Aanschaf freelander

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Patrick

Aanschaf freelander

Bericht door Patrick »

Hallo,

Ik wil binnenkort een Freelander gaan kopen. Tweede fase, diesel, automaat, bouwjaar ongeveer 2004/2005.

Wordt mijn eerste (rijdende) landrover en heb er zin in! Hij gaat gebruikt worden als dagelijkse auto met af en toe een stukje greenlaning.

Ik heb al heel veel gelezen en vanalles doorgespit op het forum. Dankzij jullie weet ik nu dat ik goed de elektrische ramen moet testen en op moeten letten met de viscosekoppeling. En natuurlijk voor bezichtiging moet afspreken dat de motor koud blijft.

Toch een vraag (eigenlijk 2
- Ik heb gelezen dat je de viscosekoppeling kunt testen door een bochtje achteruit te rijden op het onverharde. Hierbij mogen de wielen dan geen wringsporen achterlaten. Ook kun je de 1 wiel omhoog krikken en dan eraan draaien, weet alleen niet hoe stroef dit moet gaan en wanneer het fout is (heel stroef of juist niet). Maar is er nog een manier om tijdens een proefrit de viscosekoppeling "simpel" te testen?
- en de tweede vraag: hebben jullie nog tips of adviezen waar ik ook op moet letten?

Alvast bedankt voor de reactie's.

Groetjes,
Patrick
Michel

Re: Aanschaf freelander

Bericht door Michel »

Patrick, het testen van de viscose koppeling is en blijft lastig, zeker als je het nooit gedaan/gevoelt hebt.

De test met 1 wiel van de grond, dan mag het best heel flink stroef gaan, op het engelse forum zijn wel eens waardes in nM verschenen van nieuwe en wat oudere viscos.

Maar ik zou er zelf gewoon rekening mee houden dat je de visco moet vervangen bij een auto van 10jaar waar het nodige mee gereden is (ivm diesel), als die nog nooit vervangen is. Kosten zijn c.a 500 euro, als je laat doen en zelf een visco koppeling +lagers besteld in engeland.

Naast het engelse landyzone, is er ook nog de belgische freelander club (met best veel nl 'leden')
[freelander.stringsandints.com]
Patrick

Bericht door Patrick »

Bedankt Michel

De prijs valt mij mee. Is inderdaad een goeie tip om er maar rekening mee te houden dat het binnen niet al te lange tijd vervangen moet worden. Begische forum kend ik inderdaad, maar zoek eerst de info hier in het "thuisland".
Harry & de 'RUS'

Bericht door Harry & de 'RUS' »

Patrick,
een Freelander 1 TD4 uit die bouwjaren is een fantastisch fijn rijdende auto, maar hij heeft wat design flaws
De viscose koppeling is daar de belangrijkste van. Ook toegepast op de Renault Scenic 4x4 en VW varianten (o.a. Golf en Transporter). Niet voor niks, is zowel Renault, VW als Land Rover met dit type koppeling gestopt.... Veel Freelanders rijden inmiddels zonder viscose koppeling (en dus alleen in voorwiel aandrijving). Ook ik inmiddels. Ik heb al eens een versnellingsbak moeten wisselen, dat is een vrij dure hobby.
Andere design flaw: als de koplampunit vervangen moet worden, mote de voorbumper eraf! Of: als de kachelunit stuk is, moet het gehele dashboard eruit! Heb ik allemaal al meegemaakt in mijn 2005 Freelander met slechts 215.000 km. op de teller.

Maar op de weg rijdt het bijna zo goed als een Ford Focus en in het terrein (ondanks gebrek aan lage gearing) blijft het voertuig je positief verrassen. Toen mijn viscosekoppeling er nog onder zat ben ik in de zomer van 2011 naar de binnenlanden van IJsland geweest: over wasborden gereden, door rivieren heen. Link: . Fantastisch!

Mvg
Harry & de 'RUS'

1983 Series 3 88-inch (ex British Telecom)
2005 Freelander 1 TD4
Patrick

Bericht door Patrick »

Mooi filmpje!

Kwam de kapotte bak door de viscosekoppeling? (automaat of schakel?)
richard78

Bericht door richard78 »

Als de visco koppeling versleten is dat slaat deze vast. En aangezien de achterwielen 5% sneller worden aangedreven (om de visco op te warmen) zal dit extra krachten op de IRD geven. En als je er dan te lang mee doorrijd betekent dit dat je IRD eraan gaat. Dus goed opletten en op tijd vervangen.

Bij mij is die al vervangen en rij nog met plezier 4x4 rond

Richard78

Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!

handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('71a895f3b93b394b8ebf533bd8c45b5b', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 17172256, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Frans Bonnes

Bericht door Frans Bonnes »

Volgens mij was het bij de eerste type's freelander 5%, later is dat dacht ik veranderd in 2 of1.5 %.
Daarom is ook eigenlijk voorgeschreven dat bij bandenwissel de "grootste" banden achter moeten komen. Staat volgens mij ook zo in de ownersmanual.
Patrick

Bericht door Patrick »

Hebben latere landrovers er dan minder last vast? En vanaf welk type is dit dan? (type 2 of ook al de tweede fase type 1)
Frans Bonnes

Bericht door Frans Bonnes »

Exact weten doe ik het niet zo uit mijn hoofd, zal moeten gaan zoeken, maar in elk geval de tweede generatie Freelander 1, die met de dubbele koplampen.
Die hebben er dus minder last van, en denk erom: het is niet zo dat ze er geen last van kunnen hebben, vandaar ook de beste banden achter.

Slechte visco is ook vaak te zien aan het cuppen van de achter banden, dat wil zeggen ongelijkmatig afslijten.

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17/05/2014 15:17 door Frans Bonnes.
Patrick

Bericht door Patrick »

Kun je dat cuppen goed voelen op een vlakke weg?
Marc-my-Words

Bericht door Marc-my-Words »

Patrick,

Het "cuppen" is een fenomeen dat je met name aan de band waarneemt (en het is daarbij bovendien niet iets dat exclusief voor een Freelander optreed - ook bij een gewone 2x4 kunnen de "gesleepte" achterbanden gaan cuppen, het is iets dat samenhangt met het soort profiel, het gebruik en nog veel meer).
Ik denk dat nog de beste test is: Iemand meenemen die een 1º generatie Freelander goed kent en liefst zelf eentje heeft die géén problemen heeft, je kan zo het best (laten) beoordelen of alles goed werkt.

Marc
Harry & de 'RUS'

Bericht door Harry & de 'RUS' »

Eerst had ik een kapotte IRD en na vervanging had ik ongeveer een maand later een kapotte versnellinsgbak (beide reparaties door Dealer). Manuele versnellingsbak.
Allemaal veroorzaakt door te rijden op de verharde weg (veel snelweg?). Toen moest ik nog naar IJsland.... Gelukkig is daar alles goed gegaan. Je zit 'm dan wel te knijpen als je in het terrein rijdt, want als je lek rijdt heb je meteen de uitdaging: is mijn reservewiel van exact dezelfde diameter asl de bestaande banden?
Het luistert allemaal nogal nauw met een Freelander 1. Freelander 2 kent dit probleem niet, want die heeft i.p.v. de viscose koppeling een Haldex koppeling (Volvo is daar ook naar overgestapt). Over Haldex heb ik geen problemen gehoord.

Door al dat gedoe (dure hobby versnellingsbakken wisselen), heb ik na IJsland ogenblikkelijk de visco er onderuit (laten) halen. Mede omdat mijn banden inmiddels behoorlijk gecupped waren. Ik wilde dat geld niet nog eens uitgeven.
De viscose koppeling gaat er echt alleen weer onder als ik weer een keer naar IJsland ga (want anders kom je echt die rivieren niet door en kun je het binnenland niet in).

In de sneeuw, modder en op nat gras is een voorwiel aangedreven Freelander nog steeds beter dan een gewone auto, vanwege de traction control (werkt dan alleen op de voorwielen). En Hill Decent Control werkt uiteraard ook nog steeds op beide assen.

Mvg
Harry
Bart van Dessel

Bericht door Bart van Dessel »

Hoi Patrick, heb je niet overwogen om voor een FL II te gaan? Die zijn er vanaf 2007 en zijn niet te vergelijken met het eerste model. Persoonlijk vind ik die veel mooier. Maar ik kan natuurlijk niet in je portemonnee kijken en smaken verschillen....zijn beschikbaar vanaf een mille of 10..

Gr, Bart
Patrick

Bericht door Patrick »

@Bart, ik heb het overwogen maar mijn portemonnee kan dat niet aan. Daarnaast vind ik een mooie eigenschap dat het dak eraf kan (3-deurs) versie. Vandaar toch een FL1, maar wel tweede fase. Vind hem dan mooier ogen aan de voorkant.

Wie kom ik je nog eens opzoeken bij problemen, ik woon op een steenworp afstand.
Patrick

Bericht door Patrick »

Bedankt voor de reactie Harry, kom niet veel buiten het "veld" dus die optie om de achter aandrijfas eraf te halen bij problemen, of om problemen te voorkomen, had ik ook al overwogen. Schijnt redelijk simpel te zijn en wat voor mij de doorslag heeft gegeven om toch voor deze auto te gaan (buiten een vitara, 3deurs, cabrio) Ik heb het gevoel met de freelander toch mee "auto" te krijgen.
Bart van Dessel

Steenworp afstand? Kun je echt hard gooien of woon je echt zo dichtbij?

Gr, bart
Patrick

Bericht door Patrick »

Ik woon in D'end.
Bart van Dessel

D'end? Sorry maar daar heb ik nog nooit van gehoord. Toevallig Nederweert Eind?

Gr, Bart
Patrick

Bericht door Patrick »

Bijna Bart Someren-eind
Bart van Dessel

Aha Zummere eind
Plaats reactie