Jamaar schreef:Één voordeel van een startaccu tegenover niet startaccu's is dat ze sneller meer stroom op kunnen nemen met laden.
.... .
Daarom noem ik nu juist die LFD90, dat is een net iets "degelijker" startaccu, een startaccu die je wat verder (of vaker) kan ontladen.
Je krijgt meer lood voor je geld, en je betaalt nauwelijks meer dan voor een gewone start-accu. Die LFD90 is bij lange na nog geen echte semi-tractie-accu .... daarvoor is ie sowieso veels te goedkoop. Deze dual-purpose-serie wordt aangeprezen voor de camper, omdat ie genoeg CCA's levert voor een koude start van een wat zwaardere dieselmotor, en omdat ie niet de top-prestaties aan Ah's en CCA's levert is het dus niet de typische start-accu voor de moderne stop-start-auto
(die hyper-presterende start-accu's hebben ook vaak maar een beperkte levensduur, de platen zijn te mooi om waar te zijn, dwz nieuw hebben ze een maximaal oppervlak en leveren dus top CCA's, maar na wat plaat-erosie zakken die CCA's ook weer snel in).
GatheRRoveR schreef:Een "gewone" accu kan je volgens mij iets van 80% van het vermogen (Amperen per Uur) gebruiken en kan niet erg tegen wat verder te ontladen.
Vandaar dat ik naar een gel accu of iets dergelijks aan het kijken ben, alleen in acculand kom ik normaal niet verder dan als mijn auto niet wil starten
Bij een start-accu is het omgekeerd: min of meer straffeloos kan je tot 20% van de capaciteit (dus de Ah's) gebruiken, kom je daarboven dan gaat de veroudering snel sneller. Rustig ontladen is dan weer iets minder schadelijk, net als omgekeerd rustig opladen.
Mocht de LFD90 toch teveel/tezwaar/te duur zijn: Er is ook een LFD75 dual purpose.
Die standkachel die heeft vast en zeker een pompje om de brandstof te vernevelen, en verder een ventilator om de warmte te verspreiden.
Daar gaat de stroom in zitten. Auto's met een standkachel verslijten dus ook heel veel meer accu's (een hard ervaringsfeit uit Zweden -- daarom hebben ze in Zweden zo vaak een 220 V "motorvärme", eventueel gewoon in aanvulling op de standkachel).
En dan tenslotte:
Als je nu toch geld uitgeeft aan een niet te dure accu dan is het in mijn ogen handiger als die accu ook als hulp-start-accu kan fungeren.
O ja, als het alleen om die verlichting gaat ... dan is het wellicht net zo handig om een paar LED-loop/werklampen te kopen. Ik heb er een aantal, ik laad ze in de auto op en kan schier eindeloos in de tent of auto lezen, achter de auto koken (als ik weer eens te laat mijn mooiste kampeerplekje heb gevonden), en die lampen zijn ook nog eens handig als je aan de auto klust.
Of, als je het luxe wilt, dan koop je een wat grotere PowerBank, daar kan je heel wat LED-licht uit halen (maar geen standkachel).