Functie van slang ERR1458, (van turbo naar pomp 200tdi)

Ter vervanging van het oude geliefde startpagina prikbord.
Plaats reactie
erik08
Berichten: 11
Lid geworden op: vr 07 apr 2017, 12:11

Functie van slang ERR1458, (van turbo naar pomp 200tdi)

Bericht door erik08 »

Hoi.

Ik ben benieuwd wat het slangetje doet dat van de turbo naar de pomp loopt van de 200tdi.
Het heet ERR1458

Ik heb de turbo afgedopt/ verwijderd.
Nou vraag ik mij nog af of ik het slangetje wat op de pomp komt ook kan afdoppen.

Groet Erik
Gebruikersavatar
sjeroens
Berichten: 423
Lid geworden op: zo 07 sep 2014, 10:45

Re: Functie van slang ERR1458, (van turbo naar pomp 200tdi)

Bericht door sjeroens »

regelt diafragma ring op je inspuitpomp. hogere druk: meer diesel.
zonder dat slangetje, krijg je een andere inspuitverhouding dus kans op hogere uitlaatgassentemperatuur.
Dus terugzetten, het schijnt dat een ingekorte 300tdi ook past.
J.
Gerben
Berichten: 93
Lid geworden op: zo 08 apr 2018, 11:17

Re: Functie van slang ERR1458, (van turbo naar pomp 200tdi)

Bericht door Gerben »

als je geen turbo meer hebt , zal het slangetje ook niets meer doen . het zorgt dat de druk van de turbo (die dus varieert met meer of minder gas geven) de brandstofpomp "verteld" dat hij meer brandstof moet inspuiten.
erik08
Berichten: 11
Lid geworden op: vr 07 apr 2017, 12:11

Re: Functie van slang ERR1458, (van turbo naar pomp 200tdi)

Bericht door erik08 »

Bedankt voor de uitleg.

Groet Erik
Marc-my-Words
Berichten: 2015
Lid geworden op: zo 07 sep 2014, 10:52

Re: Functie van slang ERR1458, (van turbo naar pomp 200tdi)

Bericht door Marc-my-Words »

Gerben schreef:als je geen turbo meer hebt , zal het slangetje ook niets meer doen . het zorgt dat de druk van de turbo (die dus varieert met meer of minder gas geven) de brandstofpomp "vertelt" dat hij meer brandstof moet inspuiten.
Als je "stout" bent kan je het slangetje dus nog wel gebruiken om een beetje extra diesel in te spuiten. Je kan de auto daarmee heel netjes roet-arm afstellen en door een bescheiden drukverhoging op het membraan de diesel-toevoer tot omsteeks het roet-punt brengen ... dan heb je een extra boost-optie.
Gerben
Berichten: 93
Lid geworden op: zo 08 apr 2018, 11:17

Re: Functie van slang ERR1458, (van turbo naar pomp 200tdi)

Bericht door Gerben »

Marc-my-Words schreef:
Gerben schreef:als je geen turbo meer hebt , zal het slangetje ook niets meer doen . het zorgt dat de druk van de turbo (die dus varieert met meer of minder gas geven) de brandstofpomp "vertelt" dat hij meer brandstof moet inspuiten.
Als je "stout" bent kan je het slangetje dus nog wel gebruiken om een beetje extra diesel in te spuiten. Je kan de auto daarmee heel netjes roet-arm afstellen en door een bescheiden drukverhoging op het membraan de diesel-toevoer tot omsteeks het roet-punt brengen ... dan heb je een extra boost-optie.
ja dat is ook een optie , hoewel ik betwijfel of het veel nut gaat hebben , zonder turbo komt er nou eenmaal niet meer lucht in als dat hij nu krijgt . dus wat je dan met die extra brandstof moet ....
Marc-my-Words
Berichten: 2015
Lid geworden op: zo 07 sep 2014, 10:52

Re: Functie van slang ERR1458, (van turbo naar pomp 200tdi)

Bericht door Marc-my-Words »

Gerben schreef:
Marc-my-Words schreef:
Gerben schreef:als je geen turbo meer hebt , zal het slangetje ook niets meer doen . het zorgt dat de druk van de turbo (die dus varieert met meer of minder gas geven) de brandstofpomp "vertelt" dat hij meer brandstof moet inspuiten.
Als je "stout" bent kan je het slangetje dus nog wel gebruiken om een beetje extra diesel in te spuiten. Je kan de auto daarmee heel netjes roet-arm afstellen en door een bescheiden drukverhoging op het membraan de diesel-toevoer tot omsteeks het roet-punt brengen ... dan heb je een extra boost-optie.
ja dat is ook een optie , hoewel ik betwijfel of het veel nut gaat hebben , zonder turbo komt er nou eenmaal niet meer lucht in als dat hij nu krijgt . dus wat je dan met die extra brandstof moet ....
Wat je met die extra brandstof moet ... een roet-pluim maken ... :ugeek:
Althans als je het te dol maakt, en roet is onverbrande diesel en onverbrand wil zeggen dat je er nauwelijks nuttig rendement van hebt.  
Kortstondig tot net op het randje geeft ook net tot het randje qua vermogen ... de winst kan dus vooral liggen in het oppak-trajet: de motor slurpt dan nog wat beperkt lucht, met de oplopende toeren gaat ie natuurlijk meer lucht slurpen, waarmee dan de roetwolk weer moet verdwijnen.
Ik heb een bijpassende ervaring met een oude Renault diesel (met toentertijd 335.000 km op de teller): reed ie vlot in de 4º versnelling de helling op, en niks sneller in de 3º ... dan was met meer toeren de helling op een stuk frisser voor de volgauto's.
Plaats reactie