diesel 2,25 olie oliepeilstok buis ?

Ter vervanging van het oude geliefde startpagina prikbord.
Plaats reactie
trix

diesel 2,25 olie oliepeilstok buis ?

Bericht door trix »

hallo,

ik kon een aantal weken niet op de site komen, ik ben blij dat het weer gaat :D

van mijn diesel 2,25 (ex-leger) is op een of andere manier de peilstokbuis van de moer los gekomen.

vraag:
die moer is gewoon rechtse draad ? ik krijg hem (nog) niet los.
is die buis met moer nog te koop ?

elk advies word natuurlijk gewaardeerd.
trix

Re: diesel 2,25 olie oliepeilstok buis ?

Bericht door trix »

ik heb er net een besteld bij van dam, die hadden ze blijkbaar in voorraad
trix

Bericht door trix »

zoals ik op het plaatje v/d peilstok kan zien, zit er een knel ring onder aan de peilstok.
de peilstok die ik nu los heb heeft onderaan een gerafelde rand, dat betekent dat er nog een stuk in de knelring zit. dit stuk zou bij demontage in het carter kunnen vallen (of misschien is dit al gebeurd).
in dat geval moet ik het carter deksel er af halen en kijken of het onder in het carter ligt.

vraag: ik heb een pakking hiervoor besteld die op de foto te zien van kurk is, monteer je die gewoon droog, of doe je hier nog vloeibare pakking aan weerszijde op ?
en wat is het aanhaal moment v/d boutjes (zie het niet in het werkplaats handboek)
nog andere tips & trucs ?

alvast bedankt voor de reacties.
Sylvester

Bericht door Sylvester »

Nat of droog maakt niet uit, hij blijft lekken. :lol: :lol: :lol:
Groet Sylvester. 8-) Puma 110 Xtech 2008 TDCI 2.4
trix

Bericht door trix »

dan droog natuurlijk :D
Wim Janssen

Bericht door Wim Janssen »

Als je zoiets als dit https://festec.nl/1-component/gasket-maker/ goed gebruikt, zou je het dicht kunnen krijgen. Dit gebruik je zonder de kurken pakking als vloeibare pakking, maar dan veel dikker. Het idee is dat je nadat de pakkingvlakken heel goed ontvet zijn, deze "kit" relatief dik aanbrengt en met de carterpan en carterpanbouten losjes handvast, als een soort mal de perfect passende pakking maat. Dit helemaal laten drogen/uitharden en daarna de bouten iets strakker trekken. En moment is hier bijna niet van vast te stellen.
Ik heb de mijne daarmee droog gehouden.
Aftappluggen van carter en versnellingsbak doe ik standaard met teflontape. Alleen hiermee hou ik die droog.
Wim Janssen

Land Rover Series III 109 Stawag 3.5 V8 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 88 2.25 petrol 1959 "The Mrs"
https://drive.google.com/drive/folders/ ... sp=sharing
trix

Bericht door trix »

waarom is het überhaupt zo moeilijk om het lekvrij te krijgen, terwijl dit bij andere auto's beter gaat ?
mij lijkt het meest kritische punt de vlakheid van de metalen deksel rand, dat aluminium pas vlak zal wel vlak zijn, dat is gefreesd. ook lijken er wel voldoende boutje te zijn toegepast.

zo'n dikke laag kit oplossing, zodat het eigenlijk een dikke rubberen pakking word lijkt mij wel een goede oplossing.
Wim Janssen

Bericht door Wim Janssen »

De carterpan is toch wel erg groot en als de boutjes te strak worden getrokken, krijg allemaal boogjes van bout naar bout.
Wim Janssen

Land Rover Series III 109 Stawag 3.5 V8 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 88 2.25 petrol 1959 "The Mrs"
https://drive.google.com/drive/folders/ ... sp=sharing
Erik Peters

Bericht door Erik Peters »

trix schreef: zo 06 apr 2025, 14:09 zoals ik op het plaatje v/d peilstok kan zien, zit er een knel ring onder aan de peilstok.
de peilstok die ik nu los heb heeft onderaan een gerafelde rand, dat betekent dat er nog een stuk in de knelring zit. dit stuk zou bij demontage in het carter kunnen vallen (of misschien is dit al gebeurd).
Een knelring snijdt iets in de peilstokbuis tijdens aandraaien van de moer. Dat gebeurt aan de boven en onderkant van de ring.
Waarschijnlijk is de peilstok afgebroken bij de bovenste beschadiging, dus het onderste gedeelte van de peilstok 'hangt' vermoedelijk nog aan de knelring/snijring.
Maar al zou dat stukje onder in het carter liggen is dat geen ramp. Er zit een zeef voor de oliepomp, die houdt het stukje wel tegen

Groet,

Erik.
trix

Bericht door trix »

ik hoop natuurlijk dat het stuk nog in de knelring vastzit.
maar ik krijg de moer nog niet los, als ik de nieuwe pijp in mijn hand heb zie ik wat voor draad het is.
dan durf ik wat meer geweld toe te passen.
Erik Peters

Bericht door Erik Peters »

Je kunt er natuurlijk nu gewoon een 6-kant dop opzetten voor het losdraaien.

Groet, Erik.
trix

Bericht door trix »

dat doe ik (natuurlijk) al ;)
trix

Bericht door trix »

en het is gelukt, de moer zat flink vast in het blok. met 3 verlengstukken en een knietje kwam ik met de ratel boven het blok uit. met een verlengstuk op het handvat kreeg ik hem los :lol: .
de knel ring en het resterende stukje pijp kwam er samen met de moer uit.

ondertussen de carter deksel pakking binnen gekregen, ik had verwacht dat die een stuk dikker zou zijn.
dat zal inderdaad wel niet afdichten , zijn er ook nog dikkere varianten te koop ?.......maar ik heb hem voorlopig ook niet nodig.
Afbeelding
Marc-my-Words

Bericht door Marc-my-Words »

trix schreef: wo 09 apr 2025, 18:16 en het is gelukt, de moer zat flink vast in het blok. met 3 verlengstukken en een knietje kwam ik met de ratel boven het blok uit. met een verlengstuk op het handvat kreeg ik hem los :lol: .
Gefeliciteerd.

Overigens is een verlengstuk op het handvat van de ratel niet de "zuinigste" combinatie ... hoewel ...
Ik moet bekennen dat ik gewoon een goedkope ratel met telescoopstang gebruik om wat extra kracht te zetten.
Ik heb dan wel meelij met de ratel — ik denk dat de fabrikant zulk misbruik niet erg vindt (zo'n telescoopstang is natuurlijk vooral bedoeld om er in voorkomende gevallen makkelijker bij te kunnen en niet in de eerste plaats om meer kracht te zetten)
trix

Bericht door trix »

ik heb denk ik ook zo'n telescoop stang, ik wist alleen niet dat het zo heet. het hoort in de doppenset die ik al 35 jaar heb. en dat is zo af en toe toch een verrekte handig ding.
volgens mij zie je die nooit meer in een doppen set.
er zit trouwens ook een heel handig kniestukje in, het 1/2 vierkante (mannelijke) deel loopt over de lengte wat rond, zodat een dop die je daar op klikt kan kantelen. dit geheel is wat stijver waardoor je de dop makkelijker op de moer kunt mikken op een lastige plek. kom ik ook nooit meer tegen :?:
Marc-my-Words

Bericht door Marc-my-Words »

Tja, ik heb een "eeuwenoude" Hema 1/2 inch doppenset -- die kwam toentertijd als bijzonder goed uit een test, en dat voor een Hema-prijsje.

Een tweetal half-lange verlengstukken kocht ik later, net als een moment-arm en dus nog niet zo lang geleden die telescoop-ratel.
Één van de twee half-lage verlengstukken heeft het door jouw genoemde "knie" mannetje - en als je het vrouwtje doorduwt dan is de knie-werking geblokkeerd.   Die telescoop-ratel kwam van de een of andere afbraak-winkel (genre Lidl, Aldi, ACtion).
Als een moer of bout echt veel kracht vraagt neem ik de wring-schuifstaaf uit de oude Hema en een verleng-buis (een eindje buis van het type antieke verwarmingsbuis).
< Mijn eerste Defender werd afgeleverd met zo vast aangedraaide wielmoeren dat je daar beslist een verleng-buis (of een extra lang wring-ijzer) bij nodig had: de moeren kwamen met een knal los, denkelijk vastgedraaid met de slagmoersleutel op standje max.  Die moeren wilde je niet met de standaard wielmoersleutel zonder verlenging los draaien.  Overigens keek bij één wiel de binnenband tussen buitenband en velg in de vrije buitenwereld ... iets waarvan ik al heel jong leerde dat dat (bij de fiets) een no-go was. >
trix

Bericht door trix »

maar even een foto van de telescoop handvat en het o zo fijne kniestukje (1/2).
Afbeelding
dyngo

Bericht door dyngo »

Het beste wat ik heb is een UNF/AF set van King Tony.
Met zeskant doppen en ratel met verlengstuk en ook zo'n kniestukje.
Sla de zeskanten gewoon op verrotte moeren, verlengstuk op de ratel en alles komt los of breekt.
Bij Valkenburg legerdump gekocht, beste aankoop ooit (50 euro, of waren het guldens ..)
Daar komen ook mijn originele 60er jaren slagletters/cijfers weg, perfekt origineel, ook de RDW weet niet beter.
Ligt nog altijd veel oerdegelijk oud spul voor weinig.
Bijvoorbeeld mijn 1,5 meter lange momentsleutel.
Of ie een moment heeft weet ik niet, maar met die hevel breekt alles los
Met of zonder kruipolie ..
Plaats reactie