olielek uit waadplug

Ter vervanging van het oude geliefde startpagina prikbord.
Plaats reactie
sjaakie1645

olielek uit waadplug

Bericht door sjaakie1645 »

Hallo Prikkers,
Ik ben Sjaak en nieuw op het forum. Ik ben sinds kort trotse eigenaar van een ex duitse leger serie 2A uit 1969.
Heb inmiddels bijna alle bedrading vervangen...ik hield ongeveer 25 meter onnodige kabels over..!! echt een zooitje
maar hij rijd weer..Nu het volgende probleem..ze laat het nogal lopen..ze laat een oliespoor achter als een oordeel.. om de 50 cm valt er een drup. en als je even stilstaat is het een plasje.
het is een 2,5 N/A diesel met serie 3 gesynchroniseerde 4 bak.
aan de voorkant van het blok zit de krukas met timerbelt en de waadplug met zeefje.en daar komt de olie uit.

Is dit te fiksen met een nieuwe oliekeerring? en kan het blok erin blijven ? of is het verstandig om het blok eruit te lichten en gelijk alles aan te pakken? :?

Ik hoop op wat wijze reacties ... :idea:
Sylvester

Re: olielek uit waadplug

Bericht door Sylvester »

Hi, in een 2A uit 1969 zit van oorsprong een 2,25 dieselmotor in, weet je zeker dat het een 2,5 is, zoja is er een andere motor ingekomen.
Groet Sylvester. 8-) Puma 110 Xtech 2008 TDCI 2.4
sjaakie1645

Bericht door sjaakie1645 »

Ja klopt. ik heb het gecontroleerd met het serienummer.en de opbouw is ook anders dan een 2.25
Erik Peters

Bericht door Erik Peters »

Een 2,25 l diesel heeft vooraan geen zeefje met waadplug, daar zit de distributieketting achter een dicht deksel en is de krukaskeerring van buiten zichtbaar en ook van buiten te vervangen.
Als er motorolie uit het zeefje komt lopen dan zijn daar mogelijk 2 oliekeerringen te vervangen. Van de nokkenas en krukas.
Maar de inspuitpomp ligt naast het blok en wordt door dezelfde getande riem aangedreven. Van de inspuitpomp kan de askeerring ook lekken. Het is allemaal niet nieuw meer.
Dan lekt er dieselolie uit het zeefje en misschien wel een mengsel van diesel en motorolie? De getande (distributie)riem wordt waarschijnlijk ook vet, dus die zou ik sowieso vervangen.

Ik heb ooit eens een 2,5 liter diesel in een 109 gehangen en ik had niet veel ruimte tussen motorblok en (originele) radiateur kan ik mij nog herinneren.
Bij een 110 is het mogelijk om de distributieriem te vervangen met de 2,5 l dieselmotor in de auto (al 2x gedaan). Je kunt dan zelfs de radiateur (die op de voorste dwarsbalk staat) laten zitten.
Of dat bij een 109 net zo makkelijk gaat weet ik niet, maar ik verwacht van niet, zodat je de motor er misschien beter 'even' uit kunt halen.
Het is ook zaak om de krukaspoelie weer goed vast te draaien met het correcte (hoge) aandraaimoment.

Groet,

Erik.
Plaats reactie