Vrijloopnaven op santana serie 3 ,88

Ter vervanging van het oude geliefde startpagina prikbord.
Plaats reactie
richardzwart
Berichten: 13
Lid geworden op: do 22 okt 2020, 22:01

Vrijloopnaven op santana serie 3 ,88

Bericht door richardzwart »

Hallo op mijn santana serie 3 ,88 uit 1979
Zitten geen vrijloopnaven maar is wel 4x4 kan ik
Hier wel vrijloop naven monteren

Serie 3 '88
Santana 1979
Gebruikersavatar
sjeroens
Berichten: 423
Lid geworden op: zo 07 sep 2014, 10:45

Re: Vrijloopnaven op santana serie 3 ,88

Bericht door sjeroens »

Misschien kun je wat meer info geven.
Volgens mij zit er op je santana een lt85 v-bak (5 verschellingen) maar er zijn er ook met 4 versnellingen geleverd.
En uiteindelijk moet je kijken wat voor soort tussenbak je hebt.
Misschien een idee om de baknummers hier te zetten dat we mee kunnen kijken?
J.
Jamaar
Berichten: 809
Lid geworden op: za 05 mar 2016, 10:33

Re: Vrijloopnaven op santana serie 3 ,88

Bericht door Jamaar »

Santana heeft inschakelbare 4x4 dus zijn vrijloopnaven mogelijk. Of het zinnig is is weer een andere vraag, dat is afhankelijk van hoeveel en wat voor wegen je rijd. Veel snelweg, zinnig, veel offroad, onzinnig.
Als het goed is kan je gewoon de LR S3 vrijloopnaven monteren maar kijk voor de zekerheid naar de vertanding van de as, S3 is fijn, S2 is grof, santana is een samenraapsel dus ik weet het niet zeker.

Er zijn ook 2 verschillende 5 bakken :| maar geen permanente 4x4 tussenbakken.
sjaak109
Berichten: 859
Lid geworden op: zo 07 sep 2014, 19:49
Locatie: wwerf

Re: Vrijloopnaven op santana serie 3 ,88

Bericht door sjaak109 »

op de santana ligero van mijn schoonzoon zitten ze ook.
hij heeft net de voorsteek assen vernieuwd van ik denk een series 3
dus als die van jouw hetzelfde is? ja dan kan het.
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker 8-)

Afbeelding
Pike
Berichten: 190
Lid geworden op: vr 15 jan 2016, 19:24

Re: Vrijloopnaven op santana serie 3 ,88

Bericht door Pike »

Ik heb ze gehad maar een jaar of 8 geleden heb ik weer meenemers gemonteerd. Toen ik de LW kocht zaten ze er op maar die begonnen flink te lekken. Toen een nieuwe set gekocht. Na verloop van tijd kreeg ik ééntje niet meer gelockt, het mechanisme zat muurvast. Het volgende setje had een dikkere flens waardoor bouten niet ver genoeg in de naaf konden met als gevolg kapotte draad in de naaf. Heb toen nieuwe naven moeten monteren en meteen besloten met meenemers te gaan rijden.

Vrijloopnaven zouden een besparing in de brandstof opleveren. Ik zie geen verschil in mijn administratie.
Die dingen voorkomen wel onnodige slijtage aan de voorste aandrijfas en het diff, die staan immers stil als de vrijloopnaven niet gelockt zijn. Het nadeel is dan weer dat je geen spatsmering in diff en fusees hebt. Dit kan je oplossen door regelmatig met gelockte naven te rijden zonder dat 4x4 is ingeschakeld. Een tweede methode is: met de naven in de vrij stand wegrijden in 4x4 en als je bij het eerste stoplicht staat de 4x4 uitschakelen.

Zoals Jamaar al schreef: kijk voor kopen eerst of je 10 of 24 splines steekassen hebt. Mijn LW uit 1977 heeft er 24.
Jamaar
Berichten: 809
Lid geworden op: za 05 mar 2016, 10:33

Re: Vrijloopnaven op santana serie 3 ,88

Bericht door Jamaar »

Voor brandstof besparing hoef je het niet te doen maar ik merk het als ze ingeschakeld zijn, iets meer herrie.
Het idee dat iets niet meedraait wat anders nuteloos meedraait is is voor mij genoeg.
Maar ja, af en toe inschakelen voor spatsmering is noodzaak of lekker offroad, veel beter idee.
nico1970
Berichten: 419
Lid geworden op: di 07 mei 2019, 17:22

Re: Vrijloopnaven op santana serie 3 ,88

Bericht door nico1970 »

Hallo,

De KL koos er destijds niet voor omdat je ze wel bijtijds in moet schakelen voordat je de prut in gaat. Als je eenmaal in de prut staat ben je te laat en heb je er natuurlijk helemaal geen zin meer in om ze in te gaan schakelen. Maar dat geld natuurlijk voor alle inschakelbare onderdelen van de 4x4 als h/l etc.
Brandstofbesparing zal er misschien iets zijn maar zoals al geschreven niet zichtbaar/merkbaar bij de rijdende flatgebouwen.
Alles wat niet onnodig meedraaid slijt idd niet en geeft geen geluid. Scheelt waarschijnlijk wat lekkages bij de flens van de aandrijfas van het voordiff wat nogal eens voorkomt. De kruisjes van de aandrijfas en in de vooras zelf zullen wat langer meegaan. Ik zit erover te denken om de smeering van de fusees op te vullen met het speciale vet in plaats van de olie die daar voor schijnt te zijn. Dat scheelt misschien ook weer lekkages bij de bollen? Iemand hier ervaring mee?

Omdat de plannen hier voor de serie een LT230 met diff lock en permanente 4x4 zijn met een vooras met homokineten ga ik ze er natuurlijk niet in maken. Heb het voor de standaard Serie vanwege de wegkilometers wel overwogen. Zit nog aan lockers in de diffs te denken die zichzelf bedienen. Maar ik wil zo veel!

groet Nico
Marc-my-Words
Berichten: 2015
Lid geworden op: zo 07 sep 2014, 10:52

Re: Vrijloopnaven op santana serie 3 ,88

Bericht door Marc-my-Words »

nico1970 schreef: Omdat de plannen hier voor de serie een LT230 met diff lock en permanente 4x4 zijn met een vooras met homokineten ga ik ze er natuurlijk niet in maken. Heb het voor de standaard Serie vanwege de wegkilometers wel overwogen. Zit nog aan lockers in de diffs te denken die zichzelf bedienen. Maar ik wil zo veel!
Als je veel wilt dan zijn Ashcroft ATB differentieels een goede optie. Ashcroft maakt ze ook voor in de LT230.
Het enige waar je dan nog naar kan liebaugeln is ABS/ETC -- de ETC werkt namelijk goed samen met het probleem-moment dat een ATB kan hebben: Loopt bij een ATB alle kracht wel naar een geheel vrij wiel dan werkt de koppel-verdeling niet; de ABS/ETC remt dan het vrije wiel af en daarna neemt de ATB zijn taak op en stuurt het koppel naar het wiel dat het meeste koppel kan verwerken, dus het wiel met tractie.
Een ATB in de tussenbak is vlgs sommigen overbodige luxe maar als je rijdt op een permanent wisselende verraderlijk gladde ondergrond dan wil je ongesperd rijden zolang er net genoeg grip is (want gesperd betekent dat er minstens één wiel geen grip moet hebben), en zodra er tijdens het ongesperd rijden een wiel/as grip dreigt te verliezen wil je dat het koppel niet naar deze as gaat. Zo snel kan je het DiffLock niet bedienen, dus is het met handmatig DiffLock altijd schipperen.
O ja, met een ATB in de tussenbak heb je altijd nog het handmatige DiffLock.

Voor de goede orde: Ik wil ook veel maar heb nog steeds de standaard Defender-opzet, maar wel ABS/ETC (en ik weet dat de ABS/ETC soms tekort schiet, soms zelf verraderlijk)

PS Over olie of vet in de swivel-bollen zijn al vele pagina's geschreven. Ik voeg daar alleen maar aan toe: LandRover is niet voor niks overgestapt op het half-vloeibare vet ... .
Plaats reactie