aan als ik na een lekker stukje rijden, stil kom te staan. Gaat na een paar seconden ook gelijk weer uit. Het is nu nogal koud, dus even kijken of dat ook zo blijft in de zomer.

Heb niets moeten vermaken, dus kan altijd nog terug over naar de visco als deze oplossing niet blijkt te werken bij bvb heet weer.
Frank 110V8

Re: Aansluitschema Elektrische Fans

Bericht door Frank 110V8 »

Ziet er mooi uit, ik zou nig een modificatie maken, als je elke fan zijn eigen relais geeft heb je minder kans dat de relais stuk gaan en mocht hij stuk gaan draait er nog steeds een.

Groet Frank
camprover

Re: Aansluitschema Elektrische Fans

Bericht door camprover »

Petje af! Ik ga vrijdag aan de slag met een nieuwe visco koppeling. Ik wil hem origineel houden maar kan me voorstellen dat hij (nog) mooier klinkt zo!

Groet
Marc
Tom_RRC

Re: Aansluitschema Elektrische Fans

Bericht door Tom_RRC »

Dit was voor mij ook de grootste verschil. De motor voelde losser aan en trilde een stuk minder na de swap.
Ik kon het vantevoren niet geloven dat je dat verschil zou merken in een RRC V8.
Jos Daalmans

Re: Aansluitschema Elektrische Fans

Bericht door Jos Daalmans »

Hoi,

Hier krijg je dan geheid een probleem. Als je schakelt op de retourwater temperatuur, is je blok al veel te heet. Je meter zit ook in het bovenste deel (lees net voor de thermostaat) van de koeling.
Bij de meeste moderne auto's zit de thermostaatvoeler voor de koeling (gaat nu niet altijd meer met een schakelaar maar met een voeler en regeling), altijd boven in de radiator of in het blok daar waar het water de bovenste slang in gaat.
Als je meet waar het water weer het blok in gaat, en je schakelt b.v. bij 80 graden, dan gaat het water geheid al met meer dan 90 graden het blok uit. Als je de motor flink op zijn staart trap in b.v het terrein (veel toeren weinig snelheid, gaat het water met meer dan 100 graden het blok uit.

Mijn advies, in de bovenste leiding zetten.

Groeten en sleutel ze,

Jos

Profiel+III.jpg --> mod_embed_images_loadimage('f04c32dfdb506211060aeab4f415ef09', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-R1UMZNi_mZI%2FUophGk5cUjI%2FAAAAAAAAJNA%2FGz8iTitKsG8%2Fw965-h418-no%2FProfiel%2BIII.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-R1UMZNi_mZI/UophGk5cUjI/AAAAAAAAJNA/Gz8iTitKsG8/w965-h418-no/Profiel+III.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-R1UMZNi_mZI%2FUophGk5cUjI%2FAAAAAAAAJNA%2FGz8iTitKsG8%2Fw965-h418-no%2FProfiel%2BIII.jpg', '', 17097817, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Lacht in onze tweede auto "Overgangsregeling" Ninety V8 1986. This car contains: 16 Rockers, 49 Rollers and 1 Mule to drive it.
The best "Who cares" MPG Car in Town.
Onze derde auto: Mazda MX-5 Black Nardi Torino, "The Original Roadster". En onze "Leasehond LaroJack".
Michel WaZ

Re: Aansluitschema Elektrische Fans

Bericht door Michel WaZ »

Dat dacht ik dus ook, vandaar mijn vraag. De temperatuur onder in de radiator/aansluiting blok is lager dan boven. Je wilt toch altijd de hoogste temperatuur lager krijgen.....................

Groet Michel WaZ

RRC '86 V8
mirza.denhond@hotmail.com

Re: Aansluitschema Elektrische Fans

Bericht door mirza.denhond@hotmail.com »

Hallo.
Niet te lang wachten met "ooit" om het stukje plasticbuis aan de poelie van de waterpomp te vervangen. Door de warmte kan dit stukje buis week worden en komt de poelie los. En dan...
Groeten.
VeeTee

Re: Aansluitschema Elektrische Fans

Bericht door VeeTee »

Ok, blijkbaar verkeerd gedacht. Wat op het 1ste gezicht logisch lijkt, is dat blijkbaar niet altijd.
Maar met zoveel kennis op het prikbord komen we er altijd wel uit, en blijven van elkaar leren

Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4 | 88 Series III V6 (helaas verkocht)
b27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg --> mod_embed_images_loadimage('49c7c3f08732f8c410b06e55f4ed4fde', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1166.photobucket.com%2Falbums%2Fq620%2Fv_titulaer%2Fb27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', 'http://i1166.photobucket.com/albums/q620/v_titulaer/b27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1166.photobucket.com%2Falbums%2Fq620%2Fv_titulaer%2Fb27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', '', 17098286, 600, 600, 'Loading image ...', false);
90_V8_CSW

Re: Aansluitschema Elektrische Fans

Bericht door 90_V8_CSW »

Kan beide, hangt af van met welke temp je schakelt. De thermostaat gaat open bij 82 graden, als je dan deze x-eng sensor gebruikt dan zou de fan altijd draaien want die schakelt ook bij 82 graden. Heb met de huidige setup nu wat gereden en gaat goed. Als meter iets van midden omhoog gaat, schieten de fans in totdat de meter weer int midden staat. Bovenste slag zou ook kunnen werken als je schakelt bijn 95 ofzo denk ik, wellicht draait de fan dan nog steeds vaker maar minder "vertraging" dus wellicht iets minder hoogste temp in blok ?

Edit: oh de switch schakelt bij 88 ipv 82, dus temp blok ingang is max 88-87 graden zeg maar.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09/03/2014 22:17 door 90_V8_CSW.
90_V8_CSW

Re: Aansluitschema Elektrische Fans

Bericht door 90_V8_CSW »

Even een update:

Gisteren de rit van Roy meegereden, en moet zeggen dat de fans toch vaak aangaan bij langzaam rijden. En inderdaad met iets teveel vertraging want de temperatuur meter gaat eerst wat omhoog tot een mm of 3-4 onder rood, en dan schieten de fans aan, die de temp terug omlaag brengt. Dat omlaag brengen gaat niet heel snel bij lage toeren, dus kan ik dan best even meer toeren maken om e.e.a. te versnellen. Op een gegeven moment schakelde ik zelf de fans maar aan als we weer een zandweggetje inreden met veel kuilen om te voorkomen dat de temperatuur zou stijgen. In normaal wegverkeer met voldoende rijwind blijft de temperatuur trouwens mooi stabiel.

Dus ga toch de sensor in de bovenste slang eens proberen om te zien of de temperatuur dan stabieler is. Alleen is nu mijn onderste slang in twee stukken, en die slang kost 27 pond (specifiek stage one, alleen bij lrseries te krijgen dus 15 pond verzending) dus wellicht handiger om er een x-eng ding bij te zetten in de bovenste slang (kost 37 pond bij paddock, 5 pond verzending). Dan heb ik nog wat meer opties mbt de bedrading
90_V8_CSW

Re: Aansluitschema Elektrische Fans

Bericht door 90_V8_CSW »

Even een update (poging 2, wilde dit bericht onderaan krijgen voor het overzicht)

Gisteren de rit van Roy meegereden, en moet zeggen dat de fans toch vaak aangaan bij langzaam rijden. En inderdaad met iets teveel vertraging want de temperatuur meter gaat eerst wat omhoog tot een mm of 3-4 onder rood, en dan schieten de fans aan, die de temp terug omlaag brengt. Dat omlaag brengen gaat niet heel snel bij lage toeren, dus kan ik dan best even meer toeren maken om e.e.a. te versnellen. Op een gegeven moment schakelde ik zelf de fans maar aan als we weer een zandweggetje inreden met veel kuilen om te voorkomen dat de temperatuur zou stijgen. In normaal wegverkeer met voldoende rijwind blijft de temperatuur trouwens mooi stabiel.

Dus ga toch de sensor in de bovenste slang eens proberen om te zien of de temperatuur dan stabieler is. Alleen is nu mijn onderste slang in twee stukken, en die slang kost 27 pond (specifiek stage one, alleen bij lrseries te krijgen dus 15 pond verzending) dus wellicht handiger om er een x-eng ding bij te zetten in de bovenste slang (kost 37 pond bij paddock, 5 pond verzending). Dan heb ik nog wat meer opties mbt de bedrading
Wim Janssen

Re: Aansluitschema Elektrische Fans

Bericht door Wim Janssen »

Een andere betere optie is een andere schakelaar met een lagere inschakeltemperatuur monteren in het T-stuk op dezelfde plak. Waarschijnlijk heb je een schakelaar met draad M22x1. Dat is een redelijke standaard en bij de bekende automaterialenzaken moeten die uit te halen zijn. Kosten ca. 10,- Euro.

Met vriendelijke groeten
Wim Janssen

Land Rover 109 Stawag 2.5 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 31/03/2014 09:24 door Wim Janssen.
Plaats reactie