Koelwater temperatuur

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Marc Frencken

Koelwater temperatuur

Bericht door Marc Frencken »

Tijdens het terugrijden van een weekendje camperen gisteren liep de koelvloeistof temperatuur meter van onze OneTen V8 wat verder op dan normaal het geval is.
De meter stabiliseerde tot ongeveer tegen het 3/4 streepje van de schaalverdeling. Normaliter stabiliseert de meter op ietsje over de 1/2 van de schaalverdeling.
Na even gestopt te zijn en de koelwaterslangen van de radiator te hebben gecontroleerd op hardheid (ze voelden nog soepel en indrukbaar aan) en het expansievaatje (water stond tegen de rand van de dop en er was water via de overloop gelekt) te hebben gecontroleerd hebben we onze tocht van 230 Km hervat. Met hetzelfde gedrag van de koelwater temperatuur meter. De OneTen was volledig gepakt en gezakt voor vakantie en dus wat zwaarder dan normaal en het was gisteren zo'n 29 graden qua buitentemperatuur onderweg.

20140418_144420.jpg --> mod_embed_images_loadimage('2a2d8622f2e9bbda35c969d62ea9eed2', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-2QHC_Tdlns8%2FU1EhZG89MwI%2FAAAAAAAAAxk%2FZytGWlg-p5w%2Fs640%2F20140418_144420.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-2QHC_Tdlns8/U1EhZG89MwI/AAAAAAAAAxk/ZytGWlg-p5w/s640/20140418_144420.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-2QHC_Tdlns8%2FU1EhZG89MwI%2FAAAAAAAAAxk%2FZytGWlg-p5w%2Fs640%2F20140418_144420.jpg', '', 17195005, 600, 600, 'Loading image ...', false);

We willen in juli met de OneTen naar Zweden reizen en de vraag is nu of dit stijgen in temperatuur een punt van aandacht moet worden voordat we deze reis gaan maken?

Vriendelijke groeten,

Marc Frencken
Jos Daalmans

Re: Koelwater temperatuur

Bericht door Jos Daalmans »

Hoi Marc,

Ik heb dit ook gehad vorig jaar toen het in augustus bloedheet was. Normaal hangt ie net voor de helft (schijnt 83 graden te zijn) en toen zat hij er toch wel weer overheen.
Rij eens een stukje als de temperatuur weer normaal is voor deze regio en kijk of hij dan weer normale waardes aangeeft.
Ik weet niet meer of jij een elektrische fan hebt of gewoon de Visco koppeling dito ventilator.
Met de Visco heb je in de regel wat meer blaasvermogen dan een elektrische fan als je op kruissnelheid rijdt.

Wim Janssen heeft hiervoor eens een aftakking gemaakt van de verwarmingsleiding naar de bovenste radiatorslang. Het warme water gaat dan niet meer via de pomp terug, maar meteen naar de radiator en krijgt daar weer alle koeling mee.

Succes, en prettige vakantie (de One-Ten stond er mooi op met de tent uitgeklapt)

Groeten,

Jos

Profiel+III.jpg --> mod_embed_images_loadimage('e18590f1d33dc3b712f75a6fd67b76ca', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-R1UMZNi_mZI%2FUophGk5cUjI%2FAAAAAAAAJNA%2FGz8iTitKsG8%2Fw965-h418-no%2FProfiel%2BIII.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-R1UMZNi_mZI/UophGk5cUjI/AAAAAAAAJNA/Gz8iTitKsG8/w965-h418-no/Profiel+III.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-R1UMZNi_mZI%2FUophGk5cUjI%2FAAAAAAAAJNA%2FGz8iTitKsG8%2Fw965-h418-no%2FProfiel%2BIII.jpg', '', 17195131, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Lacht in onze tweede auto "Overgangsregeling" Ninety V8 1986. This car contains: 16 Rockers, 49 Rollers and 1 Mule to drive it.
The best "Who cares" MPG Car in Town.
Onze derde auto: Mazda MX-5 Black Nardi Torino, "The Original Roadster". En onze "Leasehond LaroJack".
Pa-ul

Re: Koelwater temperatuur

Bericht door Pa-ul »

Ik heb vorig jaar een soort gelijk probleem gehad, alleen bij ons varieerde de bedrijfs temperatuur steeds tussen normaal en te heet. Na lang zoeken bleek de connector op de temperatuur voeler niet helemaal lekker te zitten. Na het weer een beetje aanknijpen van het schuifschoentje en terug plaatsen was het probleem over.
pjcmfranken@hotmail.com

Re: Koelwater temperatuur

Bericht door pjcmfranken@hotmail.com »

Beste Marc,

Het probleem van de oplopende temp. is mij bekend, alsmede de randverschijnselen van koelvloeistof die via de overloop verdwijnt.
Na wat adviezen te hebben gekregen van schoentje hier schroefje daar, vorig jaar in de Spaanse pyreneeen weer de oplopende temp. etc.dit rijdt niet prettig de constante onzekerheid van zal de meter niet verder stijgen, motorkap open en weer controleren, je hebt zelfs geen tijd om van de omgeving te genieten.
Bij thuiskomst naar Ron Bolleboom gereden een nieuwe radiateur laten plaatsen. Heb alle slangen van het koelsysteem laten vervangen en de radiateur van de interkoeler laten spoelen........................resultaat een nog steeds n constante temperatuur.Inmiddels weer in het zuiden Frankrijk aangekomen , met hoge buiten temperaturen. Eind augustus met veel vertrouwen zonder koelingperikelen naar de Pyreneeen.
Advies: ga naar n betrouwbare Landrover specialist en laat het daar controleren en zonodig repareren.
Veel vakantieplezier in Zweden,
Peter & Linda
Alan T

Re: Koelwater temperatuur

Bericht door Alan T »

Tja een gezonde wagen zou bij normaal gebruik een constante temp. moeten hebben
dus als die meer aangeeft dan normaal is er iets mis {als de meter tenminste de juiste waarde aangeeft}

dus of de motor loopt warmer dan die zou moeten doen
of de koeling doet niet meer wat die hoort te doen

Alan
Paul Rasch

Re: Koelwater temperatuur

Bericht door Paul Rasch »

Beste Marc,

In jou geval zou ik een paar drie dingen doen. In het zoeken naar de oorzaak is het handig om onderscheid te maken naar mogelijke oorzaken:
a. de motor produceert te veel warmte of
b. de koeling is onvoldoende of beide.

1. objectiveren van de waarde op de temperatuurmeter. Dus warm rijden en een thermometer er in. Uiteraard controleren of de verbindingen etc. van de meter oké zijn,
2. produceert de motor te veel warmte? Staat je ontsteking goed? Niet te laat maar ook niet te vroeg? Is het brandstofmengsel goed, niet te arm. Hoe zien de bougies er uit? Bij een zware belasting, een te vroege ontsteking en een te arm mengsel kan het hard gaan!
3. als de motor te warm is, wat gebeurt er als je de verwarming aan zet, kraan en blower op maximaal? Niet aanlokkelijk in de zomer, maar toch. Loopt de temperatuur (even) terug?
4. als 1 en 2 oké zijn en bij 3 de temperatuur terug loopt, dan is de koelcapaciteit waarschijnlijk onvoldoende. Pomp, V-riem, visco, etc. Meest waarschijnlijk een te kort schietende verouderde of vervuilde radiateur.
Ken je de geschiedenis van dat ding? Hoe oud, zijn alle lamellen (uitwendig) nog oké is de radiateur van binnen schoon?

Ik hoop dat bovenstaande je helpt bij het vinden van de oorzaak.

Overigens: bij mijn 109 V8 zegt het water niveau in het overlooptankje niets over het niveau in het koelsysteem.
De enige betrouwbare controle is via de schroefdop aan de rechterkant van de radiateur. Weet niet of dat bij een 110 ook zo is. Bij de 109 is het een 'instinker'.

Succes. hoop dat je het kan oplossen, kan me voorstellen dat het niet goed voelt en je wilt je V8 er niet aan verliezen.

Groet Paul Rasch
1950 80"
1982 109 Stage One V8



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13/06/2014 12:41 door Paul Rasch.
Marc Frencken

Re: Koelwater temperatuur

Bericht door Marc Frencken »

Beste mensen,

Bedankt voor jullie tips ik ga ermee aan de slag.

@ Paul, ik heb alle bougies er eens uit gedraait en gecontroleerd wat opviel was dat de bougies van cilinder 1,4,6 en 7 allemaal voorzien waren van witte aanslag en de bougies van cilinder 2,3,5 3 en 8 mooi bruinig waren. Dit zou betekenen dat de mengsel instelling voor de rechter carburateur (vanaf voorzijde auto gezien) te arm staat.
Dit dient dus aangepast te worden,wel heeft men bij de garage tijdens de APK in mei het CO afgesteld op ca. 4% en hierna is me opgevallen dat de motor temp hoger wordt. De onsteking staat i.v.m. eerder op LPG te hebben gereden nog op 9 graden VBDP voorontsteking dit zou voor benzine weer terug gezet moeten worden naar 6 graden VBDP echter heb ik hier eerder nooit problemen mee gehad. Het meten van je koelwater temperatuur middels een thermometer,waar doe je dit het beste onder de radiatordop of in het expansievaatje? Of is er een andere methode om dit te bepalen?
De radiator is pas een goede 4 jaar oud en ziet er nog gaaf uit geen beschadigde lamellen e.d. en is volledig open.
Het ontluchtingspijpje op het inlaatspruitstuk tussen de carburateurs is open en er loopt koelwater door richting bovenzijde radiator.
Hoor graag van je.

Groeten,

Marc Frencken

20140418_144420.jpg --> mod_embed_images_loadimage('92f40c97c8467155e32a44e622da737d', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-2QHC_Tdlns8%2FU1EhZG89MwI%2FAAAAAAAAAxk%2FZytGWlg-p5w%2Fs912%2F20140418_144420.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-2QHC_Tdlns8/U1EhZG89MwI/AAAAAAAAAxk/ZytGWlg-p5w/s912/20140418_144420.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-2QHC_Tdlns8%2FU1EhZG89MwI%2FAAAAAAAAAxk%2FZytGWlg-p5w%2Fs912%2F20140418_144420.jpg', '', 17197998, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Landrover 110 3.5L V8 CSW "Toller"
[picasaweb.google.nl]...
[picasaweb.google.com]
Frans Bonnes

Re: Koelwater temperatuur

Bericht door Frans Bonnes »

Als ik het zo lees zou ik eens beginnen om de beide carb's eens goed af te (laten) stellen.
Kan best zijn dat daar de oorzaak van je probleem ligt.
Paul Rasch

Re: Koelwater temperatuur

Bericht door Paul Rasch »

Beste Marc,

Ben het eens met Frans, eerst het mengsel goed afstellen.
Wat je beschrijft duidt op een te arm mengsel aan één kant. Als het totaal 4% is (APK keuring) dan is er sprake van een forse onbalans.

Als je de geschiedenis van de carburateurs niet kent zou ik ze uit elkaar halen. En vervolgens weer precies gelijk in elkaar zetten (vlotter niveau controleren, diepte van de sproeier en de positie van de naalden).
Vervolgens de gaskleppen goed afstelen (flowmeter) en het CO door links en rechts precies het zelfde aantal slagen in of uit draaien, dan moet het goed zijn.
Dit is heel leuk om te doen. De V8 gaat aan de schroevendraaier mooier lopen!

Ik zou ook de ontsteking terug zetten naar 6 graden.

De temperatuur meet je bij voorkeur op de aanvoer van de radiateur. In ons geval dus via de plug op de radiateur.
Best lastig want eerst de druk er af en dan nog is er risico op uitstromen van hete koelvloeistof, maar goed.

Succes,

Groet Paul Rasch
1950 80"
1982 109" Stage One V8
Thimo

Re: Koelwater temperatuur

Bericht door Thimo »

Temperatuur meter met een IR-thermometer.

Mvg Thimo.
Plaats reactie