BMW diesel conversie in RRC of Defender
BMW diesel conversie in RRC of Defender
Er worden best wat diesel-conversies gedaan in Land Rovers, je ziet Isuzu, Perkins, Mazda, Nissan motoren in RRC's en Defenders liggen. Maar de BMW diesel, de 2.5 en nog mooier, de 3.0 D zie je zelden of nooit, ook op Google kan ik niets vinden. Terwijl dit een mooie ombouw is, een donor P38 DSE is niet moeilijk te vinden..... Heeft iemand hier meer info toevallig??
Groetjes, bart
Groetjes, bart
Re: BMW diesel conversie in RRC of Defender
Ja dat heb ik. Heb zelf veel uitgezogt over deze conversie. Vergeet het maar tenzij je echt heel veel verstand van elektronica hebt. Het is mogelijk want de 3.0d gebruikt hetzelfde onderblok als de BMW motor in de P38 dus je kunt hem achter een Land Rover automaat bak en tussenbak leggen maar dan komt het moeilijke deel. Op internet staat al een verslag van iemand die deze conversie wilde doen en die is gestrand bij de elektronica. Dan nog het volgende probleem, het carter is niet op 4x4 gebruik gemaakt dus die moet dieper worden.
Wil je het goed doen neem dan een tdv6, Bell auto heeft deze al succesvol in een Defender gelegd en is nu met conversie sets bezig zodat iedereen dat kan. JE doet deze conversie ook, rond de 20.000 pond en Bell zal niet veel goedkoper zijn.
Groeten Rick,
p4pb7561242.jpg --> mod_embed_images_loadimage('f1dd9750231b609357cf8d2c51435d9d', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flp1.pinkbike.org%2Fp4pb7561242%2Fp4pb7561242.jpg', 'http://lp1.pinkbike.org/p4pb7561242/p4pb7561242.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flp1.pinkbike.org%2Fp4pb7561242%2Fp4pb7561242.jpg', '', 15018224, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Foto's werkzaamheden
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11/01/2012 11:04 door Rick90.
Wil je het goed doen neem dan een tdv6, Bell auto heeft deze al succesvol in een Defender gelegd en is nu met conversie sets bezig zodat iedereen dat kan. JE doet deze conversie ook, rond de 20.000 pond en Bell zal niet veel goedkoper zijn.
Groeten Rick,
p4pb7561242.jpg --> mod_embed_images_loadimage('f1dd9750231b609357cf8d2c51435d9d', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flp1.pinkbike.org%2Fp4pb7561242%2Fp4pb7561242.jpg', 'http://lp1.pinkbike.org/p4pb7561242/p4pb7561242.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flp1.pinkbike.org%2Fp4pb7561242%2Fp4pb7561242.jpg', '', 15018224, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Foto's werkzaamheden
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11/01/2012 11:04 door Rick90.
Re: BMW diesel conversie in RRC of Defender
Zuid-Afrika had ook een 6-cilinder benzine in de Defender. Misschien dat daar ook nog interessante dingen door te vinden zijn?
Re: BMW diesel conversie in RRC of Defender
Bmw benzine motoren zijn geen probleem. Er rijden verschillende Defenders met BMW 6 en zelfs 12 cilinder motoren rond. Dt zijn vaak wat oudere blokken en daarom is dat goed te doen. Maar de diesels kwamen pas later en zijn veel ingewikkelder om aan te sluiten. In zuid Afrika is inderdaad vanaf fabriek de Defender met 525 i motor geleverd en dat schijnt een van de beste blokken in een Defender te zijn geweest.
Re: BMW diesel conversie in RRC of Defender
Is de electronica echt zo'n probleem? De TD5 wordt ook al regelmatig gebruikt voor inbouw in een Classic. Goh, een TD5, dat kan natuurlijk ook. Even afwachten hoe het Andrew Colville bevalt, die is er mee bezig.
gr, bart
gr, bart
Re: BMW diesel conversie in RRC of Defender
Ik denk dat je zon BMW diesel niet met een Td5 moet vergelijken maar eerder met een tdv6 qua complexiteit .
Zou ook gewoon voor een Td5 gaan, dat werkt tenminste zeker en met een beetje tuning vermogen genoeg uit te halen.
Zou ook gewoon voor een Td5 gaan, dat werkt tenminste zeker en met een beetje tuning vermogen genoeg uit te halen.
Re: BMW diesel conversie in RRC of Defender
Bart,
Het probleem zit 'm niet in de basis stuur-electronica van de motor, wanneer je de ecu bij de motor hebt werkt dat wel.
Maar.....
In het kader van anti diefstal moet allerlei electronica die niets met de motor te maken heeft aangesloten zijn.
Denk daarbij aan: airco, radio-unit, cd-wisselaar en allerlei andere meuk die je normaal niet bij een motor krijgt en ook zeker niet wilt inbouwen.
Al deze electronica heeft een unieke code per onderdeel en moet ingeleerd worden op de centrale ecu anders doet ie niets.
Je moet je afvragen hoe veel offroad rally auto's het doen zoals de Bowler Wildcat waarvan er genoeg rondrijden met de 3.0d uit een X5.
Er is in Engeland een bedrijf dat een kastje verkoopt die al deze (overbodige) electronica vervangt.. (lees: simuleert)
Ik weet dat ze er bij Elephant Offroad ervaring mee hebben, dat blok zit in de auto van Simon.
Je kunt daar 'ns informeren.
Oscar
In dienst : Series One 80", Series III 88", One Ten Tithonus, 110 td5 sw, 110 td4 (schade - 3.2 test set-up)
Uit dienst: One Ten V8 ex-mod, 110 td5 sw, FL1 td4 sw, FL2 TD4 hse aut.
www.verroen.org
www.tithonus.org
www.blrc.nl
Het probleem zit 'm niet in de basis stuur-electronica van de motor, wanneer je de ecu bij de motor hebt werkt dat wel.
Maar.....
In het kader van anti diefstal moet allerlei electronica die niets met de motor te maken heeft aangesloten zijn.
Denk daarbij aan: airco, radio-unit, cd-wisselaar en allerlei andere meuk die je normaal niet bij een motor krijgt en ook zeker niet wilt inbouwen.
Al deze electronica heeft een unieke code per onderdeel en moet ingeleerd worden op de centrale ecu anders doet ie niets.
Je moet je afvragen hoe veel offroad rally auto's het doen zoals de Bowler Wildcat waarvan er genoeg rondrijden met de 3.0d uit een X5.
Er is in Engeland een bedrijf dat een kastje verkoopt die al deze (overbodige) electronica vervangt.. (lees: simuleert)
Ik weet dat ze er bij Elephant Offroad ervaring mee hebben, dat blok zit in de auto van Simon.
Je kunt daar 'ns informeren.
Oscar
In dienst : Series One 80", Series III 88", One Ten Tithonus, 110 td5 sw, 110 td4 (schade - 3.2 test set-up)
Uit dienst: One Ten V8 ex-mod, 110 td5 sw, FL1 td4 sw, FL2 TD4 hse aut.
www.verroen.org
www.tithonus.org
www.blrc.nl
Re: BMW diesel conversie in RRC of Defender
helemaal niet moeilijk, been there done that
(defender 90)
gebruik je een 525 TDS motor is het een kwestie van kabelboom en computer mee verhuizen, en de carterpan aanpassen.
Het kan nog makkelijker, neem een "oude" 524TD, deze is zonder electronica, en zet daar een intercooler achter.
dan schroef je de turbodruk iets op, en zet je de brandstof pomp iets royaler en je hebt zo'n 160 PK
Ik heb sinds een paar weken een 524TD (1984) op de oprit staan, nu na het inbouwen van een (te kleine) intercooler gaat ie best vooruit.
zoek maar eens op youtube! staan erg leuke filmpjes op van de 524TD
IMAG0020.jpg --> mod_embed_images_loadimage('5accd82c05cbff1c4300fb18ef7312b9', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1227.photobucket.com%2Falbums%2Fee425%2Frangie110%2FIMAG0020.jpg', 'http://i1227.photobucket.com/albums/ee425/rangie110/IMAG0020.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1227.photobucket.com%2Falbums%2Fee425%2Frangie110%2FIMAG0020.jpg', '', 15020251, 600, 600, 'Loading image ...', false);
IMAG0021.jpg --> mod_embed_images_loadimage('a47d11b968d2c6a7e8cfeef912e1b5e5', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1227.photobucket.com%2Falbums%2Fee425%2Frangie110%2FIMAG0021.jpg', 'http://i1227.photobucket.com/albums/ee425/rangie110/IMAG0021.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1227.photobucket.com%2Falbums%2Fee425%2Frangie110%2FIMAG0021.jpg', '', 15020251, 600, 600, 'Loading image ...', false);
IMAG0013.jpg --> mod_embed_images_loadimage('d029d0a2fb007b65cb496a96b4266888', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1227.photobucket.com%2Falbums%2Fee425%2Frangie110%2FIMAG0013.jpg', 'http://i1227.photobucket.com/albums/ee425/rangie110/IMAG0013.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1227.photobucket.com%2Falbums%2Fee425%2Frangie110%2FIMAG0013.jpg', '', 15020251, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Gr Rangie90
Fun car: Defender 90TD5 'Joepie'
Bike: Suzuki DL650 V-Strom ABS
Daily: Peugeot 106
"per aspera ad astra"

gebruik je een 525 TDS motor is het een kwestie van kabelboom en computer mee verhuizen, en de carterpan aanpassen.
Het kan nog makkelijker, neem een "oude" 524TD, deze is zonder electronica, en zet daar een intercooler achter.
dan schroef je de turbodruk iets op, en zet je de brandstof pomp iets royaler en je hebt zo'n 160 PK

Ik heb sinds een paar weken een 524TD (1984) op de oprit staan, nu na het inbouwen van een (te kleine) intercooler gaat ie best vooruit.
zoek maar eens op youtube! staan erg leuke filmpjes op van de 524TD
IMAG0020.jpg --> mod_embed_images_loadimage('5accd82c05cbff1c4300fb18ef7312b9', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1227.photobucket.com%2Falbums%2Fee425%2Frangie110%2FIMAG0020.jpg', 'http://i1227.photobucket.com/albums/ee425/rangie110/IMAG0020.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1227.photobucket.com%2Falbums%2Fee425%2Frangie110%2FIMAG0020.jpg', '', 15020251, 600, 600, 'Loading image ...', false);
IMAG0021.jpg --> mod_embed_images_loadimage('a47d11b968d2c6a7e8cfeef912e1b5e5', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1227.photobucket.com%2Falbums%2Fee425%2Frangie110%2FIMAG0021.jpg', 'http://i1227.photobucket.com/albums/ee425/rangie110/IMAG0021.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1227.photobucket.com%2Falbums%2Fee425%2Frangie110%2FIMAG0021.jpg', '', 15020251, 600, 600, 'Loading image ...', false);
IMAG0013.jpg --> mod_embed_images_loadimage('d029d0a2fb007b65cb496a96b4266888', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1227.photobucket.com%2Falbums%2Fee425%2Frangie110%2FIMAG0013.jpg', 'http://i1227.photobucket.com/albums/ee425/rangie110/IMAG0013.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1227.photobucket.com%2Falbums%2Fee425%2Frangie110%2FIMAG0013.jpg', '', 15020251, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Gr Rangie90
Fun car: Defender 90TD5 'Joepie'
Bike: Suzuki DL650 V-Strom ABS
Daily: Peugeot 106
"per aspera ad astra"
Re: BMW diesel conversie in RRC of Defender
Lucas Adriaanse bouwt ze in RRC's naar het schijnt:
RRC-td6-conv-m.jpg --> mod_embed_images_loadimage('3a1bc80a16866b9fa51c3fa4411d30fe', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.r5o.nl%2Fimages%2FRRC-td6-conv-m.jpg', 'http://www.r5o.nl/images/RRC-td6-conv-m.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.r5o.nl%2Fimages%2FRRC-td6-conv-m.jpg', '', 15020517, 600, 600, 'Loading image ...', false);
"Update februari 2011: status BMW 3.0TD6 conversie
De conversie is gedaan en geslaagd. De motor snort weer als een "slapende leeuw voor de verwarming" .... (stationair, maar als hij wakker wordt .....)
Nu moet echter de versnellingsbak er weer onderuit; de oliepomp geeft te weinig druk en dat moeten we nakijken. Desnoods gaat er een nieuwe pomp op, hij was toch al niet echt nieuw of gereviseerd toen we de engelse RRC met BMW kochten. Straks hebben we dat probleem uiteraard niet meer, omdat we gereviseerde en verzwaarde bakken van Peter de Koning gaan betrekken.
"
RRC-td6-conv-m.jpg --> mod_embed_images_loadimage('3a1bc80a16866b9fa51c3fa4411d30fe', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.r5o.nl%2Fimages%2FRRC-td6-conv-m.jpg', 'http://www.r5o.nl/images/RRC-td6-conv-m.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.r5o.nl%2Fimages%2FRRC-td6-conv-m.jpg', '', 15020517, 600, 600, 'Loading image ...', false);
"Update februari 2011: status BMW 3.0TD6 conversie
De conversie is gedaan en geslaagd. De motor snort weer als een "slapende leeuw voor de verwarming" .... (stationair, maar als hij wakker wordt .....)
Nu moet echter de versnellingsbak er weer onderuit; de oliepomp geeft te weinig druk en dat moeten we nakijken. Desnoods gaat er een nieuwe pomp op, hij was toch al niet echt nieuw of gereviseerd toen we de engelse RRC met BMW kochten. Straks hebben we dat probleem uiteraard niet meer, omdat we gereviseerde en verzwaarde bakken van Peter de Koning gaan betrekken.
"
Re: BMW diesel conversie in RRC of Defender
Bart,
beter google'en hier de link,
[www.r5o.nl]
@Rick 90 om precies te zijn een 2.8l zes cylinder in lijn (M52 double vanos) (zit ook in m'n ex Z3 coupe)
Gr Spycke
PS zitten je stickers er al op??
beter google'en hier de link,
[www.r5o.nl]
@Rick 90 om precies te zijn een 2.8l zes cylinder in lijn (M52 double vanos) (zit ook in m'n ex Z3 coupe)
Gr Spycke
PS zitten je stickers er al op??
Re: BMW diesel conversie in RRC of Defender
Ik ken Lucas Adriaanse, heb er ooit een paar RRC's aan verkocht. Heb pas nog een creatie van hem bekeken met een Chevy 5.7.
Gr, bart
Gr, bart
Re: BMW diesel conversie in RRC of Defender
Een 3 liter M57 BMW blok in een Landrover is iets wat ik zelf graag zou willen.
En de spullen die je hiervoor nodig hebt kan je zo op internet bestellen!
- Conversie plaat voor een M57 BMW motor aan een R380 bak
[www.rallyraid.co.uk]
- Aangepaste ECU en kabel boom om zonder andere electronica te kunnen starten en rijden
[www.rallyraid.co.uk]
En de spullen die je hiervoor nodig hebt kan je zo op internet bestellen!
- Conversie plaat voor een M57 BMW motor aan een R380 bak
[www.rallyraid.co.uk]
- Aangepaste ECU en kabel boom om zonder andere electronica te kunnen starten en rijden
[www.rallyraid.co.uk]
Re: BMW diesel conversie in RRC of Defender
Dag Bart,
Ik heb een Classic staan met een 2.5 uit een P38.....(staan wat foto's op m'n blog).
Ik heb een Classic staan met een 2.5 uit een P38.....(staan wat foto's op m'n blog).
Re: BMW diesel conversie in RRC of Defender
Volgens mij hebben de oudere bmw diesel een mechanische pomp en volgens mij past die pomp ook op de nieuwere type's.
zal dit even naar vragen bij mijn bmw freek kamaraad. Rijd zelf een bmw uit 1984 met een omgebouwde M-power motor erin 340pk's. Ze broer heeft er 1 met 600pk helemaal een leuke auto.
zal dit even naar vragen bij mijn bmw freek kamaraad. Rijd zelf een bmw uit 1984 met een omgebouwde M-power motor erin 340pk's. Ze broer heeft er 1 met 600pk helemaal een leuke auto.
Re: BMW diesel conversie in RRC of Defender
Eric, houd dat in, mechanische pomp van de 524td. en dat je dan ook de betere 530d kan pakken...WOW.. dat lijkt me wel prettig in een LandRovertje
Re: BMW diesel conversie in RRC of Defender
past niet zomaar, maar dit is wel te realiseren.
Voeg hierbij nog een paar % LPG en je hebt een geweldigee mix
Voeg hierbij nog een paar % LPG en je hebt een geweldigee mix
Re: BMW diesel conversie in RRC of Defender
geen idee heb hem er een keer over gehoord zal hem eens vragen ..
Re: BMW diesel conversie in RRC of Defender
Sorry om dit topic weer omhoog te halen,
Weet iemand hoeveel een bmw m51 motor weegt?
En het lijkt me best moeilijk om deze motor op een lt77 te plaatsen of r380 hoe zouden jullie dat oplossen?
Ik heb gehoord dat je de input as en belhousing van een rr p38 kan gebruiken maar is dit niet heel lastig om te doen of valt dit mee?
Groeten,Sytse
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 31/12/2013 12:26 door sytse.
Weet iemand hoeveel een bmw m51 motor weegt?
En het lijkt me best moeilijk om deze motor op een lt77 te plaatsen of r380 hoe zouden jullie dat oplossen?
Ik heb gehoord dat je de input as en belhousing van een rr p38 kan gebruiken maar is dit niet heel lastig om te doen of valt dit mee?
Groeten,Sytse
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 31/12/2013 12:26 door sytse.
Re: BMW diesel conversie in RRC of Defender
Kan Lucas uit Almere jouw hier dan niet mee verder helpen?? man heeft er ervaring mee.
Re: BMW diesel conversie in RRC of Defender
De P38 bestaat ook als diesel met handbak.
De aansturing van de motor is bij mijn weten voor de 2.5DSE gewoon een Bosch Motronic en zou ook stand alone moeten kunnen lopen.
Enige communicatie die de P38 had tussen de verschillende Ecu's was de vrijgave van de startblokkering.
Echter als je de kabelboom en ECU van een reguliere BMW af trekt en dan de motor + bak van een P38 handbak, zou het bijna 1:1 moeten passen.
Ik weet alleen niet hoe het zit met aansluiting op de bak. De P38 had een Borg warner bak met electronische aansturing voor hoog en laag. De classic heeft dit met hendel?
Groeten, Ruud
De aansturing van de motor is bij mijn weten voor de 2.5DSE gewoon een Bosch Motronic en zou ook stand alone moeten kunnen lopen.
Enige communicatie die de P38 had tussen de verschillende Ecu's was de vrijgave van de startblokkering.
Echter als je de kabelboom en ECU van een reguliere BMW af trekt en dan de motor + bak van een P38 handbak, zou het bijna 1:1 moeten passen.
Ik weet alleen niet hoe het zit met aansluiting op de bak. De P38 had een Borg warner bak met electronische aansturing voor hoog en laag. De classic heeft dit met hendel?
Groeten, Ruud
Re: BMW diesel conversie in RRC of Defender
heb ooit in landrover magazine gelezen dat iemand een 3.0 heeft ingebouwd.
was een enorme operatie
heeft een nieuwe kabelboom laten maken etc
was aan materiaal rond de 20.000 pond kwijt, nog geen uren
ging daarna wel als de brandweer !
was een enorme operatie
heeft een nieuwe kabelboom laten maken etc
was aan materiaal rond de 20.000 pond kwijt, nog geen uren
ging daarna wel als de brandweer !