Portaal assen
Portaal assen
Ik ben me al een tijdje aan het verdiepen in portaal assen.
Ze zijn handig in mijn ogen omdat je hierdoor grotere banden kunt plaatsen maar je snelheidsmeter accuraat houd. Je diff hoger ligt en dus minder gevoelig voor stenen. Je laro's aandrijf lijn niet aangepast hoeft te worden, en je kruisjes dus langer meegaan. Je draai cirkel kleiner word. En je steekassen enig sinds ontzien worden en je brandstof verbruikt word minder in vergelijking met die zelfde banden zonder portaal as.
* Landrover heeft destijds een versie uitgebracht voor de SII 109 ketting aangedreven. Deze is zeldzaam geworden en dus erg duur.
* Unimog assen zijn erg zwaar en vaak trommel geremd, naast dat je ontzettend veel moet veranderen aan je laro en de as.
* Bolt on assen van een duits en australisch bedrijf. Astronomisch duur (11.000,-) Maar ze passen 1 op 1 op je laro, ze zijn schijf geremd en zitten er volgens de duitser binnen 2 uur te wisselen. En hebben originele onderdelen, dus makkelijk bij te bestellen. Maar je houd de originele as, voor de challanges rijders
Nu ben ik aan het kijken of ik wat ze in duitsland doen ook kan maar dan voor minimaal de helft van de prijs. Het lijkt mij een product waar best een markt voor is. En wat maakt mij anders dan de 2 van de 3 bedrijven die nu failliet zijn? 1 kant van mijn familie is een specialist in aandrijflijnen zoals assen en versnellingsbak revisie en de andere op het gebied van ontwerpen van vrachtwagen en bouwmachine onderdelen. Specialismes die me hierbij wel is zouden kunnen helpen....
Dus wat denken jullie, als portaal assen tussen de 3500,- en 4500,- euro zouden kosten. Zouden jullie dan wel na gaan denken over het aanschaffen van portaal assen?
64686d1305370272-interesting-one-landy-lovers-4521350045.jpg --> mod_embed_images_loadimage('56fe0cea175ccc7b5cf2c6a77a45960a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Farbtalk.co.uk%2Fforum%2Fattachments%2Farb-trucks%2F64686d1305370272-interesting-one-landy-lovers-4521350045.jpg', 'http://arbtalk.co.uk/forum/attachments/arb-trucks/64686d1305370272-interesting-one-landy-lovers-4521350045.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Farbtalk.co.uk%2Fforum%2Fattachments%2Farb-trucks%2F64686d1305370272-interesting-one-landy-lovers-4521350045.jpg', '', 17052937, 600, 600, 'Loading image ...', false);
mijn%20laros.jpg --> mod_embed_images_loadimage('8392bde030f476248d055402035bc601', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fpswqnq.bay.livefilestore.com%2Fy1pQFBtSA0Qae9dz66g45WrV5XRZL6lhjwa0gJjT4R1iwTK55SbDgfri85GDsgl6csv8ypoFO3eVZyZBo1uMeKaAEeeS9-KW3O_%2Fmijn%2520laros.jpg%3Fpsid%3D1', 'http://pswqnq.bay.livefilestore.com/y1pQFBtSA0Qae9dz66g45WrV5XRZL6lhjwa0gJjT4R1iwTK55SbDgfri85GDsgl6csv8ypoFO3eVZyZBo1uMeKaAEeeS9-KW3O_/mijn%20laros.jpg?psid=1', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fpswqnq.bay.livefilestore.com%2Fy1pQFBtSA0Qae9dz66g45WrV5XRZL6lhjwa0gJjT4R1iwTK55SbDgfri85GDsgl6csv8ypoFO3eVZyZBo1uMeKaAEeeS9-KW3O_%2Fmijn%2520laros.jpg%3Fpsid%3D1', '', 17052937, 600, 600, 'Loading image ...', false);
[www.scoutinglaros.nl]
Ze zijn handig in mijn ogen omdat je hierdoor grotere banden kunt plaatsen maar je snelheidsmeter accuraat houd. Je diff hoger ligt en dus minder gevoelig voor stenen. Je laro's aandrijf lijn niet aangepast hoeft te worden, en je kruisjes dus langer meegaan. Je draai cirkel kleiner word. En je steekassen enig sinds ontzien worden en je brandstof verbruikt word minder in vergelijking met die zelfde banden zonder portaal as.
* Landrover heeft destijds een versie uitgebracht voor de SII 109 ketting aangedreven. Deze is zeldzaam geworden en dus erg duur.
* Unimog assen zijn erg zwaar en vaak trommel geremd, naast dat je ontzettend veel moet veranderen aan je laro en de as.
* Bolt on assen van een duits en australisch bedrijf. Astronomisch duur (11.000,-) Maar ze passen 1 op 1 op je laro, ze zijn schijf geremd en zitten er volgens de duitser binnen 2 uur te wisselen. En hebben originele onderdelen, dus makkelijk bij te bestellen. Maar je houd de originele as, voor de challanges rijders
Nu ben ik aan het kijken of ik wat ze in duitsland doen ook kan maar dan voor minimaal de helft van de prijs. Het lijkt mij een product waar best een markt voor is. En wat maakt mij anders dan de 2 van de 3 bedrijven die nu failliet zijn? 1 kant van mijn familie is een specialist in aandrijflijnen zoals assen en versnellingsbak revisie en de andere op het gebied van ontwerpen van vrachtwagen en bouwmachine onderdelen. Specialismes die me hierbij wel is zouden kunnen helpen....
Dus wat denken jullie, als portaal assen tussen de 3500,- en 4500,- euro zouden kosten. Zouden jullie dan wel na gaan denken over het aanschaffen van portaal assen?
64686d1305370272-interesting-one-landy-lovers-4521350045.jpg --> mod_embed_images_loadimage('56fe0cea175ccc7b5cf2c6a77a45960a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Farbtalk.co.uk%2Fforum%2Fattachments%2Farb-trucks%2F64686d1305370272-interesting-one-landy-lovers-4521350045.jpg', 'http://arbtalk.co.uk/forum/attachments/arb-trucks/64686d1305370272-interesting-one-landy-lovers-4521350045.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Farbtalk.co.uk%2Fforum%2Fattachments%2Farb-trucks%2F64686d1305370272-interesting-one-landy-lovers-4521350045.jpg', '', 17052937, 600, 600, 'Loading image ...', false);
mijn%20laros.jpg --> mod_embed_images_loadimage('8392bde030f476248d055402035bc601', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fpswqnq.bay.livefilestore.com%2Fy1pQFBtSA0Qae9dz66g45WrV5XRZL6lhjwa0gJjT4R1iwTK55SbDgfri85GDsgl6csv8ypoFO3eVZyZBo1uMeKaAEeeS9-KW3O_%2Fmijn%2520laros.jpg%3Fpsid%3D1', 'http://pswqnq.bay.livefilestore.com/y1pQFBtSA0Qae9dz66g45WrV5XRZL6lhjwa0gJjT4R1iwTK55SbDgfri85GDsgl6csv8ypoFO3eVZyZBo1uMeKaAEeeS9-KW3O_/mijn%20laros.jpg?psid=1', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fpswqnq.bay.livefilestore.com%2Fy1pQFBtSA0Qae9dz66g45WrV5XRZL6lhjwa0gJjT4R1iwTK55SbDgfri85GDsgl6csv8ypoFO3eVZyZBo1uMeKaAEeeS9-KW3O_%2Fmijn%2520laros.jpg%3Fpsid%3D1', '', 17052937, 600, 600, 'Loading image ...', false);
[www.scoutinglaros.nl]
Re: Portaal assen
Marc,
Je vergeet de optie van de Volvo-assen. Deze assen schijnen bijna 1:1 onder een LandRover te passen, en ze zijn niet zo lomp als de Unimog assen.
Ik weet niet wat de 4x4 Volvo's tegenwoordig doen, maar het zou mij niet verbazen als je voor € 4000 een hele Volvo kan kopen.
Marc (zonder K)
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08/02/2014 18:44 door Marc-my-Words.
Je vergeet de optie van de Volvo-assen. Deze assen schijnen bijna 1:1 onder een LandRover te passen, en ze zijn niet zo lomp als de Unimog assen.
Ik weet niet wat de 4x4 Volvo's tegenwoordig doen, maar het zou mij niet verbazen als je voor € 4000 een hele Volvo kan kopen.
Marc (zonder K)
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08/02/2014 18:44 door Marc-my-Words.
Re: Portaal assen
Misschien was ik iets te optimistisch qua prijsstelling maar zie hier een indicatie mbt de Volvo-assen:
[www.blocket.se]
Marc
[www.blocket.se]
Marc
Re: Portaal assen
Alles wat ik vond was duurder, en dan heb je gebruikte assen met een verkeerde overbrenging. Verder is het een goede optie hoor
Re: Portaal assen
Voor dat geld mag je mij meteen op de lijst zetten. Maar ik betwijfel of dat gaat lukken. Je moet behuizingen frezen of laten gieten, tandwielen maken en harden en ga zo maar door. Ik denk dat als je kostprij op 3500 euri uitkomt je al een held bent.
Maar tot een 5000 euri zou ik het een zeer interessante optie vinden.
Maar tot een 5000 euri zou ik het een zeer interessante optie vinden.
Re: Portaal assen
Het staat mij bij dat op de site van daams ooit een grijze 90 heeft gestaan met portaalassen. Hier werd de originele as gebruikt waar dan de portaalboxen (noem ze voor het gemak maar even zo) opgebout worden.
Maar inderdaad assen van een volvo bijv een c303 zijn ook zeer goed te gebruiken hiervoor. In nederland moeilijk te krijgen maar in zweden nog wel te vinden. Reken ook hier op een 4000 euro voor een setje
Maar inderdaad assen van een volvo bijv een c303 zijn ook zeer goed te gebruiken hiervoor. In nederland moeilijk te krijgen maar in zweden nog wel te vinden. Reken ook hier op een 4000 euro voor een setje
Re: Portaal assen
De tandwielen wil ik gebruiken van een bestaande versnellingsbak of misschien zelfs de tandwielen uit de portaalassen van een volvo, het lijk mij dat iets met een type nummer goedkoper is dan laten maken.....(vooral omdat het min of meer verbruiksartikelen zijn )
Re: Portaal assen
de agrover had ook portaalassen
114_LRM105_AGROVER-copy.jpg --> mod_embed_images_loadimage('826e8fc8179ee122f5b6aa05088eb5db', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.landroveraddict.com%2Fmagazine%2Fimages%2FMay-issue%2F114_LRM105_AGROVER-copy.jpg', 'http://www.landroveraddict.com/magazine/images/May-issue/114_LRM105_AGROVER-copy.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.landroveraddict.com%2Fmagazine%2Fimages%2FMay-issue%2F114_LRM105_AGROVER-copy.jpg', '', 17053086, 600, 600, 'Loading image ...', false);
jo
114_LRM105_AGROVER-copy.jpg --> mod_embed_images_loadimage('826e8fc8179ee122f5b6aa05088eb5db', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.landroveraddict.com%2Fmagazine%2Fimages%2FMay-issue%2F114_LRM105_AGROVER-copy.jpg', 'http://www.landroveraddict.com/magazine/images/May-issue/114_LRM105_AGROVER-copy.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.landroveraddict.com%2Fmagazine%2Fimages%2FMay-issue%2F114_LRM105_AGROVER-copy.jpg', '', 17053086, 600, 600, 'Loading image ...', false);
jo
Re: Portaal assen
Ik wil er trouwens ook meteen CTIS (central tire inflation System) in verwerken, de makkelijke goedkope versie die je kunt regelen door een regelventiel in de cabine.
Re: Portaal assen
Volvo assen hebben nogal een nadeel , namelijk trommel remmen...... niet geschikt voor veel modder toch. Schijfrem conversie kan wel maar is dan weer nogal prijzig.
Makkelijkste optie is dus bolt on portals, petje af als je die voor zoveel minder als Tibus weet te fabriceren. Heb hier een set disco assen staan met Maxidrive portals, ook bolt on en helaas nog duurder dan die van Tibus maar wel bomb proof, in al die jaren nog nooit iets kapot van gegaan.
Als je zelf iets gaat maken kies dan wel voor een portal met 4 tandwielen, op basis van diverse portal box bouwers around the globe, veruit de sterkste oplossing (ook logisch natuurkundig gezien )
Succes!
Cheers Bowy
p4pb8088768.jpg --> mod_embed_images_loadimage('b254447efe2d9909b73efc493a984f2f', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fap1.pinkbike.org%2Fp4pb8088768%2Fp4pb8088768.jpg', 'http://ap1.pinkbike.org/p4pb8088768/p4pb8088768.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fap1.pinkbike.org%2Fp4pb8088768%2Fp4pb8088768.jpg', '', 17053278, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Makkelijkste optie is dus bolt on portals, petje af als je die voor zoveel minder als Tibus weet te fabriceren. Heb hier een set disco assen staan met Maxidrive portals, ook bolt on en helaas nog duurder dan die van Tibus maar wel bomb proof, in al die jaren nog nooit iets kapot van gegaan.
Als je zelf iets gaat maken kies dan wel voor een portal met 4 tandwielen, op basis van diverse portal box bouwers around the globe, veruit de sterkste oplossing (ook logisch natuurkundig gezien )
Succes!
Cheers Bowy
p4pb8088768.jpg --> mod_embed_images_loadimage('b254447efe2d9909b73efc493a984f2f', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fap1.pinkbike.org%2Fp4pb8088768%2Fp4pb8088768.jpg', 'http://ap1.pinkbike.org/p4pb8088768/p4pb8088768.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fap1.pinkbike.org%2Fp4pb8088768%2Fp4pb8088768.jpg', '', 17053278, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Portaal assen
Tja, ik heb geen idee of de € 2826,99 (de omgerekende vraagprijs) correct is en of de assen correct zijn (d'r zijn ook 4 wielen bij), en dan nog eens € 1000 voor de schijfremmen en wat andere aanpassingen .... wellicht ben je dan het heertje.
Ik heb eens gelezen dat de Volvo assen passend zouden zijn, ik ben vergeten waar, en ook wat er aan uitwisselbaarheid was maar er was een zekere "gemeenschappelijkheid".
Marc
Ik heb eens gelezen dat de Volvo assen passend zouden zijn, ik ben vergeten waar, en ook wat er aan uitwisselbaarheid was maar er was een zekere "gemeenschappelijkheid".
Marc
Re: Portaal assen
Marc.
Dit onderwerp is natuurlijk wereld wijd al vaak besproken en er is na 40 jaar nog geen oplossing.
De voordelen die je op noemt zijn niet allemaal juist.
Je km teller accuraat houden ligt aan de overbrenging die je in de portalen of diff stopt is bij ieder portaal en diff anders dus zul je op moeten lossen zoals met grotere banden op een originele as.
Draai cirkel word niet kleiner zelfs groter als je bolt on portalen gaat gebruiken dit omdat je breder word (ook nog een APK RDW probleem)
En hou er ook rekening mee dat je aandrijf lijn het zwaar krijgt als je de verhouding in je portalen omlaag brengt om met grote banden te kunnen rijden, de kracht word verplaats naar je aan drijf assen.
Plus je zult je assen en trailing arms en dergelijke moeten verzwaren dit om dat de portaal als een hefboom werkt op je assen het midden punt ligt lager dan de bevestegingen.
Verder is een portaal as een erg leuk speeltje met een zware challenge met veel rotsen Maar op snelheid wil je geen portalen maar lichte en lage assen.
Maar ja nuchter gezien we hebben hier geen rotsen, je rijd nooit een zware challenge komt misschien een paar keer per jaar in een modder bak.
Dus blijft de vraag is de investering het waard en kun je je geld niet beter aan andere zaken uit geven zoals een extra setje speel banden goede lier enz. enz.
en geloof me ik kan uit ervaring vertellen dan heb je net zo veel plezier als meet portaal assen.
Tip als je dan toch geld gaat uit geven aan portaal assen doe het dan goed.
D&G Tunning is importeur van Spider track assen en hij bouwt deze assen op maat en wens en kan hier ook portaal assen van leveren bomb proof beste wat er wereld wijd te koop is maar hebben ook een prijs die daar bij hoort.
Dit onderwerp is natuurlijk wereld wijd al vaak besproken en er is na 40 jaar nog geen oplossing.
De voordelen die je op noemt zijn niet allemaal juist.
Je km teller accuraat houden ligt aan de overbrenging die je in de portalen of diff stopt is bij ieder portaal en diff anders dus zul je op moeten lossen zoals met grotere banden op een originele as.
Draai cirkel word niet kleiner zelfs groter als je bolt on portalen gaat gebruiken dit omdat je breder word (ook nog een APK RDW probleem)
En hou er ook rekening mee dat je aandrijf lijn het zwaar krijgt als je de verhouding in je portalen omlaag brengt om met grote banden te kunnen rijden, de kracht word verplaats naar je aan drijf assen.
Plus je zult je assen en trailing arms en dergelijke moeten verzwaren dit om dat de portaal als een hefboom werkt op je assen het midden punt ligt lager dan de bevestegingen.
Verder is een portaal as een erg leuk speeltje met een zware challenge met veel rotsen Maar op snelheid wil je geen portalen maar lichte en lage assen.
Maar ja nuchter gezien we hebben hier geen rotsen, je rijd nooit een zware challenge komt misschien een paar keer per jaar in een modder bak.
Dus blijft de vraag is de investering het waard en kun je je geld niet beter aan andere zaken uit geven zoals een extra setje speel banden goede lier enz. enz.
en geloof me ik kan uit ervaring vertellen dan heb je net zo veel plezier als meet portaal assen.
Tip als je dan toch geld gaat uit geven aan portaal assen doe het dan goed.
D&G Tunning is importeur van Spider track assen en hij bouwt deze assen op maat en wens en kan hier ook portaal assen van leveren bomb proof beste wat er wereld wijd te koop is maar hebben ook een prijs die daar bij hoort.
Re: Portaal assen
Hoi,reken maar zeker op 5000 euro voor een setje volvo portaalassen,daar zitten er vele achter te zoeken,deze assen zijn erg breed en zeker niet lichter als unimog assen en ombouwen naar schijfremmen kost ook geld, garage May hier in de buurt heeft volvo assen onder zijn wedstrijd jeep zitten en voorzien van schijfremmen,rijdt daar al verschillende jaren mee rond, maar is weer aan een nieuwe bezig zonder portaalassen vanwege het extra gewicht, ben zelf een aandrijfsysteem aan het ontwerpen op basis van een daf ya 126 met verstelbare bodemvrijheid waarmee ik de auto recht kan zetten als ik schuin langs een helling rijd zodat hij niet kan omvallen, ben van plan om alles met bestaande terreinauto onderdelen te maken zodat je altijd goedkoop aan reservedelen kun komen.
Re: Portaal assen
Hallo,
Als je nog een set Volvo portaal assen zoekt voor 4350,- die al aangepast en helemaal klaar zijn voor een Land Rover en met grote michelin banden dan moet je even bij Henk ter Horst kijken: (nee, ik heb geen aandelen, maar ken de LaRo 100" waar ze onder vandaan komen)
[lrth.nl]
Gr, Erik
Als je nog een set Volvo portaal assen zoekt voor 4350,- die al aangepast en helemaal klaar zijn voor een Land Rover en met grote michelin banden dan moet je even bij Henk ter Horst kijken: (nee, ik heb geen aandelen, maar ken de LaRo 100" waar ze onder vandaan komen)
[lrth.nl]
Gr, Erik
Re: Portaal assen
laro Schreef:
-------------------------------------------------------
> Hoi,reken maar zeker op 5000 euro voor een setje
> volvo portaalassen,daar zitten er vele achter te
> zoeken,deze assen zijn erg breed en zeker niet
> lichter als unimog assen en ombouwen naar
> schijfremmen kost ook geld, garage May hier in de
> buurt heeft volvo assen onder zijn wedstrijd jeep
> zitten en voorzien van schijfremmen,rijdt daar al
> verschillende jaren mee rond, maar is weer aan een
> nieuwe bezig zonder portaalassen vanwege het extra
> gewicht, ben zelf een aandrijfsysteem aan het
> ontwerpen op basis van een daf ya 126 met
> verstelbare bodemvrijheid waarmee ik de auto recht
> kan zetten als ik schuin langs een helling rijd
> zodat hij niet kan omvallen, ben van plan om alles
> met bestaande terreinauto onderdelen te maken
> zodat je altijd goedkoop aan reservedelen kun
> komen.
Laro,
Als ik snel kijk wat er te koop is dan overdrijf je het een beetje mbt de Volvo-assen.
Zie mijn eerdere linkje mbt een set assen+wielen (van een mij verder onbekende kwaliteit en zeker geen relaties of ander belang).
Voor de € 5.000 die je noemt koop je met wat geluk een hele Volvo C303.
En qua breedte: even Googlen en ik vond spoorbreedte 61 inch dus 1550 mm, dus zeker niet erg breed in vergelijk met de normale Defender-assen.
Het blijft een ingrijpende operatie, en d'r komt altijd gedoe en onkosten bij, en hoe dan ook zijn portaal-assen zwaar in vergelijk met de normale assen.
Als je veel bodemvrijheid wilt heb je de keuze uit de triviale oplossing: Grotere wielen + verhogen of de ingrijpende oplossing: Portaalassen.
Bij beide tast je het weggedrag aan omdat het zwaartepunt omhoog gaat etc. Het is de vraag waarmee je het hoogste zwaartepunt krijgt: Bij portaal assen gaan de assen omhoog - vooral in gewicht - bij grotere wielen + verhoging komen de assen nl even hoog (als alles goed is), en dus blijft de carrosserie lager bij portaalassen. Verder bescherm je je aandrijflijn bij de keuze voor portaal-assen, tenminste als je het goed doet: er zit dan een extra reductie in het portaal-deel: cardan-assen en steekassen draaien sneller en met minder koppel (dit vraagt dus wel een aangepaste "high-speed" tussenbak).
't Is dus de vraag of je dat allemaal wilt. Sommigen willen het gewoon omdat het kan, vergelijkbaar met de motivatie van een bergbeklimmer: die klimt naar een top .... omdat het kan (en soms omdat het niet kan).
O ja, je kan natuurlijk ook gewoon een hele werkende Volvo kopen als je zo nu en dan met portaal-assen wilt rijden. Ze zijn er bovendien ook direct "af-fabriek" in 6x6 (voor wie iets buitengewoons wil).
Marc (zonder K)
PS Hier de "specs" van een C303
Wheelbase- 91"
Width- 75"
Length- 171"
Height- 7.2 ft.
Rollover or Underbody angle- 125 degrees
A/D angles, front and rear- 45 degrees
Turning circle- 37'
Track- 61"
Tires/wheels- 34-35" on 16x7.5"
Axles- 6:1 overall (or 7.14:1 on 6x6 and 304) Portal reduction, Diff. locks.
Weight, Unladen- approx. 5000 lbs.
Max. load- 2500 lbs.
Max trailer- 5500 lbs.
-------------------------------------------------------
> Hoi,reken maar zeker op 5000 euro voor een setje
> volvo portaalassen,daar zitten er vele achter te
> zoeken,deze assen zijn erg breed en zeker niet
> lichter als unimog assen en ombouwen naar
> schijfremmen kost ook geld, garage May hier in de
> buurt heeft volvo assen onder zijn wedstrijd jeep
> zitten en voorzien van schijfremmen,rijdt daar al
> verschillende jaren mee rond, maar is weer aan een
> nieuwe bezig zonder portaalassen vanwege het extra
> gewicht, ben zelf een aandrijfsysteem aan het
> ontwerpen op basis van een daf ya 126 met
> verstelbare bodemvrijheid waarmee ik de auto recht
> kan zetten als ik schuin langs een helling rijd
> zodat hij niet kan omvallen, ben van plan om alles
> met bestaande terreinauto onderdelen te maken
> zodat je altijd goedkoop aan reservedelen kun
> komen.
Laro,
Als ik snel kijk wat er te koop is dan overdrijf je het een beetje mbt de Volvo-assen.
Zie mijn eerdere linkje mbt een set assen+wielen (van een mij verder onbekende kwaliteit en zeker geen relaties of ander belang).
Voor de € 5.000 die je noemt koop je met wat geluk een hele Volvo C303.
En qua breedte: even Googlen en ik vond spoorbreedte 61 inch dus 1550 mm, dus zeker niet erg breed in vergelijk met de normale Defender-assen.
Het blijft een ingrijpende operatie, en d'r komt altijd gedoe en onkosten bij, en hoe dan ook zijn portaal-assen zwaar in vergelijk met de normale assen.
Als je veel bodemvrijheid wilt heb je de keuze uit de triviale oplossing: Grotere wielen + verhogen of de ingrijpende oplossing: Portaalassen.
Bij beide tast je het weggedrag aan omdat het zwaartepunt omhoog gaat etc. Het is de vraag waarmee je het hoogste zwaartepunt krijgt: Bij portaal assen gaan de assen omhoog - vooral in gewicht - bij grotere wielen + verhoging komen de assen nl even hoog (als alles goed is), en dus blijft de carrosserie lager bij portaalassen. Verder bescherm je je aandrijflijn bij de keuze voor portaal-assen, tenminste als je het goed doet: er zit dan een extra reductie in het portaal-deel: cardan-assen en steekassen draaien sneller en met minder koppel (dit vraagt dus wel een aangepaste "high-speed" tussenbak).
't Is dus de vraag of je dat allemaal wilt. Sommigen willen het gewoon omdat het kan, vergelijkbaar met de motivatie van een bergbeklimmer: die klimt naar een top .... omdat het kan (en soms omdat het niet kan).
O ja, je kan natuurlijk ook gewoon een hele werkende Volvo kopen als je zo nu en dan met portaal-assen wilt rijden. Ze zijn er bovendien ook direct "af-fabriek" in 6x6 (voor wie iets buitengewoons wil).
Marc (zonder K)
PS Hier de "specs" van een C303
Wheelbase- 91"
Width- 75"
Length- 171"
Height- 7.2 ft.
Rollover or Underbody angle- 125 degrees
A/D angles, front and rear- 45 degrees
Turning circle- 37'
Track- 61"
Tires/wheels- 34-35" on 16x7.5"
Axles- 6:1 overall (or 7.14:1 on 6x6 and 304) Portal reduction, Diff. locks.
Weight, Unladen- approx. 5000 lbs.
Max. load- 2500 lbs.
Max trailer- 5500 lbs.
Re: Portaal assen
laro Schreef:
-------------------------------------------------------
> Hoi,reken maar zeker op 5000 euro voor een setje
> volvo portaalassen,daar zitten er vele achter te
> zoeken,deze assen zijn erg breed en zeker niet
> lichter als unimog assen en ombouwen naar
> schijfremmen kost ook geld, garage May hier in de
> buurt heeft volvo assen onder zijn wedstrijd jeep
> zitten en voorzien van schijfremmen,rijdt daar al
> verschillende jaren mee rond, maar is weer aan een
> nieuwe bezig zonder portaalassen vanwege het extra
> gewicht, ben zelf een aandrijfsysteem aan het
> ontwerpen op basis van een daf ya 126 met
> verstelbare bodemvrijheid waarmee ik de auto recht
> kan zetten als ik schuin langs een helling rijd
> zodat hij niet kan omvallen, ben van plan om alles
> met bestaande terreinauto onderdelen te maken
> zodat je altijd goedkoop aan reservedelen kun
> komen.
Inderdaad May rijdt met zijn wedstrijd auto met Volvo assen maar staat ook bijna iedere grote wedstrijd met afgebroken assen in het terrein
-------------------------------------------------------
> Hoi,reken maar zeker op 5000 euro voor een setje
> volvo portaalassen,daar zitten er vele achter te
> zoeken,deze assen zijn erg breed en zeker niet
> lichter als unimog assen en ombouwen naar
> schijfremmen kost ook geld, garage May hier in de
> buurt heeft volvo assen onder zijn wedstrijd jeep
> zitten en voorzien van schijfremmen,rijdt daar al
> verschillende jaren mee rond, maar is weer aan een
> nieuwe bezig zonder portaalassen vanwege het extra
> gewicht, ben zelf een aandrijfsysteem aan het
> ontwerpen op basis van een daf ya 126 met
> verstelbare bodemvrijheid waarmee ik de auto recht
> kan zetten als ik schuin langs een helling rijd
> zodat hij niet kan omvallen, ben van plan om alles
> met bestaande terreinauto onderdelen te maken
> zodat je altijd goedkoop aan reservedelen kun
> komen.
Inderdaad May rijdt met zijn wedstrijd auto met Volvo assen maar staat ook bijna iedere grote wedstrijd met afgebroken assen in het terrein
Re: Portaal assen
Arjan. Schreef:
-------------------------------------------------------
> laro Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Hoi,reken maar zeker op 5000 euro voor een setje
> > volvo portaalassen,daar zitten er vele achter te
> > zoeken,deze assen zijn erg breed en zeker niet
> > lichter als unimog assen en ombouwen naar
> > schijfremmen kost ook geld, garage May hier in de
> > buurt heeft volvo assen onder zijn wedstrijd jeep
> > zitten en voorzien van schijfremmen,rijdt daar al
> > verschillende jaren mee rond, maar is weer aan een
> > nieuwe bezig zonder portaalassen vanwege het extra
> > gewicht, ben zelf een aandrijfsysteem aan het
> > ontwerpen op basis van een daf ya 126 met
> > verstelbare bodemvrijheid waarmee ik de auto recht
> > kan zetten als ik schuin langs een helling rijd
> > zodat hij niet kan omvallen, ben van plan om alles
> > met bestaande terreinauto onderdelen te maken
> > zodat je altijd goedkoop aan reservedelen kun
> > komen.
>
> Inderdaad May rijdt met zijn wedstrijd auto met
> Volvo assen maar staat ook bijna iedere grote
> wedstrijd met afgebroken assen in het terrein
Waarmee bewezen is dat alles stuk kan en zeker een J€€P.
Misschien heeft May meer plezier aan sleutelen, steeds weer iets breken ....
(of is het gewoon misbruik, want alles gaat stuk als je over de grens gaat).
Marc
-------------------------------------------------------
> laro Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Hoi,reken maar zeker op 5000 euro voor een setje
> > volvo portaalassen,daar zitten er vele achter te
> > zoeken,deze assen zijn erg breed en zeker niet
> > lichter als unimog assen en ombouwen naar
> > schijfremmen kost ook geld, garage May hier in de
> > buurt heeft volvo assen onder zijn wedstrijd jeep
> > zitten en voorzien van schijfremmen,rijdt daar al
> > verschillende jaren mee rond, maar is weer aan een
> > nieuwe bezig zonder portaalassen vanwege het extra
> > gewicht, ben zelf een aandrijfsysteem aan het
> > ontwerpen op basis van een daf ya 126 met
> > verstelbare bodemvrijheid waarmee ik de auto recht
> > kan zetten als ik schuin langs een helling rijd
> > zodat hij niet kan omvallen, ben van plan om alles
> > met bestaande terreinauto onderdelen te maken
> > zodat je altijd goedkoop aan reservedelen kun
> > komen.
>
> Inderdaad May rijdt met zijn wedstrijd auto met
> Volvo assen maar staat ook bijna iedere grote
> wedstrijd met afgebroken assen in het terrein
Waarmee bewezen is dat alles stuk kan en zeker een J€€P.
Misschien heeft May meer plezier aan sleutelen, steeds weer iets breken ....
(of is het gewoon misbruik, want alles gaat stuk als je over de grens gaat).
Marc
Re: Portaal assen
Marc-my-Words Schreef:
-------------------------------------------------------
> Arjan. Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > laro Schreef:
> >
> --------------------------------------------------
>
> > -----
> > > Hoi,reken maar zeker op 5000 euro voor een
> setje
> > > volvo portaalassen,daar zitten er vele achter
> te
> > > zoeken,deze assen zijn erg breed en zeker
> niet
> > > lichter als unimog assen en ombouwen naar
> > > schijfremmen kost ook geld, garage May hier in
> de
> > > buurt heeft volvo assen onder zijn wedstrijd
> jeep
> > > zitten en voorzien van schijfremmen,rijdt daar
> al
> > > verschillende jaren mee rond, maar is weer aan
> een
> > > nieuwe bezig zonder portaalassen vanwege het
> extra
> > > gewicht, ben zelf een aandrijfsysteem aan het
> > > ontwerpen op basis van een daf ya 126 met
> > > verstelbare bodemvrijheid waarmee ik de auto
> recht
> > > kan zetten als ik schuin langs een helling
> rijd
> > > zodat hij niet kan omvallen, ben van plan om
> alles
> > > met bestaande terreinauto onderdelen te maken
> > > zodat je altijd goedkoop aan reservedelen kun
> > > komen.
> >
> > Inderdaad May rijdt met zijn wedstrijd auto met
> > Volvo assen maar staat ook bijna iedere grote
> > wedstrijd met afgebroken assen in het terrein
>
>
> Waarmee bewezen is dat alles stuk kan en zeker een
> J€€P.
> Misschien heeft May meer plezier aan sleutelen,
> steeds weer iets breken ....
> (of is het gewoon misbruik, want alles gaat stuk
> als je over de grens gaat).
>
> Marc
Nee eigenlijk is het simpel.
Portaal assen hebben pas nut bij zeer extreme omstandig heden waar door ze ook zeer extreem worden belast.
En hier voor zijn standaard portaal assen niet gebouwd, er is op dit moment maar 1 man die portaal assen voor echt EXTREEM werk bouwt.
En oja het heeft niets met Jeep te maken Bij May is enkel de looks Jeep.
-------------------------------------------------------
> Arjan. Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > laro Schreef:
> >
> --------------------------------------------------
>
> > -----
> > > Hoi,reken maar zeker op 5000 euro voor een
> setje
> > > volvo portaalassen,daar zitten er vele achter
> te
> > > zoeken,deze assen zijn erg breed en zeker
> niet
> > > lichter als unimog assen en ombouwen naar
> > > schijfremmen kost ook geld, garage May hier in
> de
> > > buurt heeft volvo assen onder zijn wedstrijd
> jeep
> > > zitten en voorzien van schijfremmen,rijdt daar
> al
> > > verschillende jaren mee rond, maar is weer aan
> een
> > > nieuwe bezig zonder portaalassen vanwege het
> extra
> > > gewicht, ben zelf een aandrijfsysteem aan het
> > > ontwerpen op basis van een daf ya 126 met
> > > verstelbare bodemvrijheid waarmee ik de auto
> recht
> > > kan zetten als ik schuin langs een helling
> rijd
> > > zodat hij niet kan omvallen, ben van plan om
> alles
> > > met bestaande terreinauto onderdelen te maken
> > > zodat je altijd goedkoop aan reservedelen kun
> > > komen.
> >
> > Inderdaad May rijdt met zijn wedstrijd auto met
> > Volvo assen maar staat ook bijna iedere grote
> > wedstrijd met afgebroken assen in het terrein
>
>
> Waarmee bewezen is dat alles stuk kan en zeker een
> J€€P.
> Misschien heeft May meer plezier aan sleutelen,
> steeds weer iets breken ....
> (of is het gewoon misbruik, want alles gaat stuk
> als je over de grens gaat).
>
> Marc
Nee eigenlijk is het simpel.
Portaal assen hebben pas nut bij zeer extreme omstandig heden waar door ze ook zeer extreem worden belast.
En hier voor zijn standaard portaal assen niet gebouwd, er is op dit moment maar 1 man die portaal assen voor echt EXTREEM werk bouwt.
En oja het heeft niets met Jeep te maken Bij May is enkel de looks Jeep.
Re: Portaal assen
Hurricane Schreef:
-------------------------------------------------------
> Hallo,
> Als je nog een set Volvo portaal assen zoekt voor
> 4350,- die al aangepast en helemaal klaar zijn
> voor een Land Rover en met grote michelin banden
> dan moet je even bij Henk ter Horst kijken: (nee,
> ik heb geen aandelen, maar ken de LaRo 100" waar
> ze onder vandaan komen)
> [lrth.nl]
> =detail&id=10
>
> Gr, Erik
waren vorige week al verkocht
-------------------------------------------------------
> Hallo,
> Als je nog een set Volvo portaal assen zoekt voor
> 4350,- die al aangepast en helemaal klaar zijn
> voor een Land Rover en met grote michelin banden
> dan moet je even bij Henk ter Horst kijken: (nee,
> ik heb geen aandelen, maar ken de LaRo 100" waar
> ze onder vandaan komen)
> [lrth.nl]
> =detail&id=10
>
> Gr, Erik
waren vorige week al verkocht
Re: Portaal assen
Maar goed we gaan nu eigenlijk mijn vraag voorbij. Bij de portaal die ik wil ontwerpen kun je hem binnen een paar uur weer origineel maken. En je hoeft niets te veranderen aan je laro. Daarnaast komt er CTIS op, iets wat ook erg leuk is! Ook hoef je niet persé gigantische banden te voeren op portaalassen... Ook de krachten die op de as komen worden niet veel groter, maargoed deze discussie word ook al jaren gevoerd bij spacers...
Re: Portaal assen
Als je in mijn verhaal tussen de regels door leest dan leest lees je dat hier te weinig markt voor is en dus een zware kluif word om dit commercieel een succes te maken.
De markt is zeer klein Duitsland hoef je zonder tuv de weg niet op te rijden. Belgie geeft problemen met keuring ivm bij betalen als je aanpassingen hebt enz. enz.
Om het dan te bouwen voor een kleine hobby markt word moeilijk zeker omdat de voor delen ook nadelen met zich mee brengen.
Volgens mij heeft de geschiedenis hier zijn punt al bewezen.
Maar goed ieder zijn hobby.
De markt is zeer klein Duitsland hoef je zonder tuv de weg niet op te rijden. Belgie geeft problemen met keuring ivm bij betalen als je aanpassingen hebt enz. enz.
Om het dan te bouwen voor een kleine hobby markt word moeilijk zeker omdat de voor delen ook nadelen met zich mee brengen.
Volgens mij heeft de geschiedenis hier zijn punt al bewezen.
Maar goed ieder zijn hobby.
Re: Portaal assen
Marc vd K Schreef:
-------------------------------------------------------
> Maar goed we gaan nu eigenlijk mijn vraag voorbij.
> Bij de portaal die ik wil ontwerpen kun je hem
> binnen een paar uur weer origineel maken. En je
> hoeft niets te veranderen aan je laro. Daarnaast
> komt er CTIS op, iets wat ook erg leuk is! Ook
> hoef je niet persé gigantische banden te voeren
> op portaalassen... Ook de krachten die op de as
> komen worden niet veel groter, maargoed deze
> discussie word ook al jaren gevoerd bij spacers...
De kracht op de as word zeker groter,het midden punt van de as ligt ca. 10 hoger als het midden punt van het wiel dit geeft een hefboom effect.
Waar door de as serieuze klappen krijgt met bijvoorbeeld een stoep rand drempel boomstronk en alle andere narigheden die je in het terrein tegen komt.
-------------------------------------------------------
> Maar goed we gaan nu eigenlijk mijn vraag voorbij.
> Bij de portaal die ik wil ontwerpen kun je hem
> binnen een paar uur weer origineel maken. En je
> hoeft niets te veranderen aan je laro. Daarnaast
> komt er CTIS op, iets wat ook erg leuk is! Ook
> hoef je niet persé gigantische banden te voeren
> op portaalassen... Ook de krachten die op de as
> komen worden niet veel groter, maargoed deze
> discussie word ook al jaren gevoerd bij spacers...
De kracht op de as word zeker groter,het midden punt van de as ligt ca. 10 hoger als het midden punt van het wiel dit geeft een hefboom effect.
Waar door de as serieuze klappen krijgt met bijvoorbeeld een stoep rand drempel boomstronk en alle andere narigheden die je in het terrein tegen komt.
Re: Portaal assen
He Bowy,
Maar Maarten moest toch wel zijn as-huizen versterken, tegen door buigen?
Komt er nog een NK Challenge dit jaar? Het blijft verdacht stil bij de organisatie.
gr.Jasper
Maar Maarten moest toch wel zijn as-huizen versterken, tegen door buigen?
Komt er nog een NK Challenge dit jaar? Het blijft verdacht stil bij de organisatie.
gr.Jasper
Re: Portaal assen
Arjan, klopt maar ik wil dit oplossen door geen hubs te gebruiken, net als mercedes doet en de portaalbox zo te maken dat hij ook in de velg past. Daardoor zal de extra beedte effectief zeker niet groter worden dan een paar (6) centimeter. Daarnaast word de kracht pas gegenereerd door de vertanding, de druk op je steekassen word dus ook minder. Daarnaast ligt het met TUV goedkeuring iets anders vergelijkbaar met spacers. (al onderzocht door de ontwikkelaar in duitsland)
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09/02/2014 15:17 door Marc vd K.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09/02/2014 15:17 door Marc vd K.
Re: Portaal assen
Marc vd K Schreef:
-------------------------------------------------------
> Arjan, klopt maar ik wil dit oplossen door andere
> velgen te gebruiken, velgen die breder zijn en
> waar de portaalbox in past. Daardoor zal de extra
> beedte effectief zeker niet groter worden dan een
> paar centimeter. Dus dat is dan opgelost.....
Ik bedoel niet in de breedte maar in de hoogte.
Als je bijde voor wielen tegen een stoep rand zet en probeert om hoog te rijden word het midden van je wiel naar achter gedrukt ten opzichten van het midden punt van je as.
kijk hier even dit zijn op het moment de beste assen
[www.facebook.com]
-------------------------------------------------------
> Arjan, klopt maar ik wil dit oplossen door andere
> velgen te gebruiken, velgen die breder zijn en
> waar de portaalbox in past. Daardoor zal de extra
> beedte effectief zeker niet groter worden dan een
> paar centimeter. Dus dat is dan opgelost.....
Ik bedoel niet in de breedte maar in de hoogte.
Als je bijde voor wielen tegen een stoep rand zet en probeert om hoog te rijden word het midden van je wiel naar achter gedrukt ten opzichten van het midden punt van je as.
kijk hier even dit zijn op het moment de beste assen
[www.facebook.com]
Re: Portaal assen
Arjan. Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik bedoel niet in de breedte maar in de hoogte.
> Als je bijde voor wielen tegen een stoep rand zet
> en probeert om hoog te rijden word het midden van
> je wiel naar achter gedrukt ten opzichten van het
> midden punt van je as.
>
> kijk hier even dit zijn op het moment de beste
> assen
> [www.facebook.com]
> 97814392.1073741831.135433936591964&type=1
kijk is hoe ze dat opgelost hebben hier Portale_G_011.JPG --> mod_embed_images_loadimage('2adcbd865fdf67abe0d8a229512f5c42', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.killeraxles.com%2Fassets%2Fimages%2FPortale_G_011.JPG', 'http://www.killeraxles.com/assets/images/Portale_G_011.JPG', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.killeraxles.com%2Fassets%2Fimages%2FPortale_G_011.JPG', '', 17056808, 600, 600, 'Loading image ...', false); In mijn ogen ziet dit er steviger uit....
-------------------------------------------------------
> Ik bedoel niet in de breedte maar in de hoogte.
> Als je bijde voor wielen tegen een stoep rand zet
> en probeert om hoog te rijden word het midden van
> je wiel naar achter gedrukt ten opzichten van het
> midden punt van je as.
>
> kijk hier even dit zijn op het moment de beste
> assen
> [www.facebook.com]
> 97814392.1073741831.135433936591964&type=1
kijk is hoe ze dat opgelost hebben hier Portale_G_011.JPG --> mod_embed_images_loadimage('2adcbd865fdf67abe0d8a229512f5c42', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.killeraxles.com%2Fassets%2Fimages%2FPortale_G_011.JPG', 'http://www.killeraxles.com/assets/images/Portale_G_011.JPG', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.killeraxles.com%2Fassets%2Fimages%2FPortale_G_011.JPG', '', 17056808, 600, 600, 'Loading image ...', false); In mijn ogen ziet dit er steviger uit....
Re: Portaal assen
Op een russische site ben ik eens iemand tegegekomen die zelf portaalassen had gemaakt onder zijn Niva,zal eens zoeken of ik het nog kan vinden.
Re: Portaal assen
Marc vd K Schreef:
-------------------------------------------------------
> Arjan. Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ik bedoel niet in de breedte maar in de hoogte.
> > Als je bijde voor wielen tegen een stoep rand
> zet
> > en probeert om hoog te rijden word het midden
> van
> > je wiel naar achter gedrukt ten opzichten van
> het
> > midden punt van je as.
> >
> > kijk hier even dit zijn op het moment de beste
> > assen
> >
> [www.facebook.com]
> > 97814392.1073741831.135433936591964&type=1
>
> kijk is hoe ze dat opgelost hebben hier
> [www.killeraxles.com]
> _011.JPG In mijn ogen ziet dit er steviger uit....
Dit geeft wel sterkte in de portaal maar, mijn ervaring met portaalassen is dat ze Radius arm rubbers "eten" door de grote hefboomwerking. Niet een probleem bij een challenge voortuig maar voor een daily drive zou ik toch wat zaken aanpassen....
-------------------------------------------------------
> Arjan. Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ik bedoel niet in de breedte maar in de hoogte.
> > Als je bijde voor wielen tegen een stoep rand
> zet
> > en probeert om hoog te rijden word het midden
> van
> > je wiel naar achter gedrukt ten opzichten van
> het
> > midden punt van je as.
> >
> > kijk hier even dit zijn op het moment de beste
> > assen
> >
> [www.facebook.com]
> > 97814392.1073741831.135433936591964&type=1
>
> kijk is hoe ze dat opgelost hebben hier
> [www.killeraxles.com]
> _011.JPG In mijn ogen ziet dit er steviger uit....
Dit geeft wel sterkte in de portaal maar, mijn ervaring met portaalassen is dat ze Radius arm rubbers "eten" door de grote hefboomwerking. Niet een probleem bij een challenge voortuig maar voor een daily drive zou ik toch wat zaken aanpassen....
Re: Portaal assen
Ik ben hier ook mee bezig geweest, met enige kennis (en wellicht hulp) is het prima zelf te doen. Heb zelf tekeningen gemaakt en ook al prijzen opgevraagd voor het laten maken van huizen en tandwielen. Zoals je schrijft zijn er divers oplossingen voor, persoonlijk vind ik de manier van de 'Killer Axles' erg mooi. Allemaal geen 'rocket science', maar ook echt niet goedkoop. Als je het kan doen voor €6000,- denk ik dat je al erg goed bezig bent. Het ligt bij mij momenteel stil omdat ik er voor gekozen heb om m'n 130 volledig opnieuw op te bouwen. Daarnaast moet je je ook afvragen in hoeverre je zelf vrij essentiële onderdelen wil maken waarmee anderen de weg op gaan, we hebben het niet over een rolkooi of aftermarket bumper. Portalen zijn naast de aandrijving, ook verantwoordelijk voor het aan de auto houden van de wielen.
Overigens denk ik niet dat er een erg grote markt voor is. Er zijn heel veel mensen die het wel willen, maar er zijn lang niet zoveel mensen die even een paar duizend euro neerleggen voor een leuke gadget. Want wees eens realistisch, hoe vaak heeft de gemiddelde Land Rover rijder nou echt portalen nodig?
Overigens denk ik niet dat er een erg grote markt voor is. Er zijn heel veel mensen die het wel willen, maar er zijn lang niet zoveel mensen die even een paar duizend euro neerleggen voor een leuke gadget. Want wees eens realistisch, hoe vaak heeft de gemiddelde Land Rover rijder nou echt portalen nodig?
Re: Portaal assen
Nijhuis,
Dat zijn wijze woorden. Net als de woorden van een Franse militair achter het stuur van een 130: "Een lichte auto, niet echt voor in het terrein."
Verder dacht deze militair dat ze in Solihull wat slordiger geweest waren met de Franse order ... ik heb hem verklapt dat ze ook voor de particuliere klant verassingen en uitdagingen "af-fabriek" inbouwen.
Marc
PS Een Defender is een compromis. Ik denk niet dat je nog vrolijk 130 rijdt met 15 a 20 cm verhoging tgv portaal-assen, ik denk dat je op z'n best 90 rijdt (ook al staat er 110 of 130 achterop).
Dat zijn wijze woorden. Net als de woorden van een Franse militair achter het stuur van een 130: "Een lichte auto, niet echt voor in het terrein."
Verder dacht deze militair dat ze in Solihull wat slordiger geweest waren met de Franse order ... ik heb hem verklapt dat ze ook voor de particuliere klant verassingen en uitdagingen "af-fabriek" inbouwen.
Marc
PS Een Defender is een compromis. Ik denk niet dat je nog vrolijk 130 rijdt met 15 a 20 cm verhoging tgv portaal-assen, ik denk dat je op z'n best 90 rijdt (ook al staat er 110 of 130 achterop).
Re: Portaal assen
Persoonlijk rij ik al niet heel 'vrolijk' 130 met de 90. Het gaat er echter niet om wat ik doe, maar wat eventuele klanten doen met het spul wat ze van de fabrikant kopen. Als zo'n zelf gefabriceerde portaal met een gangetje van 100 afbreekt, dan zou ik me als fabrikant daar niet echt 'prettig' bij voelen.
Het is gewoon iets wat bij mij zeker meegespeeld heeft in het besluit om het zelf ontwikkelen maar even links te laten liggen.
Het is gewoon iets wat bij mij zeker meegespeeld heeft in het besluit om het zelf ontwikkelen maar even links te laten liggen.
Re: Portaal assen
wanneer ik deze aan het publiek ga aanbieden heb ik ze eerst laten testen, dat lijkt me logisch. Maar het lijkt me dat de rekensom niet zo heel moeilijk is. Hier in zie ik dan ook helemaal geen problemen. Ik ben van plan ze te gaan maken in samenwerking met familie van mij. Hun maken en testen nieuwe onderdelen voor ondere MAN voor hun prototypes vrachtwagens.
Re: Portaal assen
Ik den k dat het technisch allemaal prima mogelijk is, maar juridisch bijna niet.
Hoe wil je dit gaan afdekken ten opzichte van je juridische aansprakelijkheden als er ergens wat fout gaat?
Zat zou hier de kostprijs van zijn per unit?
Persoonlijk zou ik me eerst daarop concentreren voordat je aan de "boutjes en moertjes" begint.
Zelfs ik als kleine ondernemer heb een bedrijfsverzekering die gaat tot 15.000.000,-,
(inclusief de kosten die daarbij horen)
Met groet,
Hendrik “Blue-Box”
veel foto's van onze nieuwe plek in Frankrijk: www.swane.fr
En natuurlijk de Land Rover foto's
mini5.jpg --> mod_embed_images_loadimage('4b2e6330559d40ec040be74b42ca4a8c', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.swane.nl%2FHendrik%2Ffoto%2Fbluebox%2Fmini5.jpg', 'http://www.swane.nl/Hendrik/foto/bluebox/mini5.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.swane.nl%2FHendrik%2Ffoto%2Fbluebox%2Fmini5.jpg', '', 17061146, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Hoe wil je dit gaan afdekken ten opzichte van je juridische aansprakelijkheden als er ergens wat fout gaat?
Zat zou hier de kostprijs van zijn per unit?
Persoonlijk zou ik me eerst daarop concentreren voordat je aan de "boutjes en moertjes" begint.
Zelfs ik als kleine ondernemer heb een bedrijfsverzekering die gaat tot 15.000.000,-,
(inclusief de kosten die daarbij horen)
Met groet,
Hendrik “Blue-Box”
veel foto's van onze nieuwe plek in Frankrijk: www.swane.fr
En natuurlijk de Land Rover foto's
mini5.jpg --> mod_embed_images_loadimage('4b2e6330559d40ec040be74b42ca4a8c', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.swane.nl%2FHendrik%2Ffoto%2Fbluebox%2Fmini5.jpg', 'http://www.swane.nl/Hendrik/foto/bluebox/mini5.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.swane.nl%2FHendrik%2Ffoto%2Fbluebox%2Fmini5.jpg', '', 17061146, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Portaal assen
Als je er een TUV keuring op krijgt, zal deze verzekering een stuk lager uitpakken. Daarnaast kan ik het zelfde doen als wat de duitser doet, garantie verloopt bij: doorwadingen, verkeerd gebruik, terrein gebruik etc. En dat je je als bedrijf niet aansprakelijk stelt. Maar ik doe het liever helemaal afgedekt.
Ik wil ook gaan berekenen straks als het prototype er is wat de kost prijs per unit gaat worden mocht het "massa" productie worden
Ik wil ook gaan berekenen straks als het prototype er is wat de kost prijs per unit gaat worden mocht het "massa" productie worden
Re: Portaal assen
Marc vd K Schreef:
-------------------------------------------------------
> Daarnaast
> kan ik het zelfde doen als wat de duitser doet,
> garantie verloopt bij: doorwadingen, verkeerd
> gebruik, terrein gebruik etc. En dat je je als
> bedrijf niet aansprakelijk stelt.
En jij verwacht dat dan nog iemand die assen gaat kopen, laat staan gebruiken.
-------------------------------------------------------
> Daarnaast
> kan ik het zelfde doen als wat de duitser doet,
> garantie verloopt bij: doorwadingen, verkeerd
> gebruik, terrein gebruik etc. En dat je je als
> bedrijf niet aansprakelijk stelt.
En jij verwacht dat dan nog iemand die assen gaat kopen, laat staan gebruiken.
Re: Portaal assen
Frans Bonnes Schreef:
-------------------------------------------------------
> Marc vd K Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Daarnaast
> > kan ik het zelfde doen als wat de duitser doet,
> > garantie verloopt bij: doorwadingen, verkeerd
> > gebruik, terrein gebruik etc. En dat je je als
> > bedrijf niet aansprakelijk stelt.
>
> En jij verwacht dat dan nog iemand die assen gaat
> kopen, laat staan gebruiken.
Frank, hij verkoopt ze ook voor 12.000,- met die voorwaarden.......... Maar nogmaals, ik wil een goed, veilig, simpel en een relatief goedkoop product aanbieden.
Het valt me overigens wel tegen dat nog niemand op het CTIS (central tire inflation Systeem) gereageerd heeft. Wat ik er ook in wil verwerken. Iets wat in mijn ogen op iedere laro welkom zou zijn?
-------------------------------------------------------
> Marc vd K Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Daarnaast
> > kan ik het zelfde doen als wat de duitser doet,
> > garantie verloopt bij: doorwadingen, verkeerd
> > gebruik, terrein gebruik etc. En dat je je als
> > bedrijf niet aansprakelijk stelt.
>
> En jij verwacht dat dan nog iemand die assen gaat
> kopen, laat staan gebruiken.
Frank, hij verkoopt ze ook voor 12.000,- met die voorwaarden.......... Maar nogmaals, ik wil een goed, veilig, simpel en een relatief goedkoop product aanbieden.
Het valt me overigens wel tegen dat nog niemand op het CTIS (central tire inflation Systeem) gereageerd heeft. Wat ik er ook in wil verwerken. Iets wat in mijn ogen op iedere laro welkom zou zijn?
Re: Portaal assen
Marc vd K Schreef:
-------------------------------------------------------
> ........
> En dat je je als bedrijf niet aansprakelijk stelt.
> ........
>
Tja, zo'n inkopper laat je niet hangen:
Het zijn de juristen van de "tegenpartij" die jouw bedrijf aansprakelijk stellen als er iets mis gaat.
('t Is overigens een heel veel voorkomende maar dus evenzo foutieve "formule".)
Je kan proberen de aansprakelijkheid zoveel mogelijk te ontlopen door een juiste en juridisch waterdichte tekst, maar wettelijke aansprakelijkheden kan je lang niet altijd afwentelen op de gebruiker en/of op onjuist gebruik ... dwz. als iemand zin heeft (of meer nog de jurist zin heeft) dan kan het een lastig verhaal worden waar uiteindelijk de rechter voor jou gaat bepalen of de voorwaarden redelijk en acceptabel zijn en dus wie er gaat betalen.
Marc (zonder K)
-------------------------------------------------------
> ........
> En dat je je als bedrijf niet aansprakelijk stelt.
> ........
>
Tja, zo'n inkopper laat je niet hangen:
Het zijn de juristen van de "tegenpartij" die jouw bedrijf aansprakelijk stellen als er iets mis gaat.
('t Is overigens een heel veel voorkomende maar dus evenzo foutieve "formule".)
Je kan proberen de aansprakelijkheid zoveel mogelijk te ontlopen door een juiste en juridisch waterdichte tekst, maar wettelijke aansprakelijkheden kan je lang niet altijd afwentelen op de gebruiker en/of op onjuist gebruik ... dwz. als iemand zin heeft (of meer nog de jurist zin heeft) dan kan het een lastig verhaal worden waar uiteindelijk de rechter voor jou gaat bepalen of de voorwaarden redelijk en acceptabel zijn en dus wie er gaat betalen.
Marc (zonder K)
Re: Portaal assen
Ik denk omdat CTIS slechts een detail is, althans, voor de mensen die zich er in verdiept hebben. Ik ben veel meer geïnteresseerd wat voor een materiaal je gaat gebruiken voor de huizen en tandwielen, welke vertanding ga je gebruiken en hoe regel je koeling en smering?
Re: Portaal assen
Hoi,wordt toch iets moeilijker om in te bouwen,in de landbouw zit het systeem gewoon buiten opgebouwd wat erg kwetsbaar is met terreinrijden, trouwens ga je patent aanvragen op portaalassen of kan ik ze straks gewoon zelf na (laten) maken ?
Re: Portaal assen
Ik heb de tekeningen al klaar liggen, afgekeken van bestaande systemen en verbeterd. En waarmee er niets uitsteekt aan de buiten kant en dus niet kwetsbaar.
Behuizing wil ik maken van een sterke aluminium legering en mogelijk gewoon van staal.
Tandwielen wil ik 1,16-1 maken met de optie op 1,6-1 en deze wil ik van een bestaand product nemen zodat de kosten laag blijven, 80W90 smering en koeling door geleiding metaal en rijwind. Het schijnt amper warm te worden.
Ik ben zelfs aan het nadenken over een HD tandwiel multi riem. Voordeel is dat de kosten hiermee laag blijven, geen smering nodig, geen warmte ontwikkeling, minder geluid en de behuizing klein. Nadeel is dat het kwetsbaarder is dan een tandwiel en vervangen moet worden om de 150.000km??
Behuizing wil ik maken van een sterke aluminium legering en mogelijk gewoon van staal.
Tandwielen wil ik 1,16-1 maken met de optie op 1,6-1 en deze wil ik van een bestaand product nemen zodat de kosten laag blijven, 80W90 smering en koeling door geleiding metaal en rijwind. Het schijnt amper warm te worden.
Ik ben zelfs aan het nadenken over een HD tandwiel multi riem. Voordeel is dat de kosten hiermee laag blijven, geen smering nodig, geen warmte ontwikkeling, minder geluid en de behuizing klein. Nadeel is dat het kwetsbaarder is dan een tandwiel en vervangen moet worden om de 150.000km??
Re: Portaal assen
Juist, Persoonlijk vindt ik het naïef om te denken dat je met enkele "verkoop voorwaarden" je ontrokken bent aan de juridische gevolgen.
Ik zit niet te denken aan een claim op het gebied van techniek die kapot gaat maar meer aan "doodslag" als iemand platgereden wordt in het verkeer.
Indien een dergelijke auto bij een ongeluk betrokken raakt zal iedere verzekeringsmaatschappij altijd de kans grijpen je aansprakelijk te stellen.
En als eenling ben je bijna niet opgewassen tegen dergelijke juridische slagkracht.
Ook een TUV goedkeuring beschermt je hier niet tegen...........
Met groet,
Hendrik “Blue-Box”
veel foto's van onze nieuwe plek in Frankrijk: www.swane.fr
En natuurlijk de Land Rover foto's
mini5.jpg --> mod_embed_images_loadimage('4a092b044c9e0765601637e12c7af7ea', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.swane.nl%2FHendrik%2Ffoto%2Fbluebox%2Fmini5.jpg', 'http://www.swane.nl/Hendrik/foto/bluebox/mini5.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.swane.nl%2FHendrik%2Ffoto%2Fbluebox%2Fmini5.jpg', '', 17061607, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Ik zit niet te denken aan een claim op het gebied van techniek die kapot gaat maar meer aan "doodslag" als iemand platgereden wordt in het verkeer.
Indien een dergelijke auto bij een ongeluk betrokken raakt zal iedere verzekeringsmaatschappij altijd de kans grijpen je aansprakelijk te stellen.
En als eenling ben je bijna niet opgewassen tegen dergelijke juridische slagkracht.
Ook een TUV goedkeuring beschermt je hier niet tegen...........
Met groet,
Hendrik “Blue-Box”
veel foto's van onze nieuwe plek in Frankrijk: www.swane.fr
En natuurlijk de Land Rover foto's
mini5.jpg --> mod_embed_images_loadimage('4a092b044c9e0765601637e12c7af7ea', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.swane.nl%2FHendrik%2Ffoto%2Fbluebox%2Fmini5.jpg', 'http://www.swane.nl/Hendrik/foto/bluebox/mini5.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.swane.nl%2FHendrik%2Ffoto%2Fbluebox%2Fmini5.jpg', '', 17061607, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Portaal assen
tsja dan kun je op het gebied van auto's beter niets ontwikkelen, denk hier bij aan verhogings veren, spacers etc. Daarnaast als je auto's restaureert zou je dan ook altijd nat zijn. Ik denk echt dat je dan te veel beren op de weg ziet Hendrik, wanneer je het product test en TUV laat keuren heb je er als producent alles aan gedaan om je product veiliger te maken.
En met een waarschuwing kom je ook ver genoeg. Ik heb nog nooit gehoord dat een bullbar maker aansprakelijk gehouden word voor het dood rijden van een persoon, wel de bestuurder die hem geplaatst heeft.
Maargoed punt gemaakt. Verder op de technische kant
En met een waarschuwing kom je ook ver genoeg. Ik heb nog nooit gehoord dat een bullbar maker aansprakelijk gehouden word voor het dood rijden van een persoon, wel de bestuurder die hem geplaatst heeft.
Maargoed punt gemaakt. Verder op de technische kant
Re: Portaal assen
Ik vindt het een leuk idee, maar zoals eerder beschreven in de afgelopen 40 jaar zijn velen je voor gegaan, en hoe veel keus is er en wie waren succesvol , zelfs Landrover is niet vergekomen daar is denk ik al het antwoord of er interesse is.
Persoonlijk als ik portaal assen nodig zou hebben dan koop ik een voertuig waar deze al onder zit, Ik zal nooit een merc gaan rijden, maar een unimog 406 of U serie is wel welkom. EVT een Haflinger ( neet niet het paardje ) maar styer-puch.
Ik zal niet snel een setje portaal assen onder een landrover zetten, voor mij meer nadeel dan voor deel, Camel trophy is tenslotte ook op vele ontogankelijke plaatsen geweest met standaard assen, ook het leger heeft veelal standaard assen of onafankelijk geveerde systemen met 1- 15 meter slag op de grotere machienes.
Ook zijn er steeds meer evenementen en clubs die dergelijke modificaties verbieden in hun evenementen en terecht ook , veel clubs hebben een verbod op portaal assen 35+ inch banden en banden met een profiel grover dan een standaard MUD band, zo blijft Kennis en voertuig beheersing belangerijker dan wie de diepste zakken heeft en dus de beste een grotste speeltjes kan veroorloven. ( een van de redenen dat ik de dakaar niet meer volg )
En als de garantie van jouw product ook nog eens vervalt bij de erste plas water dan lijkt het me helemaal niet verstandig dat je er aan denkt om ze te ontwikkelen.
Neemt niet weg dat ik het een leuk idee blijf vinden, er zal mogelijk ook wel een markt zijn, maar je zult dan achter je product moeten staan en idd kunnen leveren tegen en prijs die echt betaalbaar is, voor 2000-5000 euro heb je een unimog of andere voertuig met portaal as.
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
Persoonlijk als ik portaal assen nodig zou hebben dan koop ik een voertuig waar deze al onder zit, Ik zal nooit een merc gaan rijden, maar een unimog 406 of U serie is wel welkom. EVT een Haflinger ( neet niet het paardje ) maar styer-puch.
Ik zal niet snel een setje portaal assen onder een landrover zetten, voor mij meer nadeel dan voor deel, Camel trophy is tenslotte ook op vele ontogankelijke plaatsen geweest met standaard assen, ook het leger heeft veelal standaard assen of onafankelijk geveerde systemen met 1- 15 meter slag op de grotere machienes.
Ook zijn er steeds meer evenementen en clubs die dergelijke modificaties verbieden in hun evenementen en terecht ook , veel clubs hebben een verbod op portaal assen 35+ inch banden en banden met een profiel grover dan een standaard MUD band, zo blijft Kennis en voertuig beheersing belangerijker dan wie de diepste zakken heeft en dus de beste een grotste speeltjes kan veroorloven. ( een van de redenen dat ik de dakaar niet meer volg )
En als de garantie van jouw product ook nog eens vervalt bij de erste plas water dan lijkt het me helemaal niet verstandig dat je er aan denkt om ze te ontwikkelen.
Neemt niet weg dat ik het een leuk idee blijf vinden, er zal mogelijk ook wel een markt zijn, maar je zult dan achter je product moeten staan en idd kunnen leveren tegen en prijs die echt betaalbaar is, voor 2000-5000 euro heb je een unimog of andere voertuig met portaal as.
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
Re: Portaal assen
Ik zie geen beren, ik kijk naar de ontwikkelingen die er zijn............
Indien je tegenwoordig ernstige nalatigheid in het verkeer aangerekend kan worden (bv rijden met alcohol of zonder rijbewijs)
En daar zou ook het rijden met een met een auto zonder homologatie goedkeuring onder kunnen vallen,
kan je doodslag, of een poging daartoe aangerekend worden.
Bij renovatie kan je ervoor kiezen om met vervangingsonderdelen te werken volgens specificaties van het origineel (bv chassiswissel)
Precies, je geeft juist het goede voorbeeld.
Niet goedgekeurde Bullbars zijn in Europa verboden, met vrijstelling tot de plaatsingsdatum van ingang van de wet, en vanaf 2009 MOGEN ze niet meer verkocht worden.
Indien aantoonbaar is dat de aanschaf na een bepaalde datum in Europa heeft plaatsgevonden is de verkoper aansprakelijk.
Hoeveel risico wil je nemen?????
als het fout gaat je huis moeten verkopen en nooit meer op vakantie?????
Als ik jouw was zou ik gewoon binnen de wet blijven werken, daar zijn mogelijkheden genoeg.
Hieronder gewoon wat info van de wetgever......................
LET OP DIT ZIJN DUS VERKOOPVERBODEN.
DE VERKOPER IS DUS AANSPRAKELIJK.
DIT IS DE WET, DAAR KAN GEEN ANDERE VOORWAARDE AAN TORNEN
Regeling voertuigen hoofdstuk 4: verkoopverboden
Artikel 4.2
1. Het is verboden een nieuw onderdeel dat, of een nieuwe technische eenheid die bedoeld is om deel uit te maken van een voertuig van één van de voertuigcategorieën, bedoeld in artikel 4.1, te verkopen of in het verkeer te brengen indien het onderdeel of de technische eenheid:
a. niet voldoet aan de voorschriften van de relevante bijzondere richtlijnen of EG-verordeningen opgenomen in bijlage IV of XI van richtlijn 2007/46/EG, bijlage II, deel 2, van richtlijn 2002/24/EG, bijlage II, en hoofdstuk B, van richtlijn 2003/37/EG, of de relevante VN/ECE-reglementen, of
b. niet is voorzien van het krachtens de relevante bijzondere EG-richtlijn, EG-verordening of krachtens het relevante VN/ECE-reglement vereiste typegoedkeuringsmerk.
Artikel 4.3
Het is slechts toegestaan de onderdelen of uitrustingstukken die zijn opgenomen in bijlage XIII van richtlijn 2007/46/EG te verkopen, te koop aan te bieden of in het verkeer te brengen indien hiervoor toestemming is verleend overeenkomstig artikel 31 van die richtlijn, tenzij de in het derde lid van dat artikel vermelde uitzonderingen van toepassing zijn.
Artikel 31
Verkoop en in het verkeer brengen van onderdelen of uitrustingsstukken die een aanzienlijk risico kunnen vormen voor de correcte werking van essentie?le systemen
1. De lidstaten staan de verkoop, het te koop aanbieden of het in het verkeer brengen van onderdelen of uitrustingsstukken die een aanzien lijk risico kunnen vormen voor de correcte werking van systemen die essentieel zijn voor de veiligheid van het voertuig of voor zijn milieu prestaties, alleen toe als voor deze onderdelen of uitrustingsstukken een vergunning is verleend door een goedkeuringsinstantie overeenkomstig de leden 5 tot en met 10.
2. Deonderdelenofuitrustingsstukkenwaarvoordeinlid1ge noemde vergunning nodig is, worden opgenomen in de lijst die in bijlage XIII wordt vastgesteld. Een besluit hierover worden voor afgegaan door een evaluatie die uitmondt in een rapport, waarbij wordt gestreefd naar een eerlijk evenwicht tussen de volgende elementen:
a) het bestaan van een ernstig risico voor de veiligheid of de milieu prestaties van voertuigen waarop deze onderdelen of uitrustingsstuk ken zijn gemonteerd, en
b) de gevolgen die het uit hoofde van dit artikel opleggen van een eventuele vergunning voor onderdelen of uitrustingsstukken met zich meebrengt voor de consumenten en de fabrikanten in de secun daire markt voor onderdelen of uitrustingsstukken.
3. Lid1isnietvantoepassingoporigineleonderdelenofuitrustings stukken die onder een typegoedkeuring van een systeem vallen met betrekking tot een voertuig, noch op onderdelen of uitrustingsstukken waarvoor een typegoedkeuring is verleend overeenkomstig de bepalin gen van e?e?n van de in bijlage IV vermelde regelgevingen, tenzij deze goedkeuringen betrekking hebben op andere aspecten dan die welke onder lid 1 vallen. Lid 1 is niet van toepassing op onderdelen of uitrustingsstukken die uitsluitend zijn geproduceerd voor racevoertuigen die niet bedoeld zijn voor gebruik op openbare wegen. Indien in bijlage XIII vermelde onderdelen of uitrustingsstukken een tweeledige toepas sing hebben voor racevoertuigen en voor voertuigen op de weg, mogen deze onderdelen of uitrustingsstukken niet aan het brede publiek worden verkocht of te koop aangeboden voor gebruik in voertuigen op de openbare weg tenzij zij voldoen aan de eisen van dit artikel.
Waar nodig neemt de Commissie bepalingen aan voor het identificeren van de in dit lid bedoelde onderdelen of uitrustingsstukken.
4. De Commissie stelt na raadpleging van de belanghebbenden de procedure en eisen van de in lid 1 bedoelde vergunningsprocedure vast, alsmede de regels voor een latere bijwerking van de lijst vastgesteld in bijlage XIII. De eisen omvatten regels op het gebied van veiligheid, milieubescherming en waar nodig, testnormen. Zij kunnen worden ge baseerd op de in bijlage IV opgesomde regelgevingen of worden opge steld overeenkomstig de desbetreffende stand van de veiligheids-, mi lieu- en testtechnologie of kunnen, indien dit een juiste wijze is om de vereiste veiligheids- of milieudoelstellingen te verwezenlijken, een ver gelijking opleggen van het onderdeel of het uitrustingsstuk met de milieu- of veiligheidsprestaties van het originele voertuig of, naargelang het geval, van een onderdeel daarvan.
5. Voor de toepassing van lid 1 dient de fabrikant van onderdelen of uitrustingsstukken bij de goedkeuringsinstantie een door een aange wezen technische dienst opgesteld testverslag in waarin wordt gecerti ficeerd dat de onderdelen of uitrustingsstukken waarvoor toestemming wordt gevraagd, voldoen aan de in lid 4 bedoelde voorschriften. De fabrikant kan slechts e?e?n aanvraag per type per onderdeel bij slechts e?e?n goedkeuringsinstantie indienen.
In de aanvraag worden gegevens vermeld betreffende de fabrikant van de onderdelen of uitrustingsstukken, de type-, identificatie- en onder deelnummers van de onderdelen of uitrustingsstukken waarvoor een vergunning wordt gevraagd, alsook de naam van de fabrikant van het voertuig, het type voertuig en, in voorkomend geval, de bouwjaren of enige andere informatie aan de hand waarvan het voertuig waarvoor deze onderdelen of uitrustingsstukken zijn bestemd, kan worden gei?den tificeerd.
Wanneer de goedkeuringsinstantie, rekening houdend met het testver slag en ander bewijsmateriaal, ervan overtuigd is dat de desbetreffende onderdelen of uitrustingsstukken voldoen aan de in lid 4 bedoelde voor schriften, geeft zij onverwijld, behoudens gefundeerd uitstel, een certi ficaat aan de fabrikant af. Op grond van dit certificaat mogen de onder delen of uitrustingsstukken in de Gemeenschap worden verkocht, te koop worden aangeboden of op voertuigen worden gemonteerd, onder voorbehoud van de tweede alinea van lid 9.
6. Elkonderdeelofuitrustingsstukwaarvoormettoepassingvandit artikel een vergunning is verleend, wordt naar behoren gemerkt.
De Commissie stelt voorschriften inzake het merken en verpakken, als mede het model en het nummeringssysteem van het in lid 5 genoemde certificaat worden vast.
7. De in leden 2 tot en met 6 bedoelde maatregelen worden vast gesteld overeenkomstig de in artikel 40, lid 2, bedoelde regelgevings procedure met toetsing, daar zij bedoeld zijn tot wijziging van niet- essentie?le onderdelen van deze richtlijn onder meer door aanvulling ervan.
8. Defabrikantsteltdegoedkeuringsinstantiediehetcertificaatheeft afgegeven, onverwijld in kennis van alle wijzigingen die van invloed zijn op de afgiftevoorwaarden. Deze goedkeuringsinstantie besluit of het certificaat opnieuw moet worden bezien of opnieuw moet worden af gegeven, en of nieuwe tests noodzakelijk zijn.
Het is de verantwoordelijkheid van de fabrikant ervoor te zorgen dat de onderdelen en de uitrustingsstukken vervaardigd worden en blijven wor den volgens de voorwaarden waaronder het certificaat is afgegeven.
9. Alvorenseenmachtigingaftegeven,gaatdegoedkeuringsinstan tie na of er bevredigende regelingen en procedures voorhanden zijn om een effectieve controle van de overeenstemming van de productie te waarborgen.
Wanneer de goedkeuringsinstantie oordeelt dat niet langer wordt vol daan aan de voorwaarden voor de afgifte van de vergunning, verzoekt zij de fabrikant de nodige maatregelen te nemen om ervoor te zorgen dat de onderdelen of uitrustingsstukken opnieuw in overeenstemming worden gebracht. Indien nodig trekt zij de vergunning in.
10. Elke onenigheid tussen lidstaten met betrekking tot de in lid 5 bedoelde certificaten wordt ter kennis van de Commissie gebracht. Na overleg met de lidstaten neemt zij passende maatregelen en kan zij zelfs, waar nodig, de intrekking van de vergunning eisen.
11. Ditartikelisnietvantoepassingopeenonderdeelofuitrustings stuk zolang dit niet in de lijst van bijlage XIII is opgenomen. Voor de opname van onderdelen of uitrustingsstukken of groepen daarvan in bijlage XIII wordt een redelijke overgangsperiode vastgesteld om de fabrikant van het onderdeel of uitrustingsstuk in staat te stellen een vergunning aan te vragen en te verkrijgen. Tegelijkertijd kan, waar nodig, een datum worden vastgesteld om onderdelen en uitrustingsstuk ken die zijn ontworpen voor voertuigen waaraan vo?o?r die datum een typegoedkeuring is verleend, van de toepassing van dit artikel uit te sluiten.
12. Zolangergeenbeslissingisgenomenoverhetaldannietop nemen van een onderdeel of uitrustingsstuk in de in lid 1 bedoelde lijst, kunnen de lidstaten nationale bepalingen handhaven in verband met onderdelen of uitrustingsstukken die een aanzienlijk risico kunnen vor men voor de correcte werking van systemen die essentieel zijn voor de veiligheid van het voertuig of zijn milieuprestaties.
Zodra een besluit is genomen, verliezen de nationale bepalingen in verband met de desbetreffende onderdelen of uitrustingsstukken hun geldigheid.
13. Vanaf29oktober2007nemendelidstatengeennieuwebepalin gen over onderdelen en uitrusting die een nadelige invloed kunnen hebben op de correcte werking van systemen die essentieel zijn voor de veiligheid van het voertuig of zijn milieuprestaties, aan.
Met groet,
Hendrik “Blue-Box”
veel foto's van onze nieuwe plek in Frankrijk: www.swane.fr
En natuurlijk de Land Rover foto's
mini5.jpg --> mod_embed_images_loadimage('f76b8f79036fa2f256d53760d50ecc18', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.swane.nl%2FHendrik%2Ffoto%2Fbluebox%2Fmini5.jpg', 'http://www.swane.nl/Hendrik/foto/bluebox/mini5.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.swane.nl%2FHendrik%2Ffoto%2Fbluebox%2Fmini5.jpg', '', 17061959, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10/02/2014 21:18 door Hendrik "Blue-Box".
Indien je tegenwoordig ernstige nalatigheid in het verkeer aangerekend kan worden (bv rijden met alcohol of zonder rijbewijs)
En daar zou ook het rijden met een met een auto zonder homologatie goedkeuring onder kunnen vallen,
kan je doodslag, of een poging daartoe aangerekend worden.
Bij renovatie kan je ervoor kiezen om met vervangingsonderdelen te werken volgens specificaties van het origineel (bv chassiswissel)
Precies, je geeft juist het goede voorbeeld.
Niet goedgekeurde Bullbars zijn in Europa verboden, met vrijstelling tot de plaatsingsdatum van ingang van de wet, en vanaf 2009 MOGEN ze niet meer verkocht worden.
Indien aantoonbaar is dat de aanschaf na een bepaalde datum in Europa heeft plaatsgevonden is de verkoper aansprakelijk.
Hoeveel risico wil je nemen?????
als het fout gaat je huis moeten verkopen en nooit meer op vakantie?????
Als ik jouw was zou ik gewoon binnen de wet blijven werken, daar zijn mogelijkheden genoeg.
Hieronder gewoon wat info van de wetgever......................
LET OP DIT ZIJN DUS VERKOOPVERBODEN.
DE VERKOPER IS DUS AANSPRAKELIJK.
DIT IS DE WET, DAAR KAN GEEN ANDERE VOORWAARDE AAN TORNEN
Regeling voertuigen hoofdstuk 4: verkoopverboden
Artikel 4.2
1. Het is verboden een nieuw onderdeel dat, of een nieuwe technische eenheid die bedoeld is om deel uit te maken van een voertuig van één van de voertuigcategorieën, bedoeld in artikel 4.1, te verkopen of in het verkeer te brengen indien het onderdeel of de technische eenheid:
a. niet voldoet aan de voorschriften van de relevante bijzondere richtlijnen of EG-verordeningen opgenomen in bijlage IV of XI van richtlijn 2007/46/EG, bijlage II, deel 2, van richtlijn 2002/24/EG, bijlage II, en hoofdstuk B, van richtlijn 2003/37/EG, of de relevante VN/ECE-reglementen, of
b. niet is voorzien van het krachtens de relevante bijzondere EG-richtlijn, EG-verordening of krachtens het relevante VN/ECE-reglement vereiste typegoedkeuringsmerk.
Artikel 4.3
Het is slechts toegestaan de onderdelen of uitrustingstukken die zijn opgenomen in bijlage XIII van richtlijn 2007/46/EG te verkopen, te koop aan te bieden of in het verkeer te brengen indien hiervoor toestemming is verleend overeenkomstig artikel 31 van die richtlijn, tenzij de in het derde lid van dat artikel vermelde uitzonderingen van toepassing zijn.
Artikel 31
Verkoop en in het verkeer brengen van onderdelen of uitrustingsstukken die een aanzienlijk risico kunnen vormen voor de correcte werking van essentie?le systemen
1. De lidstaten staan de verkoop, het te koop aanbieden of het in het verkeer brengen van onderdelen of uitrustingsstukken die een aanzien lijk risico kunnen vormen voor de correcte werking van systemen die essentieel zijn voor de veiligheid van het voertuig of voor zijn milieu prestaties, alleen toe als voor deze onderdelen of uitrustingsstukken een vergunning is verleend door een goedkeuringsinstantie overeenkomstig de leden 5 tot en met 10.
2. Deonderdelenofuitrustingsstukkenwaarvoordeinlid1ge noemde vergunning nodig is, worden opgenomen in de lijst die in bijlage XIII wordt vastgesteld. Een besluit hierover worden voor afgegaan door een evaluatie die uitmondt in een rapport, waarbij wordt gestreefd naar een eerlijk evenwicht tussen de volgende elementen:
a) het bestaan van een ernstig risico voor de veiligheid of de milieu prestaties van voertuigen waarop deze onderdelen of uitrustingsstuk ken zijn gemonteerd, en
b) de gevolgen die het uit hoofde van dit artikel opleggen van een eventuele vergunning voor onderdelen of uitrustingsstukken met zich meebrengt voor de consumenten en de fabrikanten in de secun daire markt voor onderdelen of uitrustingsstukken.
3. Lid1isnietvantoepassingoporigineleonderdelenofuitrustings stukken die onder een typegoedkeuring van een systeem vallen met betrekking tot een voertuig, noch op onderdelen of uitrustingsstukken waarvoor een typegoedkeuring is verleend overeenkomstig de bepalin gen van e?e?n van de in bijlage IV vermelde regelgevingen, tenzij deze goedkeuringen betrekking hebben op andere aspecten dan die welke onder lid 1 vallen. Lid 1 is niet van toepassing op onderdelen of uitrustingsstukken die uitsluitend zijn geproduceerd voor racevoertuigen die niet bedoeld zijn voor gebruik op openbare wegen. Indien in bijlage XIII vermelde onderdelen of uitrustingsstukken een tweeledige toepas sing hebben voor racevoertuigen en voor voertuigen op de weg, mogen deze onderdelen of uitrustingsstukken niet aan het brede publiek worden verkocht of te koop aangeboden voor gebruik in voertuigen op de openbare weg tenzij zij voldoen aan de eisen van dit artikel.
Waar nodig neemt de Commissie bepalingen aan voor het identificeren van de in dit lid bedoelde onderdelen of uitrustingsstukken.
4. De Commissie stelt na raadpleging van de belanghebbenden de procedure en eisen van de in lid 1 bedoelde vergunningsprocedure vast, alsmede de regels voor een latere bijwerking van de lijst vastgesteld in bijlage XIII. De eisen omvatten regels op het gebied van veiligheid, milieubescherming en waar nodig, testnormen. Zij kunnen worden ge baseerd op de in bijlage IV opgesomde regelgevingen of worden opge steld overeenkomstig de desbetreffende stand van de veiligheids-, mi lieu- en testtechnologie of kunnen, indien dit een juiste wijze is om de vereiste veiligheids- of milieudoelstellingen te verwezenlijken, een ver gelijking opleggen van het onderdeel of het uitrustingsstuk met de milieu- of veiligheidsprestaties van het originele voertuig of, naargelang het geval, van een onderdeel daarvan.
5. Voor de toepassing van lid 1 dient de fabrikant van onderdelen of uitrustingsstukken bij de goedkeuringsinstantie een door een aange wezen technische dienst opgesteld testverslag in waarin wordt gecerti ficeerd dat de onderdelen of uitrustingsstukken waarvoor toestemming wordt gevraagd, voldoen aan de in lid 4 bedoelde voorschriften. De fabrikant kan slechts e?e?n aanvraag per type per onderdeel bij slechts e?e?n goedkeuringsinstantie indienen.
In de aanvraag worden gegevens vermeld betreffende de fabrikant van de onderdelen of uitrustingsstukken, de type-, identificatie- en onder deelnummers van de onderdelen of uitrustingsstukken waarvoor een vergunning wordt gevraagd, alsook de naam van de fabrikant van het voertuig, het type voertuig en, in voorkomend geval, de bouwjaren of enige andere informatie aan de hand waarvan het voertuig waarvoor deze onderdelen of uitrustingsstukken zijn bestemd, kan worden gei?den tificeerd.
Wanneer de goedkeuringsinstantie, rekening houdend met het testver slag en ander bewijsmateriaal, ervan overtuigd is dat de desbetreffende onderdelen of uitrustingsstukken voldoen aan de in lid 4 bedoelde voor schriften, geeft zij onverwijld, behoudens gefundeerd uitstel, een certi ficaat aan de fabrikant af. Op grond van dit certificaat mogen de onder delen of uitrustingsstukken in de Gemeenschap worden verkocht, te koop worden aangeboden of op voertuigen worden gemonteerd, onder voorbehoud van de tweede alinea van lid 9.
6. Elkonderdeelofuitrustingsstukwaarvoormettoepassingvandit artikel een vergunning is verleend, wordt naar behoren gemerkt.
De Commissie stelt voorschriften inzake het merken en verpakken, als mede het model en het nummeringssysteem van het in lid 5 genoemde certificaat worden vast.
7. De in leden 2 tot en met 6 bedoelde maatregelen worden vast gesteld overeenkomstig de in artikel 40, lid 2, bedoelde regelgevings procedure met toetsing, daar zij bedoeld zijn tot wijziging van niet- essentie?le onderdelen van deze richtlijn onder meer door aanvulling ervan.
8. Defabrikantsteltdegoedkeuringsinstantiediehetcertificaatheeft afgegeven, onverwijld in kennis van alle wijzigingen die van invloed zijn op de afgiftevoorwaarden. Deze goedkeuringsinstantie besluit of het certificaat opnieuw moet worden bezien of opnieuw moet worden af gegeven, en of nieuwe tests noodzakelijk zijn.
Het is de verantwoordelijkheid van de fabrikant ervoor te zorgen dat de onderdelen en de uitrustingsstukken vervaardigd worden en blijven wor den volgens de voorwaarden waaronder het certificaat is afgegeven.
9. Alvorenseenmachtigingaftegeven,gaatdegoedkeuringsinstan tie na of er bevredigende regelingen en procedures voorhanden zijn om een effectieve controle van de overeenstemming van de productie te waarborgen.
Wanneer de goedkeuringsinstantie oordeelt dat niet langer wordt vol daan aan de voorwaarden voor de afgifte van de vergunning, verzoekt zij de fabrikant de nodige maatregelen te nemen om ervoor te zorgen dat de onderdelen of uitrustingsstukken opnieuw in overeenstemming worden gebracht. Indien nodig trekt zij de vergunning in.
10. Elke onenigheid tussen lidstaten met betrekking tot de in lid 5 bedoelde certificaten wordt ter kennis van de Commissie gebracht. Na overleg met de lidstaten neemt zij passende maatregelen en kan zij zelfs, waar nodig, de intrekking van de vergunning eisen.
11. Ditartikelisnietvantoepassingopeenonderdeelofuitrustings stuk zolang dit niet in de lijst van bijlage XIII is opgenomen. Voor de opname van onderdelen of uitrustingsstukken of groepen daarvan in bijlage XIII wordt een redelijke overgangsperiode vastgesteld om de fabrikant van het onderdeel of uitrustingsstuk in staat te stellen een vergunning aan te vragen en te verkrijgen. Tegelijkertijd kan, waar nodig, een datum worden vastgesteld om onderdelen en uitrustingsstuk ken die zijn ontworpen voor voertuigen waaraan vo?o?r die datum een typegoedkeuring is verleend, van de toepassing van dit artikel uit te sluiten.
12. Zolangergeenbeslissingisgenomenoverhetaldannietop nemen van een onderdeel of uitrustingsstuk in de in lid 1 bedoelde lijst, kunnen de lidstaten nationale bepalingen handhaven in verband met onderdelen of uitrustingsstukken die een aanzienlijk risico kunnen vor men voor de correcte werking van systemen die essentieel zijn voor de veiligheid van het voertuig of zijn milieuprestaties.
Zodra een besluit is genomen, verliezen de nationale bepalingen in verband met de desbetreffende onderdelen of uitrustingsstukken hun geldigheid.
13. Vanaf29oktober2007nemendelidstatengeennieuwebepalin gen over onderdelen en uitrusting die een nadelige invloed kunnen hebben op de correcte werking van systemen die essentieel zijn voor de veiligheid van het voertuig of zijn milieuprestaties, aan.
Met groet,
Hendrik “Blue-Box”
veel foto's van onze nieuwe plek in Frankrijk: www.swane.fr
En natuurlijk de Land Rover foto's
mini5.jpg --> mod_embed_images_loadimage('f76b8f79036fa2f256d53760d50ecc18', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.swane.nl%2FHendrik%2Ffoto%2Fbluebox%2Fmini5.jpg', 'http://www.swane.nl/Hendrik/foto/bluebox/mini5.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.swane.nl%2FHendrik%2Ffoto%2Fbluebox%2Fmini5.jpg', '', 17061959, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10/02/2014 21:18 door Hendrik "Blue-Box".
Re: Portaal assen
Ik ben zelf een aantal jaren geleden bezig geweest met het ontwikkelen van een trekhaak voor de LRs waarbij de Drop-plate afneembaar was en je off-road kon rijden zonder ploeg.
Veel onderzoek gedaan, maar je kan verschrikkelijk op je bek gaan als het fout gaat.
In Europa een de verkoper eerder aansprakelijk dan de gebruiker.
Indien je daar je ogen voor sluit denk ik dat ik dat Naïef mag noemen.
Met groet,
Hendrik “Blue-Box”
veel foto's van onze nieuwe plek in Frankrijk: www.swane.fr
En natuurlijk de Land Rover foto's
mini5.jpg --> mod_embed_images_loadimage('6f8b703c3a2a8a7fdacd39c108657a5d', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.swane.nl%2FHendrik%2Ffoto%2Fbluebox%2Fmini5.jpg', 'http://www.swane.nl/Hendrik/foto/bluebox/mini5.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.swane.nl%2FHendrik%2Ffoto%2Fbluebox%2Fmini5.jpg', '', 17061969, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Veel onderzoek gedaan, maar je kan verschrikkelijk op je bek gaan als het fout gaat.
In Europa een de verkoper eerder aansprakelijk dan de gebruiker.
Indien je daar je ogen voor sluit denk ik dat ik dat Naïef mag noemen.
Met groet,
Hendrik “Blue-Box”
veel foto's van onze nieuwe plek in Frankrijk: www.swane.fr
En natuurlijk de Land Rover foto's
mini5.jpg --> mod_embed_images_loadimage('6f8b703c3a2a8a7fdacd39c108657a5d', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.swane.nl%2FHendrik%2Ffoto%2Fbluebox%2Fmini5.jpg', 'http://www.swane.nl/Hendrik/foto/bluebox/mini5.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.swane.nl%2FHendrik%2Ffoto%2Fbluebox%2Fmini5.jpg', '', 17061969, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Portaal assen
ik heb nooit gezegd dat ik dat deed hendrik, ik vind het wel heel fijn dat je mee denkt! Het heeft me zeker wat stof gegeven tot onderzoeken.
Maar ik wil eerst gaan kijken of het mogelijk is ze goedkoop te maken.
Maar ik wil eerst gaan kijken of het mogelijk is ze goedkoop te maken.
Re: Portaal assen
Andrew schreef: , veel clubs hebben een verbod op portaal assen 35+ inch banden en banden met een profiel grover dan een standaard MUD band, zo blijft Kennis en voertuig beheersing belangerijker dan wie de diepste zakken heeft...
Aha, het gaat dus om geld, of gebrek aan...
Marc (met K) zet hem op ! En laat je niet gek maken Niet voor mij hoor, ik ga voor de TRM2000 en laat de Land Rover voor wat het is
Aha, het gaat dus om geld, of gebrek aan...
Marc (met K) zet hem op ! En laat je niet gek maken Niet voor mij hoor, ik ga voor de TRM2000 en laat de Land Rover voor wat het is
Re: Portaal assen
Hi Mark,
Komen ze onder die blauwe van Yara ? Kom hier maar testrijden heb nog wel wat mooie tracks in de aanbieding.
Groeten uit Reykjavik
Edwin
Komen ze onder die blauwe van Yara ? Kom hier maar testrijden heb nog wel wat mooie tracks in de aanbieding.
Groeten uit Reykjavik
Edwin
Re: Portaal assen
Nee hoor het gaat mij niet om het geld, Marc (met K ) wil deels ook weten hoeveel interesse er is, en ik heb niet echt interesse al vindt ik het een heel leuk idee!
Zoals ik schreef het zou heel mooi zijn als imand het eindelijk voor elkaar krijgt om een goed en betaalbaar product te maken voor de massa die ze wel wil hebben, maar het verleden bewijst het tegen deel, al moet je daar niet door laten ontmoedigen.
Ik denk alleen dat als je perse portaal assen wilt dat je beter een voertuig kan kopen die ze standaard heeft dat kost tot heden nog altijd minder dan dat type as onder je landrover plakken met alle gevolgen van dien.
In de challange en Rally wereld gaat het al jaren niet meer om voertuig en bestuurder tegen de elementen, het is nu meer hoeveel geld heb je. geld koopt het beste van het beste al zijn dat onderdelen chaffeurs of wat dan ook en die combinatie wint.
en dat culbs extreeme autos weigeren vindt ik juist goed omdat dit iedereen en kans geeft deel te nemen met dezelfde basis.
Je staat dan niet met je standaard 110 tegen een voledig verbouwde buggy een trial te rijden, er zijn zat evenementen met verschilende handycaps of aparte klasementen voor de verschillend verbouwde autos.
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
Zoals ik schreef het zou heel mooi zijn als imand het eindelijk voor elkaar krijgt om een goed en betaalbaar product te maken voor de massa die ze wel wil hebben, maar het verleden bewijst het tegen deel, al moet je daar niet door laten ontmoedigen.
Ik denk alleen dat als je perse portaal assen wilt dat je beter een voertuig kan kopen die ze standaard heeft dat kost tot heden nog altijd minder dan dat type as onder je landrover plakken met alle gevolgen van dien.
In de challange en Rally wereld gaat het al jaren niet meer om voertuig en bestuurder tegen de elementen, het is nu meer hoeveel geld heb je. geld koopt het beste van het beste al zijn dat onderdelen chaffeurs of wat dan ook en die combinatie wint.
en dat culbs extreeme autos weigeren vindt ik juist goed omdat dit iedereen en kans geeft deel te nemen met dezelfde basis.
Je staat dan niet met je standaard 110 tegen een voledig verbouwde buggy een trial te rijden, er zijn zat evenementen met verschilende handycaps of aparte klasementen voor de verschillend verbouwde autos.
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )