88 is je ware schreef:Het beste vond ik de schuifraampjes zoals op de eerste one-ten types die konden ook aan de voorkant open en werden dmv een stevige draaiknop vastgezet .Waarom ze daarvan afgestapt zijn mag Joost weten
Ik denk dat "Joost" ramen die je met een zwengel naar beneden draait "modern" dus beter vond.
De "One-Ten" schuiframen werden nog heel lang op militaire LandRovers gemonteerd, dus efficiëntie was niet de reden
(efficiëntie was slechts zelden een goede reden in Solihull).
Wellicht speelde mee dat de losse Door-Top ook zo z'n problemen kon hebben. Problemen die dan op een andere manier terugkwamen bij de deuren uit "één" stuk, die deuren vielen uiteindelijk in vele stukken uiteen ... pas met de "Puma"deuren zijn de deuren echt uit één stuk.
Ik heb beslist een zekere sympathie voor de tweedelige deuren maar moet zeggen dat elektrisch bedienbare ramen ook een zekere bonus hebben -- zo heb ik in ieder geval nog ERKO (= enkele ramen kunnen open).
En ... het helemaal gestrekt moeten gaan om een raam aan de andere kant van de auto te bedienen is weinig charmant.