spatlappen

Ter vervanging van het oude geliefde startpagina prikbord.
Plaats reactie
albert
Berichten: 201
Lid geworden op: zo 05 jul 2020, 15:23

spatlappen

Bericht door albert »

Ik ben toe aan een paar nieuwe spatlappen achter. Is er iemand met een goede tip voor die dingen? Die ik nu heb gingen 2 jaar mee en zijn 5mm dik. Ze beginnen nu in te scheuren, maar ik zou ze nog in kunnen korten en terug kunnen plaatsen, dus haast maak ik er nog niet mee. Ik had zelf al zitten kijken bij technirub.nl en dan naar neopreen plaatrubber zwart 4mm 1 inlage als goedkope oplossing en als duurdere oplossing: polyurethaan plaat 65 shore A in verschillende diktes, maar ik ben in voor andere tips.

Albert
Marc-my-Words
Berichten: 2015
Lid geworden op: zo 07 sep 2014, 10:52

Re: spatlappen

Bericht door Marc-my-Words »

albert schreef:Ik ben toe aan een paar nieuwe spatlappen achter. Is er iemand met een goede tip voor die dingen? Die ik nu heb gingen 2 jaar mee en zijn 5mm dik. Ze beginnen nu in te scheuren, maar ik zou ze nog in kunnen korten en terug kunnen plaatsen, dus haast maak ik er nog niet mee. Ik had zelf al zitten kijken bij technirub.nl en dan naar neopreen plaatrubber zwart 4mm 1 inlage als goedkope oplossing en als duurdere oplossing: polyurethaan plaat 65 shore A in verschillende diktes, maar ik ben in voor andere tips.
Dag Albert,

Een interessante vraag.   Ik zit met hetzelfde pobleem.
Ooit, onder mijn Td5, zaten standaard - af fabriek - heel aardige spatlappen: niet te dik, niet te dun en vooral ook soepel en toch redelijk taai.
Uiteindelijk na jaren werden de lappen achter wat fragiel het virtuele "scharnier" direct onder de spatlap-steun werd steeds "reëler".   Ik heb ze toen losgeslepen en iets hoger opnieuw terug gemonteerd, daarna waren ze weer goed, zelfs beter.
Onder mijn "Puma" zaten standard alleen achter spatlappen — spatlappen voor waren een optie, dus een vinkje en een prijs(je).
Nu bleken de "Puma" spatlappen achter vooral taai, en voor niet eens taai maar zo stug dat je er meeuwen mee dood zou kunnen slaan.
Die lappen voor waren zo stug dat de toch al erg roestgevoelige spatlapsteun door het geklapper doorscheurde (da's weer eens iets anders: niet de spatlap maar de steun scheurt door).
Daarna RVS steunen gemonteerd (achter was het nog even een "dingetje" - één blindklinkmoer draaide door — gelukkig had ik al eerder de gefelste carrosserie-rand versterkt: dun aluminium-blik houd ook al niet van langdurig gejutter (een aluminium hoekprofiel pas gemaakt en in de rand geschroefd en gelijmd).
De RVS-steunen voor kwamen met mooie dikke en toch soepele spatlappen ... die ik voor de zekerheid met zo'n 5 cm inkortte (anders rijd je ze achteruit er te gauw af).   Nu blijkt dik en soepel ook geen goede keuze ... ik mis ineens de mooie soepele lap rechts.
De RVS-steunen achter kwamen zonder lappen en daar heb ik een paar lappen op een SortOut bij gekocht ... en direct maar iets hoger gemonteerd.

Anyway: Ik ben nu ook op zoek naar iets alternatiefs.   Een doe het zelf oplossing wellicht.
Ik dacht aan SBR Plaatrubber met 1 of 2 inlagen.   Ik twijfel nu nog over welke dikte 4 mm ? of toch beter 5 mm ?.
Teneinde het probleem van het direct onder de spatlap-steun scharnieren (en daarna afscheuren) te bestrijden dacht ik een korte steun-spatlap achter de normaal lange te monteren: dan wordt het scharnierpunt een scharnier-zone ... en wordt de spatlap ook bij wat hogere snelheid nog effectief.

Voor vrachtauto's gebruiken ze ook wel afgeschreven lopende band-loper ... maar dat is toch wat dik en zwaar voor de LandRover.
albert
Berichten: 201
Lid geworden op: zo 05 jul 2020, 15:23

Re: spatlappen

Bericht door albert »

Dag Marc,

Lappen met "gull killing quality" is zeker niet wat ik zoek. Sbr zou inderdaad ook goed kunnen, of nbr, de laatste is nog weer beter bestand tegen olie ed. Niet dat dat er bij mij overheen gesproeid wordt tijdens het rijden, maar toch. Met inlage zou ik denk ik toch niet dikker gaan dan 4mm. Die ik nu heb zijn zonder inlage en 5mm en dat buigt netjes mee bij 100km/u, maar ook weer niet zo dat de werking teniet gedaan wordt. Met inlage zullen ze wel iets stugger zijn, dus dan maar 1mm dunner nemen, is een beetje mijn gedachte. Voor heb ik geen spatlappen, maar zou ze daar eigenlijk toch ook wel willen. Ik zal eens rondkijken.

Albert
Marc-my-Words
Berichten: 2015
Lid geworden op: zo 07 sep 2014, 10:52

Re: spatlappen

Bericht door Marc-my-Words »

albert schreef:Lappen met "gull killing quality" is zeker niet wat ik zoek. Sbr zou inderdaad ook goed kunnen, of nbr, de laatste is nog weer beter bestand tegen olie ed. Niet dat dat er bij mij overheen gesproeid wordt tijdens het rijden, maar toch. Met inlage zou ik denk ik toch niet dikker gaan dan 4mm. Die ik nu heb zijn zonder inlage en 5mm en dat buigt netjes mee bij 100km/u, maar ook weer niet zo dat de werking teniet gedaan wordt. Met inlage zullen ze wel iets stugger zijn, dus dan maar 1mm dunner nemen, is een beetje mijn gedachte. Voor heb ik geen spatlappen, maar zou ze daar eigenlijk toch ook wel willen. Ik zal eens rondkijken.
Tja, die "killing quality" spatlappen was echt een typische LandRover oplossing: Je weet nooit of nieuwer ook beter is.
Ik heb er overigens nooit meeuwen mee doodgeslagen, ik heb ze ook nooit als broodplank gebruikt (daar waren ze ook goed bruikbaar voor).
De stijve variant was vooral gewoon "killing". Heel snel had ik de rechter spatlap-steun al scheef gereden: gewoon in de berm parkeren was genoeg , de lap (die dus die naam niet mocht hebben) boog gewoon niet mee, en het blik van de steun wel. Na dit incident heb ik ze links en rechts maar een beetje "gestroomlijnd", dwz iets verbogen zodat de "killing" spatlap wat schuin naar achter stonden (met en zonder rijwind).

Anyway: Er bestaan keurige RVS steunen voor de spatlappen vóór (ik denk dat Paddocks ze heeft, ik heb ze via een LandRover vriendje), en mijn voorsteunen kwamen met lekker dikke soepele spatlappen ... en dat blijkt ook niks. Deze lap was weer de tegenvoeter van de "killing" variant, deze waren weer zo meegaand dat je ze ook als geluiddemper onder de ouderwetse typmachine kon gebruiken. Ook al had ik ze ingekort zodat ze bij achteruitrijden niet klem konden raken heb ik de rechter verloren. Waarschijnlijk is de vriendelijke meegaandheid samen met de lekker rubberige stroefheid hier debet aan: steeds direct onder de steun scharnieren geeft een eerste slijtage, de stroeve rubberigheid houdt kleiige modder vast dus zwaait de lap nog meer, en dan zal er wel een keertje een opspringende tak oid in het spel geweest zijn.
Of te wel: De spatlap moet qua soepelheid meegaand zijn, maar tegelijk ook glad en taai.

Hoe de achter-spatlappen bij een HCPU opgehangen zijn weet ik niet ....

Ik dacht overigens (ook) aan 4 mm + 2 inlagen.   Nu resteert er de vraag: waar hebben ze dit spul in handzame hoeveelheden tegen een handzame prijs. De beste prijzen tot nog toe vond ik bij https://www.rubbermagazijn.nl/rubber-platen/sbr-rubber
Om meer precies te zijn: https://www.rubbermagazijn.nl/rubber-pl ... e=2+inlage
Als ik de rubber-specs naast elkaar zie dan is NBR bestand tegen oliën maar het veroudert sneller en kan slechter tegen UV etc.
SBR kan dan weer minder tegen oliën maar veroudert minder ... het is dus hangen of wurgen.
Correctie: Als ik de specs nog eens wat beter op een rijtje zet is NBR denkelijk de betere keuze. EPDM is misschien nog beter maar die vind ik zo gauw nog niet met een inlage.

Ik denk dat de olie-resistentie van ondergeschikt belang is. Het gaat meer om de veroudering in het "buiten-milieu". Je rijdt eigenlijk nooit op een olie-verrijkte weg - da's maar goed ook *.

* Ik reed ooit, nog vóór de LandRover, in Frankrijk op een fraaie N-weg. Het had net geregend, niks mis mee. Er was eerder ook een militair convoi langsgekomen ... en daar was wel wat mis mee.   Één vrachttruck met een lekke tank ... .   Ik had geluk met het feit dat ik ruim van te voren zag dat ik een tragere auto voorlopig niet kon inhalen, ik remde even wat bij om ruim afstand te houden (ik wilde uit de spray van die auto blijven) .... en de remmen deed niks. Nog eens geprobeerd en weer niks. Je merkt dan ineens hoe ver de auto uitrolt, hoe traag de snelheid terugloopt zonder gas. Ik heb toen verder heel ruim afstand gehouden etc. tot het moment dat de weg weer droog was.
Moraal van dit verhaal: Ook een klein beetje (diesel) olie samen met wat regen de weg zo glad alsof je met zomerbanden op een fris beijzelde weg rijdt.   Andere moraal: je hebt in het gebruikelijke buiten-milieu normaal op z'n "best" te maken met minimale hoeveelheden olie.
albert
Berichten: 201
Lid geworden op: zo 05 jul 2020, 15:23

Re: spatlappen

Bericht door albert »

Dag Marc,

EPDM met inlage vind je bij (oa) technirub.
Marc-my-Words
Berichten: 2015
Lid geworden op: zo 07 sep 2014, 10:52

Re: spatlappen

Bericht door Marc-my-Words »

Voor de meelezers:  Wordt vervolgt ... maar met een zekere vertraging.
Zoals het er nu uitziet wordt het EPDM met inlage(n).

't Is niet de goedkoopste oplossing (o.a. omdat de minimum-afname genoeg is voor 2x 4 spatlappen) ...
... maar waarschijnlijk wel een oplossing die langer mee zal gaan (de tijd zal het leren).
nico1970
Berichten: 419
Lid geworden op: di 07 mei 2019, 17:22

Re: spatlappen

Bericht door nico1970 »

BOEFJES,

Kan je bij een originele die er nu opzit geen RVS pianoscharnier op de plaats van de scheur popnagelen oid. Dan blijft ook het originele landrover logo en model behouden. Dit scharnier af en toe eens met een PTFE spray(Heeft Marc denk ik wel voor de racefioets ketting) gangbaar houden. Niet te vet, dat trekt juist weer zand en troep aan. Mijn ervaringen met bv WD 40 zijn dat het eventjes snel gangbaar maakt(reinigd) maar geen lange smerende werking heeft. Aan de ene kant vind ik zonder spatlappen stoerder. En alles wat Niet aan een auto zit gaat ok niet kapot. Aan de andere kant zullen ze niet voor niets uitgevonden zijn en de auto wel wat schoner houden. Originele van een serie die gelijk achter de wielen zitten en niet op de achterbalk is al lastiger tot niet meer aan te komen.

koffie? Bah wat lekker .
Marc-my-Words
Berichten: 2015
Lid geworden op: zo 07 sep 2014, 10:52

Re: spatlappen

Bericht door Marc-my-Words »

nico1970 schreef:Kan je bij een originele die er nu opzit geen RVS pianoscharnier op de plaats van de scheur popnagelen oid. Dan blijft ook het originele landrover logo en model behouden.
Dat kan natuurlijk ... alleen hadden mijn originele spatlappen nooit een LandRover logo.
Verder heb ik twijfels bij zo'n tuinhek-constructie: bijvoorbeeld gaat het bij sneeuw en ijs denkelijk niet goed.
Ook heb je dan nog meer het probleem van de spatlap-lengte bij achteruit-rijden: een scharnier maakt dat de spatlap recht richting band geduwd kan worden <dan moet ie dus nog weer wat korter worden - origineel zijn ze sowieso te lang>.
Een spatlap die buigt "verbruikt" in die bocht een zekere lengte, met voldoende veerkracht heeft wil ie zich ook nog eens lostrekken uit een benarde positie.
En dan tenslotte: Zonder spatlap toont misschien stoer, het is evenwel (zo meen ik) in strijd met de permanente eisen om achter géén spatlappen te hebben (en als het niet in strijd is met de regels dan is het nogal onvriendelijk voor wie achter je rijdt).   Belangrijker is dat je niet blij wordt zonder spatlappen achter, althans niet wanneer je bijv. in Zweden langere tijd over gravelwegen rijdt — tegen de achterkant van de auto ontstaat een zo dikke ophoping van aanhankelijke klei en leem dat je een verticale kwekerij kan beginnen.
nico1970
Berichten: 419
Lid geworden op: di 07 mei 2019, 17:22

Re: spatlappen

Bericht door nico1970 »

Tja,

Zelf maken van EPDM dan maar. Je zal daar zeker wel de nodige ervaringen mee hebben. En de juiste zullen zeker helpen! Ik moet eerlijk zeggen dat ik in Nederland de auto.s en tractoren die uit het terrein komen best wel schoon de weg op vind gaan. Bij de koffie, plas en rek en strek pauze(misschien ook tanken) dan gelijk de ophoping maar ff weghalen(denk niet dat ik spatlappen ga monteren). Het is geen APK eis. Ook niet bij een vrachtwagen. Maar als ze er opzitten moeten ze heel zijn. Bij mijn vorige werk monteerde ik ze altijd. Bij defensie had destijds volgens mij geen enkel voertuig spatlappen. Opspatten van narigheid als je er te dicht achter rijd is niet leuk. Zo heb ik wel eens een middenkam geleider van een leo 1 tank door de voorruit van een Combi(VW busje) zien gaan. De bestuurder stapte lijkwit van schrik ff uit. snurken maar weer
nico1970
Berichten: 419
Lid geworden op: di 07 mei 2019, 17:22

Re: spatlappen

Bericht door nico1970 »

Ooh bij vrachtwagens van ingebruikname na 2016 zijn spatlappen wel verplicht lees ik net. Defender is geen vrachtwaggel. Wel lief van jullie dat je er toch opzet.
Marc-my-Words
Berichten: 2015
Lid geworden op: zo 07 sep 2014, 10:52

Re: spatlappen

Bericht door Marc-my-Words »

Dag Allemaal,

Even een oud verhaal opwarmen, het is tenslotte de tijd van opwarmen en oude verhalen etc.

Inmiddels ben ik nu links-achter ook een spatlap kwijt, dwz die hing er opeens bij. Nu had ik achter één echt goede, origineel LandRover en ook van de soepele Td5 kwaliteit < deze had ik rechts gemonteerd omdat ik mezelf ken en rechts eerder iets over het hoofd zie >.
De linker was ook origineel maar dan origineel stug en dun en V-vormig geribd dus een stuk stijver, en daarmee kennelijk met de tijd gevoelig voor toenemende kleine scheurtjes die uiteindelijk groot worden zodat ie ineens klapperend aan een laatste randje rubber hing.   Overigens ontwikkelde bij mijn oude Td5 na verloop van jaren ook de origineel soepele kwaliteit ook de kleine en uiteindelijk steeds grotee scheurtjes en scheuren.
NB  Ik had ze achter al ± 7 cm omhoog gehangen, daarmee steken ze minder opzij uit en hangt er veel minder slingerend rubber naar beneden - ze hangen daarmee overigens nog steeds 25 cm boven de vlakke weg.

Goed, nu werd het dus echt tijd voor een iets minder theoretische aanpak.   Na wat wikken en wegen, en het bekijken van de soepelheid van wat verschillende dikten EPDM maar voor 4 mm met één inlage gekozen (digemeten t is ook wat makkelijker verkrijgbaar en prijstechnisch iets gunstiger).

Stap één is nu net vandaag voltooid:  De spatlap rechtsvoor. 
Eerst gemeten, en wat mallen gemaakt (het karton van het kerstbrood is dan nog ergens goed voor), daarna nog weer gemeten, en ook nog wat getwijfeld. Van het EPDM een basis-spatlap gesneden, en een veel korter stukje voor de verdubbeling bovenaan opdat de lap niet steeds strak langs de steun klappert. Uiteindelijk toch ook maar EPDM kit gehaald want 2x 4 mm los gestapeld geeft weinig stevigheid aan de zijdelings vrij uitstekende spatlap-bovenhoek.   Van een stukje in een bouw-container gevonden Trespa een contra-plaatje gemaakt, precies als tegenhanger van de al bestaande RVS-montage-beugel.   Na het drogen van de lijm/kit en het slaan van wat montage gaatjes in het EPDM kwam het gevecht met zwaartekracht en de ongemakken van het weer en boutjes die niet makkelijk door een net passend gat willen.   De eerste lap hangt nu, met de "krul" van de EPDM-rol zo dat de lap een beetje gestroomlijmd hangt.   En nu dus direct kort genoeg, dwz de spatlap reikt tot 25cm boven een vlak wegdek.
Ik heb wel direct de spatlap-breedte wat opgerekt, dwz tot bijna tegen de "Hockey-Stick".

Nu komt natuurlijk nog "the Proof of the Pudding" ... en verder het passen en meten en "mallen" voor de spatlappen achter.
Ik denk ze achter op een vergelijkbare manier te maken. Ook met een stukje verdubbeling, en met een Trespa-contra-steun.  
< Weet hier iemand hoe goed Trespa het in de spatlap-zone uit zal houden ? >
Verder kijk ik nog even hoe ver ik de spatlap nog omhoog kan doortrekken.   Opgeworpen zand en modder gaat tot bijna 45º omhoog en precies daar, achter de achterwielen, zit dan die relatief roestgevoelige achterbalk.   Ik hoop dat een wat hoger stekende spatlap nog weer meer zooi onderschept.   Verder ga ik ook hier de spatlap weer tot bijna tegen het chassis in de breedte oprekken.
Later meer .... maar nu eerst wat beter weer.

O ja, 4 mm EPDM met één inlage snijdt heel gemakkelijk.   Dus maar hopen dat ik geen messcherpe planten etc. in de boze buitenwereld tegenkom.

En als PS:  Het heeft er alle schijn van (of met andere woorden: ik denk dat het geen ijdele hoop is) dat het gedeelte waar ik twee lagen EPDM "ruggelings" (dus met de "krulneiging" tegen elkaar in) op elkaar gelijmd heb voldoende eigenwijs-stijf is om de net naast de carrosserie uitstekende spatlap-hoek veerkrachtig-recht te houden.   Time will tell.
Marc-my-Words
Berichten: 2015
Lid geworden op: zo 07 sep 2014, 10:52

Re: spatlappen

Bericht door Marc-my-Words »

Stap twee is gister voltooid. De spatlap links-achter.
De lap is tot net iets hoger dan de laadvloer omhoog doorgetrokken.
Aan de carrosserie-kant heb ik iets ruimte overgelaten, een smalle kier want je wilt geen geklapper of gerammel.
Wellicht moet ik daar later nog een profiel-gootje tegen het alublik lijmen, eerst even zien hoe het zo zonder omhoog blijft staan.
Het oogt in ieder geval fraai, een spatlap die vrijwel tegen het chassis steekt. Ik hoop dat ik tzt ook kan zeggen dat de achterkant minder last heeft van opspattende zooi.
En qua "omhoog" heb ik de spatlap aan de net buiten de carrosserie-uitstekende rand tot aan de carrosserie omhoog doorgetrokken (en met een fraai bochtje beëindigd) zodat er minder modder lags de carrosserie gegooid wordt.

Overigens moest ik voor deze omhoog doorgetrokken spatlap wel een slimme oplossing voor de uitlaat maken, ik heb boven de ovalen doorgang (ovaal om de uitlaat voldoende bewegingsvrijheid te geven) een verspringende naad gemaakt en maak die naad dicht met een paar tie-wrap-lussen.

Aan de rechterkant kent het omhoog doortrekken weer andere hindernissen: Daar zit de vulhals boven de spatlap.
Daarnaast zou ik liefst een goede (en niet te dure) wingtank hebben ook al hebben wingtanks weer de naam dat ze op allerlei plekken modder kunnen vasthouden ... gewoon open ruimte waar zo nu en dan een splatsj water huishoudt blijft denkelijk schoner.
albert
Berichten: 201
Lid geworden op: zo 05 jul 2020, 15:23

Re: spatlappen

Bericht door albert »

Heel erg bedankt voor de terugkoppeling! Mijn spatlappen hangen nog steeds op hun plek, de linker inmiddels ingekort omdat de boel begon in te scheuren. Meer dan een jaar geleden dacht ik dat het niet lang meer zou duren voordat de boel er (ondanks het inkorten) af zou scheuren, maar het houdt dus nog steeds..
Marc-my-Words
Berichten: 2015
Lid geworden op: zo 07 sep 2014, 10:52

Re: spatlappen

Bericht door Marc-my-Words »

albert schreef: zo 12 jan 2025, 20:44 Heel erg bedankt voor de terugkoppeling! Mijn spatlappen hangen nog steeds op hun plek, de linker inmiddels ingekort omdat de boel begon in te scheuren. Meer dan een jaar geleden dacht ik dat het niet lang meer zou duren voordat de boel er (ondanks het inkorten) af zou scheuren, maar het houdt dus nog steeds.
Tja, de oude spatlap linksvoor, van een op het eerste gezicht heel keurige, soepele en iets dikkere rubber (op een fraaie RVS steun - dus zowel lap als steun aftermarket) bleek toen ik de spiegelbeeld-versie van rechts monteerde ook niet zo'n lange levensverwachting meer te hebben.

Rechtsvoor dacht ik dat de spatlap wellicht door een tak gegrepen was, of bij het achteruit-rijden ongelukkig klem was komen te zitten (ik had ze al wel een eind ingekort maar omdat de lap mooi soepel was en toch nog iets "te" lang was het met genoeg pech mogelijk om 'm achteruitrijdend klem te rijden en dus daarna zelf van de auto te rukken. Nu ik de lap links demonteerde zag ik dat het ook toeval kon zijn.   Aan de buitenkant was er een minuscuul scheurtje, aan onder de auto de verborgen "binnenkant" was er al een centimeters lange scheurvorming.   Nog een paar maal wat sneeuw en ijs, of genoeg klevende modder en dan wat "tegenwind" en zo'n scheur gaat verder ... en dat gaat daarna steeds sneller want steeds minder rubber dat nog weerstand biedt.

Mijn nieuwe home-made spatlappen zijn nu direct zo kort dat ik ze nooit zelf klem kan rijden, niet tegen een berg zand oid (dat zie je normaal ook wel aankomen) en ook niet tegen een eigenwijs struikje of een tak (die je over het hoofd zou kunnen zien). Voor hangen ze tot ± 25 cm boven de weg, achter is het 27 cm boven de weg.   Omdat ze nu een stuk breder zijn lijken ze minder lang, maar die ± 27 cm achter had ik al langer omdat ik de standaard-LandRover lappen een stuk omhoog gehangen had ... en uit die ervaring weet ik dat die omhoog opgehangen lappen goed genoeg, en misschien zelfs beter waren bij het schoonhouden van de achterkant van de auto.

NB  Ik reed ooit één zomer zonder achterspatlappen kilometers lang over Zweedse gravelwegen, ik weet hoe beroerd smerig de achterkant van de auto dan wordt, je kan er dan een verticale tuin op aanleggen.   Overigens denk ik dat het in de wielkasten omhoog doorzetten van de spatlappen de achterkant van de auto nog weer schoner houdt:  De wielkastruimte achter de achterwielen vormen een "prima" wervelruimte waar een waterige modder wordt gemixt, is het droog weer dan wordt daar een stoffige zandstorm voorbereid.

O ja, schreef ik al dat ik de krul (de krul vanwege de rol waarop het langer gelegen had) van het EPDM zo heb gebruikt dat se spatlappen al een beetje "gestroomlijnd" naar achter hangen ?   Ik denk niet dat de auto er harder door zal rijden, ik denk wel dat de spatlap wat rustiger in de rijwind flappert, hij gaat natuurlijk altijd wat flapperen, maar wanneer de lap toch al niet al te sterk wil terugveren gok ik dat ie ook niet te ver omhoog geblazen wordt.
Marc-my-Words
Berichten: 2015
Lid geworden op: zo 07 sep 2014, 10:52

Re: spatlappen

Bericht door Marc-my-Words »

Laatste aanvulling:
Op de eerste ritten geen klagen -- dat zou overigens ook wel erg sneu zijn gezien het werk en toch ook de kosten (EPDM 4mm met 1 inlage is niet te geef, EPDM-kit kost ook nog wat (de Trespa-restjes kwamen uit een verbouwingscontainer).

Een eerste controle leerde dat bij de spatlappen achter, het gedeelte dat omhoog in de wiel staat niet overal strak aanlag tegen het Trespa-plaatje dat aan de wielzijde de lap opklemt.   Ik zag al voor me dat daar steeds meer modder, of bij echt winterweer sneeuw en ijs, tussen Trespa en spatlap kon verzamelen. Met wat wisselende vrieswerking wordt dan uiteindelijk alles erg zwaar en eventueel zelfs stuk gedrukt.

Ik heb dus maar een paar kleine gaatjes geboord en een paar tie-wrapjes strak getrokken.   Lange popnagels (met een grote kop en eventueel ook nog een carrosseriering zou ook gekund hebben.   Tie-wapjes hebben het voordeel dat je ze ook weer makkelijk losknipt mocht een en ander gedemonteerd moeten worden.   De spatlappen vastlijmen aan de Trespa-plaatjes heb ik vanwege de (dé)montage ook verworpen.   Met name aan de linkerkant, bij de uitlaat, was het al genoeg gepuzzel om alles op z'n plek de krijgen ... het was nog net geen Rubik-Kubus.

Verder is het een kwestie van tijd die het ons gaat leren.

O ja ...   De spatlapsteunen achter hebben bij de 110 twee potentieel lastige dingetjes.
Allereerst zitten ze met boutjes in blindklink-moeren in het chassis aan de chassiskant vast -- en met wat roest op het boutje wil met wat pech de blindklink-moer niet anders dan meedraaien. Losslijpen vraagt dan alleen een vaste hand. Echter, zonder het juiste blindklink-moeren-gereedschap kan het een "beste" klus zijn een nieuwe/vervangende blindklink-moer in het chassis te frøtteren.
En verder - met wat pech komt dat nog ruim eerder - is die steun aan de carrosserie-kant aan een randje aluminium-blik vastgeschroefd ... en dat aluminiumblik houdt niet van het gerammel en gejutter van een (te stijve) spatlap.   Eigenlijk doe je er goed aan om nog voordat het aluminiumblik het opgeeft een stukje aluminium-hoeklijn pas te maken (dus o.a. het scherpe randje van de buitenhoek afslijpen) en dan in de carrosserie-rand te lijmen en schroeven.   Zeker als je denk nog eens van de verharde weg af te gaan loop je een gerede kans dat de spatlap en dus de spatlapsteun nog eens een steviger douw krijgt en dan is het beter dat dat aluminium-randje voldoende stevigheid biedt.
Marc-my-Words
Berichten: 2015
Lid geworden op: zo 07 sep 2014, 10:52

Re: spatlappen

Bericht door Marc-my-Words »

Op lange-termijn-ervaringen kan ik natuurlijk (nog) niet bogen.
Dus nu een eerste korte termijn observatie.
De spatlappen steken zo'n 4 cm buiten de carrosserie uit - dus minder dan de "Wheelbrows" maar meer dan (mijn) JackableSills.
Als ik nu naar de eerste zand en modder-sporen kijk denk ik dat die 4 cm (net) genoeg is, dwz net genoeg voor de 1 inch extra van de HD-velgen samen met 235/85x16 banden.   (Bredere banden wil ik niet, ik vind die 235 op HD-velgen breed zat.)
Bij de achter-spatlappen ben ik best tevreden over die 4 cm (bovenaan netjes afgerond):  Ik heb achter "Bumperettes" die tot nu toe altijd modder meenamen.   Ik denk dat die 4 cm genoeg is om de meeste modder weg te vangen.

Verder hangen de lappen nog steeds een beetje in de "krul" dwz zoals ik ze met opzet uit de rol sneed: met de krul zo dat ze vanzelf een beetje met de rijwind meegaan.   Misschien moet het eerst nog eens goed warm weer worden om nog wat rechter uit te zakken (dat hoeft voor mij niet).
Marc-my-Words
Berichten: 2015
Lid geworden op: zo 07 sep 2014, 10:52

Re: spatlappen

Bericht door Marc-my-Words »

Inmiddels ruim twee maanden (en een forum-white-out) verder.
Weinig nieuws, en vooral een geval van "geen nieuws is goed nieuws".

't Enige kleinigheidje was een foutje mijnerzijds.   Ik was even - even wat langer - buitenslands, en daar in dat buitenland had ik na het volgooien de tankdop op de pomp laten liggen (geen bonnetje, "moest" dus de cijfertjes op een oude kassa-bon overnemen, en daarbij was het druk dus in de hectiek de dop vergeten).   Nu zijn ze buitenslands best betrouwbaar ... twee dagen later lag de dop nog precies waar ik 'm had achtergelaten.
Ik kan nu dus melden dat EPDM tegen diesel kan zolang het om bescheiden hoeveelheden kan. Ik heb wel de indruk dat het EPDM wel iets zwelt, dus een permanente diesel-onderdompeling is denkelijk iets wat je niet moet willen (daar is de diesel ook te duur voor).

Verder, een beetje jammer: de winterbanden en sneeuwkettingen had ik alleen voor de vorm bij me.   Praktijk-ervaring onder ijzige omstandigheden kan ik nog niet melden, daarvoor moeten we dus nog geduld hebben (jaren terug hadden we nog de hele maand maart sneeuw en ijs, zo hier en daar zelfs veel sneeuw - dat wil ik graag nog eens uitproberen).
Marc-my-Words
Berichten: 2015
Lid geworden op: zo 07 sep 2014, 10:52

Re: spatlappen

Bericht door Marc-my-Words »

Overigens denk ik dat het geen slecht idee was de achter-spatlappen - ik heb het over een 110 - zo ver als redelijkerwijze mogelijk naar boven door te trekken.

Als ik kijk naar de "moddersporen" dan worden die naar boven minder ... en zie ik nog wel een concentratie net boven de plek waar de traditionele spatlappen de modder al lang vrij spatteren toestaan.
Als ik naar de toestand van de achterbalk (Rear-X-Member) kijk dan toont die na bijna 15 jaar nog best proper, kijk je beter dan is het vooral die klunzig gepuntlaste onderrand en dan vooral achter de achterwielen die "souflé-achtige" ontwikkelingen vertoont ... en opvallend genoeg vooral links. Links zit de uitlaat en die uitlaat verhindert kennelijk niet de modderophoping en wél het daarna weer schoonspoelen als je door een plas rijdt.

Ik ga nu wat beter opletten wat er nu achter de spatlappen achterblijft.

PS Dit alles ingegeven door het (terug)wisselen van de (weinig zinvol gebleken) winter- naar zomerwielen.
     Omdat het zulk aantrekkelijk zomerweer was heb ik er de tijd voor genomen de modder rond de achterbalk eens los te kloppen.
     Natuurlijk moet je na ieder modder-gelegenheid de modder wegspuiten ... maar wie doet dat steeds braaf en daarbij ook echt volledig ?
Plaats reactie