Heren, goeienavond en wederom groet uit Gambia. Na het succesvol veranderen van een 2.5TD naar een 2.5NA is het nu tijd voor de v-bak die al geruime tijd niet in zijn achteruit wil blijven.
Ik heb deze bak pak 'em beet zo'n 15 jaar geleden volledig uit elkaar gehad en gerepareerd/vervangen wat nodig was. Dus toch al jaren trouwe dienst gedaan. Maar het ding wil niet meer in zijn achteruit blijven. Op een vlakke weg gaat het nog wel als je voorzichtig bent. In het zand kun je het wel vergeten. Ook de pook vasthouden werkt niet, hij knalt er met geweld en geknars weer uit. Het is dus geen veerprobleem, het zit echt in de bak. Heb het ding nu uit elkaar liggen maar kan met de beste wil niet ontdekken wat er mis is. Nou is het hier elke dag terreinrijden dus die achteruit moet wel werken.
Iemand enig idee/suggestie?
Edit:
Het enigste wat ik vind is een kleine slijtage van amper een halve millimeter aan de vork maar kan me niet voorstellen dat dit de oorzaak van het er uit knallen is.
Serie III v-bak achteruit wil er niet in blijven
- Grumpy Old Sil
- Berichten: 91
- Lid geworden op: vr 12 sep 2014, 00:57
- Locatie: Sanyang Village Gambia
Serie III v-bak achteruit wil er niet in blijven
Wim (alias Sil)
- Wim Janssen
- Berichten: 297
- Lid geworden op: zo 07 sep 2014, 10:56
- Locatie: Buchten
Re: Serie III v-bak achteruit wil er niet in blijven
Weet je zeker dat de schakelgaffel goed afgesteld staat en de tandwielen ver genoeg in elkaar schuiven? Het zijn rechte tandwielen, dus is er niet echt iets wat ze uit elkaar schuift, behalve als ze niet ver genoeg in elkaar schuiven en op de afgeronde tanden lopen.
Wim Janssen
Land Rover Series III 109 Stawag 3.5 V8 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 88 2.25 petrol 1959 "The Mrs"
https://drive.google.com/drive/folders/ ... sp=sharing
Land Rover Series III 109 Stawag 3.5 V8 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 88 2.25 petrol 1959 "The Mrs"
https://drive.google.com/drive/folders/ ... sp=sharing
- Wim Janssen
- Berichten: 297
- Lid geworden op: zo 07 sep 2014, 10:56
- Locatie: Buchten
Re: Serie III v-bak achteruit wil er niet in blijven
Foto plaatsen mislukt.
Wim Janssen
Land Rover Series III 109 Stawag 3.5 V8 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 88 2.25 petrol 1959 "The Mrs"
https://drive.google.com/drive/folders/ ... sp=sharing
Land Rover Series III 109 Stawag 3.5 V8 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 88 2.25 petrol 1959 "The Mrs"
https://drive.google.com/drive/folders/ ... sp=sharing
- Grumpy Old Sil
- Berichten: 91
- Lid geworden op: vr 12 sep 2014, 00:57
- Locatie: Sanyang Village Gambia
Re: Serie III v-bak achteruit wil er niet in blijven
-Wim Janssen schreef: do 03 apr 2025, 22:04 Weet je zeker dat de schakelgaffel goed afgesteld staat en de tandwielen ver genoeg in elkaar schuiven? Het zijn rechte tandwielen, dus is er niet echt iets wat ze uit elkaar schuift, behalve als ze niet ver genoeg in elkaar schuiven en op de afgeronde tanden lopen.
Ik kan aan de tandwielen zien dat ze keurig in het midden hun raakvlak hebben.
Zit er aan te denken om het spul weer in elkaar te steken en dan ook nog eens goed naar de schakelstangen en palletjes kijken om te zien of ze nog wel in de uiterste stand komen. Zien of ik er een zware boormachine op kan zettten en hopen dat er dan iets te zien is.
Wim (alias Sil)
- Erik Peters
- Berichten: 67
- Lid geworden op: di 18 jun 2024, 23:44
Re: Serie III v-bak achteruit wil er niet in blijven
Of de tanden zijn iets scheef afgesleten en dan drukt die zichzelf eruit, dan wel zit er iets speling op de lagering waardoor het tandwiel iets kan 'kantelen' en op die manier zich eruit werkt.
Een keer gehad met een aftakas van een oude landbouwtrekker, de klauwkoppeling schoot telkens vrij (of je moest hem er met geweld in houden en als er niet teveel pk's gevraagd werden lukte dat). Met een nieuwe klauwkoppeling (gelukkig nog te koop) was het probleem verholpen.
Groet,
Erik.
Een keer gehad met een aftakas van een oude landbouwtrekker, de klauwkoppeling schoot telkens vrij (of je moest hem er met geweld in houden en als er niet teveel pk's gevraagd werden lukte dat). Met een nieuwe klauwkoppeling (gelukkig nog te koop) was het probleem verholpen.
Groet,
Erik.