wobble of death
wobble of death
Ik weet dat er al veel over geschreven en ik heb er al veel over gelezen maar zou dit euvel ook veroorzaakt kunnen worden door versleten homokineten? het gaat om een def 110 van '96 met 360 kkm op de teller
Robb
Robb
Re: wobble of death
Verrotte swivel pinnen en bussen-Ja. Homokineten zeker niet.
Grtz. Erik
Grtz. Erik
Re: wobble of death
Had t zelfde euvel.
Bij een richel in de weg begon t stuur te trillen en moest ik vol in de ankers.
Vorige week mn Swivel-pennen , lagers en keerringen vervangen
en t stuurt een stuk strakker.
Geen angst meer voor de Wobble of death.
en geen lekkage meer.
Grtz Chris.
Bij een richel in de weg begon t stuur te trillen en moest ik vol in de ankers.
Vorige week mn Swivel-pennen , lagers en keerringen vervangen
en t stuurt een stuk strakker.
Geen angst meer voor de Wobble of death.
en geen lekkage meer.
Grtz Chris.
Re: wobble of death
en niet te vergeten de kombie van matige wielen/banden en slechte schokbrekkers
Maar of versleten HK onbelans kunnen verzorgen ?
Maar of versleten HK onbelans kunnen verzorgen ?
Re: wobble of death
Hoi,
Dan zijn de Swivels wel erg ver "Beyond Repair" geweest. Dit moet je bij elke bocht al gevoeld hebben ( tik in de vooras of echt een gevoel van "kiepen". Ik heb dit wel eens gevoeld in een Shovel, maar die gaan niet harder van 40 KMh. OK weegt dan 20 ton meer een stuurt aan de achterkant.
Ik vraag me af of het Swivel-house er niet zowat van af viel bij het opkrikken van de vooras.
Death Wobble, komt normaal toch van versleten rubbers/bussen (radius arm en hoofdzakelijk de Panhard stang) omdat de speling net tegenover de stuurrichting werkt (de invloed van de stuurstang dus op de rijrichting).
Groeten en rij voorzichtig,
Jos
Profiel+III.jpg --> mod_embed_images_loadimage('8efa4f864fc182b564dfdfdb3511794e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-R1UMZNi_mZI%2FUophGk5cUjI%2FAAAAAAAAJNA%2FGz8iTitKsG8%2Fw965-h418-no%2FProfiel%2BIII.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-R1UMZNi_mZI/UophGk5cUjI/AAAAAAAAJNA/Gz8iTitKsG8/w965-h418-no/Profiel+III.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-R1UMZNi_mZI%2FUophGk5cUjI%2FAAAAAAAAJNA%2FGz8iTitKsG8%2Fw965-h418-no%2FProfiel%2BIII.jpg', '', 17139316, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Lacht in onze tweede auto "Overgangsregeling" Ninety V8 1986. This car contains: 16 Rockers, 49 Rollers and 1 Mule to drive it.
The best "Who cares" MPG Car in Town.
Onze derde auto: Mazda MX-5 Black Nardi Torino, "The Original Roadster". En onze "Leasehond LaroJack".
Dan zijn de Swivels wel erg ver "Beyond Repair" geweest. Dit moet je bij elke bocht al gevoeld hebben ( tik in de vooras of echt een gevoel van "kiepen". Ik heb dit wel eens gevoeld in een Shovel, maar die gaan niet harder van 40 KMh. OK weegt dan 20 ton meer een stuurt aan de achterkant.
Ik vraag me af of het Swivel-house er niet zowat van af viel bij het opkrikken van de vooras.
Death Wobble, komt normaal toch van versleten rubbers/bussen (radius arm en hoofdzakelijk de Panhard stang) omdat de speling net tegenover de stuurrichting werkt (de invloed van de stuurstang dus op de rijrichting).
Groeten en rij voorzichtig,
Jos
Profiel+III.jpg --> mod_embed_images_loadimage('8efa4f864fc182b564dfdfdb3511794e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-R1UMZNi_mZI%2FUophGk5cUjI%2FAAAAAAAAJNA%2FGz8iTitKsG8%2Fw965-h418-no%2FProfiel%2BIII.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-R1UMZNi_mZI/UophGk5cUjI/AAAAAAAAJNA/Gz8iTitKsG8/w965-h418-no/Profiel+III.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-R1UMZNi_mZI%2FUophGk5cUjI%2FAAAAAAAAJNA%2FGz8iTitKsG8%2Fw965-h418-no%2FProfiel%2BIII.jpg', '', 17139316, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Lacht in onze tweede auto "Overgangsregeling" Ninety V8 1986. This car contains: 16 Rockers, 49 Rollers and 1 Mule to drive it.
The best "Who cares" MPG Car in Town.
Onze derde auto: Mazda MX-5 Black Nardi Torino, "The Original Roadster". En onze "Leasehond LaroJack".
Re: wobble of death
Op zich hoeven de swivelpinnen niet versleten te zijn, mogelijk alleen te weinig voorspanning.
Versleten bushes geeft meestal een ander verschijnsel, dat je eigenlijk continu moet blijven corrigeren met sturen.
Versleten bushes geeft meestal een ander verschijnsel, dat je eigenlijk continu moet blijven corrigeren met sturen.
Re: wobble of death
Yep, heb net de bushes van de Panhardstang gedaan en een geheel nieuwe droparm geplaatst en wat een verschil zeg..........
Groet Michel WaZ
RRC '86 V8
Groet Michel WaZ
RRC '86 V8
Re: wobble of death
Precies, Als je even uittekent (mentaal of op papier) wat de Panhard-stang doet (en wat dan de invloed, zonder dat je aan het stuur draait, van de stuurstang is) dan wordt duidelijk dat de geringste speling (of zelfs gering ovalen gaten) een dramatische invloed kan hebben op het stuurgedrag. Ook zal je zien dat het ineens kan optreden ... rijd je zonder oneffenheden dan speelt de speling niet op en lijkt alles prima (bijvoorbeeld omdat de rubbers de stang dan nog wel in "bedwang" houden), komt er echter een douw langs die de speling in het spel brengt dan ben je ineens in een heel nieuwe wereld (met stuur-correcties maak je het eventueel alleen nog maar erger).
Verder kan je wobble-verschijnselen krijgen van: de som van verschillende spelingen (lastig te vinden), teveel uitspoor, en/of te weinig voorspanning op de swivels.
Marc
Verder kan je wobble-verschijnselen krijgen van: de som van verschillende spelingen (lastig te vinden), teveel uitspoor, en/of te weinig voorspanning op de swivels.
Marc
Re: wobble of death
Ben even aan het zoeken geweest en zie dat bij het bewegen van het stuur de panhardstang? bijna een cm heen en weer gaat dus dat moet het euvel zijn bedankt voor jullie reacties. Dat is de stang die voor het voordiff langsloopt.
Mijn vraag of het misschien van de homokineten kon zijn komt voor uit het feit dat ik bij afremmen voor een stoplicht (snelheid plm 8 km/ uur) een gevoel in de auto krijg alsof er tandwielen niet goed op elkaar lopen (een knakkend geluid/gevoel) je voelt dan in de auto een soort happend geluid. (achterdiff is daarom ook uit elkaar geweest en voorzien van nieuwe lagers en afgesteld) Dat knakkend gevoel is er niet als de auto koud is, alleen als ie warm is..........
Mijn vraag of het misschien van de homokineten kon zijn komt voor uit het feit dat ik bij afremmen voor een stoplicht (snelheid plm 8 km/ uur) een gevoel in de auto krijg alsof er tandwielen niet goed op elkaar lopen (een knakkend geluid/gevoel) je voelt dan in de auto een soort happend geluid. (achterdiff is daarom ook uit elkaar geweest en voorzien van nieuwe lagers en afgesteld) Dat knakkend gevoel is er niet als de auto koud is, alleen als ie warm is..........