Defender 130 HCPU achterbank alternatieven?

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
appie

Defender 130 HCPU achterbank alternatieven?

Bericht door appie »

Hallo allemaal,

ik vroeg me af wat de mogelijkheden zijn om een andere achterbank (of 2 losse stoelen) in een 130 HCPU te plaatsen. Want de standaard achterbank is nu niet echt het toppunt van comfort (voor zover comfort uberhaupt te vinden is in de Defender natuurlijk) en mist bovendien hoofdsteunen. De achterbank/stoelen van bijv. een 110 passen denk ik niet om,dat deze te ver naar achter uitkomen, zodat de achterwand van de 130 HCPU in de weg zit?

Ik ben benieuwd of jullie alternatieven weten, mijn google-tocht is tot op heden vruchteloos...

- appie
Edward

Re: Defender 130 HCPU achterbank alternatieven?

Bericht door Edward »

In een latere 130 (vanaf2007) staat een betere achterbank met hoofdsteunen. Dat zit echter nog steeds ruk want de leuning staat veel te recht. Een goeie oplossing is er niet, behlave het langer maken van de cabine.....

Ik heb het schot en de seatbase van de voorstoelen weggegooid. Nu kan iemand die achterin zit tenminste z'n voeten gewoon onder mijn stoel zetten en dat scheelt maar doet uiteraard niets af aan die te rechte leuning...

De bank verder naar voren zetten zodat de leuning schuiner kan is weer geen optie omdat de knieën dan weer in het gedrang komen.
appie

Bericht door appie »

Hmmm, ik vond deze interessante post van een kerel uit Zuid-Afrika:

[www.4x4community.co.za]

(zie reactie #5 en #6)
appie

Bericht door appie »

oeps, linkt werkt blijkbaar niet zo lekker en toont alleen post #5, hier is post #6:

[www.4x4community.co.za]

en een link naar de hele discussie:

[www.4x4community.co.za]

Klinkt als best een goede oplossing (ok, het beenruimte-issue los je er niet mee op, maar de stoel kan in ieder geval minder 'rechtop' staan...)
Edward

Bericht door Edward »

Dat heeft Robert van de Lrch ook gedaan. Voordeel is ook dat een keer je stoel naar voren kunt zetten en de leuning kunt verstellen als je eenmaal zit en de stoel weer naar achter kunt schuiven om uit te stappen. Maar de ruimte blijft het grootste probleem.

Als je me een berichtje stuurt kan ik je zijn gegevens wel geven zodat je eventueel kunt proefzitten in zijn wagen.
Nijhuis

Bericht door Nijhuis »

Edward, heb je hier toevallig foto's van? Ben wel benieuwd hoe je dat gedaan hebt. :-)
Erik One-ten+LW op 't werk

Bericht door Erik One-ten+LW op 't werk »

Is de cabine-maat niet ver hetzelfde als een 110? De deuren passen immers ook. Ik heb mijn 110 stawag omgebouwd naar dubbele cabine pickup. Ik heb dus gewoon een dak en achterwand van een 130 erop gezet. Past zonder problemen.

Dat zou betekenen dat alles voor een 110 ook in jouw 130 past, dus ook de Exmoor stoelen met hoofsteunen. Rugleuning blijft erg recht, maar zit comfort zal wel iets beter zijn. Eea kan ook nog iets verder naar achteren. Ik heb namelijk nog wel ruimte tussen mijn achterbank (standaard 110) en de achterwand.

Ben benieuwd, ik wil tzt ook wel wat anders.

Grtz. Erik

Edward

Bericht door Edward »

Zal even wat foto's maken. Sttur ff een mailtje naar info@atelierhout.nl dan stuur ik ze je toe. Ik heb geen webalbum oid.
Boelo

Bericht door Boelo »

[www.defender2.net]
Ter inspiratie, ik zit in het zelfde schuitje, maar gelukkig wel op de bestuurderstoel ;-)

Groeten Boelo

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18/06/2014 22:13 door Boelo.
Edward

Bericht door Edward »

Ik heb die stoelen voorin de 130 staan maar als je vaker mensen op de achterbank hebt is dat al geen goed idee. Door de harde rugschalen kunnen passagiers hun knieën niet in de leuning kwijt. 4 van die Recaro's past volgens mij helemaal niet als de chauffeur ook nog langer is dan 1400mm.......
Marc-my-Words

Bericht door Marc-my-Words »

Boelo Schreef:
-------------------------------------------------------
> [www.defender2.net]
> Ter inspiratie, ik zit in het zelfde schuitje,
> maar gelukkig wel op de bestuurderstoel ;-)

Ieder voordeel heb se nadeel. Had je een grijze 110 gekocht dan had je geen 2º zitrij (nu ja, alleen los bijgeleverd) :-)

Marc
appie

Bericht door appie »

Erik One-ten+LW op 't werk Schreef:
-------------------------------------------------------
> Eea kan ook nog
> iets verder naar achteren. Ik heb namelijk nog wel
> ruimte tussen mijn achterbank (standaard 110) en
> de achterwand.

Zou die ruimte er niet voor een reden zit, bijv. als 'buffer' voor het geval je van achter aangereden wordt? De stoel zou dan de energie van de klap enigszins kunnen/moeten opvangen zodat de impact gereduceerd wordt. Het lijkt me namelijk dat de LR-ontwerpers zelf ook wel in de gaten gehad moeten hebben dat de achterstoel wel erg rechtop staan, en dat er ruimte over was om ze iets schuiner te zetten. Toch is dat niet gedaan.

Of verwacht ik nu teveel van de LR-ontwerpers?
Edward

Bericht door Edward »

Dat denk ik wel, want bij mijn 130 zat de achterbank met een beugel vastgebout aan de achterwand. Dus dat bewegen om impact op te vangen zit er niet in!
appie

Bericht door appie »

Dank je Edward (ook voor je andere bijdragen), wat een ontwerp-misser dan eigenlijk!
Bas Wit

Bericht door Bas Wit »

Deze heeft het zo opgelost, maar veel been ruimte hou je niet over...
$T2eC16VHJIQFHILV6jq!BSQ0yWt9-g~~60_57.JPG --> mod_embed_images_loadimage('50ac06e970a28a93ed90985eddcb955d', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi.ebayimg.com%2F00%2Fs%2FNTI1WDcwMA%3D%3D%2Fz%2F9C0AAOxy3hJSQ0yX%2F%24T2eC16VHJIQFHILV6jq%21BSQ0yWt9-g%7E%7E60_57.JPG', 'http://i.ebayimg.com/00/s/NTI1WDcwMA==/z/9C0AAOxy3hJSQ0yX/$T2eC16VHJIQFHILV6jq!BSQ0yWt9-g~~60_57.JPG', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi.ebayimg.com%2F00%2Fs%2FNTI1WDcwMA%3D%3D%2Fz%2F9C0AAOxy3hJSQ0yX%2F%24T2eC16VHJIQFHILV6jq%21BSQ0yWt9-g%7E%7E60_57.JPG', '', 17203630, 600, 600, 'Loading image ...', false);

[www.ebay.co.uk]

groeten Bas
appie

Bericht door appie »

Ik vind dat toch een hele nette oplossing, ziet er goed en comfortabeler uit dan de standaard bank in elk geval. Het helpt vwb de beenruimte dat mijn vriendin en ik niet erg lang zijn, dus onze voorstoelen kunnen misschien wat naar voor (ik 1.76m, zij kleiner) om zo nog een paar cm beenruimte achter te winnen. Bedankt voor het plaatsen vd foto en link!
Rene

Bericht door Rene »

Ik heb onlangs de stoelen en banken uit mijn 130 td5 hcpu bj2003 vervangen door de stoelen en bank van een 110 td4 bj2009. voor 600 euro 2de hands en in nieuw staat.
past perfect. de bank zit nu wat hoger. de kinderen kunnen nu beter naar buitenkijken. tevens heeft het 3 x3puntsgordels. ik heb de click-bodemplaat van de achterbank uit de 110 hergebruikt. daardoor is de bank leuning en zitting mooi om te klappen (net als bij de 110) zodat je helemaal vrij toegangelijk in de bak bij je spullen kan komen.is toch extra laadruimte. dat kon eerst niet. ik heb wel 2 metalen plaatstrippen op maatgemaakt waarop de click-bodemplaat op rust. tevens maakt dat de bak ook weer steviger. verder is de beenruimte prima zelfs voor volwassenen. ik heb paar kleine onderdelen besteld bij de LR dealer (paar 10-tjes) en bij Hornbach. ik ben er helemaal happy mee en ziet er orgineel uit.
mocht je het willen zien, ik woon in Renkum en werk in Bunnik. dus zit je in de buurt laat het maar weten..
gr, Rene
appie

Bericht door appie »

Hoi Rene,

bedankt voor je reactie, klinkt als een mooie oplossing! Goed om te horen ook dat de ruimte voor volwassenen op de achterbank acceptabel is. Mag ik vragen hoe lang je bent ivm de stand van de voorstoelen? Ik ben zelf 1.76m, dus niet overdreven lang...
Plaats reactie