verstuiver voor diesel

Ter vervanging van het oude geliefde startpagina prikbord.
Plaats reactie
trix

verstuiver voor diesel

Bericht door trix »

hallo,

mijn serie 3 diesel rookt nogal behoorlijk, de rook is grijs.
nu dacht ik ooit eens ergens gelezen te hebben dat dit duide op een probleem met de verstuivers.
dus ik zoek voor mijn serie 3 nieuwe verstuivers.

maar ik vind ze zo snel niet, bij de shops waar ik normaal bestel (o.a. van dam en jansen laro parts).
of kijk er compleet langs heen (typisch iets voor mij :D ).
bedankt.
albert

Re: verstuiver voor diesel

Bericht door albert »

Ik zou ze laten reviseren.
trix

Bericht door trix »

dat is ook een optie,...maar als nieuwe niet te duur zijn.....
Marc-my-Words

Bericht door Marc-my-Words »

Tja, ik was - met de een stuk modernere "Puma" verstuivers - heel tevreden over Kleinjan in Nijverdal.
De kosten waren wel iets minder prettig, maar geld moet rollen, rolt 't niet dan stopt de LandRover ook.

Wat ook prettig was de ze heel netjes en vlot mijn eerste info-mail beantwoorden, dat is elders wel eens minder.

Wellicht helpen ze ook goed met een Series ... ik denk het wel want er stond van alles.

En ... zelfs al is het duur: als diesel niet verbrandt (of niet goed verbrandt) uit de uitlaat komt heeft ie geen (of minstens onvoldoende) vermogen gebracht en dat is op de wat langere termijn ook duur.

< een paar kleine verbeteringetjes >
Laatst gewijzigd door Marc-my-Words op di 17 feb 2026, 14:01, 1 keer totaal gewijzigd.
fenix2

Bericht door fenix2 »

budget-parts:

hele verstuiver: https://www.roverparts.eu/collections/l ... 8170218835

nozzle: https://www.roverparts.eu/collections/l ... 4283533651

bij hele verstuiver is het wellicht ook mogelijk om je oude verstuivers in te leveren voor wat korting (was jaren terug wel mogelijk in ieder geval)

succes, Fenna
trix

Bericht door trix »

de complete verstuiver is niet goedkoop te noemen :cry:
de norzle is dat het enigste wat aan slijtage onderhevig is ?
ik kan me zo voorstellen dat er een naald en zitting in de verstuiver zit die slijten, dus 2 delen.
Marc-my-Words schreef: ma 16 feb 2026, 21:59 heel tevreden over Kleinjan in Nijverdal.
hebben die de verstuivers gereviseerd, of gewoon nieuwe geleverd ?
Erik Peters

Bericht door Erik Peters »

trix schreef: di 17 feb 2026, 16:57de nozzle is dat het enigste wat aan slijtage onderhevig is ?
ik kan me zo voorstellen dat er een naald en zitting in de verstuiver zit die slijten, dus 2 delen.
Precies de naald en zitting slijten, dat tezamen heet nozzle. Verder kan het zijn dat de openingsdruk (ik meen 135 bar) niet klopt, maar die wordt meteen afgesteld als er nieuwe nozzles geplaatst worden. Dat is reviseren van verstuivers. Ik heb het wel eens gedaan (heel schoon werken) en je hebt een verstuivertester nodig (die tot 150 bar kan).
Bosch (kwaliteit) nozzles: https://www.autodoc.nl/bosch/688855
Maar het beste is eerst kijken of het verstuiverbeeld en de openingsdruk nog klopt (op een verstuivertester). Deugt dit niet dan nieuwe nozzles.

Groet,

Erik.
trix

Bericht door trix »

eens kijken hoe ik 150 bar druk kan opbouwen om zo'n verstuiver te testen :?:
Plaats reactie