Accu APK regels

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
gxjansen

Accu APK regels

Bericht door gxjansen »

TL;DR: wat zijn de regels rondom accuplaatsing en hoe 'vast' moeten ze staan?

Situatieschets: Achter de voorbank staat een grote kist voor allerhande spullen en daarin staat weer een wat kleiner kistje met de twee accu's. Die accu's staan daar naast elkaar zonder al teveel ruimte er omheen en door de kabels kunnen ze geen kant op maar in principe staan ze gewoon 'los'. Er zit een deksel op het accukistje en de grote kist wordt met een klem afgesloten.

Wellicht wat vage omschrijving, ik zal kijken of ik er straks nog even een foto van kan maken .

Nu moet de auto deze week naar de APK en ik begreep dat bovenstaande methode eigenlijk niet goed genoeg is en de accu's 'vast' moeten staan zodat ze geen kant op kunnen in het onfortuinlijke geval dat de auto een koprol zou maken.

Ik heb op het binnenste kistje 3 klemmen gezet (zul je op de foto's zien) zodat beide kisten zijn afgesloten, maar mijn vraag is of dat genoeg is om ermee door de APK te komen.

Guido

Land Rover S3 | 109" | LHD | 1975 | 2.25 Diesel | 24V | Hardtop | Ex-Leger | Breukelen | BLRC.nl
fields logging

Re: Accu APK regels

Bericht door fields logging »

Guido

Ik had een APK afkeur van mijn boord accu in een Hobby camper. Deze accu stond onder de bestuurders stoel in een stalen "kist".
De accu heb ik vastgezet met een simpel spanbandje van de bouwmarkt. Dit op aanraden van de keurmeester.

In jouw geval moet je natuurlijk wel zorgen dat de kist ook vast zit aan de vloer.

Groet,
Ad
Benno

Bericht door Benno »

[handboek.rdw.nl]

benno
Bart van Dessel

Bericht door Bart van Dessel »

Inderdaad, accu moet gewoon vast staan, ook voor je eigen veiligheid. Een paar simpele spanbandjes is voldoende, evt in combinatie met sjoroogjes, bijvoorbeeld die ze op aanhangers gebruiken.

Gr, Bart
Marc-my-Words

Bericht door Marc-my-Words »

Ik heb geen foto's gezien maar een "spie" of een balkje waarmee je de accu's klem zet kan ook, schroef erdoor en klaar (als ik zo aan "een kistje" denk).

Alles wat los zit gaat door elkaar bij een koprol (been there seen that - 't was nog niet eens een volle 180º en relatief rustig).
Je wilt niet dan een accu dan aan zijn draden hangt of erger nog rondgeslingerd wordt.
En je bent blij dat je zelf stevig in de gordel zit (je weet dan direct waarom, en sindsdien en ik nog veel feller op de gordelplicht).

Marc
Michel WaZ

Bericht door Michel WaZ »

Ik zou toch ook voor enige ventilatie zorgen in de afgesloten kisten, bij het laden komt er altijd gas vrij...............
Ik denk dat je niet de eerste bent die een deksel om zijn oren krijgt!

Groet Michel WaZ

RRC '86 V8
Plaats reactie