richard zwart73 schreef:Na het oplossen van de lekkage van de brandstof pomp
Nu het volgende probleem tijdens het sturen naar links reageerd de auto gelijk maar met het naar rechts sturen moet ik het stuur veel verder draaien wat is de oorzaak hier van iemand een idee
Nog even een nabrander - ingegeven door de reactie van Niko
(pardon Nico ... het is overigens ook Marc).
Zoals ik al schreef: ik ken de Series besturing niet echt goed maar verwacht geen grote gekkigheid.
Als één van de (of beide) spoorstang-kogels teveel ruimte heeft (of hebben) en als de stuurtang (zoals bij een Defender) het rechter wiel aanstuurt (bij LHD) dan wordt dus het rechter wiel al eerste gestuurt, en komt het linker wiel pas later door de speling op de spoorstang.
Bij het naar links sturen komt de grootste bijdrage in het door de bocht gaan van het buitenste dus rechter wiel, bij het naar rechts sturen dus omgekeerd van het linker wiel ... en bij teveel speling op de spoorstang reageert het linker wiel pas vertraagd.
Je moet dat speling op de spoorstangkogel(s) kunnen zien (of misschien beter: voelen).
Overigens, bij een achterwiel aangedreven auto (zoals een Series) heb je iets toespoor -- bij de Defender is het juist iets uitspoor.
Wat overigens ook nog kan: Dwarse speling op de vooras. Bij de Defender is dat dan meestal speling op de Panhard-stang (en dat geeft een flodderig stuurgedrag). Bij de Series zouden de veerpakketten "wankel" kunnen zitten. Is het met die veren etc. heel beroerd en rijdt de auto rechtuit een tikje in kreeftegang dan is de speling helemaal één kant op weggedrukt, de bocht zonder speling voelt dan als prettig direct sturen, de bocht de andere kant op begint met het zweverige moment waarbij de wankele speling eerst moet omkeren.
Die kreeftegang en dus die speling kan overigens ook zijn oorsprong in de achteras hebben.
Ik zag ooit een Oost-Europees busje kreeftsgewijze over de weg rijden: bij ieder stoplicht maakte hij een zigzag, bij het remmen verschoof de achteras ... ik ben er maar snel aan voorbij gereden, er komt een keertje die laatste noodstop waarbij de achteras onder de auto uitkomt.