nico1970 schreef:Kan wel begrijpen dat er over een reservewiel verschillend gedacht word. Als je zelf een leaser bent in 3 delig met een map vol plastic pasjes dan ligt dat anders als dat je op je 6e jaar van 3 fietsen er eentje maakte en zo tot je 51 al zo leeft. Een compressortje en een bus prut zal niet afdoende zijn bij een flinke snee in je band. Ook niet leuk als je 2 uur wachten te horen krijgt(als je op een onzalig punt staat waar je eigenlijk nog niet dood gevonden wil worden) als je zelf binnen een kwartier de hele boel verholpen heeft met je reserve wiel.
Nog even een voorbeeldje ... nee niet uit Afrika.
Van de zomer was ik in NW-Spanje.
Ik had daar voor één dag voor een afgesloten gebied toestemming om per 4x4 de "wegen" te berijden (heel grappig: in de toestemming stond zelfs de minimaal vereiste profieldiepte vermeld, en verder dus de opmerking dat je er alleen met een adequaat voertuig mocht rijden).
Een andere dag was ik wat stout, dwz voor een gedeelte waar de afsluiting net iets minder evident was. We reden daar met twee auto's, en de weg was sowieso niet zo voor de hand liggend ... dus was er tot tweemaal toe een moment waarop we de verkeerde poot van een splitsing namen (de meest bereden paden gaan niet zelden naar een wei met koeien of paarden, het pad dat doorloopt is niet per sé het meest gebruikte).
Anyway, nog voor we de eerste foute keuze hadden ontdekt reed mijn volgauto - een Nixxan Xtrail - net wat ongelukkig over een steen in de berm. Met een luide ploef stond ie met een platte band, en niet gewoon uit de velg gedrukt maar "gewoon" een winkelhaak in de wang.
't Is nog steeds gewone bewoonde wereld, 't was wel achter een bord "alleen met toestemming", een paar kilometer van het dorp, en al gauw 30 km van de dichtsbijzijnde garagist - Spanjaarden ken ik gewoonlijk als heel behulpzaam ... maar mijn Spaans blijft behelpen.
De volgauto was nog maar kortgeleden aangeschaft dus was het even de vraag: is er wel een krik? is er wel een wielmoer-sleutel? is er wel een bruikbaar reservewiel? ... maar alles was er, er was zelfs een voetpompje.
Ik moet niet denken aan het gedoe als er ook maar iets werkelijk tegen had gezeten. Een krik had ik ook, maar of je daarmee een Nixxan onbeschadigd omhoog krijgt ? Pompje had ik ook nog gehad ... veel meer had ik niet kunnen helpen, dwz ik had hulp kunnen gaan halen.
Hier was dan in ieder geval het voordeel van twee auto's, dan is er gewoonlijk in ieder geval ééntje die nog op hulp uit kan gaan.
Vaak genoeg rijd ik alleen en vaak genoeg weet ik wel waar ik ben ... maar niet waar je een adequate garagist vindt.
Overigens vielen mij de prestaties van de Nixxan Xtrail mee. De trekhaak hebben we ook nog even gedemonteerd, daar bleef ie op haken. Verder was er duidelijk een gemis aan een echt lage versnelling, hij moest dus zo nu en dan wat woest door de passages waar je juist rustig doorheen wilt rollen. Afgezien van dit bescheiden gemis (en dus soms iets teveel/te lang slippende koppelingsplaten) viel het mee. Ik hoefde geen sleeplint uit te rollen, ik hoefde ook geen rijplaten beschikbaar te stellen.
Ik denk dat de Nixxan inmiddels wel op iets degelijker banden staat ... als je 4x4 hebt en er nog steeds niet veel verder mee komt (dwz het risico loopt om een of meer banden te verspelen) dan rijd je net zo goed (of zelfs beter) in een 2x4.