Jamaar schreef:...
Men neme
Een 1.5 liter pet fles en die spuit je mat zwart, dan een 2 liter pet fles waar je de bovenkant ....
Men neme een San Pellegrino Chinó fles: die is al ± zwart ... enige nadeel is de inhoud van slechts 1,25 liter.
Best lekker die "Chino", dat is dan weer een voordeeltje van de inhoud.
Overigens heb ik familie in Stockholm en daar draait ± een half jaar de warmwater-voorziening op zonnewarmte.
De warmte-collector werkt vlgs het zelfde principe, dubbele glazen buizen met dus een centrale warmte-collector-buis.
Om op de "hoogte" (eigenlijk heet het breedte) van Stockhom nog goed te kunnen werken is de collector tot bijna vertikaal te verstellen. Omstreeks nu (de daglengte is nu ± gelijk met die hier) staat de zon maximaal op ± 30º boven de horizon.
PS Als de zee zo koud is dat je met extra warm water moet naspoelen dan is de zee te koud voor mij. Ik wacht het liefst op opkomend water in een de hele middag bij laag water zonbeschenen strandje in een beschutte baai.
PS2 Het omgekeerde koel-verhaal doet het toch echt beter met een witte sok, en liefst in de wind (houdt je de te koelen fles uit de zon dan maakt de kleur van de sok niet uit)