Puma gloeibougies vervangen

Ter vervanging van het oude geliefde startpagina prikbord.
Plaats reactie
Sylvester

Puma gloeibougies vervangen

Bericht door Sylvester »

Hi, is er iemand op dit forum die ooit de gloeibougies heeft vervangen van een 2,4 Puma?
Ik vraag me nl af of er tussen het inlaatspruitstuk en de motor een te vervangen pakking zit, zo ja wat is het partnummer van die pakking.
Ik hoor het graag.
Vast mijn dank.
Groet Sylvester.
Groet Sylvester. 8-) Puma 110 Xtech 2008 TDCI 2.4
Erik Peters

Re: Puma gloeibougies vervangen

Bericht door Erik Peters »

Zit er wel. Zie maar: https://parts.jaguarlandroverclassic.co ... and-rover/ Onderdeelnummer LR018370
Ik denk dat de pakking(en) misschien hergebruikt kunnen worden e.e.a. afhankelijk van hoe zeer ze zijn ingedrukt en hun 'veerkracht' hebben verloren. (Bij een Renault Twingo I monteer ik wel nieuwe, gewoon uit voorzorg, als ik het inlaatspruitstuk eraf haal om kleppen te stellen).

Groet,

Erik.
Marc-my-Words

Bericht door Marc-my-Words »

Sylvester schreef: wo 19 feb 2025, 09:45 Hi, is er iemand op dit forum die ooit de gloeibougies heeft vervangen van een 2,4 Puma ?
Ik ben nieuwsgierig of nieuwe gloeipluggen helpen.  
Heb je iets van een meting die suggereren dat een of meer gloeipluggen niet goed meer werken ?
Gezien de verhalen over slechte injectoren bij de "Puma" maak ik me eigenlijk meer zorgen over die injectoren.
Sylvester

Bericht door Sylvester »

Marc, dit is naar aanleiding van dit draadje: Je omschrijft het trager aanslaan van de Puma motoren de mist die hij veroorzaakt, daar heb ik ook last van. Zelf wijt ik het aan de gloeibougies, mede ook dat na het aanslaan van de motor hij niet lekker rond draait, na 1 kilometer is dat probleem over. Ik heb nog niet gekeken want om bij de gloeibougies te komen schijnt het inlaat spul er af te moeten. Ik wacht nog even totdat het wat warmer wordt.
Erik Peters

Sylvester schreef: wo 19 feb 2025, 22:16Ik wacht nog even totdat het wat warmer wordt.
Dan hoef je niet lang te wachten, de temperatuur gaat morgen richting 15-16°.

Groet,

Erik.
Marc-my-Words

Bericht door Marc-my-Words »

Sylvester schreef: wo 19 feb 2025, 22:16 Marc, dit is naar aanleiding van dit draadje: Je omschrijft het trager aanslaan van de Puma motoren de mist die hij veroorzaakt, daar heb ik ook last van. Zelf wijt ik het aan de gloeibougies, mede ook dat na het aanslaan van de motor hij niet lekker rond draait, na 1 kilometer is dat probleem over. Ik heb nog niet gekeken want om bij de gloeibougies te komen schijnt het inlaat spul er af te moeten. Ik wacht nog even totdat het wat warmer wordt.
Met dat warmer worden komt het wel goed, morgen of overmorgen de winterbanden maar eens monteren, eerder was het te koud.   :ugeek:

Gezien de opeenvolgende symptomen denk ik - in ieder geval voor mijn "Puma" - eerder aan een verstuiver die inmiddels net wat minder goed werkt.
En daarnaast een "noodloop-dingetje": de grotere witte wolken verdwenen - ondanks de kou van de laatste tijd - toen het motormanagement-lichtje weer spontaan uit ging.   Wat de ECU allemaal aan goede dingen voor ons bedenkt weet ik ook niet, de mijne heeft de gewoonte om een van de eerste vochtige winterdagen op het moment van het terugnemen van halfgas bij een half-warme motor ineens het motormanagement-lichtje te laten branden. Ik heb dit dan maar eenmalig, maar wel ongeveer iedere winter, en ik heb het tot dit jaar steeds laten uitlezen en de meest constante boodschap was dat een van de sensorwaarden buiten de normale range zat. Dit jaar had ik even geen tijd voor het uitlezen, ik had sowieso eerder al de ervaring dat het lichtje uit ging op weg naar de garage-afspraak, en ik hoorde de EGR nog gewoon goed klepperen, dus heb ik het nu wat langer aangezien en sinds het lichtje uit is is er minder witte rook. Wellicht was een noodloop-reactie: bij koude motor meer brandstof inspuiten ?

Het wat moeilijker starten kan ook heel goed komen door een klein luchtlekje. Aangezien de injectoren soms problemen geven zou het kunnen zijn dat er eentje iets nadruppelt en dus brandstof-druk laat verdwijnen (en zo een luchtlekje facititeert).
Wat chter ook heel goed denkbaa is is eenvoudig een wat vermoeide aansluiting in het lagedruk-gedeelte van de brandstof-aanvoer.   De 2,4 "Puma" heeft aan de lagedruk-kant geen (extra) brandstofpomp, de brandstof wordt aangezogen.   Als er in dit circuit een minuscuul luchtlekje is dan merk je dat na wat langer stilstaan, het brandstof-aanzuigen is niet ideaal, je rijdt de tank ook beter niet leeg want dan is het zeer de vraag of je de motor zonder extra truuks nog op gang krijgt.
Erik Peters

Een luchtlekje kan heel goed.
Twee dagen geleden voor de Hyundai Terracan van mijn buurman een afsluitstop (M36x1,5) besteld, voor onderin het brandstoffilter.
Hij had al langere tijd (1,5 jaar) startproblemen. Bij een universele garage hier in het dorp hadden ze het bovendeel, (met handpompje) waar het brandstoffilter aangeschroefd zit, vervangen. Hielp niks.
Ook al eens een keer gestrand onderweg, geen vermogen, motor sloeg af. Onlangs na een koude start die redelijk verliep de motor laten draaien en die sloeg vanzelf weer af. Er lekte wat diesel onderuit het brandstoffilter, waar een kunststof watersensor ingeschroefd zit.
Watersensor werkte al niet meer (draden waren al afgeknipt). Auto had een Bosch brandstoffilter dat vermoedelijk iets anders was dan een origineel filter, want de sensor was niet volledig in het filter te draaien, waardoor het niet 100% afdichtte. Sensor achterwege gelaten daarvoor in de plaats een stop gedraaid. Probleem opgelost, motor slaat meteen aan en blijft netjes doorlopen.

Groet,

Erik.
Sylvester

Bericht door Sylvester »

Dan hoef je niet lang te wachten, de temperatuur gaat morgen richting 15-16°.

Hi Erik, kan kloppen , maar we zitten nog in Portugal waar het toch nog warmer is.
Sylvester

Bericht door Sylvester »

De gloeibougies zijn vervangen door de lokale garage, bij controle bleken alle oude bougies defect, meten een oneindige weerstand terwijl de nieuwe 0,2 Ohm zijn. Puma start weer lekker snel en rookt niet meer bij het starten. Ikke blij. ;) ;)
Plaats reactie