nico1970 schreef:
Begrijp dus dat een Cazorla een bij Santana gemaakte Land Rover achtige auto is.
Je kan eigenlijk beter zeggen dat de latere Santana LandRovers de niet door het moederbedrijf ontwikkelde Series 3A en 4 zijn.
Met bergen subsidie en weinig moeite maakte LandRover nog de Stage I (met een geknepen RangeRover V8 en een Santana versnellingsbak), maar meer creativiteit was er toentertijd in het armlastige UK niet terwijl de Series 3 toentertijd al aardig voorbij de THT-datum was.
In Spanje zag men de verschillende Japanse concurrenten en werden de Santana's nog heel veel, en echt waarvoor ze bedoeld waren, gebruikt (dus door boeren op het vaak ontoegankelijke platte land) ... en dus was Santana wel actief in het zoeken naar verbeteringen ('t is overigens zelden rocket-science: vaak gebruikte Santana gewoon toentertijd courante onderdelen).
Het lastige met een Santana is dat je met een "gewone" Series 3 eenvoudig een handboek hebt en de spare-parts veelal onveranderd verkrijgbaar zijn, bij een Santana moet je opletten, en liefst het Spaans een beetje beheersen (of te wel: Een Santana is niet lastig, een standaard Series 3 is ongewoon makkelijk, bij iedere andere 40 jaar oude auto is het ook een zoektocht).
Wellicht kunnen de Santana-liefhebbers ten noorden van de Pyreneeën eens een eigen forumpje opzetten: met gedeelde kennis kom je verder.
Een leuke naam heb ik al: "El Santanatorium"
De gewone Series-eigenaar kan wellicht ook nog iets opsteken van zo'n Santana forum.