Hallo,
Ik ben voor mijn 110 opzoek naar een nieuwe V8, het liefst een 3.9 of met een grotere cilinderinhoud. Ik ben hier dringend naar opzoek, vandaar dus ook hier de vraag in plaats van in het rubriekje "gezocht". Graag alles aanbieden.
Alvast bedankt,
Brian de Jong
06-39110vier45
Landrover V8 motorblok
Re: Landrover V8 motorblok
Hoi Brian,
In de UK liggen er genoeg op de sloop, want daar worden nogal eens wat Disco'"plat gereden".
Als ze niet plat gereden zijn, rotten ze onder je kont weg en dan staan ze ook bij de sloop.
Kijk eens op "used Landwover V8 engine" en dan krijg je dit:
[www.ebay.co.uk]
Voor dit geld, lijkt mij een strakke prijs. Er is ook een 3.9 V8 bij.
Let op! je moet een motor hebben met een eigen ECU. De 3.9i is er zo een.
Let bij de V9 wel op of het geen "cracked block" is. Als deze wel eens warm zijn geweest, scheurt het blok wel een bij cilinder "1".
Draai daarvoor de bougies er uit en kijk of der geen "gebleekte" bougies bij zijn.
Start de auto ook eens zonder de ontsteking (bekabeling ontsteking loshalen). Als je dan start moet de belasting per cilinder egaal is (dus evenveel weerstand per cilinder. Als je een of meerdere cilinders hebt die minder of geen weerstand veroorzaken voor de startmotor, heb je een compressieverlies door, of defecte kleppen, of defecte koppakking, of slechte zuigerveren.
Als je een compressiemeter hebt, ga dan alle cilinders even na.
Lage compressie kun je ook merken door de carter ventilatieslangen op de klepdeksels los te maken. Als je de motor start, mag er geen noemenswaardige druk uit deze pijpjes komen. Als het blok dan "blaast" of "puft" is de compressie slecht en duidt op versleten zuigerveren.
Tot slot, bij het starten moet de oliedruk worden opgebouwd (dat lampje moet dus uitgaan bij het lopen).
Indien aanwezig: kleppendeksels met rubber pakkingen kun je even losmaken (vier schroeven) Onder de klepdeksels kan er wel vastgekoekte olie zitten. Je moet deze kunnen wegvegen met een doek. Als het echt dik gekoekt is, duidt dit op verwaarloosde oliebeurten. De Rover V8 motor moet regelmatig de olie ververst krijgen.
Over olie, kijk eens naar deze link: [www.gomog.com]
Blijkbaar hebben de Rover V8 motoren met hun Tappets (klepstoters) erg veel last van slijtage van deze Tappets. Dit komt omdat het z.g. ZDDP steeds minder in de olie is gedaan. Dit ZDDP is o.a. speciaal voor de nokkenas en de platte tappets. Dit kun je tegenwoordig ook als additive krijgen bij de betere oliehanden c.q. automaterialenzaken. Het is min of meer verdwenen uit de olie omdat er volgens de Amerikaanse overheid veel meer garantie op de werking van de catalisator moest worden gegeven.
Mij is verteld geworden door een RRC liefhebber dat de Mobil Semi Synthetic 20W50 de beste olie voor de V8 is. Op zoek naar deze olie kwam ik de link hierboven tegen.
Er staat ook een mooie oplossing voor de Oliepomp plunjer in deze blokken te vervangen door een "Tadpole". Je krijgt dan een beter geregelde oliedruk omdat de normale plunjers teveel "lekken" en de druk te laag blijft.
Advies, als je geen vliegwiel van een landrover V8 hebt, neem dan geen MGB V8 of TVR V8 blok (die zijn ook genoeg platgereden), die hebben een dunner vliegwiel(tje) en die hebben ook een kleinere drukgroep die alleen voor lichte voertuigen met meer toeren geschikt is. In de Landrover moet je ook eens heel even kunnen slippen met de koppeling. Verder krijg je een mooiere stationaire loop met een zwaar vliegwiel.
Let ook op de compressie. Tot 1:9.5 is geen probleem, daarboven moet je al dure benzine stoken (super 98).
Succes,
Jos
Profiel+III.jpg --> mod_embed_images_loadimage('485b5a1fd8c49e5d7a2b768a8895612d', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-R1UMZNi_mZI%2FUophGk5cUjI%2FAAAAAAAAJNA%2FGz8iTitKsG8%2Fw965-h418-no%2FProfiel%2BIII.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-R1UMZNi_mZI/UophGk5cUjI/AAAAAAAAJNA/Gz8iTitKsG8/w965-h418-no/Profiel+III.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-R1UMZNi_mZI%2FUophGk5cUjI%2FAAAAAAAAJNA%2FGz8iTitKsG8%2Fw965-h418-no%2FProfiel%2BIII.jpg', '', 17166703, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Lacht in onze tweede auto "Overgangsregeling" Ninety V8 1986. This car contains: 16 Rockers, 49 Rollers and 1 Mule to drive it.
The best "Who cares" MPG Car in Town.
Onze derde auto: Mazda MX-5 Black Nardi Torino, "The Original Roadster". En onze "Leasehond LaroJack".
In de UK liggen er genoeg op de sloop, want daar worden nogal eens wat Disco'"plat gereden".
Als ze niet plat gereden zijn, rotten ze onder je kont weg en dan staan ze ook bij de sloop.
Kijk eens op "used Landwover V8 engine" en dan krijg je dit:
[www.ebay.co.uk]
Voor dit geld, lijkt mij een strakke prijs. Er is ook een 3.9 V8 bij.
Let op! je moet een motor hebben met een eigen ECU. De 3.9i is er zo een.
Let bij de V9 wel op of het geen "cracked block" is. Als deze wel eens warm zijn geweest, scheurt het blok wel een bij cilinder "1".
Draai daarvoor de bougies er uit en kijk of der geen "gebleekte" bougies bij zijn.
Start de auto ook eens zonder de ontsteking (bekabeling ontsteking loshalen). Als je dan start moet de belasting per cilinder egaal is (dus evenveel weerstand per cilinder. Als je een of meerdere cilinders hebt die minder of geen weerstand veroorzaken voor de startmotor, heb je een compressieverlies door, of defecte kleppen, of defecte koppakking, of slechte zuigerveren.
Als je een compressiemeter hebt, ga dan alle cilinders even na.
Lage compressie kun je ook merken door de carter ventilatieslangen op de klepdeksels los te maken. Als je de motor start, mag er geen noemenswaardige druk uit deze pijpjes komen. Als het blok dan "blaast" of "puft" is de compressie slecht en duidt op versleten zuigerveren.
Tot slot, bij het starten moet de oliedruk worden opgebouwd (dat lampje moet dus uitgaan bij het lopen).
Indien aanwezig: kleppendeksels met rubber pakkingen kun je even losmaken (vier schroeven) Onder de klepdeksels kan er wel vastgekoekte olie zitten. Je moet deze kunnen wegvegen met een doek. Als het echt dik gekoekt is, duidt dit op verwaarloosde oliebeurten. De Rover V8 motor moet regelmatig de olie ververst krijgen.
Over olie, kijk eens naar deze link: [www.gomog.com]
Blijkbaar hebben de Rover V8 motoren met hun Tappets (klepstoters) erg veel last van slijtage van deze Tappets. Dit komt omdat het z.g. ZDDP steeds minder in de olie is gedaan. Dit ZDDP is o.a. speciaal voor de nokkenas en de platte tappets. Dit kun je tegenwoordig ook als additive krijgen bij de betere oliehanden c.q. automaterialenzaken. Het is min of meer verdwenen uit de olie omdat er volgens de Amerikaanse overheid veel meer garantie op de werking van de catalisator moest worden gegeven.
Mij is verteld geworden door een RRC liefhebber dat de Mobil Semi Synthetic 20W50 de beste olie voor de V8 is. Op zoek naar deze olie kwam ik de link hierboven tegen.
Er staat ook een mooie oplossing voor de Oliepomp plunjer in deze blokken te vervangen door een "Tadpole". Je krijgt dan een beter geregelde oliedruk omdat de normale plunjers teveel "lekken" en de druk te laag blijft.
Advies, als je geen vliegwiel van een landrover V8 hebt, neem dan geen MGB V8 of TVR V8 blok (die zijn ook genoeg platgereden), die hebben een dunner vliegwiel(tje) en die hebben ook een kleinere drukgroep die alleen voor lichte voertuigen met meer toeren geschikt is. In de Landrover moet je ook eens heel even kunnen slippen met de koppeling. Verder krijg je een mooiere stationaire loop met een zwaar vliegwiel.
Let ook op de compressie. Tot 1:9.5 is geen probleem, daarboven moet je al dure benzine stoken (super 98).
Succes,
Jos
Profiel+III.jpg --> mod_embed_images_loadimage('485b5a1fd8c49e5d7a2b768a8895612d', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-R1UMZNi_mZI%2FUophGk5cUjI%2FAAAAAAAAJNA%2FGz8iTitKsG8%2Fw965-h418-no%2FProfiel%2BIII.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-R1UMZNi_mZI/UophGk5cUjI/AAAAAAAAJNA/Gz8iTitKsG8/w965-h418-no/Profiel+III.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-R1UMZNi_mZI%2FUophGk5cUjI%2FAAAAAAAAJNA%2FGz8iTitKsG8%2Fw965-h418-no%2FProfiel%2BIII.jpg', '', 17166703, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Lacht in onze tweede auto "Overgangsregeling" Ninety V8 1986. This car contains: 16 Rockers, 49 Rollers and 1 Mule to drive it.
The best "Who cares" MPG Car in Town.
Onze derde auto: Mazda MX-5 Black Nardi Torino, "The Original Roadster". En onze "Leasehond LaroJack".