Electrotechneut vraag lm7810
Electrotechneut vraag lm7810
Beste allemaal,
Ik heb al het 1 en ander op het forum gevonden over deze volt regelaar maar toch nog een vraag hierover, moeten er nou wel of geen condensators op?
Moet hij perse op een printplaatje en dan alles solderen of kan ik er gewoon een koelplaatje aan monteren en dan de verbindingen tot stand brengen.
dan nog een vraag......he he , kan ik deze eigenlijk wel gebruiken voor een Smiths temperatuur meter omdat deze over de sensor massa maakt?
Alvast bedankt, Michel WaZ
RRC '86 V8
Ik heb al het 1 en ander op het forum gevonden over deze volt regelaar maar toch nog een vraag hierover, moeten er nou wel of geen condensators op?
Moet hij perse op een printplaatje en dan alles solderen of kan ik er gewoon een koelplaatje aan monteren en dan de verbindingen tot stand brengen.
dan nog een vraag......he he , kan ik deze eigenlijk wel gebruiken voor een Smiths temperatuur meter omdat deze over de sensor massa maakt?
Alvast bedankt, Michel WaZ
RRC '86 V8
Re: Electrotechneut vraag lm7810
Hoi Michel,
De condensatoren (330nF of groter voor de ingang, 100nF of groter voor de 10V uitgang) zijn wel nodig voor de interne stabiliteit van het device. Je hoeft niet perse het op een printje te zetten, kan ook gewoon als een 'spinneweb' in de lucht. Houd er wel rekening mee dat de metalen koelflap vd LM7810 aan de 10v zit dus je kunt deze niet zonder isolatie aan je autochassis schroeven. Makkelijker is het om de geisoleerde versie te nemen (die is volledig van plastic).
Ik neem aan dat je de 10V uitgang aan de + terminal van je meter knoopt en de min terminal aan de T-sensor. De stroom door de sensor warmt dan je meter op waardoor deze uitslaat.
Arjan
De condensatoren (330nF of groter voor de ingang, 100nF of groter voor de 10V uitgang) zijn wel nodig voor de interne stabiliteit van het device. Je hoeft niet perse het op een printje te zetten, kan ook gewoon als een 'spinneweb' in de lucht. Houd er wel rekening mee dat de metalen koelflap vd LM7810 aan de 10v zit dus je kunt deze niet zonder isolatie aan je autochassis schroeven. Makkelijker is het om de geisoleerde versie te nemen (die is volledig van plastic).
Ik neem aan dat je de 10V uitgang aan de + terminal van je meter knoopt en de min terminal aan de T-sensor. De stroom door de sensor warmt dan je meter op waardoor deze uitslaat.
Arjan
Re: Electrotechneut vraag lm7810
Kan zonder condensatoren maar beter van niet. Het ding kan gaan oscilleren. Of mee oscilleren met een in de auto aanwezige zender (mobile telefoon, bakkie)
Printje is niet nodig. Je soldeer skills moeten dan wel beter zijn om er iets betrouwbaars van de maken.
Maar ding is normaal gesproken nodig voor de landrover meetinstrumenten bij de 12 volt uitvoering van de landrover. Dit als vervanging van de 10 volt electromechanische spannings regelaar die standaard achterop de meetinstrumenten gemonteerd zit.
De smith meters zijn niet standaard af fabriek gemonteerd maar waren opties die extra of naderhand aftermarket gemonteerd werden. Ik neem tenminste aan dat je het over deze hebt en niet over de meetinstrumentjes in de klokken. Deze losse smith meters zijn denk ik gewoon 12 volt en hebben dus geen 7810 nodig.
Ik snap je massa vraag niet. De sensor is gewoon temperatuur afhankelijk weerstandje waar je meetinstrument mee in serie staat. De voedingspanning van dat system is gewoon 12 volt (of 10 bij de andere meters). Ik zie daar geen problemen in.
Arnold.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06/05/2014 22:49 door Exfietser.
Printje is niet nodig. Je soldeer skills moeten dan wel beter zijn om er iets betrouwbaars van de maken.
Maar ding is normaal gesproken nodig voor de landrover meetinstrumenten bij de 12 volt uitvoering van de landrover. Dit als vervanging van de 10 volt electromechanische spannings regelaar die standaard achterop de meetinstrumenten gemonteerd zit.
De smith meters zijn niet standaard af fabriek gemonteerd maar waren opties die extra of naderhand aftermarket gemonteerd werden. Ik neem tenminste aan dat je het over deze hebt en niet over de meetinstrumentjes in de klokken. Deze losse smith meters zijn denk ik gewoon 12 volt en hebben dus geen 7810 nodig.
Ik snap je massa vraag niet. De sensor is gewoon temperatuur afhankelijk weerstandje waar je meetinstrument mee in serie staat. De voedingspanning van dat system is gewoon 12 volt (of 10 bij de andere meters). Ik zie daar geen problemen in.
Arnold.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06/05/2014 22:49 door Exfietser.
Re: Electrotechneut vraag lm7810
Hallo Michel,
De datasheet zegt daar het volgende over:
30. C_in is required if regulator is located an appreciable distance from power supply filter.
31. C_out improves stability and transient response.
Dus ja, zeker doen. Laat je ze weg dan zal de uitgangsspanning niet mooi constant blijven (en nog wat mogelijke bijeffecten). Let er daarbij op dat je ze allebei dichtbij het IC zet. In het ideale geval soldeer je eerst de drie ground-aansluitingen (van C_in, pootje 2 van het IC en van C_out) aanelkaar, zo kort mogelijk, en dan pas naar massa.
Een printje is niet strikt noodzakelijk maar wel aan te raden om de boel 'mechanisch stabiel' te houden. Maakt bovendien de kans op kortsluiting kleiner. De pootjes zitten mooi op 2.54 mm standaardmaat uiteen, dus je kan eventueel wat fröbelen met gaatjesprint.
Je hebt zelf al gecontroleerd of 2 V verschil tussen in-en uitgangsspanning (van 12 V, neem ik even aan, naar 10 V) goed genoeg is voor wat je nodig hebt? Volgens figuur 3 neemt de max. belastingssstroom sterk af beneden de 5 V (verschil tussen in- en uitgangsspanning).
Groeten, Onno
Onno Kuijken
1986 110 pick-up, ex-mariniers
De datasheet zegt daar het volgende over:
30. C_in is required if regulator is located an appreciable distance from power supply filter.
31. C_out improves stability and transient response.
Dus ja, zeker doen. Laat je ze weg dan zal de uitgangsspanning niet mooi constant blijven (en nog wat mogelijke bijeffecten). Let er daarbij op dat je ze allebei dichtbij het IC zet. In het ideale geval soldeer je eerst de drie ground-aansluitingen (van C_in, pootje 2 van het IC en van C_out) aanelkaar, zo kort mogelijk, en dan pas naar massa.
Een printje is niet strikt noodzakelijk maar wel aan te raden om de boel 'mechanisch stabiel' te houden. Maakt bovendien de kans op kortsluiting kleiner. De pootjes zitten mooi op 2.54 mm standaardmaat uiteen, dus je kan eventueel wat fröbelen met gaatjesprint.
Je hebt zelf al gecontroleerd of 2 V verschil tussen in-en uitgangsspanning (van 12 V, neem ik even aan, naar 10 V) goed genoeg is voor wat je nodig hebt? Volgens figuur 3 neemt de max. belastingssstroom sterk af beneden de 5 V (verschil tussen in- en uitgangsspanning).
Groeten, Onno
Onno Kuijken
1986 110 pick-up, ex-mariniers
Re: Electrotechneut vraag lm7810
Hoi Arjan, bedankt voor je info. Ik heb op de site van Conrad een geïsoleerde gevonden, dus dat komt goed.
De 10v uitgang komt idd op de + van de T meter en wat jij - van de T sensor ,dat noemde ik " massa ".............
Groet Michel WaZ
RRC '86 V8
De 10v uitgang komt idd op de + van de T meter en wat jij - van de T sensor ,dat noemde ik " massa ".............
Groet Michel WaZ
RRC '86 V8
Re: Electrotechneut vraag lm7810
Hallo Arnold,
De meters van Smiths zijn verschillend, de oliedrukmeter is wel 12v en de meters die bv temperaturen aangeven of de brandstofmeter zijn meestal 10v.
Wist ik ook nooit...........bij mij sloeg de Smiths olietemperatuurmeter telkens door naar het rood, eerst denk je o,jee help.
Oliedruk gewoon goed, temperatuur koelvloeistof normaal dan ga je toch maar eens zoeken en zo kwam ik er achter dat de temp meter een 10v uitvoering is.
Ik had al een mechanische regelaar gevonden maar die schijnen niet echt betrouwbaar te zijn.
Met de massa bedoelde ik de - van de sensor Babylonische spraakverwarring.
Bedankt voor de info,
Groet Michel WaZ
RRC '86 V8
De meters van Smiths zijn verschillend, de oliedrukmeter is wel 12v en de meters die bv temperaturen aangeven of de brandstofmeter zijn meestal 10v.
Wist ik ook nooit...........bij mij sloeg de Smiths olietemperatuurmeter telkens door naar het rood, eerst denk je o,jee help.
Oliedruk gewoon goed, temperatuur koelvloeistof normaal dan ga je toch maar eens zoeken en zo kwam ik er achter dat de temp meter een 10v uitvoering is.
Ik had al een mechanische regelaar gevonden maar die schijnen niet echt betrouwbaar te zijn.
Met de massa bedoelde ik de - van de sensor Babylonische spraakverwarring.
Bedankt voor de info,
Groet Michel WaZ
RRC '86 V8
Re: Electrotechneut vraag lm7810
Hoi Onno,
Ik had al van de 2 andere heren begrepen dat het aan te raden is voor een stabiele werking van de meter.
Met jou sheet erbij kan er echt niks meer fout gaan.
Je hebt een goed punt om een printje te gebruiken ivm kortsluiting. Ik zit dan wel even met het koelplaatje.......maar daar verzin ik wel wat op.
Ik moet idd van 12v naar 10v om de temperatuurmeter de juiste temperatuur aan te laten geven.
Bedankt voor je reactie,
Groet Michel WaZ
RRC '86 V8
Ik had al van de 2 andere heren begrepen dat het aan te raden is voor een stabiele werking van de meter.
Met jou sheet erbij kan er echt niks meer fout gaan.
Je hebt een goed punt om een printje te gebruiken ivm kortsluiting. Ik zit dan wel even met het koelplaatje.......maar daar verzin ik wel wat op.
Ik moet idd van 12v naar 10v om de temperatuurmeter de juiste temperatuur aan te laten geven.
Bedankt voor je reactie,
Groet Michel WaZ
RRC '86 V8
Re: Electrotechneut vraag lm7810
Hallo Michel,
Als je een 7810 in TO-220 omhulling pakt is de metalen flap verbonden met pootje 2 (ground, de middelste). Daar kun je dus zonder problemen een koelplaatje op schroeven dat met massa contact maakt of mag maken. Eventueel kun je er elektrisch-isolerende, thermisch-geleidende folie tussen zetten (Conrad 189066 bv, of het complete setje 155140). Let er wel op dat ook het schroefje geisoleerd moet zijn van de koelflap van het IC.
De isolerende versie die je noemt is Conrad 182354? Dat is geen LM7810 maar een uA7810, en die kan niet meer dan 100 mA leveren (datasheet). Controleer even of je daar genoeg aan hebt. Als je daar niet genoeg aan hebt, dan moet je een LM7810 nemen die tot 1 A (sommige 1.5 A) kan leveren. Controleer dan inderdaad of je een koelplaatje nodig hebt.
De TO-220 heeft een thermische weerstand (junction to air) van 65 graden per watt. Bij 2 V verschil tussen ingang en uitgang (van 12 V naar 10 V) en 500 mA stroom is de warmteontwikkeling in het IC, 2V * 0.5A = 1W. Als het achter je dashboard een graad of 60 is (dagje in de zon staan), dan wordt het binnenste van het IC dus (1W * 65 graden/W = ) 65 graden warmer dan de omgeving, dus 125 graden Celsius. Dat is precies de waarde die onder 'absolute maximum ratings' vermeld staat. Heb je het IC langdurig op die temperatuur, dan is dat niet goed voor de levensduur (waardoor het probleem zichzelf oplost, maar niet op de manier die je voor ogen hebt).
Als je met de uA7810 in TO-92 uitkunt, dan is de dissipatie (spanning over maal stroom door het IC) maximaal 2V * 0.1A = 0.2W en dat levert maar maximaal 28 graden temperatuursstijging op. Bovendien mag de uA7810 maximaal 150 graden worden. In dat geval is het thermische probleem dus minder.
Groeten, Onno
Onno Kuijken
1986 110 pick-up, ex-mariniers
Als je een 7810 in TO-220 omhulling pakt is de metalen flap verbonden met pootje 2 (ground, de middelste). Daar kun je dus zonder problemen een koelplaatje op schroeven dat met massa contact maakt of mag maken. Eventueel kun je er elektrisch-isolerende, thermisch-geleidende folie tussen zetten (Conrad 189066 bv, of het complete setje 155140). Let er wel op dat ook het schroefje geisoleerd moet zijn van de koelflap van het IC.
De isolerende versie die je noemt is Conrad 182354? Dat is geen LM7810 maar een uA7810, en die kan niet meer dan 100 mA leveren (datasheet). Controleer even of je daar genoeg aan hebt. Als je daar niet genoeg aan hebt, dan moet je een LM7810 nemen die tot 1 A (sommige 1.5 A) kan leveren. Controleer dan inderdaad of je een koelplaatje nodig hebt.
De TO-220 heeft een thermische weerstand (junction to air) van 65 graden per watt. Bij 2 V verschil tussen ingang en uitgang (van 12 V naar 10 V) en 500 mA stroom is de warmteontwikkeling in het IC, 2V * 0.5A = 1W. Als het achter je dashboard een graad of 60 is (dagje in de zon staan), dan wordt het binnenste van het IC dus (1W * 65 graden/W = ) 65 graden warmer dan de omgeving, dus 125 graden Celsius. Dat is precies de waarde die onder 'absolute maximum ratings' vermeld staat. Heb je het IC langdurig op die temperatuur, dan is dat niet goed voor de levensduur (waardoor het probleem zichzelf oplost, maar niet op de manier die je voor ogen hebt).
Als je met de uA7810 in TO-92 uitkunt, dan is de dissipatie (spanning over maal stroom door het IC) maximaal 2V * 0.1A = 0.2W en dat levert maar maximaal 28 graden temperatuursstijging op. Bovendien mag de uA7810 maximaal 150 graden worden. In dat geval is het thermische probleem dus minder.
Groeten, Onno
Onno Kuijken
1986 110 pick-up, ex-mariniers
Re: Electrotechneut vraag lm7810
koelplaat is nouwelijks nodig
ik heb het gaatje iets groter geboord en hem met "spinnenweb" achter op de klokken op de draad van de klokkenvasthouder geschroefd, daar heeft hij iets koeling van maar niet veel, hij is in tien jaar 1x kapot gegaan
voorjamaar-1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('23ff8128b815c1cfd09b7aaa7ea9892f', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', 'http://i1207.photobucket.com/albums/bb477/sjeroens/voorjamaar-1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', '', 17161957, 600, 600, 'Loading image ...', false);
ik heb het gaatje iets groter geboord en hem met "spinnenweb" achter op de klokken op de draad van de klokkenvasthouder geschroefd, daar heeft hij iets koeling van maar niet veel, hij is in tien jaar 1x kapot gegaan
voorjamaar-1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('23ff8128b815c1cfd09b7aaa7ea9892f', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', 'http://i1207.photobucket.com/albums/bb477/sjeroens/voorjamaar-1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', '', 17161957, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Electrotechneut vraag lm7810
Goedemorgen Onno,
Wederom dank, ik kom steeds verder zo en dat allemaal om een componentje van €0,50 ha ha ha.
Ikbhad deze in gedachten, ik denk dat jij die ook bedoelt ;
Volt regelaar
Fijne dag, Michel WaZ
RRC '86 V8
Wederom dank, ik kom steeds verder zo en dat allemaal om een componentje van €0,50 ha ha ha.
Ikbhad deze in gedachten, ik denk dat jij die ook bedoelt ;
Volt regelaar
Fijne dag, Michel WaZ
RRC '86 V8
Re: Electrotechneut vraag lm7810
Hoi Michel,
Ik kwam op iets van Fairchild uit maar dit doet exact hetzelfde. Beetje Land Rover versus Santana, zeg maar.
Als bonus de datasheet.
Groeten, Onno
Onno Kuijken
1986 110 pick-up, ex-mariniers
Ik kwam op iets van Fairchild uit maar dit doet exact hetzelfde. Beetje Land Rover versus Santana, zeg maar.
Als bonus de datasheet.
Groeten, Onno
Onno Kuijken
1986 110 pick-up, ex-mariniers
Re: Electrotechneut vraag lm7810
Mogguh Jamaar,
Dat is idd ook een optie , hangt hij lekker vrij op die manier. Ik had eerst deze in gedachte ;
Smiths volt regulator
Maar als je daar even verder op googled dan is hij duur en snel stuk.
Groet Michel WaZ
RRC '86 V8
Dat is idd ook een optie , hangt hij lekker vrij op die manier. Ik had eerst deze in gedachte ;
Smiths volt regulator
Maar als je daar even verder op googled dan is hij duur en snel stuk.
Groet Michel WaZ
RRC '86 V8
Re: Electrotechneut vraag lm7810
Hoi Onno,
Als het maar doet wat het moet doen, toch. Volgens mij zijn dit soort componenten allemaal Chinees fabrikaat .
Ik kom een heleboel alibaba.com tegen.............en dan weet je het wel.
Groet Michel WaZ
Ps nog even de 2 condensators erbij ritselen, ga ff snuffelen.
RRC '86 V8
Als het maar doet wat het moet doen, toch. Volgens mij zijn dit soort componenten allemaal Chinees fabrikaat .
Ik kom een heleboel alibaba.com tegen.............en dan weet je het wel.
Groet Michel WaZ
Ps nog even de 2 condensators erbij ritselen, ga ff snuffelen.
RRC '86 V8