bij mijn serie 3 (ex-leger) heb ik de sleutels van de deuren niet (nooit gehad ook )
kan ik daar nieuwe cilinders inzetten, en waar zou ik die kunnen kopen ?
alvast bedankt.
Ze zijn los verkrijgbaar, gelijk sluitend (1 sleutel voor alle sloten)
De Barells zijn uit de bestaande sloten te krijgen en die kan je vervangen voor nieuwe.
Net als Sjaak aangaf, meestal passen andere sleutels ook
Om de oude cilinders eruit te krijgen moet je het verende pennetje (aan het eind van de slotcilinder) indrukken zodat je de cilinder naar buiten kunt trekken.
Daartoe zit er een gaatje in het omhulsel waar je een stiftje in moet steken om het pennetje in te drukken.
Monteren gaat 'vanzelf', wanneer je de nieuwe cilinder in het slot drukt wordt het pennetje automatisch ingedrukt en springt (ter hoogte van het gaatje) weer naar buiten en hoort dan netjes te blijven zitten.
Helaas valt dat meestal tegen met die andere passende sleutels. Ik heb toevallig in de afgelopen maanden meerdere sloten moeten slopen omdat ik ze niet meer open kreeg met een best wel grote verzameling "lijkende" sleutels. Normaal moet je de passende sleutel erin steken, een stukje draaien en dan kun je dat pinnetje indrukken waardoor je de cilinder eruit kunt trekken. Zonder sleutel wordt het voorzichtig uitboren van de cilinder. gelukkig is het heel zacht materiaal.
Nieuwe cilinders, al dan niet gelijk sluitend, zijn makkelijk te vinden.
Succes.
ik had inderdaad geen toevallig passende sleutel.
dus even geprobeerd met een drijver in dat kleine gaatje, maar ik kon hem zo snel niet los krijgen.
maar dat lukt dus sowieso niet zonder passende sleutel.