Geprikkeld door Jeroens huisvlijt heb ik nog eens rondgekeken en ook nagedacht over alternatieven.
De
hi-lift-mate bestaat in allerlei vormen en prijsklassen (waarbij je met het Chinese spul nooit weet of het peperkoek is, of ACtion-kwaliteit, danwel echt iets voorstelt).
Kijk je naar de leveranciers die wat dichterbij wonen dan zijn de prijzen direct ongeveer zo hoog dat je denkt: krijg ik daar een hele hi-lift bij?
(Ik kocht mijn hi-lift tweede-hands incl Defender-adapter voor minder.)
Echter, even rondbladerend kwam ik ook enkele leuke gevalletjes huisvlijt tegen.
Uiteindelijk denk ik dat je met twee haken, een korte rondstrop en een wat groter "harpje" ter plekke een leuke "tyre-lifter" macraméet.
Let op, je hebt dan wel velgen nodig met gaten voor de houvast van de haken.
(Moet je om goedkoop uit te zijn een set HD-velgen kopen ben je alsnog duur uit.)
Overigens lees ik vaker dat de potkrik zo handig zou zijn. Als ik mijn 2x jaarlijks winterbandenwissel doe dan gebruik ik een eenvoudige Kijkshop 2 tons garagekrik -- al jaren kijk ik uit naar een mooie riant lange hoogheffer, maar prijs, gewicht en ruimtebeslag houden me ervan af.
Voor zowel de garagekrik als de potkrik hab je een stevige stabiele ondergrond nodig (dus zoiets als thuis voor de deur) en dan is de garagekrik, zelfs al is die wat klein toch handiger en stabieler als zo'n klein potje ... en je hoeft toch ook minder diep door de knieën.
Voor in het veld is de hi-lift of zelfs de uiterste trage schroef-spindel-krik (die ik bij mijn vorige Defender meegeleverd kreeg) handiger mocht je daar een band moeten wisselen. Die spindel-krik kan je bij gebrek aan beter zelfs voor een primitieve recovery gebruiken
(don't ask me how I know).