Ombouw 110 naar camper oplossing toekomstig belasting probleem?

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Erik

Ombouw 110 naar camper oplossing toekomstig belasting probleem?

Bericht door Erik »

Zoals een hoop mensen zie ik op tegen de hoge belasting die ik in 2014 wellicht zou moeten betalen. Nu weet ik dat er voor grijs kenteken busjes oplossingen zijn om deze om te bouwen naar camper (in de fiscale zin van het woord) waardoor ze in aanmerking komen voor het kwartaal tarief. Dit zou mij in de toekomst meer dan € 1500,- belasting per jaar schelen terwijl ik nog wel met 5 personen in de auto kan blijven rijden. Is er iemand die al een 110 camper heeft en zijn er bedrijven die er ervaring mee hebben?

Groet, Erik
Marco 109

Re: Ombouw 110 naar camper oplossing toekomstig belasting proble

Bericht door Marco 109 »

Zie dit stukje op LRCH site
Schijnen ook nog wel haken en ogen aan te zitten.

Overigens als we massaal hiervan gebruik gaan maken is dat de volgende categorie die zal worden afgeschaft denk ik.....
Lucas van Lierop

Re: Ombouw 110 naar camper oplossing toekomstig belasting proble

Bericht door Lucas van Lierop »

Helaas pindakaas, de belastingdienst accepteert geen voertuigen met een stahoogte AF FABRIEK lager dan 130 cm die zijn omgebouwd, heb ik pas nog nagevraagd. Achteraf ook wel weer prima, zitten zoveel (op zich verder terechte) eisen aan dat je altijd met een bak rommel rond rijdt.
erik

Re: Ombouw 110 naar camper oplossing toekomstig belasting proble

Bericht door erik »

Lucas, kun je aangeven welk punt wordt gebruik om deze 130 cm. te meten? Als ik bij de achterdeur meet kom ik tot 118 cm. en meet ik achter de voorstoelen dan is dit 131 cm. Of heeft de belastingdienst een overzicht met maten vanaf de importeur en wordt mijn auto helemaal niet opgemeten?
Erik

Re: Ombouw 110 naar camper oplossing toekomstig belasting proble

Bericht door Erik »

Ben niet zo bang dat ze dit gaan aanschaffen omdat de groep met "geschikte"auto's veel kleiner is en het dus niet zo zichtbaar is in het dagelijks verkeer. De hele discussie over de stinkende en milieuvervuilende oldtimers is natuurlijk ook alleen maar op gevoel en emotie gebaseerd.
Erik

Re: Ombouw 110 naar camper oplossing toekomstig belasting proble

Bericht door Erik »

Ben wel eens wat eigenwijs en dit linkje tegengekomen:

[www.opwielen.nl]

Kennelijk zijn er toch mogelijkheden.......
Lucas van Lierop

Re: Ombouw 110 naar camper oplossing toekomstig belasting proble

Bericht door Lucas van Lierop »

Dat project van Chris is een eenmalig goedgekeurd iets waarbij hij duidelijk te horen heeft gekregen dat het GEEN rechten voor anderen geeft, verder zou ik zeggen veel leesplezier: Camper eisen Belastingdienst

Maar zoals eerder gezegd, zelfs al zou het kunnen (KAN NIET) dan is dit de eerste regeling die strenger wordt natuurlijk. Want je zal zien dat men minimaal aan de eisen zal proberen te voldoen en er daarna ook weer misbruik van maken door de helft van de inrichting er weer uit te slopen.

Groet
bowy

Re: Ombouw 110 naar camper oplossing toekomstig belasting proble

Bericht door bowy »

Enige optie om een 110 op camperkenteken te krijgen is een Hicap aanschaffen, dan zijn er wat creatieve trucjes mogelijk

Cheers Bowy

p4pb8088768.jpg --> mod_embed_images_loadimage('854cf5ac1600f64ba56dc7bbae97c4b7', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fap1.pinkbike.org%2Fp4pb8088768%2Fp4pb8088768.jpg', 'http://ap1.pinkbike.org/p4pb8088768/p4pb8088768.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fap1.pinkbike.org%2Fp4pb8088768%2Fp4pb8088768.jpg', '', 16051406, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Erik

Re: Ombouw 110 naar camper oplossing toekomstig belasting proble

Bericht door Erik »

Ok, de overheid die eenmalig een uitzondering toe laat omdat Chris zo'n aardige jongen is..... dit biedt toch enigzins perspectief. Zal morgen eens bij RDW/Douane langs gaan om te horen wat zij er van vinden.
Lucas van Lierop

Re: Ombouw 110 naar camper oplossing toekomstig belasting proble

Bericht door Lucas van Lierop »

Heb niet teveel hoop Erik :-)

Groet
Lucas
vossehoff

Re: Ombouw 110 naar camper oplossing toekomstig belasting proble

Bericht door vossehoff »

Ik heb de hele zoektocht al gehad en wat Lucas te zeggen heeft vat het eigenlijk wel samen.

Ik heb contact gehad met de juridische dienst van de RDW, douane en belastingdienst. Kort samengevat; je kan een 110 prima op camper kenteken krijgen via de RDW (met de nodige moeite), MAAAAARRRR .... officieel kan hij nooit onder het camper tarief van de belastingdienst vallen. RDW gebruikt namelijk mildere eisen voor het etiket "kampeer wagen" dan de belastingdienst en de eisen van de belastingdienst gelden officieel voor het lage tarief. Echter dit zwaardere eisen pakket word bijna nooit gecontroleerd (RDW doet het niet, douane hanteerd bijna altijd het RDW pakket en belastingdienst zelf vind dit een taak van de RDW en douane is).

Uitkomst van de juridische dienst van de belastingdienst (na zeer uitgebreid contact) was dat de kans groot is dat je gewoon camper tarief gaat betalen (RDW geeft aan dat het nu een camper is), maar dat je bij een grote controle door de mand kan vallen (niet voldoen aan de belasting eisen) en de achterstallige belasting gewoon mag ophoesten. De jurist van de belastingdienst gaf zelf toe dat de regelgeving en de verschillen tussen de RDW en belastingdienst eisen behoorlijk ingewikkeld zijn en dat ze er zelf ook de nodige tijd voor nodig hadden om alles uit te pluizen (nav mijn vragen).

Mijn conclusie was om de auto lekker op grijs te houden (binnen het bedrijf).

Ga je voor 100% safe, zorg dan dat je camper voldoet aan de eisen van zowel de RDW als de belastingdienst.

gr Niels
Huub

Re: Ombouw 110 naar camper oplossing toekomstig belasting proble

Bericht door Huub »

Mijn ex uk army 110 heeft als typeaanduiding "pick up"meegekregen bij de RDW keuring indertijd, omdat softtop niet tot de mogelijkheden behoorde. Pickup heeft natuurlijk wel een dakhoogte voor de laadruimte van meer dan 1.3 meter toch!!!!?

GRT Huub
Pike

Re: Ombouw 110 naar camper oplossing toekomstig belasting proble

Bericht door Pike »

Creatief idee

Overigens is mijn Lightweight volgens het kenteken ook een pickup. Bij de opmerkingen staat vermeld: cabriolet.

Pike

grotemarkt5a.jpg --> mod_embed_images_loadimage('a97c913854c5397624a7d202859eda4b', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.13afdra.nl%2Fimages%2Fgrotemarkt5a.jpg', 'http://www.13afdra.nl/images/grotemarkt5a.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.13afdra.nl%2Fimages%2Fgrotemarkt5a.jpg', '', 16051898, 600, 600, 'Loading image ...', false);

On the eighth day God created Land Rover.
Carawagon

Re: Ombouw 110 naar camper oplossing toekomstig belasting proble

Bericht door Carawagon »

Een laro ombouwen tot kampeerwagen gaat inderdaad lastig worden gezien de huidig opgestelde eisen hiervoor.
Laro's die af fabriek al omgebouwd zijn tot kampeerwagen (zoals carawagons en dormobiles) hoeven echter niet te voldoen aan alle actuele eisen, mits de auto in 2002 minimaal 15 jaar oud was.

Bron: Belastingdienst
[www.belastingdienst.nl]

Series III 109 2.25b Carawagon (Pluimpje)

www.flickr.com --> mod_embed_images_loadimage('3a3d65bf9bb18d183562be2ab4894fb6', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Ffarm9.staticflickr.com%2F8079%2F8323003658_4b609748fc_z.jpg', 'http://farm9.staticflickr.com/8079/8323003658_4b609748fc_z.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Ffarm9.staticflickr.com%2F8079%2F8323003658_4b609748fc_z.jpg', 'http://www.flickr.com/photos/65356183@N05/8323003658/', 16052004, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Pluimpjedrama by WouterSlaman, on Flickr
Disco

Re: Ombouw 110 naar camper oplossing toekomstig belasting proble

Bericht door Disco »

Wel eens gehoord dat je de de "laadvloer"kan laten zakken of dit alleen kan bij een bodylift weet ik niet,je zou zo op deze manier aan de 130 komen

Jo
vossehoff

Re: Ombouw 110 naar camper oplossing toekomstig belasting proble

Bericht door vossehoff »

Het probleem zit hem in het "van fabrieks af" in die regel.

Waar Bowy op duid is denk ik een situatie met een 110 HCPU waar vanuit de fabriek al een overkapping op zat met de juiste hoogte (gokje)? Als je dat kan bewijzen of aannemelijk kan maken dan heb je een aardige kans dat je een 100% legale 110 camper kunt bouwen (die dus echt aan alle regels voldoet).

gr Niels
Paul Kampeerrover

Re: Ombouw 110 naar camper oplossing toekomstig belasting proble

Bericht door Paul Kampeerrover »

Ik ken Chris goed en dit is bij hoge uitzondering goedgekeurd.
Paul Kampeerrover

Re: Ombouw 110 naar camper oplossing toekomstig belasting proble

Bericht door Paul Kampeerrover »

moet over een lengte van 200cm 130 hoog zijn
Paul Kampeerrover

Re: Ombouw 110 naar camper oplossing toekomstig belasting proble

Bericht door Paul Kampeerrover »

dan moet ie een vast opbouw hebben waar zonder dakverhoging een fiscaal blok past van 170 hoog bij 200 lang en 90 breed
Paul Kampeerrover

Re: Ombouw 110 naar camper oplossing toekomstig belasting proble

Bericht door Paul Kampeerrover »

Kan, maar moet ie een opbouw krijgen van 170 hoog bij 200 lang en 90 breed, alles binnenmaat (fiscaal blok)
Camelgamer

Re: Ombouw 110 naar camper oplossing toekomstig belasting proble

Bericht door Camelgamer »

Misschien zit ik er helemaal naast vrienden.
Ik heb even naar mijn papieren gekeken die ik kreeg bij mijn aankoop Stage one V8 op gas.
(is 109 hardtop) en daar staat op de afgifte in 24-04-1980 GRIJS KENTEKEN en de inrichting campeer auto.
er zat ook nog een brief bij uit een onderzoek uit 1999 door de belasting ( verklaring onderzoek inrichtingeisen grijs kenteken)
de uitslag van dit onderzoek was dat mijn landy voldeet aan de eisen.

ontspring ik nu de dans of is het weer eens jammer joh!!!
vossehoff

Re: Ombouw 110 naar camper oplossing toekomstig belasting proble

Bericht door vossehoff »

Waar haal je die maten zo vandaan? Voor een camper moet het blok 130 zijn, niet 170.

Grijs kenteken voor een overdekte pickup hoeft ook geen 170 blok in (heb er een paar gehad).

Voor de rest absoluut mee eens dat het een lastige opgave is om een Defender netjes als camper op kenteken te krijgen.

gr Niels
vossehoff

Re: Ombouw 110 naar camper oplossing toekomstig belasting proble

Bericht door vossehoff »

De huidige eisen zijn enorm aangescherpt, en daar moet je nu op dit moment aan voldoen (edit: als je alles wilt omkeuren naar camper).

En ja, bestaande campers hebben daar geen last van, mooi bewaren dus.

gr Niels



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 31/10/2012 20:44 door vossehoff.
Paul Kampeerrover

Re: Ombouw 110 naar camper oplossing toekomstig belasting proble

Bericht door Paul Kampeerrover »

lees de belstingsite er maar op na.
130 af fabriek moet met een dakluik van 100 bij 90 verhoogd worden naar minimaal 170. is de wagen niet fabrieks af 130 binnenmaat, moet het fiscale blok de maten hebben die ik eerder aangaf.
Bij het laatste gaat men uit van chassis/cabine voorzien van een vaste opbouw.

De spraakverwarring wordt veroorzaakt door de regelgeving kampeerauto zoals de RDW keurt en het kwarttarrief van de belastingdienst.

been there, done that
Camelgamer

Re: Ombouw 110 naar camper oplossing toekomstig belasting proble

Bericht door Camelgamer »

vossehoff Schreef:
-------------------------------------------------------
> De huidige eisen zijn enorm aangescherpt, en daar
> moet je nu op dit moment aan voldoen (edit: als je
> alles wilt omkeuren naar camper).
>
> En ja, bestaande campers hebben daar geen last
> van, mooi bewaren dus.
>
> gr Niels

Ik lees net ergens anders in het forum...dat dit zomaar kan veranderen:
Gepost door: Paul Kampeerrover ()
Datum: 31 oktober 2012 19:58


ik had ook een landrover op kampeerkenteken, althans, dat is ie nog steeds, maar voldoet ineens na controle aan huis niet meer aan het kwarttarrief.
Inspecteur( dat is niet dezelfde persoon die de controle uitvoert) vond ineens dat land rover stawags en hardtops sowieso nooit aan het kwarttarrief kunnen voldoen. Had ie in 2005 nog geen moeite mee......

Je bent gewaarschuwd.
erik

Re: Ombouw 110 naar camper oplossing toekomstig belasting proble

Bericht door erik »

Niels, bedankt voor je uitleg. Ik heb nog een vraag, waar wordt de hoogte van minimaal 130 cm gemeten? Heb zelf een 5-deurs 110 en als ik achter de voorstoelen meet heb ik 131 cm hoogte. Dit zou voldoende moeten zijn, als je echter bij de achterdeur meet heb je 118 cm. Bij een 3 deurs is dit overal 118 cm. Maar bij een 5 deurs is het maar net waar je meet. Dit staat niet in de eisen van de belasting dienst. Weet jij hier iets van?
vossehoff

Re: Ombouw 110 naar camper oplossing toekomstig belasting proble

Bericht door vossehoff »

Dan snap ik hem weer, dacht al dat we langs elkaar stonden te praten.

De kunst is dus om een Defender te vinden waarbij je aannemelijk kan maken dat hij fabrieks af die 130cm blokken kon hebben (vandaar het voorbeeld met de overdekte HCPU).

gr Niels
vossehoff

Re: Ombouw 110 naar camper oplossing toekomstig belasting proble

Bericht door vossehoff »

Dan moet je even zoeken naar de belasting "blokken" die er in moeten kunnen passen (die 130cm moet je dus wel over een bepaalde lengte hebben).

Hebben ze ergens op hun site staan.

gr Niels
vossehoff

Re: Ombouw 110 naar camper oplossing toekomstig belasting proble

Bericht door vossehoff »

Dat is ook precies de reden waarom die van mij mooi grijs gebleven is.

Overigens meen ik dat ze wel degelijk moeten keuren met de regelgeving uit de juiste tijdsperiode (toen het op kenteken kwam te staan), net als bij de APK eisen. Alleen geld ook daar weer het verhaal dat RDW en belastingdienst verschillende eisen hadden ... en daar kan je dus wel mee door de mand vallen (mag je nog blij zijn als ze de achterstallige belasting niet terug willen hebben).

gr Niels
Erik

Re: Ombouw 110 naar camper oplossing toekomstig belasting proble

Bericht door Erik »

Zal het opzoeken, maar ziet er gezien de reacties niet goed uit. Jammer .... blijf denken in oplossingen niet in problemen.
Paul Kampeerrover

Re: Ombouw 110 naar camper oplossing toekomstig belasting proble

Bericht door Paul Kampeerrover »

de rdw keurt niet tbv het kwarttarrief. De douane vertegenwoordigd bij de keuringsstations de belastingdienst ivm met de toeslag personengebruik, maar keurt ook niet.
Eigenbouw blijft altijd eigen verantwoordelijkheid. Als je controle krijgt en de wagen voldoet niet aan het kwarttarrief, mag je een vol jaar naheffing betalen, vaak vermeerderd met een boete en vanaf dat moment vol tarief.
vossehoff

Re: Ombouw 110 naar camper oplossing toekomstig belasting proble

Bericht door vossehoff »

Het bijzondere is dat de RDW en douane van oorsprong wel verantwoordelijk waren voor het toezicht op de belasting regels, echter dit is er uit bezuinigt en doen ze dus niet meer.

De juridische afdeling van de belastingdienst stond daar dan ook van te kijken toen ik ze dat kwam melden (belastingdienst heeft nog steeds de RDW en douane als controlerende partij in de protocollen staan).

En dat gaat al een aantal jaren zo (er zijn dus wel regels, maar NIEMAND die ze controleert). Je valt dus alleen enorm door de mand als iemand toevallig besluit WEL te controleren.

Maar daar heb jij dus al ervaring mee gehad ...

gr Niels
Carawagon

Re: Ombouw 110 naar camper oplossing toekomstig belasting proble

Bericht door Carawagon »

Nog maar een keer:
[www.belastingdienst.nl]

"Als de binnenruimte van fabriekswege geen hoogte heeft van 170 cm, maar wel ten minste een hoogte van 130 cm, dan mag u de binnenruimte verhogen tot ten minste 170 cm over een lengte van ten minste 100 cm en een breedte van ten minste 90 cm. Dit kan bijvoorbeeld met een vast verhoogd dak of een hefdak. Dit geldt alleen als de kampeerauto ook aan de overige inrichtingseisen voldoet."

m.a.w. als de binnenruimte niet minimaal 130 is vanuit de fabriek dan mag deze niet opgehoogd worden om aan bovenstaand minimaal vereiste van 170x100x90 te komen

Daarnaast geld:

"Kampeerauto's die op 1 mei 2002 15 jaar of ouder zijn en van fabriekswege zijn ingericht als kampeerauto, hoeven niet aan alle hiervoor vermelde inrichtingseisen te voldoen. Bepalend voor de leeftijd van de kampeerauto is de datum van het kentekenbewijs deel I of deel IA of (als dit een vroegere datum is) de 'datum eerste toelating op de weg' die de RDW heeft toegekend."

Als je auto dus later hobby matig is omgebouwd zul je wel moeten voldoen aan de huidige vereisten.

Series III 109 2.25b Carawagon (Pluimpje)

www.flickr.com --> mod_embed_images_loadimage('f676864d69abfe5e969fe4cb54d10ed7', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Ffarm9.staticflickr.com%2F8079%2F8323003658_4b609748fc_z.jpg', 'http://farm9.staticflickr.com/8079/8323003658_4b609748fc_z.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Ffarm9.staticflickr.com%2F8079%2F8323003658_4b609748fc_z.jpg', 'http://www.flickr.com/photos/65356183@N05/8323003658/', 16052776, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Pluimpjedrama by WouterSlaman, on Flickr
CamperChris

Re: Ombouw 110 naar camper oplossing toekomstig belasting proble

Bericht door CamperChris »

Als je een verhoging van 50cm tussen het dak en je zijwanden zet, dan kan iedere 110 voor het kwarttarief worden geaccepteerd, zoals Paul ook zeg, dan past er dus het blok van 170 hoog en 200cm lang in Of bijvoorbeeld een afzet-unit vast op je achterbak monteren. Een hefdak is alleen toegestaan als de auto af fabriek al een binnenhoogte heeft van 130cm. Voor mijzelf wordt steeds meer duidelijk hoeveel geluk ik in mijn geval heb gehad, had te maken met een schriftelijke goedkeuring vooraf (doen ze nu nooit weer..) En vandaar ook dat de auto nu volledig is gerestaureerd; want bij verkoop vervalt ook bij mijn auto de regeling.

gr, CamperChris

2012-08-19%2010.05.47.jpg --> mod_embed_images_loadimage('74fa952f33848ff314feb64ff0847897', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-fvS5z0esvXA%2FUDXoBCAiTeI%2FAAAAAAAAD_8%2F9IQ07892Py8%2Fs128%2F2012-08-19%252010.05.47.jpg', 'https://lh4.googleusercontent.com/-fvS5z0esvXA/UDXoBCAiTeI/AAAAAAAAD_8/9IQ07892Py8/s128/2012-08-19%2010.05.47.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-fvS5z0esvXA%2FUDXoBCAiTeI%2FAAAAAAAAD_8%2F9IQ07892Py8%2Fs128%2F2012-08-19%252010.05.47.jpg', '', 16052840, 600, 600, 'Loading image ...', false); 2012-08-18%2007.43.09.jpg --> mod_embed_images_loadimage('f9e683369a6a49ce2057a35ad6a7c2a0', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-twsbQrrTwCE%2FUDXlCz2Sp0I%2FAAAAAAAAD-Y%2F_04A-2aeab8%2Fs128%2F2012-08-18%252007.43.09.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-twsbQrrTwCE/UDXlCz2Sp0I/AAAAAAAAD-Y/_04A-2aeab8/s128/2012-08-18%2007.43.09.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-twsbQrrTwCE%2FUDXlCz2Sp0I%2FAAAAAAAAD-Y%2F_04A-2aeab8%2Fs128%2F2012-08-18%252007.43.09.jpg', '', 16052840, 600, 600, 'Loading image ...', false);
<u>www.opwielen.nl</u> picasa webalbum Chrisopwielen</u>
Paul Kampeerrover

Re: Ombouw 110 naar camper oplossing toekomstig belasting proble

Bericht door Paul Kampeerrover »

Uiteraard klopt jouw tekst, maarrrrrr,
Als er sprake is van een kampeerautoinrichting gebaseerd op chassis-cabine, dient de auto een fiscaal blok te kunnen bergen van 170 bij 200 bij 90. Staat niet in dat specifieke stukje, maar in de toelatings en inrichtingseisen van de overheid. Ik weet even niet zo snel hoe deze artikelen gecodeerd zijn.
Carawagon

Re: Ombouw 110 naar camper oplossing toekomstig belasting proble

Bericht door Carawagon »

Het blijkt wel weer dat er genoeg documenten en bronnen in omloop zijn die allemaal net ff een beetje verschillen. Een blok van 200x130x90 zal in elk geval in de meeste land rovers niet passen :p

Gelukkig hebben we nog even de tijd om aan te kijken welke kant het allemaal op gaat met die mrb.

Ik ga er vooralsnog maar vanuit dat de land rovers die destijds vanuit de fabriek ontworpen zijn als kampeerauto zoals de carawagon en dormobiles tegen de tijd van afschaffing vrijstelling mrb in aanmerking kunnen komen voor het kwarttarief kampeerauto's. Simpelweg omdat ze daarvoor ontworpen en goedgekeurd zijn aan de hand van de toen geldende eisen.

enfin, de tijd zal het leren.

Series III 109 2.25b Carawagon (Pluimpje)

www.flickr.com --> mod_embed_images_loadimage('6f0b4331b76dabefe50c9dbbbc4d3ead', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Ffarm9.staticflickr.com%2F8079%2F8323003658_4b609748fc_z.jpg', 'http://farm9.staticflickr.com/8079/8323003658_4b609748fc_z.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Ffarm9.staticflickr.com%2F8079%2F8323003658_4b609748fc_z.jpg', 'http://www.flickr.com/photos/65356183@N05/8323003658/', 16053168, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Pluimpjedrama by WouterSlaman, on Flickr
Bart74

Re: Ombouw 110 naar camper oplossing toekomstig belasting proble

Bericht door Bart74 »

In de tijd dat ik een land rover wilde ombouwen heb ik hier nog een discussie over gehad met de mensen van de doane. Toen stond er wel dat je aan de hoogte van 130cm moest voldoen.... Maar er werd nergens gesproken over die 200 cm.

Zijn reactie: nee dat klopt maar dat staat wel bij ons op papier. Lekker handig
Bart74

het staat er niet

Bericht door Bart74 »

Is de binnenruimte vanaf de fabriek ten minste 130 cm hoog, maar niet hoger dan 170 cm? Dan mag u de binnenruimte verhogen tot ten minste 170 cm. De verhoging moet ten minste 100 cm lang en 90 cm breed zijn. Dit kan bijvoorbeeld met een vast verhoogd dak of een hefdak. Dit geldt alleen als de kampeerauto ook aan de overige inrichtingseisen voldoet.

Van de site van de belastingdienst...

Er staat dus niets over de lengte van 200cm waar je aan moet voldoen. Toch eisen ze dat van je... Erg vreemd
vossehoff

Re: het staat er niet

Bericht door vossehoff »

Het staat er wel, maar is erg slecht te vinden (weet ik van mijn eigen zoektocht).

Uiteindelijk had ik het destijds gevonden onder de belasting blokken en dan gewoon rechtstreeks uit de wetten (dus niet de "tekstuele" uitleg daarvan).

gr Niels
hans 90

Re: Ombouw 110 naar camper oplossing toekomstig belasting proble

Bericht door hans 90 »

Probleem voor alle bouwers is wel dat je met een camper geen woon werk mag doen. En daar controleert de belastingdienst wel op weet ik uit ervaring!
jamaar

Re: Ombouw 110 naar camper oplossing toekomstig belasting proble

Bericht door jamaar »

Ja
heb 4 jaar gleden nagevraagd bij rdw
pick up mag omgebouwd worden naar camper mits die opbouw aan de blokken voldoet
Paul Kampeerrover

Re: Ombouw 110 naar camper oplossing toekomstig belasting proble

Bericht door Paul Kampeerrover »

De Kampeerrover is een Dormobile, maar de conversie was ná de overgangsregeling toegepast en kwam niet in aanmerking, ondanks mijn verweer dat Dormobile naast Carawagon de enige "by Land Rover approved "conversies waren. Dat ik over brieven, folders en ander bewijs materiaal beschikte maakte voor de inspecteur niets uit.
Omdat hij vond dat ik de zaak niet fleste, kreeg ik geen naheffing en boete, maar mocht vanaf dat moment wel vol tarrief betalen. Het bijzondere was dat ik "korting "kreeg op de naheffing van 100% vanwege milieuredenen. Hij zocht een manier om mij niet te straffen. nou ja...........

Groet, Paul
Paul Kampeerrover

Re: het staat er niet

Bericht door Paul Kampeerrover »

Dat heeft te maken met de inrichtingseisen van de RDW, die staan weer ergens anders op het net.
De eisen van de belastingdienst om in aanmerking te komen voor het kwarttarrief gaan alleen maar verder.....
Paul Kampeerrover

Re: Ombouw 110 naar camper oplossing toekomstig belasting proble

Bericht door Paul Kampeerrover »

Ik weet niet hoe je aan deze ervaring komt, maar in de regelementen staat daar niets over.
Woon- werkverkeer wordt lastig als je ;
A; geen andere wagen hebt dan deze
B: je de kilometers op de 1 of andere manier fiscaal wil "verwerken "

Er is ook geen kilometerbeperking tbv kampeerauto's.
CamperChris

het staat er wel, joh.

Bericht door CamperChris »

selectief lezen, dat probeer ik ook graag, Bart.

Als je bovenaan begint bij de eisen van de belastingdienst (op de site die je zelf aanhaalt) dan staat daar als eerste punt:
De binnenruimte moet een rechthoekig blok kunnen bevatten met een hoogte van ten minste 170 cm over een lengte van ten minste 200 cm en over een breedte van ten minste 90 cm.
vervolgens komen de overige inrichtingseisen, en daarna een aparte alinea die alleen gaat over de afwijkende hoogte (en niet over een afwijkende lengte...)

Overigens staat nog wel in de eisen dat de binnenruimte begint achter de voorste zitplaatsen (dus nog vóór het tussenschot)

gr, CamperChris

2012-08-19%2010.05.47.jpg --> mod_embed_images_loadimage('70f191114a4cd887480ce86fc2de5782', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-fvS5z0esvXA%2FUDXoBCAiTeI%2FAAAAAAAAD_8%2F9IQ07892Py8%2Fs128%2F2012-08-19%252010.05.47.jpg', 'https://lh4.googleusercontent.com/-fvS5z0esvXA/UDXoBCAiTeI/AAAAAAAAD_8/9IQ07892Py8/s128/2012-08-19%2010.05.47.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-fvS5z0esvXA%2FUDXoBCAiTeI%2FAAAAAAAAD_8%2F9IQ07892Py8%2Fs128%2F2012-08-19%252010.05.47.jpg', '', 16053820, 600, 600, 'Loading image ...', false); 2012-08-18%2007.43.09.jpg --> mod_embed_images_loadimage('10c8a852bed3f2431cde1c997b650b89', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-twsbQrrTwCE%2FUDXlCz2Sp0I%2FAAAAAAAAD-Y%2F_04A-2aeab8%2Fs128%2F2012-08-18%252007.43.09.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-twsbQrrTwCE/UDXlCz2Sp0I/AAAAAAAAD-Y/_04A-2aeab8/s128/2012-08-18%2007.43.09.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-twsbQrrTwCE%2FUDXlCz2Sp0I%2FAAAAAAAAD-Y%2F_04A-2aeab8%2Fs128%2F2012-08-18%252007.43.09.jpg', '', 16053820, 600, 600, 'Loading image ...', false);
<u>www.opwielen.nl</u> picasa webalbum Chrisopwielen</u>
huub

Re: Ombouw 110 naar camper oplossing toekomstig belasting proble

Bericht door huub »

Reken erop dat tegen de tijd dat je voluit geinvesteerd hebt om die 110 op camperkenteken te krijgen, de overheid een koerswijziging doet die dit gebruik geheel gaat blokkeren en je dus alsnog het volle tarief kan gaan betalen.
Zo niet heb je geluk, en anders niet zeuren dat ze dit gaatje ook hebben gedicht


GRT Huub
louis

Re: Ombouw 110 naar camper oplossing toekomstig belasting proble

Bericht door louis »

mijn 127 (van origine single cab+quadtech) staat op kampeerauto inrichting sinds '98
dus blijkbaar kon 't toen nog wel.
Louis
louis

Re: Ombouw 110 naar camper oplossing toekomstig belasting proble

Bericht door louis »

of je neemt 'n 101FC (want die is af fabriek > 1.30) en verhoogt die naar 1.70 na je diesel ombouw...
Louis
Marc-my-Words

Re: Ombouw 110 naar camper oplossing toekomstig belasting proble

Bericht door Marc-my-Words »

louis Schreef:
-------------------------------------------------------
> mijn 127 (van origine single cab+quadtech) staat
> op kampeerauto inrichting sinds '98
> dus blijkbaar kon 't toen nog wel.
> Louis


Had die Quadtech wellicht 1m30 binnenhoogte?
Marc-my-Words

Re: Ombouw 110 naar camper oplossing toekomstig belasting proble

Bericht door Marc-my-Words »

louis Schreef:
-------------------------------------------------------
> of je neemt 'n 101FC (want die is af fabriek >
> 1.30) en verhoogt die naar 1.70 na je diesel
> ombouw...
> Louis

Je hoeft een 101FC niet te verhogen, een hefdak is al genoeg.
Plaats reactie